Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Havebigfun

Alle TM3 får fri tilgang til Superladerne- hvis antall skal dobles innen utgangen av 2017. Tror det kan bli svært trangt om plassen på utfartshelger.
Eneste løsning jeg kan se er økning av rekkevidden.
I noen land vil gnålerne antakelig gjøre det ulidelig med lange reiser- slik jeg opplevde i Danmark da jeg startet tråden.

hgs

Sitat fra: Havebigfun på fredag 01. april 2016, klokken 06:21
Alle TM3 får fri tilgang til Superladerne- hvis antall skal dobles innen utgangen av 2017. Tror det kan bli svært trangt om plassen på utfartshelger.
Eneste løsning jeg kan se er økning av rekkevidden.
I noen land vil gnålerne antakelig gjøre det ulidelig med lange reiser- slik jeg opplevde i Danmark da jeg startet tråden.

Spørs om det holder med dobling, men nå er jo 2017 før den første Model 3 er på veien her i landet tross alt.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

christian1986

Med model 3 blir dette fort krise. Antallet biler øker betraktelig, og jeg er faktisk redd for at ladekøer vil utgjøre et stort problem litt fram...

Det store spørsmålet er hvorvidt superlading er inkludert i model 3. Utfra det jeg fikk med meg hadde den muligheten, men han sa vel ikke noe om at det var aktivert for alle..

jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på fredag 01. april 2016, klokken 07:05
Med model 3 blir dette fort krise. Antallet biler øker betraktelig, og jeg er faktisk redd for at ladekøer vil utgjøre et stort problem litt fram...

Jeg ser Model 3 som "redningen" for SC-nettverket for min del. Det vil tvinge fram en utbygging av et mye mer finmasket nett, dermed havner det kanskje SCer på steder jeg faktisk har bruk for dem. F.eks langs RV4, eller på E6 mellom Råde og Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cstromme

Sitat fra: christian1986 på fredag 01. april 2016, klokken 07:05
Det store spørsmålet er hvorvidt superlading er inkludert i model 3. Utfra det jeg fikk med meg hadde den muligheten, men han sa vel ikke noe om at det var aktivert for alle..

"All Model 3s will come with Supercharging standard."
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. april 2016, klokken 09:21
Sitat fra: christian1986 på fredag 01. april 2016, klokken 07:05
Med model 3 blir dette fort krise. Antallet biler øker betraktelig, og jeg er faktisk redd for at ladekøer vil utgjøre et stort problem litt fram...

Jeg ser Model 3 som "redningen" for SC-nettverket for min del. Det vil tvinge fram en utbygging av et mye mer finmasket nett, dermed havner det kanskje SCer på steder jeg faktisk har bruk for dem. F.eks langs RV4, eller på E6 mellom Råde og Oslo.
Ja så lenge Tesla fortsatt ønsker å tilby et godt ladeprodukt og evner å dedikere midler ift salg, så er Model 3 en enorm styrke for nettverket.
Den vil sørge for at Tesla ikke trenger bry seg om å rekruttere andre merker til nettverket. De blir store nok selv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Tesla blir så store at SC nettet kun vil bli brukt av tesla sine biler - og andre merker får antagelig ikke tilgang uten et vesentlig vilje til satsing på SC nettverket. Med model s +x+3+ nye modeller så vil dette nette kun bli nyttet av tesla sine biler da antallet stasjoner og antallet biler henger sammen. Så ja jeg håper at det bare blir for tesla sine biler og det ikke av egoisme men som et resultat av at fossile bilverden faktisk kjemper imot elbiler og skviser de der tet gjør mest ondt, nemlig på ladeplass. valget er kunden sitt og nå får man en langtrekkende elbil til under 300K - så nå kan alle eie en tesla. I stort sett alle prisklasser og alternativer fra sportsbil til Suv til personbil så til luksusbil. Takk Musk.

fredag

Sitat fra: cstromme på fredag 01. april 2016, klokken 10:08
Sitat fra: christian1986 på fredag 01. april 2016, klokken 07:05
Det store spørsmålet er hvorvidt superlading er inkludert i model 3. Utfra det jeg fikk med meg hadde den muligheten, men han sa vel ikke noe om at det var aktivert for alle..

"All Model 3s will come with Supercharging standard."

Men det ble ikke sagt "free for life"...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

asgeirn

Minst like viktig som doblingen av antall superladere til over 7k er firedoblingen av destinasjonsladere til 12k.

Dette gjør at første og siste steg på en reise ikke bruker superladere, og at reiser kortere enn 250 km ikke trenger superladere i det hele tatt.

Destinasjonsladere vil muligens også redusere omfanget av lokale bilister som bruker superladere hele tiden.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Joachim@sancon.no

En dobling av antall SC er jo flott, men jeg tror ikke en massiv utbygging øst Europa og Tyrkia vil hjelpe på situasjonen på Solli eller sørover svenske kysten. Når horder med modell 3 eiere skal til harrytur til Strømstad og handle billig flesk og pappvin så vil nok Solli merke trøkket..

fonberg

Sitat fra: fredag på lørdag 02. april 2016, klokken 01:02
Sitat fra: cstromme på fredag 01. april 2016, klokken 10:08
Sitat fra: christian1986 på fredag 01. april 2016, klokken 07:05
Det store spørsmålet er hvorvidt superlading er inkludert i model 3. Utfra det jeg fikk med meg hadde den muligheten, men han sa vel ikke noe om at det var aktivert for alle..

"All Model 3s will come with Supercharging standard."

Men det ble ikke sagt "free for life"...

Jeg tolker ikke dette som at SC blir standard, men at det blir tilvalg på 3.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Andrewas

Merk at han sa dobling av antall ladepunkter. Det betyr både Superchargers på nye steder og flere ladepunkter på eksisterende steder. Helt enig med Kirkebø som mener modell 3 vil tvinge fram et mer finmasket nett. Om Tesla så klarer å distribuere info ut til bilene om ledig ladekapasitet så kan kapasiteten utnyttes bedre.

Helt optimal utnyttelse vil kreve en storebror ser deg variant der alle alltid legger inn destinasjon slik at sentralen vet hvor alle er på vei og gir beskjed til hver enkelt om hvor man skal lade og hvor lenge.. Det spørs om folk er klar for en slik grad av overstyring av personlige valg.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

jkirkebo

Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 02. april 2016, klokken 14:28
En dobling av antall SC er jo flott, men jeg tror ikke en massiv utbygging øst Europa og Tyrkia vil hjelpe på situasjonen på Solli eller sørover svenske kysten. Når horder med modell 3 eiere skal til harrytur til Strømstad og handle billig flesk og pappvin så vil nok Solli merke trøkket..

Løsningen på harrytur og lading er ikke mer SC men at Nordby-senteret får ut fingeren og setter opp en 30-40 Type 2 ladestasjoner på 11kW eller mer. Fortrinnsvis 22kW med lastfordeling ala Zaptec.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: fonberg på lørdag 02. april 2016, klokken 15:59
Jeg tolker ikke dette som at SC blir standard, men at det blir tilvalg på 3.

Her er jeg ikke enig. Det han sa - at det var "included" betyr - slik jeg tolker det - at det ikke er noe ekstra tilvalg for å kunne bruke superladenettverket. Men det er jo også helt klart at det ikke ble sagt ett ord om "gratis". Så regner da nesten med at det enten blir betaling for bruk, eller en form for abonnement ordning. Evnt. ett begrenset antall (pr. mnd, år eller totalt) gratis, så må man betale.

Ellers er det verd å merke seg at noen har sendt en mail til Tesla for å spørre om akkurat dette, og fikk til svar at dette ikke var avgjort. Så slikt sett er vel egentlig alle alternativer åpne enda... Bortsett fra kanskje akkurat dette å ha det som ett tilvalg. ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

Sitat fra: Amoss på lørdag 02. april 2016, klokken 16:54
Sitat fra: fonberg på lørdag 02. april 2016, klokken 15:59
Jeg tolker ikke dette som at SC blir standard, men at det blir tilvalg på 3.

Her er jeg ikke enig. Det han sa - at det var "included" betyr - slik jeg tolker det - at det ikke er noe ekstra tilvalg for å kunne bruke superladenettverket. Men det er jo også helt klart at det ikke ble sagt ett ord om "gratis". Så regner da nesten med at det enten blir betaling for bruk, eller en form for abonnement ordning. Evnt. ett begrenset antall (pr. mnd, år eller totalt) gratis, så må man betale.

Ellers er det verd å merke seg at noen har sendt en mail til Tesla for å spørre om akkurat dette, og fikk til svar at dette ikke var avgjort. Så slikt sett er vel egentlig alle alternativer åpne enda... Bortsett fra kanskje akkurat dette å ha det som ett tilvalg. ;)

På Tesla sin hjemmeside om Model 3 så står det "Supercharging Capable". https://www.teslamotors.com/no_NO/model3
Jeg kan ikke tolke det på noen annen måte at du kan få det OM du betaler for det, men da ikke med i den billigste basis utgaven.

På samme måte så står det "Autopilotens sikkerhetsegenskaper" noe som jeg da tolker at du får autobrems, blindsonevarsler etc, men du får ikke selvkjørende bil. Det må du nok betale ekstra for.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA