Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Kavorka

KlausDK:
Det er ingen differensiering mht når på døgnet man lader altså? Ville tenkt det var fornuftig når man har rigid kraftproduksjon med vind og kull, for å flytte last til off peak.

jkirkebo

Sitat fra: sturle på onsdag 23. desember 2015, klokken 09:22
Sitat fra: El-boy på onsdag 23. desember 2015, klokken 08:37
Jeg har uttrykt før, og er fortsatt i full overbevisning om at Tesla snarest bør begynne å ta betalt for å superlade for å unngå missbruk og sløsing.
Vi betalte for superlading ved kjøp av bilen.  Løysinga er å byggje fleire superladarar med fleire båsar.  Er det noko eg ikkje kan fordra, er det rekningar på 6,50 med 23-siffra KID.  Dei fleste som sosar vekk dagane sine på superladarar kjem til å gå lei av det når dei får rekna litt på kva dei faktisk sparar.  Eller ikkje sparar.  Mange betaler allereie overpris på å superlade i form av ein kopp kaffi eller ei pølse frå den lokale kiosken.

Løsningen på det problemer heter eFaktura og Avtalegiro ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dosmont

Sitat fra: El-boy på onsdag 23. desember 2015, klokken 08:37
Anarki tilstander har vi vel sett i Norge også, ref til link nedenfor:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20440.0.html

Jeg har uttrykt før, og er fortsatt i full overbevisning om at Tesla snarest bør begynne å ta betalt for å superlade for å unngå missbruk og sløsing.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24698.msg419984.html#msg419984
Totalt uenig med deg.
Vi har allerede betalt for ladingen, og de fleste som bruker superladerene til hjemmelading, vil ta hintet når de får brev fra Elon.
Strømmen er jeg ganske sikker på vil bli billigere på sikt :) Så tror ikke at Tesla taper på superladerene på sikt.
Men jeg husker at jeg selv måtte kjøre overalt og prøve alle superladerene jeg kom over den første tiden etter jeg fikk bilen.
Tror at med den økningen som er i Danmark nå, så kommer også Tesla til å legge tilrette for den økende danske og norske flåten med Teslaer som skal på Europatur, med flere superladere og utvide eksisterende.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Trustno1

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 23. desember 2015, klokken 12:24
Sitat fra: sturle på onsdag 23. desember 2015, klokken 09:22
Sitat fra: El-boy på onsdag 23. desember 2015, klokken 08:37
Jeg har uttrykt før, og er fortsatt i full overbevisning om at Tesla snarest bør begynne å ta betalt for å superlade for å unngå missbruk og sløsing.
Vi betalte for superlading ved kjøp av bilen.  Løysinga er å byggje fleire superladarar med fleire båsar.  Er det noko eg ikkje kan fordra, er det rekningar på 6,50 med 23-siffra KID.  Dei fleste som sosar vekk dagane sine på superladarar kjem til å gå lei av det når dei får rekna litt på kva dei faktisk sparar.  Eller ikkje sparar.  Mange betaler allereie overpris på å superlade i form av ein kopp kaffi eller ei pølse frå den lokale kiosken.

Løsningen på det problemer heter eFaktura og Avtalegiro ;)

Jeg er heller ikke i utgangspunktet negativ til betaling dersom det ville ført til at det (tilnærmet) alltid er ledig kapasitet. Men det fordrer at det er enkelt. Samt at man har jo forhåndsbetalt for dette, så mitt forslag til løsning ville vært at man har en kvote på strøm for 1000-2000kr pr år, og forbruk utover dette blir fakturert en gang i året.
Ønsker man å være litt kreativ så kunne man jo også fått tilskudd på kvoten når bilen logger mange lange kjøreturer :)

Hadde man gjort noe slikt så vil jeg tro at det for 95% av alle som benytter SC slik de er tiltenkt hadde blitt gratis, men man hadde fått luket ut gjerrigknarkene.

Muffinman

Ikke uenig, men problemet ville være at alle som har kjøpt bil inntil en slik ordning ble innført hadde kjøpt lading "free, forever" inkludert i bilen. Å skulle ta seg betalt "enda en gang", edel hensikt eller ikke, ville vært en kraftig ripe i lakken for Tesla og sikkert vært noe kritikerene ville brukt for alt det var verdt. Man kunne eventuelt donert alt innkomme til Leger uten grenser eller lignende, men uansett. Jeg tror at om Tesla har kjørt grunnleggende prosesser i planleggingsarbedet har ville forutsett dette og strukturert det noe annerledes. Dessverre mistenker jeg at man også her satser på å fikse eventuelle problemer underveis eller i etterkant for å kompensere for mangelfullt planarbeid. Men bygger man bare ut mange nok, eventuelt får med seg flere aktører på standarden løser det jo seg selv. Da gjenstår vel bare den økonomiske bærekraften - om det er en superlader på hvert hjørne finnes det jo fremdeles ingen incentiver for ikke å stå en halvtime for å gnukke til seg den siste femmeren i strøm.

Arntiv

Er det ikke slik at superlading sliter mer på batteriet enn treglading?

Da vil det kanskje ikke lønne seg å lade på superlader i lengden, all den tid man har mulighet for hjemmelading...
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

KlausDK

Sitat fra: Kavorka på onsdag 23. desember 2015, klokken 11:42
KlausDK:
Det er ingen differensiering mht når på døgnet man lader altså? Ville tenkt det var fornuftig når man har rigid kraftproduksjon med vind og kull, for å flytte last til off peak.

Der er vist et enkelt el-selskab som har billigere/gratis strøm om natten. Til gengæld er det dyrere om dagen. Og det er kun selve strømmen der er ændret på, afgiften til staten er den samme, og det er den der udgør størstedelen af elprisen. 

Vi må håbe at vi i den nære fremtid får bedre muligheder for billigere strøm om natten når der er overskudsproduktion.

sven erik

her er dette teslas problem  de har lovet en ting  så har de det    skal en begynne å betale for lading  kan en like gått kjøpe et annet bilmerke  med mindre feil

Hodetelefoner

Sitat fra: sven erik på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:10
her er dette teslas problem  de har lovet en ting  så har de det    skal en begynne å betale for lading  kan en like gått kjøpe et annet bilmerke  med mindre feil
Ja huff. Da blir alle lei seg....  (ironi)

El-boy

Sitat fra: Muffinman på torsdag 24. desember 2015, klokken 09:26
Ikke uenig, men problemet ville være at alle som har kjøpt bil inntil en slik ordning ble innført hadde kjøpt lading "free, forever" inkludert i bilen. Å skulle ta seg betalt "enda en gang", edel hensikt eller ikke, ville vært en kraftig ripe i lakken for Tesla og sikkert vært noe kritikerene ville brukt for alt det var verdt. Man kunne eventuelt donert alt innkomme til Leger uten grenser eller lignende, men uansett. Jeg tror at om Tesla har kjørt grunnleggende prosesser i planleggingsarbedet har ville forutsett dette og strukturert det noe annerledes. Dessverre mistenker jeg at man også her satser på å fikse eventuelle problemer underveis eller i etterkant for å kompensere for mangelfullt planarbeid. Men bygger man bare ut mange nok, eventuelt får med seg flere aktører på standarden løser det jo seg selv. Da gjenstår vel bare den økonomiske bærekraften - om det er en superlader på hvert hjørne finnes det jo fremdeles ingen incentiver for ikke å stå en halvtime for å gnukke til seg den siste femmeren i strøm.
Tesla kan ikke fjerne muligheten for superlading uten kompensasjon for kundene, eventuelt gjøre ett igjenkjøp av superlading rettigheten.

Vi har i vår kontrakt "free forever".

Men det er helt klart at her har planleggingen hos Tesla sviktet, eventuelt vært for optimistisk mhp hvor egennyttige mennesker kan være.
Det framtidige problemet ser ut for å bli at en ikke kan stole på om en får ladet på superladere, på langturer pga alltid opptatt, og/eller bli jaget av en lokal helt som i det tilfellet i Bergen. Det blir nok ikke Danmarksferie til sommeren slik situasjonen utvikler seg nå. Utfordringen vil tilta med flere biler på veiene og flere bruktbiler som blir stadig rimeligere. I framtiden må Tesla finne en måte håndtere dette på.
Mulige løsninger kan jo være (og alle vil være upopulære):
1. Alle Tesla eiere får ett kort som følger med bilen som  stikkes inn i superladeren, og er du utenfor en distanse av, si, 100km ifra hjemmeadresse så får du ladet, er du innenfor 100km (10mil) får du ikke ladet. Dette fjerner nok ikke potensialet for at bilene står unødig lenge på laderen men vil fjerne "hjemmeladerene", og åpne opp for flere brukere på langtur.
2. Tesla foretar igjenkjøp av superlading rettigheten og innfører en betalingsordning.

Muffinman

Sitat fra: El-boy på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:09
...upopulære):
1. Alle Tesla eiere får ett kort som følger med bilen som  stikkes inn i superladeren, og er du utenfor en distanse av, si, 100km ifra hjemmeadresse så får du ladet, er du innenfor 100km (10mil) får du ikke ladet.
Og ikke nødvendigvis gode. Jeg har en lader 45km hjemmefra, og en 190km hjemmefra. Om jeg ikke får ladet på hjemtur på den nærmeste må jeg faktisk stå lenger tid på den 190km hjemmefra for å være sikker på å komme meg hjem. Nå står jeg kortere på den lengst unna, og suser ofte forbi den nærmeste hvis jeg ser jeg kommer meg hjem. Hvis den nærmeste ikke blir tilgjengelig må jeg minst doble tiden jeg står på lader totalt, fordi jeg må lade til høyere soc og må ha høyere marginer. På tur ut er også den nærmeste god å ha av og til. Med litt kjøring utover dagen og 33 mil på vinterføre til kvelden når turen går _utenom_ den som ligger 190km unna kan bilen rett og slett ikke brukes til turen. Da MÅ jeg ha en topping på den nærmeste superladeren, og bil nr. 2 ble faktisk kjøpt på nettopp det premisset.  Har også vært ute for tilfeller hvor jeg har kjørt 45 mil og skulle kjøre nye 23 i motsatt retning hvor det ikke finnes superladere ett par timer etter hjemkomst - da kunne jeg bruke bilen KUN fordi jeg kunne lade 45km hjemmefra.

Med en slik begrensning ville jeg vært nødt til å erstatte to stk Model S med fossilbiler, dessverre.

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:09
Tesla kan ikke fjerne muligheten for superlading uten kompensasjon for kundene, eventuelt gjøre ett igjenkjøp av superlading rettigheten.

Vi har i vår kontrakt "free forever".

Denne påstanden har jeg sett mange ganger, men kan ikke huske at noen har lagt fram kontrakten sin som bevis på dette...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 24. desember 2015, klokken 16:18
Sitat fra: El-boy på torsdag 24. desember 2015, klokken 15:09
...upopulære):
1. Alle Tesla eiere får ett kort som følger med bilen som  stikkes inn i superladeren, og er du utenfor en distanse av, si, 100km ifra hjemmeadresse så får du ladet, er du innenfor 100km (10mil) får du ikke ladet.
Og ikke nødvendigvis gode. Jeg har en lader 45km hjemmefra, og en 190km hjemmefra. Om jeg ikke får ladet på hjemtur på den nærmeste må jeg faktisk stå lenger tid på den 190km hjemmefra for å være sikker på å komme meg hjem. Nå står jeg kortere på den lengst unna, og suser ofte forbi den nærmeste hvis jeg ser jeg kommer meg hjem. Hvis den nærmeste ikke blir tilgjengelig må jeg minst doble tiden jeg står på lader totalt, fordi jeg må lade til høyere soc og må ha høyere marginer. På tur ut er også den nærmeste god å ha av og til. Med litt kjøring utover dagen og 33 mil på vinterføre til kvelden når turen går _utenom_ den som ligger 190km unna kan bilen rett og slett ikke brukes til turen. Da MÅ jeg ha en topping på den nærmeste superladeren, og bil nr. 2 ble faktisk kjøpt på nettopp det premisset.  Har også vært ute for tilfeller hvor jeg har kjørt 45 mil og skulle kjøre nye 23 i motsatt retning hvor det ikke finnes superladere ett par timer etter hjemkomst - da kunne jeg bruke bilen KUN fordi jeg kunne lade 45km hjemmefra.

Med en slik begrensning ville jeg vært nødt til å erstatte to stk Model S med fossilbiler, dessverre.

Derav mitt tidligere forslag at man får ladet på lokale ladere, men blir fakturert for bruken så sant ikke:
- Bilen kom fra et punkt mer enn 100km unna hjemstedsadressen før lading
- Bilen kjøres til en punkt mer enn 100km unna hjemstedsadressen i løpet av 3 timer etter lading
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil fundamentalist

Man må da kunne lade på lokal SC om man impulsivt skal på langtur med slunkent batteri? Eksempelvis er det flott for oss i Oslo å begynne turen med å dra innom laderne på Solli, Drammen eller (snart) Gardemoen å kjøre videre hvor som helst uten å måtte planlegge. Hva med de som ikke kan lade hjemme? Jeg tror Tesla ønsker å selge biler til de også.

Tror eksempelet fra Danmark er ett resultat av mange newbees som er ute å "råner" på de lokale SC'ene. Det gir seg nok etterhvert...

Model 3 kommer kanskje uten gratis SC og man kan vel forestille seg at det kan bortfaller for de andre nysolgte Teslamodellene etterhvert. Kanskje gratis SC som en bonus for pioneers / early adopters. Det viktigste for Tesla er at konkurrentene tror at det er gratis SC i all evighet slik at de mister lysten på å ta opp konkurransen på hurtigladenrttverk. Skulle ikke forundre meg at ett verdensomspennende SC nettverk er den egentlige business modellen. Gjør det ihvertfall utrolig vanskelig for konkurrentene uansett om de er "offentlige" eller ikke. Når alle produsentene er er over på elbiler, så er det Tesla sitt nettverk av SC som alle brukerne vil benytte. De vil kanskje erfare at salget ikke kommer igang om man ikke benytter seg av Tesla sitt ladekonspet.

De som må betale gjør det sømløst. SC laderne kjenner igjen alle biler allerede, PayPal konto trekker for ladingen. Ingen kort eller idiotiske abonnement eller syke minutpriser vi ser fra Chademo ladeleverandør-anarkiet...  Tror Tesla kommer til å bygge ut videre slik at vi tesla eiere fortsetter å kose oss  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. desember 2015, klokken 23:17
Derav mitt tidligere forslag at man får ladet på lokale ladere, men blir fakturert for bruken så sant ikke:
- Bilen kom fra et punkt mer enn 100km unna hjemstedsadressen før lading
- Bilen kjøres til en punkt mer enn 100km unna hjemstedsadressen i løpet av 3 timer etter lading

Eller for å gjøre det enklere:
Alle kan lade fritt på alle laderne så fremt bilen er/har vært mer enn 100km unna laderen i ett tre timers intervall før og/eller etter, hvis ikke blir man fakturert. (Tallene "100km" og "tre timer" kan så klart diskuteres, her snakker jeg om prinsippet.) Så slipper man å krangle om hvor "lokal" laderen er. Laderne har fra lanseringen vært rettet mot langturer, ikke lokal kjøring, selv om jeg skal være den første til å innrømme at de ikke hele veien har vært like tydelige på denne "detaljen".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA