Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Rio

Helt enig - dette med en løsning som ikke "funker" der folk skal bruke dem (for taxi, folk uten egen ladestasjon, osv.) er jo ikke gjennomtenkt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dosmont

Det er nesten rart at ingen taxisentral allerede har installert en eller flere strategiske fastchargere (60 KWh) rundt omkring i de største byene allerede, de har vist gjort det i Amsterdam tror jeg det var.

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 01:05
Problemet er jo at Teslas biler ikke støtter verken CCS eller CHAdeMO. Så da må de enten bruke adapterer, eller...

Det er vel ikke noe problem? Du må bruke en eller annen slags "adapter" for mesteparten av ladingen. F.eks må du bruke adapter for å lade fra schuko eller fra rød 16A 400V kontakt. Du må også bruke "adapter" (dvs. Type 2 kabel) for å lade fra Type 2 uttak. Og fra CHAdeMO. Ikke store forskjellen.

CCS-adapter finnes det bortimot null behov for foreløpig, men det kommer nok når behovet evt. oppstår.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på lørdag 26. desember 2015, klokken 05:10
hvis alt som har blitt lovet må stå i kontrakten, så tror jeg det er mange P85D-eiere som skal få slite.

Nå har jeg ikke påstått at alt som blir lovet må stå i kontrakten, jeg reagerte på at det blir påstått at dette faktisk står i kontrakten. For noen slik kontrakt har jeg aldri sett.
Samtidig er det nok slik at det som står i kontrakten er åpne for mindre tolkninger enn det som står i reklamen. Sånn sett tror jeg Tesla fint vil kunne komme unna med å begrense gratis lading på SC til langturer. Det har nemlig ofte vært kommunisert på den måten i reklamen, dog absolutt ikke alltid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: nie på lørdag 26. desember 2015, klokken 00:48
Folkens, dette er enkelt.

I sentrale strøk rundt større byer og tettsteder bør Tesla overlate etablering av ladetilbud til markedskreftene, dvs at kommersielle aktører vil sørge for at betalte lade-tilbud etableres i nødvendig omfang.

Tesla bør konsentrere sine investeringer på etablering og drift av strategisk plasserte ladetilbud langs de store hovedveiene i Norge MELLOM de større tettsteder og byer.

På den måten slipper Tesla å bruke hverken kWh eller kalorier på taxisjåfører og gjerrigknarker.

Forsåvidt ikke dumt dette. Teslas nettverk er jo tydelig kommunisert som et verktøy for langturer. Eventuell bykjøring eller midlertidige hull i nettverket pga nettverkets spede begynnelse kan tettes ved lading i andre nettverk. Så faktisk på akkurat dette i går kveld da faren min først skal kjøre Oslo-Sjusjøen og deretter Sjusjøen-Kosterfjorden påfølgende dag. Attpåtil uten lademulighet på Sjusjøen, og bilen er en 70D.
Han kan alltids saktelade litt i Oslo for å komme seg til Solli, men ettersom han ønsker å kjøre så raskt som mulig blir det nok bruk av CHAdeMO ett eller annet sted. Da kommer nervøse svetteperler  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. desember 2015, klokken 05:53
Sitat fra: Sven-E på lørdag 26. desember 2015, klokken 05:10
hvis alt som har blitt lovet må stå i kontrakten, så tror jeg det er mange P85D-eiere som skal få slite.

Nå har jeg ikke påstått at alt som blir lovet må stå i kontrakten, jeg reagerte på at det blir påstått at dette faktisk står i kontrakten. For noen slik kontrakt har jeg aldri sett.
Samtidig er det nok slik at det som står i kontrakten er åpne for mindre tolkninger enn det som står i reklamen. Sånn sett tror jeg Tesla fint vil kunne komme unna med å begrense gratis lading på SC til langturer. Det har nemlig ofte vært kommunisert på den måten i reklamen, dog absolutt ikke alltid.

Det avgjørende for min del ift bruk av  CHAdeMO/CCS adapter tenker jeg blir effekt og utbredelse.
Om en av standardene ender opp med å dø ut, eller en får overlegen effekt og utbredelse, så avgjør det hvilket adapter som bør ligge i skapet :)
Dessverre ser det ut til at CCS ved 360V spenning stopper på 72kW. CHAdeMO kjenner jeg ikke amp-begrensningene til. Effekt ved 500V, eller Porsches varslede modifiserte 800V versjon blir lite relevant når alle andre biler har lagt seg på 350-400V.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: nie på lørdag 26. desember 2015, klokken 00:48
I sentrale strøk rundt større byer og tettsteder bør Tesla overlate etablering av ladetilbud til markedskreftene, dvs at kommersielle aktører vil sørge for at betalte lade-tilbud etableres i nødvendig omfang.

Tesla bør konsentrere sine investeringer på etablering og drift av strategisk plasserte ladetilbud langs de store hovedveiene i Norge MELLOM de større tettsteder og byer.
Poenget med denne tråden er nettopp at det ikke er så enkelt i land hvor befolkningstettheten- eller  for den slags skyld Teslatettheten med rett til SC- bruk er vesentlig høyere enn i Norge, som eks i Danmark.
Selv om SC er plassert på traffikkknutepunktene "langt" unna bysentra- er det en smal sak for Teslafolket å proppe SC så full med lokale ladere med SC- rettigheter at langdistansereiser blir så inneffektive pga ventetidene og treglading som oppstår at fossilen blir et alternativ igjen :(

Tesla har to alternativ for å sikre at vi får rask og effektiv lading på reise:
1. bygge opp et vesentlig større ladenettverk
2. regulere hjemmelading på SC- selv om vi har fått lovet gratis SC-lading når vi ønsker.

Antakelig er en kvoteløsning det mest hensiktsmessige- hjemmelading på SC utover en viss kvote koster vesentlig mer enn lading i hjemmet.

SR

Jeg forstår ikke hva som skal være så spesielt med Oslo-Gardermoen når det gjelder å IKKE bygge ut SC. Argumenter som mange Teslaer i området, hjemmeladning på SC,  taxi som lader osv synes jo ikke å gjelde andre steder. I så fall skulle det vel ikke vært 66 stalls i Los Angeles (joda, stor by og mange veier inn og ut), 26 i og rundt Chicago, mange i New York, London osv. For ikke å nevne 14 stalls tett på København (joda, jeg har lest TS sitt innlegg om Køge) og 8 stalls mellom Stockholm sentrum og Arlanda.

Som blant annet jkirkebo har påpekt flere ganger, så det et reelt problem å skulle kjøre mellom Solli og Lillehammer.  Jeg tror strekket på nesten 27 mil er et av de lengste, ja kanskje det lengste i noen utbygd SC-korridor i Europa. Veien heter forøvrig E6 begge steder...

Det gir ikke mening for meg at Tesla ikke gjør noe for å dekke dette "hullet" på Norges viktigste gjennomfartsåre. I et land og et område med veldig tett Tesla-trafikk og i et land med en av verdens laveste strømkostnader.

SC-en kan gjerne bygges nord for Gardermoen om Tesla skulle mene det er det beste.  Og at risikoen for "misbruk" dermed reduseres. Men å ikke komme med en løsning på dette strekket, er uforståelig ut fra  hensikten med SC-utbyggingen. Og misbruksargumentet holder ikke. Og som sagt, det har da latt seg gjøre i og rundt en rekke andre byer.

Når det gjelder den juridiske diskusjonen som pågår her inne, så synes jeg den er nokså ambisiøs. Det er vel neppe noen her på forumet som uansett med faglig tyngde kan påstå hva som vil bli utfallet i amerikanske rettssaler dersom Tesla skulle begynne å ta betalt for SC-lading.

Så for å (nesten) sitere Karius og Baktus: VI VIL HA SC NORD FOR OSLO, VI VIL HA SC NORD FOR OSLO, VI VIL HA SC NORD FOR OSLO!
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Avh

Sitat fra: SR på lørdag 26. desember 2015, klokken 09:27
Jeg forstår ikke hva som skal være så spesielt med Oslo-Gardermoen når det gjelder å IKKE bygge ut SC. Argumenter som mange Teslaer i området, hjemmeladning på SC,  taxi som lader osv synes jo ikke å gjelde andre steder. I så fall skulle det vel ikke vært 66 stalls i Los Angeles (joda, stor by og mange veier inn og ut), 26 i og rundt Chicago, mange i New York, London osv. For ikke å nevne 14 stalls tett på København (joda, jeg har lest TS sitt innlegg om Køge) og 8 stalls mellom Stockholm sentrum og Arlanda.

Som blant annet jkirkebo har påpekt flere ganger, så det et reelt problem å skulle kjøre mellom Solli og Lillehammer.  Jeg tror strekket på nesten 27 mil er et av de lengste, ja kanskje det lengste i noen utbygd SC-korridor i Europa. Veien heter forøvrig E6 begge steder...

Det gir ikke mening for meg at Tesla ikke gjør noe for å dekke dette "hullet" på Norges viktigste gjennomfartsåre. I et land og et område med veldig tett Tesla-trafikk og i et land med en av verdens laveste strømkostnader.

SC-en kan gjerne bygges nord for Gardermoen om Tesla skulle mene det er det beste.  Og at risikoen for "misbruk" dermed reduseres. Men å ikke komme med en løsning på dette strekket, er uforståelig ut fra  hensikten med SC-utbyggingen. Og misbruksargumentet holder ikke. Og som sagt, det har da latt seg gjøre i og rundt en rekke andre byer.

Når det gjelder den juridiske diskusjonen som pågår her inne, så synes jeg den er nokså ambisiøs. Det er vel neppe noen her på forumet som uansett med faglig tyngde kan påstå hva som vil bli utfallet i amerikanske rettssaler dersom Tesla skulle begynne å ta betalt for SC-lading.

Så for å (nesten) sitere Karius og Baktus: VI VIL HA SC NORD FOR OSLO, VI VIL HA SC NORD FOR OSLO, VI VIL HA SC NORD FOR OSLO!
+1
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Avh

Og i USA går Nissan og BMW sammen  om laderne med HVER sin standard ...
http://puls.ly/wak0WA
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

sturle

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 15:43
Denne diskusjonen har jeg hatt før her, og da fant jeg faktisk flere utsagn, uten noe forbehold. Og så lenge det er Elon Musk som uttaler det, må man anta at det er juridisk bindende for Tesla.
Kan du slutte å tøyse no?  Han treng ikkje leggje ut ni sider med detaljert juridisk informasjon med alle atterhald kvar einaste forp*** gong han informerer om superladarnettverket.  Du minnar ut som femåringen min.

Superlading er gratis for alle praktiske føremål.  (Eg reknar ikkje heimelading som eit praktisk føremål.)  Det er nemnt mange andre stader at meininga er å kunne køyre på langtur.  Du kan heller ikkje ta med deg bilen til USA eller Japan og køyre på superladarnettverket der.  Det er ein annan detalj Elon ikkje nemnte akkurat der, men akkurat som det med langtur er informasjonen tilgjengeleg for alle med normale evner.

Rio

Sitat fra: sturle på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:07
Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 15:43
Denne diskusjonen har jeg hatt før her, og da fant jeg faktisk flere utsagn, uten noe forbehold. Og så lenge det er Elon Musk som uttaler det, må man anta at det er juridisk bindende for Tesla.
Kan du slutte å tøyse no?  Han treng ikkje leggje ut ni sider med detaljert juridisk informasjon med alle atterhald kvar einaste forp*** gong han informerer om superladarnettverket.  Du minnar ut som femåringen min.

Jeg skal ikke si hvem enkelte her minner om, men man få gjerne problemer med dem dersom man kritiserer Jesus eller Mohammed! ;)

Selvsagt er betingelsene fremsatt i reklame (slik som den som står på forrige side, eller er det siden før) forpliktende (så lenge det ikke står noe annet i kontrakten), så du må nok se deg argumentene dine slått av en "5-åring".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. desember 2015, klokken 06:56Teslas nettverk er jo tydelig kommunisert som et verktøy for langturer.

Vel, verken Elon Musk eller Teslas reklame nevner det i eksemplene ovenfor, så så veldig "tydelig" er det nok ikke.

Det står vel heller ikke noen begrensning i kontraktene, gjør det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sturle

Sitat fra: SR på lørdag 26. desember 2015, klokken 09:27
Støttar den.  Langt nord for Oslo.  Skibotn og nordover må stå først i køa for nye superladarar.  Minst 1/4 av landet er framleis utanfor rekkjevidde tur-retur superladar.  Frå Setermoen til Vardø er det 880 km (via Finland, 926 km om du ikkje vil krysse grensa) utan ein einaste superladar, og med svært få alternativ.

sturle

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:20
Jeg skal ikke si hvem enkelte her minner om, men man få gjerne problemer med dem dersom man kritiserer Jesus eller Mohammed! ;)
Ja, og du ser korleis det går når folk prøvar å tolke kvar einaste setning dei har sagt ut av sin samanheng.

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:20
Selvsagt er betingelsene fremsatt i reklame (slik som den som står på forrige side, eller er det siden før) forpliktende (så lenge det ikke står noe annet i kontrakten), så du må nok se deg argumentene dine slått av en "5-åring".
Du får kjøpe deg ein Tesla, reise til USA og klage på at du ikkje får brukt superladarane der.  Sjå kor langt du kjem med det.  Nettsidene til Tesla gjer det veldig klårt kva løysingar dei har for heimelading og kva som gjeld på langtur, og dei nemner ikkje alle detaljar og atterhald med nokon av dei.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA