Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 15:43
Det har vært uttalt mange ganger, uten forbehold.

Ja, og det har jeg også hele tiden vært klar på - de HAR underkommunisert dette. Antagelig fordi de ikke så problemet. Og som jeg også har sagt, meget mulig dette har bundet dem overfor alt solgte biler, men ikke noe de har sagt kan binde dem juridisk overfor enda ikke solgte biler - eller som du trekker frem: ikke lanserte modeller. Fullt mulig å sette fremtidige begrensinger om de føler det er nødvendig.

Og årsaken til at jeg påpeker det er nettopp at slike ting er en av problemstillingene med en vertikal.

Så problemstillingen med vertikaler er at leverandøren kan være bundet til å måtte levere ubegrenset med gratis strøm? Vel, det er omtrent det motsatte av hva du har trukket frem før :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

@Rio
Foreslår du kommer med dokumentasjon til video alla det Amoss gjorde istedenfor disse påstandene. Det er tross alt forskjell på hva journalister skriver og det som Musk har uttalt.

Jeg har alltid tolket det som gratis for "langtur" uten at jeg kan huske om det var skrevet / sagt den gang jeg bestilte for ca 2 år siden.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 25. desember 2015, klokken 16:00
Det har vært uttalt mange ganger, uten forbehold.

Ja, og det har jeg også hele tiden vært klar på - de HAR underkommunisert dette. Antagelig fordi de ikke så problemet. Og som jeg også har sagt, meget mulig dette har bundet dem overfor alt solgte biler, men ikke noe de har sagt kan binde dem juridisk overfor enda ikke solgte biler - eller som du trekker frem: ikke lanserte modeller. Fullt mulig å sette fremtidige begrensinger om de føler det er nødvendig.

Og årsaken til at jeg påpeker det er nettopp at slike ting er en av problemstillingene med en vertikal.

Så problemstillingen med vertikaler er at leverandøren kan være bundet til å måtte levere ubegrenset med gratis strøm? Vel, det er omtrent det motsatte av hva du har trukket frem før :p

"underkommunisert" (!) her betyr at de ikke har sagt det. De har kanskje sagt det noen ganger, og i det siste, men de har sagt det uten forbehold nok ganger til at det er juridisk bindende.

Ja, slike problemstillinger (enten det er "anarkiet" som trådstarter nevner, eller at man forsøker å endre en avtale, eller (andre tilfeller) at man øker pris, eller går konkurs) er vanlige eksempler på problemer med vertikaler. Det er også derfor man ikke har det for bensin eller diesel.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: GOS på fredag 25. desember 2015, klokken 16:18
@Rio
Foreslår du kommer med dokumentasjon til video alla det Amoss gjorde istedenfor disse påstandene. Det er tross alt forskjell på hva journalister skriver og det som Musk har uttalt.

Jeg har alltid tolket det som gratis for "langtur" uten at jeg kan huske om det var skrevet / sagt den gang jeg bestilte for ca 2 år siden.

Når Bloomberg setter det som sitat, så kan man nok trygt anta at de ikke har forfalsket det.

For meg, som ikke har Tesla, har dette selvsagt personlig liten konsekvens. Jeg synes dog det er dumt for elbilsaken dersom det blir "anarki" og dårlig rykte for hurtiglading.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

For øvrig:

https://www.quora.com/How-can-Tesla-afford-to-offer-drivers-free-charging-for-life

"FREE FOREVER"

"...charge free at any Supercharger, at any time."

Er det utvetydig nok?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Avh

Alle synes visst det er greit med 30-50 minutter kø om morran. Litt kø etter first come first serve-prinsippet kan da ikke være så vanskelig.  På Solli var det kø-tendenser med 6 stalls. Tesla tok grep og satte opp fire til .Dette løser seg på sikt. Vi trenger tettere infrastruktur og vips så durer vi forbi et par stykker om det er kø...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Avh

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 16:32
"underkommunisert" (!) her betyr at de ikke har sagt det.

Nei, "underkommunisert" betyr at de HAR sagt det - som dokumentert i linken jeg la ut over alt under introduksjonen av nettverket, men de har "glemt" å si det hver gang. De har vært veldig glad i å presisere "gratis" og "for livstid" og "så mye du vil", men ikke å presisere "på langtur" på langt nær like ofte.

Som jeg har sagt, fullt mulig at denne "forglemmelsen" binder dem juridisk for solgte biler frem til ett tidspunkt, men ikke for alltid for fremtidige salg, og ja, det er helt greit å kritisere dem for denne underkommunikasjonen dersom de i fremtiden prøver å innføre faktiske begrensinger på biler solgt uten at kjøper har fått med seg hva som var hensikten med nettverket. Her mener jeg at de har gjort en tabbe, en tabbe som kan koste dem en del dersom dette faktisk forhindrer dem i å innføre slike begrensinger.

Hvordan Tesla på sikt velger å adressere de problemene som er tatt opp i denne tråden vet kun Tesla, dersom de vet det selv :p Det jeg og andre gjør her er å peke på mulighetene de har.
ReservationId 364902

Rio

De har ikke betingelser med i annonsen, og det holder for å gjøre det bindende.

Ser man på Teslas egne sider så står følgende:

Sitat
Why is it free?
We want to encourage Model S owners to take road trips.

Will it always be free?
Yes, Superchargers will be free to use for Supercharging-enabled vehicles for the life of Model S.

[...]

How often can I Supercharge? Is it bad for my battery?
Supercharging does not alter the new vehicle warranty. Customers are free to use the network as much as they like.

https://my.teslamotors.com/supercharger

Som du ser så står det at Tesla "ønsker" at man skal ta "road trips", men det er ingen betingelser knyttet til bruk av disse. Tvert i mot står det spesifikt at man kan bruke dem så ofte man vil.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Med andre ord, dette er noe Tesla ikke slipper ut av for lokal-lading heller.

Det er dumt at de bruker deres egen konnektor (selv om det er en historie bak) - jeg håper nye biler blir CCS-kompatible.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sven erik

jeg selv kjøpte ny  tesla selv  om jeg hadde mye  feil med min gamle  nettop på grunn av ladernetverket   nå har jeg over 5 mil til nermeste   men fikk ikke noe beskjed  om at  det hvar noe restreksjon  på disse  og  blir det det så  for en 400 tusen lader man en  leaf utrolig mye  på hurtiglder uten  å ha dette tullet med at du bor for nerme  eller  at det er litt kø  ja  vi må tale  andre  om en har laderne alene  burde en heller hvære redd  for har vi en bil  firma blir borte og da blir og laderne borte og hele opleget og ja du til slutt har en verdiløs bil

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 17:21

Jada, jeg HAR sagt at det er underkommunisert.

Sitat
Why is it free?

"Supereladerne er gratis fordi vi ønsker å oppfordere eierne til å dra på langtur." Selv i disse eksemplene du velger å trekke frem så fremkommer koblingen. Denne koblingen kommer bedre frem dersom du også hadde sett på svarene på spørsmålene "How does Tesla decide where to put the Superchargers?" og "How can I charge at my destination?". Spesielt greit å merke seg at de, selv i "spørsmål og svar" ang. superladernettverket IKKE trekker frem superladerne som løsning på hvordan man skal lade når man har kommet frem til ett sted hvor man vil tilbringe litt tid. Men joda, du har helt rett i at det ikke står noe om at det er noe krav at man er på langtur, så dette er altså underkommunisert. Slik jeg også har sagt.

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 17:27

Unnskyld meg, men hva i alle dager er det du snakker om her? Hva er det de "ikke slipper ut av for lokal-lading heller" og basert på hva?
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 16:34
For meg, som ikke har Tesla, har dette selvsagt personlig liten konsekvens. Jeg synes dog det er dumt for elbilsaken dersom det blir "anarki" og dårlig rykte for hurtiglading.

Vel, Tesla har jo gjort fantastisk mye for elbil-saken med sitt ladenettverk. De gir brukerne en uovertruffen ladeopplevelse, selv om man må påregne noe venting i intense perioder utfartsdager.

Andre ladeaktører i CHAdeMO/CCS markedet derimot har gjort alt hva de kan for å gi både elbil og hurtiglading elendig rykte. Jeg kjenner flere som er drittlei det frie lademarkedet og som derfor bytter til Tesla eller hybrid.
Ingen har skadet ryktet til hurtiglading mer enn andre ladeaktører, og ingen har gjort mer for å bøte på dette enn Tesla. Dette er helt uavhengig av vertikal/horisontal/kryss og tvers.

Og så lenge Tesla fortsetter å utvide nettverket i takt med salg og pågang vil differansen forbli natt og dag :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Avh

Helt riktig Øyvind H.
Kan ikke fri meg fra tanken at det er ladenettverket som er triumfkortet til Elon. Alle andre fokuserer på bil. Alle andre  driter i lading. Valget blir mer og mer enkelt. Mener Elon nylig uttalte en mulighet for at Tesla er større enn tradisjonelle bilmerker i en ikke for fjern fremtid.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 25. desember 2015, klokken 18:49

Jada, jeg HAR sagt at det er underkommunisert.

Sitat
Why is it free?

"Supereladerne er gratis fordi vi ønsker å oppfordere eierne til å dra på langtur." Selv i disse eksemplene du velger å trekke frem så fremkommer koblingen. Denne koblingen kommer bedre frem dersom du også hadde sett på svarene på spørsmålene "How does Tesla decide where to put the Superchargers?" og "How can I charge at my destination?". Spesielt greit å merke seg at de, selv i "spørsmål og svar" ang. superladernettverket IKKE trekker frem superladerne som løsning på hvordan man skal lade når man har kommet frem til ett sted hvor man vil tilbringe litt tid. Men joda, du har helt rett i at det ikke står noe om at det er noe krav at man er på langtur, så dette er altså underkommunisert. Slik jeg også har sagt.

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 17:27

Unnskyld meg, men hva i alle dager er det du snakker om her? Hva er det de "ikke slipper ut av for lokal-lading heller" og basert på hva?

Det er ikke "underkommunisert" - det er ukommunisert. Det står intet der om at man ikke har lov til å bruke bare sin lokale Supercharger. Da kan man åpenbart ikke introdusere noen regel om "100 km ditt-og-datt" som det var snakk om ovenfor.

Det det betyr er at Tesla er forpliktet til å la Model S eiere lader der de ønsker, inkl. bare på dere lokale Supercharger, dersom de ønsker det. Slik som i Danmark, og slik som trådstarter nevner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA