Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

asgeirn

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:47
Sitat fra: mogu på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:22
På telemarksporten har det nå kommet skilt med "parkering maks 30 minutter". Er dette virkelig måten å løse det på? Jeg fikk også kjeft av en fyr som hadde stått i kø, fordi jeg ikke hadde sett skiltet. Nå er det sånn at enkelte kan ha behov for å lade lenger en 30 minutter for å komme seg dit man skal, hvertfall når naboen tar det meste av effekten til laderen.

Min mening: å sette opp skilt med maks 30 min lading er det samme som en anerkjennelse av at det ikke er nok ladere. Da bør man bygge ut flere ladere istedet for å "begrense" lademulighetene til kundene.
Nei, makstid kan være problematisk. Maks 80% av batterikapasitet ville vært bedre, men umulig å håndheve.
Egentlig kjempelett å håndheve. Tesla kan bare programmere laderen til å stoppe når batteriet når 80%.

Som en ekstra motivasjon kunne hver plass hatt et lys / bjelle som sier fra når ladingen stopper.

Forøvrig går jeg ut i fra at Tesla overvåker belegget og bruker det til planleggingen av utvidelser.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Muffinman

Med tilstander som stadig beskrives nå for tiden er vi faktisk på vei tilbake til tiden hvor bare entusiaster vil kjøre elbil. For min del er det allerede i overkant med usikkerhet om jeg får en lader for meg selv eller om jeg må dele når jeg er på jobb. Det betyr at jeg gjerne må ta ei ferge tidligere hjemmefra om morgenen, og at jeg gjerne må ta løs  klokka 5 og ikke klokka 6 kun fordi jeg ikke kjører fossilbil. Hvis kø skal bli normalen og det er helt uvisst hvor lenge man må bruke på å få ladet blir dette nettverket fullstendig ubrukelig for min del. Samme om man skal stoppe ladingen på 80%; skal jeg "utti gokk" hvor det er dårlig med lading må jeg gjerne lade til over 90% før jeg kjører.

Det å kjøre elbil må stadig bli enklere og bedre og ikke motsatt, slik som det er i ferd med skje noen steder nå. Mer utbygging er nok svaret, men jeg klarer ikke i min villeste fantasi se for meg hvordan Tesla skal greie å bygge ut nok på egen hånd når det kommer noen hundretusener M3 på veien. Jeg frykter at hele nettverket vil miste sin verdi for alle andre enn de som er på tur og har god tid med mindre større aktører går inn med ressurser og bygger ut ekstremt bredt. Skal dette fungere må man helt sikkert ha 10-20 stalls tettere enn hver 5 mil med bilparken som havner på veien etterhvert.

lunitiks

Enig. Det holder ikke med dobling med tanke på alle X'ene, m3'ene og etter hvert CUV'ene, minibussene osv som ruller ut, om tesla er eneste utbygger... De har imidlertid garantert et rasjonale og en plan for dette. Hvis ikke Mars-programmet, gratis internett til hele verden og hyperloop tar for mye av beslutningstakernes oppmerksomet (og lommebok)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

weld77

Jeg tror ikke det blir som mange Xer på veien i Norge, og salget av Model S har vel bremset ganske kraftig opp. Så utfordringene kommer nok ikke for fullt før Model 3 kommer til landet i betydelig antall.

Enn så lenge synest jeg det fungerer helt utmerket (jeg bor i Oslo). All daglig lading gjøres hjemme i garasjen og så er det SC på langturer. Jeg har så langt, på snart 25k kilometer kjørt totalt stått i kø en gang, og da stod jeg 5 minutter før det ble ledig (Solli). Dette inkluderer en del kjøring i utfartshelger og i fellesferien. Kanskje har jeg vært heldig, men sett fra min lille tue ser det i alle fall fortsatt helt kurant ut. Jeg SCer relativt sjelden, hvilket forsåvidt er i tråd med intensjonen bak nettverket.

Jeg tror at folk som baserer seg på SC for å takle hyppige turer ifm jobb eller andre daglige gjøremål etter hvert opplever det som slitsomt - det er nær umulig å dimensjonere noe slikt for peak deamand. Om jeg må vente 10 minutter eller lade 10-15 minutter ekstra pga delt ladegruppe når jeg er på langtur plager det meg relativt lite. Om det var noe som skjedde jevnlig siden jeg svært ofte kjørte turer som gjorde meg avhengig av SC ville jeg nok sett noe annerledes på saken.

Mine hyppige langturer er til og fra sommerhytter (ikke lademulighet, men T/R går uten å lade) samt til og fra vinterhytte (kommer frem uten SC og det er lademulighet på hytta).


MrBacardi

#349
Husk at superlader-nettverket er kun starten på revolusjonen.

Om noen år er nok standarden (for Europa i allefall) energistasjoner med store parkeringsplasser basert på CCS. Mercedes, BMW, Volvo, Tesla, etc i en fin miks. Dagens fossilstasjoner må tilpasse seg eller forsvinne.

Regner med Model 3 kommer med CCS i Europa slik at disse kan benytte slike stasjoner, samt med superladertilgang i tillegg. Kan ikke se for meg at Model 3 kun skal benytte superlader-nettverket, da blir det mye kø.  Model S+X får nok også et CCS-adapter.

Mine 2 cents om framtiden :)

Sitat
In Germany the Charging Interface Initiative e. V. (CharIN) was founded by car makers and suppliers (Audi, BMW, Daimler, Mennekes, Opel, Phoenix Contact, Porsche, TÜV SÜD and Volkswagen) to promote the adoption of the Combined Charging System. They noted in a press release that the majority of cars can not charge with more than 50 kW, so that was the first common power output of CCS stations to be built during 2015. The next step was the standardization of charging stations with 150 kW output that they showed in October 2015, looking to a future system with 350 kW output.[13] Volvo joined CharIN in 2016.[14] Tesla Motors joined CharIN in March, 2016.[15]
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Øyvind.h

Godt mulig du har rett i dette. På den ene siden forventet jeg at Tesla fortsetter å dimensjonere opp ift salg og pågang. På den annen side vil de antakelig slite med å dimensjonere for helt uhildet bruk ved peak pågang.

Med andre ord både forventer jeg og lever fint med at utfartshelger/dager i sommerferien medfører noe venting på å få lade. Erfaringsmessig tar vi ca 40-50 minutter lang pause for hver 3-4 timer bak rattet. Ideelt sett ingen venting, men etter 30-40 mils kjøring og 3-4 timer er det på tide med noe annet enn 5 min benstrekk.

Antall besøk på SC i løpet av ett år er ca under ti i hvert fall. Ettersom de fleste destinasjoner jeg besøker er mindre enn 30 mil unna og har strøm tilgjengelig. I praksis kun Trondheims-turer (som krever ca 5-10 min lading) eller Danmarksturer (som krever rundt 30 min lading ved kjøring hele veien) som medfører besøk på SC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 30. juli 2016, klokken 20:38
Regner med Model 3 kommer med CCS i Europa slik at disse kan benytte slike stasjoner, samt med superladertilgang i tillegg. Kan ikke se for meg at Model 3 kun skal benytte superlader-nettverket, da blir det mye kø.  Model S+X får nok også et CCS-adapter.

Mine 2 cents om framtiden :)

Dette er omtrent noe slik jeg også ser for meg ja.

Men, litt på siden av topic, men ikke helt:
http://electrek.co/2016/07/21/white-house-unlocks-4-5-billion-for-electric-vehicle-infrastructure-and-announces-new-ev-programs/
Dette dreier seg egentlig om nye føderale incentiver for å bygge ut riksdekkende ladenettverk i USA. Men det som jeg fant spesielt interessant - og on-topic - er i sitatet under (uthevet):
Sitat
Other interesting initiatives announced by the White House today include a study on the feasibility of fast-charging up to 350 kW, a new partnership as part of the Battery500 research consortium to bring the cost of batteries per kWh down below $100 and the energy density over 500 Wh/kg with over 1,000 cycles.

The program will award up to $10 million per year for five years and includes 4 national laboratories, 4 universities, IBM and Tesla.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

weld77

Tesla har også en viss egeninteresse av å holde kapastieten noe nede - kostnaden ved å etablere og drifte SCer er en av de, men de ønsker nok også å disiplinere kundene en smule. Jeg vedder ganske mye på at mye lading på SC er unødvendig. Jeg er selv guilty as charged - jeg har flere ganger tatt et ladestopp som ikke er nødvendig for å komme frem, men kun for ikke å parkere hjemme med type 30-70 tkm igjen på batteriet fordi det med jevnlig bruk og kun stikkontakt hjemme tar veeeldig lang tid å komme seg opp til 70-80% SOC igjen.

Jeg lader også en del på SC Elverum på vei til hytta. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg ikke vil parkere langt oppe på fjellet utenfor Trysil med kun 30-50 tkm igjen om vinteren. Lader nok til å komme meg tilbake til SC Elverum tilfelle rottefelle (strømbrudd, ungene blir syke, whatever).

NegativeElectrode

Tesla, og forsåvidt Elbilforeningen, burde jobbe mer for destinasjons- og hjemmelading skal bli mer utbredt. Å sitte i kø på superlader for så å file til 100% gir liten mening. Det er vel (desverre) ikke noe standard dataformat for ladestasjoner men det ville vært en hjelp om man fikk opp alle ladere i kartet i bilen. Nå må man drive med mobilen samtidig, noe som er tungvindt.

Webappen http://teslapage.com/#getCharge gjør en grei jobb, men har ikke linker til navigering.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

mogu

For at superlader skal være et selgepunkt må standarden og tilgjengeligheten være tilfredsstillende. Jeg som kunde har betalt en betydelig sum for tilgangen, og forbeholder meg rettigheten til å lade så ofte jeg vil, og så mye jeg trenger når jeg er der. Jeg mener dette naturlig begrenser seg i stor grad fordi folk ikke ønsker unødvendige stopp, og heller ikke unødvendig lange stopp når de først må stoppe.

Når det blir innført begrensninger på superlading slik som det hvertfall kan tolkes til at det har blitt gjort i Porsgrunn har jeg som kunde per definisjon ikke fått det produktet jeg har betalt for.

Tesla nevnte vel for ikke så lenge siden at de skal doble antall superladere i verden, og firedoble antall destination chargers. Spørsmålet er jo om dette også vil være tilfellet i Norge, eller om det vil i stor grad bli bygd ut i mindre etablerte markeder?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

weld77

Sitat fra: mogu på lørdag 30. juli 2016, klokken 22:56
Jeg mener dette naturlig begrenser seg i stor grad fordi folk ikke ønsker unødvendige stopp, og heller ikke unødvendig lange stopp når de først må stoppe.

Det trodde jeg også, men rent anekdotisk har jeg vært i prat med en del på SCer som sier de bruker den veldig ofte siden de bor like i nærheten og så er det jo gratis... personlig skjønner jeg ikke at noen vil henge en halvtime ved en lader for å spare 20-25 kroner, men folk er jo ulike.

jkirkebo

Sitat fra: asgeirn på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:56
Egentlig kjempelett å håndheve. Tesla kan bare programmere laderen til å stoppe når batteriet når 80%.

Ja, da blir det lett å klare f.eks Alvdal-Mora, som noen her såvidt klarte for noen dager siden. Korteste rute er 339km så vidt jeg kan se. Skal du klare det på 80% må du klare 424km på 100%, noe jeg som regel er et stykke unna å få til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Folk må jo få ladet til over 80% hvis de behøver. IMO den aller beste løsningen hadde vært gratis opp til 80% og minuttprising (samme nivå som Fortum osv) over det. Med klare meldinger når taksameteret begynner å løpe. Da hadde de som "sparer penger" sluttet med å stå og lade lenge, og de som behøver full tank hadde sluppet å lete opp en Fortum lader.



--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

mogu

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. juli 2016, klokken 08:41
Folk må jo få ladet til over 80% hvis de behøver. IMO den aller beste løsningen hadde vært gratis opp til 80% og minuttprising (samme nivå som Fortum osv) over det. Med klare meldinger når taksameteret begynner å løpe. Da hadde de som "sparer penger" sluttet med å stå og lade lenge, og de som behøver full tank hadde sluppet å lete opp en Fortum lader.



--
turfsurf

Vel, man har jo allerede betalt for å kunne lade bilen sin der, så hvorfor skal de som trenger å lade bilen sin mer plutselig skulle måtte betale mer? Virker urettferdig spør du meg. Tesla har jo allerede lagt inn mulighet for at bilen sier ifra når du har nok til å reise videre, om du har plottet inn turen i trip-Planner. Et steg i riktig retning vil jo være å få denne funksjonen til å fungere bedre. Andre muligheter vil jo være å prompte brukeren via en notification når han har stått en viss stund på superchargereren, og det fullt belegg. Ved å gi beskjed om at du har stått f.eks 30 eller 40 minutter, og det ikke er flere ledige plasser, vil kanskje flere bevisstgjøres om at de faktisk ikke trenger å lade lenger. Ellers er det jo fort gjort å bli sløv med å følge med når man sitter og venter nå om dagen. Enten man tar seg en is i sola eller flyr rundt og fanger pokémon :)

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

turfsurf

Jeg tror det må økonomiske incentiver til. Og hvis man må okkupere SC en time i stedet for en halvtime som de fleste andre, så kan man finne seg i å betale for det. Det tror jeg faktisk de fleste forstår. De som okkuperer SC lenge er de samme som parkerer på ladestasjoner uten å lade. Denne typen folk driter i alle andre og ser ikke helheten. Disse vil og glatt overse noen push meldinger, men lommeboka passer de nok mere på.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA