Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

kos

Les trådene handling - handler om anarki på ladeplassen. Du er førstetaler for akkurat det anarkiet og vil ha mer av det - Deffineres som nett troll - trollmann osv - Rio nå må du slutte med tullet ditt du er langt utenfor trådens opprinnelige emne og handler kun om at vi ikke ønsker anarki på ladeplassene dedikert tesla - Selv tesla som er eiere av laderne er her glassklar og tar sterk avstand fra det du fremhever.

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:26
De fleste Tesla-eiere klarer fint å lese direktivet, og jeg vil tro at svært mange av dem faktisk ser det som noe positivt for elbilutviklingen i Europa.
Det er i alle fall bra du meinar at superladarane til Tesla tilbyr ikkje-diskriminerande ladetilgong til alle brukarar i EU.  Frå definisjonsdelen i direktivet:
Sitat
(7) 'recharging or refuelling point accessible to the public' means a recharging or refuelling point to supply an alterna­ tive fuel which provides Union-wide non-discriminatory access to users. Non-discriminatory access may include different terms of authentication, use and payment;
Frå det du skriv elles i tråden skule ein tru at superladarane berre var for Tesla.  I aller høgste grad diskriminerande.

(EU-kommisjonen har forresten gjort det klårt at direktivet ikkje opphevar den private eigedomsretten.  Det er lov å setje opp ladestasjonar som berre tilbyr ein type hurtiglading til ei avgrensa gruppe, men då er det ikkje ein offentleg tilgjengeleg ladestasjon.)

sturle

Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 13:11
Det er ikke noen sammenheng mellom eller automatikk i om en hurtiglader defineres som offentlig tilgjengelig i henhold til EU-direktiv 2014/94/EU og om det får subsidier, annet enn i din fantasi.
Det er forsovidt sant, men det er eit krav at landa skal støtte utbygging av offentleg tilgjengeleg infrastruktur for alternative drivstoff, og dersom Tesla oppfyller krava er det ikkje lov å diskriminere Tesla.  Sjå spesielt artiklane 18 og 19 i direktivet.

Muffinman

Dosmont startet en tråd hvor denne  diskusjonen om direktiv/standard etc kunne tas, slik at denne tråden ikke ble mer ødelagt. En hyggelig bieffekt ville vært at det gikk an å unngå å klikke seg inn for den som ikke er interessert da topic er beskrivende i den andre. Men istedet fortsetter dere parallellt i BEGGE trådene? 

Flott.

Havebigfun

"schlimmer geht immer" som tyskerne sier- det går alltids verre :o:
15 biler venter på lading samtidig forestilles en app som hinter om lademulighter ved de respektive SC:
http://electrek.co/2015/12/31/a-new-app-for-tesla-superchargers-allows-you-to-check-in-and-hopes-to-provide-near-real-time-status-for-available-stalls/

dosmont

Hvis det har vært mulig å integrere, superladere i navigasjon.
På en sånn måte at det har vært et virtuellt køsystem, hvor de som kjører langt, faktisk bestiller først, siden de la inn ønske først, siden de har lengs å kjøre.
Dette som et system som fungerer automatisk, hvor et nettverk, tar besluttninger, og hvor hjemmeladere og taxier slipper til kun hvis det er ledig plass eller forsinkelser på de som i utgangspunktet skulle lade.
Dette kan på sikt skape orden på ladeplasser hvor det er stor pågang.
Det kunne vært et skilt med nummerskiltet til den bilen som det er tiltenkt å lade der, og superladeren nekter tilgang for andre.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

kos

Sitat fra: dosmont på fredag 01. januar 2016, klokken 17:58
Hvis det har vært mulig å integrere, superladere i navigasjon.
På en sånn måte at det har vært et virtuellt køsystem, hvor de som kjører langt, faktisk bestiller først, siden de la inn ønske først, siden de har lengs å kjøre.
Dette som et system som fungerer automatisk, hvor et nettverk, tar besluttninger, og hvor hjemmeladere og taxier slipper til kun hvis det er ledig plass eller forsinkelser på de som i utgangspunktet skulle lade.
Dette kan på sikt skape orden på ladeplasser hvor det er stor pågang.
Det kunne vært et skilt med nummerskiltet til den bilen som det er tiltenkt å lade der, og superladeren nekter tilgang for andre.

Havebigfun

Sitat fra: dosmont på fredag 01. januar 2016, klokken 17:58
Hvis det har vært mulig å integrere, superladere i navigasjon.
På en sånn måte at det har vært et virtuellt køsystem, hvor de som kjører langt, faktisk bestiller først, siden de la inn ønske først, siden de har lengs å kjøre.
Dette som et system som fungerer automatisk, hvor et nettverk, tar besluttninger, og hvor hjemmeladere og taxier slipper til kun hvis det er ledig plass eller forsinkelser på de som i utgangspunktet skulle lade.
Dette kan på sikt skape orden på ladeplasser hvor det er stor pågang.
Det kunne vært et skilt med nummerskiltet til den bilen som det er tiltenkt å lade der, og superladeren nekter tilgang for andre.
Det hadde holdt å terminere "hjemmelading" ved høy SOC når det ankommer langdistansereisende ved SC- iallefall foreløpig- ettersom trykket øker med flere biler vil ditt scenario etterhvert kunne redusere utfordringene.

Havebigfun

Dagens Brokelandsheia bilbrann med stenging av alle SC er en påminnelse om at mange SC på samme plass er mere følsomt enn færre på flere plasser- sistnevnte er imidleritd også mer følsomt mtp overfrekventering.
Brann på Køge kann være kjipt for svært mange Teslaeiere.

Jejl

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46
Etter en tur til Tyskland i helgen- 230 mil på 2,5 dager er jeg bekymret for langdistansereisene med Tesla. SC på Køge og Middelfart var fullstoppet. Jeg mistenker sterkt at en del var lokale brukere.
1. Noen biler var helt rene selv om veiforhold var "skitne"
2. Mange (ca 50 %) ladet lengre enn jeg som skulle til neste SC. Min nabo i natt var på 95% SOC og fortsatte å lade.
3. Noen hadde sommerdekk på :o
4. Kun Dansker- en nabo hadde innrettet seg på passagersiden og holdt på med papirarbeide- ladelyset blinket langsomt da vi kom og enda langsommere da vi dro.

For meg betydde det at jeg måtte vente hhv 10 og 7 min for å komme til og når ladingen startet fikk jeg ta til takke med 30kW. Dette koster fort en del ekstra reisetid- dette monner når man må innom hhv 6 og 7 SC i hver rettning.
Etter min menig bør Tesla ta grep snarlig og slå hardt ned på "hjemmelading" på SC- eller mangedobble ladeinfrastrukturen.
Nå har det kommet mange nye danske Teslaeiere- mulig noen mener de må spare inn noe av pengene de ga ved å lade på SC- strømmen i Danmark er antakelig også en del dyrere enn her slik at det lønner seg for mange- Sukk :(
I dag har SC Slagelse åpnet. Den vil garantert avlaste pågangen på Køge og Middelfart betydelig, siden den ligger i mellom disse.
Forøvrig så bekymrer jeg meg ikke spesielt for kapasiteten på lading på langturer foreløpig. Vi har kjørt ca 10.000km til nå på SC i Europa og har aldri stått i ladekø, men har fått redusert ladekapasitet til ca 60kw i kanskje 10-15 minutt til sammen når vi har delt lader med en annen bil. I Køge fikk vi over 100 kw selv om vi delte lader med en annen, noe som tyder på at han hadde stått der lenge å ladet.

Philip Marlowe

Ja, det blir altså ikke så ille som man skulle frykte å dele nummer med en lokal gjerrigknark.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Joachim@sancon.no

Kjører fra Billund til Oslo i dag, og kan rapportere om fulle ladere hele veien. står på Uddevalla nå, og var nummer 3 i køa. Men nå er det vel 6 biler som står i kø her. Relativt enkelt å holde oversikt over køa når det er 3 biler, men 6 biler kan bli utfordrende på en regntung parkeringsplass.



Joachim@sancon.no

Vesentlig bedre i dag ja. 1 bil som ladet på Elverum i 2 tiden, og 1 bil på Alvdal ett par timer senere. Så da er det håp allikevel. :)


Øyvind.h

#298
Kjørte tidlig på dagen i dag. Tett trafikk når jeg nærmet meg Elverum (Trondheim-Oslo), men ingen stillestående køer. Passerte Alvdal rundt 11:30 (stoppet ikke) og kom til Elverum ca 14:00. Ingen ladende noen av stedene.
Stoppet drøye 20 minutter på Elverum. Et par var innom før jeg dro.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. mars 2016, klokken 20:31
Kjørte tidlig på dagen i dag. Tett trafikk når jeg nærmet meg Elverum (Trondheim-Oslo), men ingen stillestående køer. Passerte Alvdal rundt 11:30 (stoppet ikke) og kom til Elverum ca 14:00. Ingen ladende noen av stedene.
Stoppet drøye 20 minutter på Elverum. Et par var innom før jeg dro.

Det var ikke kø noe sted i dag. Alle dro hjem i går. Jeg passerte Oslo i 19-tiden og trafikken fløt fint gjennom Brynstunnelen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA