Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

dosmont

Bare tull!

Har betalt for superlading ut bilens levetid, og da er det så enkelt som det.
Men et lite problem for Tesla er jo at så mange biler har blitt solgt til Danmark fra Norge, sikkert så mange som 500.
Siden de opprinnelig var solgt til Norge så var de pengene brukt på ladenettverket i Norge. Det var ikke Tesla forberedt på.
Men det kommer garantert til å bli flere superladere på den omtalte strekningen, for å i møtekomme den økende harryhandelen i Tyskland.
Hjemmeladerene på superladerene kommer til å finne andre løsninger, ved kø og når de skjønner at det ikke er så god timesbetaling å stå der :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Undertegnede

Hurtigladernettverket ER bygget for langdistanse kjøring. Vi har betalt for å kunne benytte oss fritt av dette når man skal langt... Tesla har ikke vært skriftlig spesifikke nok på dette en periode. Tror selv dette skyldes at de ikke var klar over at folk kom til å utnytte denne muligheten på denne måten.

Hvis disse stasjonene alltid er fulle, så mister hele nettverket sin verdi for min del. Har behov for superlading 5-10 ganger/dager per år kanskje. (Men da er det et must også)

Har faktisk litt problemer med å se hvordan folk uten lademulighet kjøper seg en bil som må lades...

Hvorfor skal jeg betale for et ladenettverk som er til for at jeg skal komme meg rundt i Norge/Europa osv?  (hvis dette er opptatt og helt ubrukelig med lav hastighet grunnet mange som bruker dette som hjemmelader)

Hvorfor skal jeg betale for at folk uten hjemmelader skal ha gratis strøm og jeg må selv betale for min strøm hjemme?

Kjenner jeg blir provosert... Et så genialt produkt som dette superladernettverket er blir ødelagt... Hadde selv ikke kjøpt model s om ikke dette nettverket fantes/kom til å bli.

Ja det var mine 2 cents...  :o

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 25. desember 2015, klokken 01:01
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. desember 2015, klokken 23:17
Derav mitt tidligere forslag at man får ladet på lokale ladere, men blir fakturert for bruken så sant ikke:
- Bilen kom fra et punkt mer enn 100km unna hjemstedsadressen før lading
- Bilen kjøres til en punkt mer enn 100km unna hjemstedsadressen i løpet av 3 timer etter lading

Eller for å gjøre det enklere:
Alle kan lade fritt på alle laderne så fremt bilen er/har vært mer enn 100km unna laderen i ett tre timers intervall før og/eller etter, hvis ikke blir man fakturert. (Tallene "100km" og "tre timer" kan så klart diskuteres, her snakker jeg om prinsippet.) Så slipper man å krangle om hvor "lokal" laderen er. Laderne har fra lanseringen vært rettet mot langturer, ikke lokal kjøring, selv om jeg skal være den første til å innrømme at de ikke hele veien har vært like tydelige på denne "detaljen".

Elon Musk har jo sagt at det skal være gratis for alle livet ut, uten slike regler/betingelser.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Undertegnede på fredag 25. desember 2015, klokken 10:10Har faktisk litt problemer med å se hvordan folk uten lademulighet kjøper seg en bil som må lades...

Hvorfor skal jeg betale for et ladenettverk som er til for at jeg skal komme meg rundt i Norge/Europa osv?  (hvis dette er opptatt og helt ubrukelig med lav hastighet grunnet mange som bruker dette som hjemmelader)

Hvorfor skal jeg betale for at folk uten hjemmelader skal ha gratis strøm og jeg må selv betale for min strøm hjemme?

Kjenner jeg blir provosert... Et så genialt produkt som dette superladernettverket er blir ødelagt... Hadde selv ikke kjøpt model s om ikke dette nettverket fantes/kom til å bli.

Ja det var mine 2 cents...  :o

Du visste jo på forhånd at alle kan bruke ladeplassene fritt, så da er det vel åpenbart at de vil gjøre det? Eller i hvert fall en god del av dere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

#49
I følge Tesla sine hjemmesider kommer de nå også med destinasjonslading, tydeligvis for å sette opp Tesla-dedikerte ladebokser der eierne av hoteller, resturanter, kjøpesentra etc. ønsker å tiltrekke seg Teslaeiere som kunder.

jono

SitatTror jeg lader hjemmefra i morgen. Lyder som en øv dag at lade på....

Er jo ikke rart det blir kø hvis dette er holdningen i Danmark. At man kjører bilen tom for å lade fullt en til to dager i uken på SC. Da blir de jo stående i timesvis...

Rio

Sitat fra: elbil-1 på fredag 25. desember 2015, klokken 11:25
I følge Tesla sine hjemmesider kommer de nå også med destinasjonslading, tydeligvis for å sette opp Tesla-dedikerte ladebokser der eierne av hoteller, resturanter, kjøpesentra etc. ønsker å tiltrekke seg Teslaeiere som kunder.


Jeg håper de bruke standard kontakter (Type 2 / CCS for hurtiglading), og ikke fortsetter med vertikaler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 10:52
Elon Musk har jo sagt at det skal være gratis på langtur for alle livet ut, uten slike regler/betingelser.

Da la jeg inn den delen du "glemte".  Destiansjonslading og hjemmelading er noe helt annet. Ja, som jeg sa så har de ikke vært flinke nok til å kommunisere dette hele tiden. Men med dette - at nettverket er for langturer - i mente så kan en slik innstramning være rimelig. Men, på den annen side, så er det helt tydelig at deres egen salgs-kommunikasjon har gjort at mange kunder ikke har fått med seg denne "detaljen", noe som likevel kan gjøre det vanskelig for dem å innføre restriksjoner ala dette jeg foreslo.

Men, litt pussig at du skulle utrykk bekymring over slike innstramninger samtidig med at du utrykket bekymringer over "vertkalen" de representerer og at de slik skal kunne låse kundene til sitt eget nettverk?

Men, nok trolling nå takk.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

#53
Sitat fra: Amoss på fredag 25. desember 2015, klokken 13:09
Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 10:52
Elon Musk har jo sagt at det skal være gratis på langtur for alle livet ut, uten slike regler/betingelser.

Da la jeg inn den delen du "glemte".  Destiansjonslading og hjemmelading er noe helt annet. Ja, som jeg sa så har de ikke vært flinke nok til å kommunisere dette hele tiden. Men med dette - at nettverket er for langturer - i mente så kan en slik innstramning være rimelig. Men, på den annen side, så er det helt tydelig at deres egen salgs-kommunikasjon har gjort at mange kunder ikke har fått med seg denne "detaljen", noe som likevel kan gjøre det vanskelig for dem å innføre restriksjoner ala dette jeg foreslo.

Men, litt pussig at du skulle utrykk bekymring over slike innstramninger samtidig med at du utrykket bekymringer over "vertkalen" de representerer og at de slik skal kunne låse kundene til sitt eget nettverk?

Men, nok trolling nå takk.



Fint hvis du ikke forfalsker sitater.

Elon Musk sa:

Sitat"You will be able to drive free forever on pure sunlight. I think it's pretty hard to beat that."

http://www.bloomberg.com/bw/articles/2012-09-25/tesla-fires-up-solar-powered-charging-stations

Ingen "på langtur"-betingelse. Ingen restriksjoner. Intet krav om at du kan lade hjemme eller på jobb.

Så "detaljen" din eksisterer altså ikke. Eller var noe de tenkte på ETTER at kontraktene var inngått.


Og ja, det viser jo nettopp hvor sårbar man er i vertikaler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dosmont

om betingelser i forbindelse med superlading forandrer seg, så har jeg i hvert fall kjøpt bilen med fri supercharging ut bilens levetid.
Noe som er lite sannsynlig, er at Tesla tar fra seg selv en markedsfordel, som fri supercharging.
Tror heller de kommer til å tilrettelegge for taxier og andre som i næring bruker Tesla, med fastchargere og andre løsninger, så det avlaster Superladerene.

Skulle nesten tro at dere som fremsnakker det å ta betalt for superlading og begrense lading, har en agenda å svekke Teslas viktigste markedsfordel som superladings-nettverket faktisk er.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 13:25
Fint hvis du ikke forfalsker sitater.

Så lenge jeg skriver AT jeg endrer sitatet, og markerer hva jeg endrer, så er det ikke en forfalskning, og jeg forleder ingen til å tro at du virkelig skrev det du brude hatt skrevet.

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 13:25
Elon Musk sa: ...

Istedet for å sitere hva en artikkel skriver om hva Elon sa, hva med å høre på hva han sier selv når han introduserte nettverket?


Her blir det flere ganger nevnt langturer.
1. @0:49 - problemene som skal adresseres
2. @2:55 - hvordan det skal brukes - på langtur.
3. @8:33 - "Free long distances - your not gonna get that with gasoline"

Men jada, som jeg alt har sagt, de har ikke vært noe flinke til å kommunisere dette hele tiden. Godt mulig at slike restriksjoner som foreslått her kun kan gjelde nye biler solgt etter at restriksjonene er på plass siden dette har vært så dårlig kommunisert tidligere. Eller biler solgt etter at de begynte å presisere dette tydeligere på hjemmesiden.

Sitat fra: dosmont på fredag 25. desember 2015, klokken 14:52
Skulle nesten tro at dere som fremsnakker det å ta betalt for superlading og begrense lading, har en agenda å svekke Teslas viktigste markedsfordel som superladings-nettverket faktisk er.

Nei slett ikke. Problemet vi ser er at enkelte "missbruker" (jada jada, bruker systemet slik de trodde/oppfattet at det var ment) systemet på en annen måte enn det var planlagt at det skulle brukes, og at denne bruken kan sabotere hele nettverket, spesielt når TM3 for alvor kommer på veiene om noen år. Derfor ser jeg - og andre her - at de på ett eller annet vis må legges inn noen form for begrensing av den uønskede bruken slik at nettverket kan bestå og fortsatt være denne viktige markedsfordelen som den er. Mulig noen begrensinger reduserer fordelen litt, men ett overfylt nettverk med lange køer vil på sikt redusere fordelen betraktelig.

Derimot folk som på samme tid står hardnakket på at de aldri måtte kunne legge inn noen form for begrensinger, og samtidig "disser" nettverket for å være såkalt "vertikal" og for å ikke være den ladestandarden de tyske produsentene foretrekker er derimot kun ute etter å redusere denne markedsfordelen så mye som mulig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elbil-1

Sitat fra: Rio på fredag 25. desember 2015, klokken 11:46
Sitat fra: elbil-1 på fredag 25. desember 2015, klokken 11:25
I følge Tesla sine hjemmesider kommer de nå også med destinasjonslading, tydeligvis for å sette opp Tesla-dedikerte ladebokser der eierne av hoteller, resturanter, kjøpesentra etc. ønsker å tiltrekke seg Teslaeiere som kunder.


Jeg håper de bruke standard kontakter (Type 2 / CCS for hurtiglading), og ikke fortsetter med vertikaler.

Men det blir nok bare tesla biler som får lade "gratis" på destinasjonsladerne, om de innlemmer dette i nettverket av ladestasjoner - mens andre må betale.

Jeg tolker informasjonen slik at dette blir tesla-dedikerte destinasjonsladere som ikke nødvendigvis er åpne for andre, selv om ladepluggen blir standard.

Avh

Ser at manglende lokasjon mellom Oslo og Gardermoen brukes som argument for at Tesla har fått kalde føtter. Da er det bare å studere nye lokasjoner andre steder i verden. Det er nok av eksempler som viser det motsatte; dvs de legges sentralt i befolkede områder.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 25. desember 2015, klokken 15:23Istedet for å sitere hva en artikkel skriver om hva Elon sa, hva med å høre på hva han sier selv når han introduserte nettverket?

Det har vært uttalt mange ganger, uten forbehold.

Denne diskusjonen har jeg hatt før her, og da fant jeg faktisk flere utsagn, uten noe forbehold. Og så lenge det er Elon Musk som uttaler det, må man anta at det er juridisk bindende for Tesla.

Det finnes også utsagn hvor han lover det samme for "Model E".

Poenget her er at dette neppe er noe som Tesla kan unngå/komme seg ut av.

Og årsaken til at jeg påpeker det er nettopp at slike ting er en av problemstillingene med en vertikal.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: elbil-1 på fredag 25. desember 2015, klokken 15:24

Men det blir nok bare tesla biler som får lade "gratis" på destinasjonsladerne, om de innlemmer dette i nettverket av ladestasjoner - mens andre må betale.

Jeg tolker informasjonen slik at dette blir tesla-dedikerte destinasjonsladere som ikke nødvendigvis er åpne for andre, selv om ladepluggen blir standard.

At man skal betale en fornuftig pris er selvsagt OK.

Det vil være fryktelig dersom Tesla begynner å sette opp ladeplasser kun for Tesla, og så skulle liksom de andre gjøre det samme. Da har man kjøpesentere med 3 ladeplasser for Tesla, 4 for Nissan, 3 for VW, 2 for Renault, osv. 

Type 2 11/22 kW er standard. Det er det folk bør bruke, og det fungerer for alle.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA