Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. desember 2015, klokken 19:23
Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 16:34
For meg, som ikke har Tesla, har dette selvsagt personlig liten konsekvens. Jeg synes dog det er dumt for elbilsaken dersom det blir "anarki" og dårlig rykte for hurtiglading.

Vel, Tesla har jo gjort fantastisk mye for elbil-saken med sitt ladenettverk. De gir brukerne en uovertruffen ladeopplevelse, selv om man må påregne noe venting i intense perioder utfartsdager.

Andre ladeaktører i CHAdeMO/CCS markedet derimot har gjort alt hva de kan for å gi både elbil og hurtiglading elendig rykte. Jeg kjenner flere som er drittlei det frie lademarkedet og som derfor bytter til Tesla eller hybrid.
Ingen har skadet ryktet til hurtiglading mer enn andre ladeaktører, og ingen har gjort mer for å bøte på dette enn Tesla. Dette er helt uavhengig av vertikal/horisontal/kryss og tvers.

Og så lenge Tesla fortsetter å utvide nettverket i takt med salg og pågang vil differansen forbli natt og dag :)




Selvsagt har Tesla gjort mye for elbilsaken, og all ære til dem for det.

Denne tråden handler dog om det folk mener er "anarki" på SC-stasjonene, og så vil de at det skal være regler for hvem/når/hvor som kan lade der. Derfor har jeg påpekt at Tesla har annonsert at det skal være gratis og fritt, så de kan ikke komme med restriksjoner i etterkant.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Avh på fredag 25. desember 2015, klokken 19:27
Helt riktig Øyvind H.
Kan ikke fri meg fra tanken at det er ladenettverket som er triumfkortet til Elon. Alle andre fokuserer på bil. Alle andre  driter i lading. Valget blir mer og mer enkelt. Mener Elon nylig uttalte en mulighet for at Tesla er større enn tradisjonelle bilmerker i en ikke for fjern fremtid.

Teslas ladenettverk er selvsagt et godt salgsargument, men det er noe som det er lett å kopiere av f. eks. VW dersom den dagen de ønsker det.

Det sagt, jeg håper at man heller får hurtigladeaktører som Fortum, osv. som gjør dette, og ikke begynner med flere vertikaler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 20:01
Det er ikke "underkommunisert" - det er ukommunisert.

Jeg har dokumentert tidligere her i tråden at dette ble kommunisert alt ved lanseringen av nettverket. Så nei, det er ikke "ukommunisert" som du påstår.

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 20:01
Da kan man åpenbart ikke introdusere noen regel om "100 km ditt-og-datt" som det var snakk om ovenfor.

Ingen ting i hva Tesla har kommunisert eller ikke har kommunisert står som hinder for dem for å innføre noen restriksjoner i fremtidige salg. Som jeg har sagt tidligere. Mener du at det er juridiske hindringer for dette, så bør du nesten klargjøre for oss andre hvor dette kommer inn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 25. desember 2015, klokken 20:40
Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 20:01
Det er ikke "underkommunisert" - det er ukommunisert.

Jeg har dokumentert tidligere her i tråden at dette ble kommunisert alt ved lanseringen av nettverket. Så nei, det er ikke "ukommunisert" som du påstår.

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 20:01
Da kan man åpenbart ikke introdusere noen regel om "100 km ditt-og-datt" som det var snakk om ovenfor.

Ingen ting i hva Tesla har kommunisert eller ikke har kommunisert står som hinder for dem for å innføre noen restriksjoner i fremtidige salg. Som jeg har sagt tidligere. Mener du at det er juridiske hindringer for dette, så bør du nesten klargjøre for oss andre hvor dette kommer inn.


1) Det holder at det er ukommunisert en enkel gang. Da kan kjøperen si at han så den reklamen (f. eks. den ovenfor, eller en av YouTube-videoene), og oppfattet det som bindende siden det er CEO som uttalte det.

2) For å "oppheve" dette for fremtidige salg så må det oppheves eksplisitt i kontrakten, med nye betingelser/restriksjoner inkludert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

ser vel egentlig ikke helt problemet her - annet enn at "noen" mener de har rett til å slippe kø på en ladestasjon.

Dette gjelder forsåvidt ikke spesielt for Tesla SC, men også andre ladestasjoner.

Det kan være tusen grunner til at en bileier står og lader lenge, til 100% eller hva han velger å lade til.
Så lenge han kom først, har rett til å lade (og noen ganger også betaler for å stå og lade) - så kan jo neste i køen mene hva som helst om det.

Normal høflighet og samarbeidsvilje burde selvsagt tilsi at man flytter seg om mer trengende behov ankommer.

Har aldri opplevd noe problem med å spørre en som står og lader om "jeg trenger 10 minutter for å komme meg hjem, kan jeg få lade litt før du fortsetter å lade"?

Det er ingen som har noen eksklusiv fortrinnsrett i køen - men man kommer langt med vanlig høflighet og ved å spørre på en grei måte...

Kavorka

Det var vel en tilsvarende diskusjon med "de lokale" som lader og tar plassene ifm ekstra press på SC ved Sundebru. Noen uker senere begynte de å bygge ut SC Porsgrunn, og i det denne åpnet forsvant denne surmulingen.

En forutsetning for at et bygges ut flere superladere er at det er ett visst press på laderne. Skuling på hva de andre Teslaene gjør på superladerne virker rett og slett smålig. Å legge skylden på hjemmeladere fordi bilene var for rene, og at en ladet for lenge, er i mine øyne helt feil vinkling av problemet. Vi må imidlertid kunne forvente av Tesla at det bygges flere superladere i områder med mye trafikk.

dosmont

Sitat fra: Kavorka på fredag 25. desember 2015, klokken 22:05
Det var vel en tilsvarende diskusjon med "de lokale" som lader og tar plassene ifm ekstra press på SC ved Sundebru. Noen uker senere begynte de å bygge ut SC Porsgrunn, og i det denne åpnet forsvant denne surmulingen.

En forutsetning for at et bygges ut flere superladere er at det er ett visst press på laderne. Skuling på hva de andre Teslaene gjør på superladerne virker rett og slett smålig. Å legge skylden på hjemmeladere fordi bilene var for rene, og at en ladet for lenge, er i mine øyne helt feil vinkling av problemet. Vi må imidlertid kunne forvente av Tesla at det bygges flere superladere i områder med mye trafikk.
Enig :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 20:56
1) Det holder at det er ukommunisert en enkel gang. Da kan kjøperen si at han så den reklamen (f. eks. den ovenfor, eller en av YouTube-videoene), og oppfattet det som bindende siden det er CEO som uttalte det.

Selvfølgelig, og det er jo det jeg har sagt hele tiden at det er fullt mulig at "løpet er kjørt" når det gjelder de som alt har kjøpt bil (eller i alle fall frem til det mer presisert på bestillings-siden).


Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 20:56
2) For å "oppheve" dette for fremtidige salg så må det oppheves eksplisitt i kontrakten, med nye betingelser/restriksjoner inkludert.

Ja, når jeg har snakket om "fremtidige salg" så var det så klart basert på eksplisitt kommuniserte nye/endrede betingelser.

Når vi så altså egentlig er så enige som du sier her - hvorfor har du måttet motsi meg hele tiden? Gammel vane? Eller prinsipp?


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#84
Sitat fra: Amoss på fredag 25. desember 2015, klokken 22:18

Når vi så altså egentlig er så enige som du sier her - hvorfor har du måttet motsi meg hele tiden? Gammel vane? Eller prinsipp?

Jeg trodde det var du som motsa meg? ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på fredag 25. desember 2015, klokken 00:05
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. desember 2015, klokken 23:14
Sitat fra: El-boy på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:09
Tesla kan ikke fjerne muligheten for superlading uten kompensasjon for kundene, eventuelt gjøre ett igjenkjøp av superlading rettigheten.

Vi har i vår kontrakt "free forever".

Denne påstanden har jeg sett mange ganger, men kan ikke huske at noen har lagt fram kontrakten sin som bevis på dette...

(slettet bilde fra web-side)


Det der var jo ingen kontrakt. Jeg har fortsatt ikke sett noen kontrakt der dette er spesifisert.
Reklame =! kontrakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

#86
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. desember 2015, klokken 23:10
Det der var jo ingen kontrakt. Jeg har fortsatt ikke sett noen kontrakt der dette er spesifisert.
Reklame =! kontrakt.

Reklame er ikke identisk med kontrakt, men når man reklamerer med at man får noe gratis for evig tid (og bruker dette som salgsargument), så er det åpenbart bindende på firmaet. Spesielt når det kommer fra CEO.

God jul til deg, forresten! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nie

Folkens, dette er enkelt.

I sentrale strøk rundt større byer og tettsteder bør Tesla overlate etablering av ladetilbud til markedskreftene, dvs at kommersielle aktører vil sørge for at betalte lade-tilbud etableres i nødvendig omfang.

Tesla bør konsentrere sine investeringer på etablering og drift av strategisk plasserte ladetilbud langs de store hovedveiene i Norge MELLOM de større tettsteder og byer.

På den måten slipper Tesla å bruke hverken kWh eller kalorier på taxisjåfører og gjerrigknarker.

Rio

Problemet er jo at Teslas biler ikke støtter verken CCS eller CHAdeMO. Så da må de enten bruke adapterer, eller...

Igjen, dette er problemet med en vertikal, og ikke-standard konnektorer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Sitat fra: nie på lørdag 26. desember 2015, klokken 00:48
(...)
På den måten slipper Tesla å bruke hverken kWh eller kalorier på taxisjåfører og gjerrigknarker.
Det bør komme en løsning for at taxier kan superlade uten å bli uglesett. De har mange km/år, og er i en annen kategori enn gjennomsnittet av privatkjøpere. Men at de ikke skal kunne superlade må være mot intensjonen til elbiler: utslippsreduksjon. Tiden de bruker på saktelading er det samme som tapt kjøring, og tapt inntekt pga 22 kW lading koster mye mer enn sparte kWh. De skulle hatt en klapp på skulderen, og ingen rynking på nesen :)

En eltaxi reduserer utslipp tilsvarende mange privatbiler. Sånt sett burde de hatt superladere sponset av staten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA