Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. desember 2015, klokken 16:16
Om bilene til Tesla skulle få "native" tilgang til CCS i tillegg til superladerne, Type2 AC og ChaDemo via adapter, så er jo det bare ett pluss :)


Selvsagt. Det er et pluss for Teslas kunder. Så får vi se om Tesla lar kundene unnslippe vertikalen, uten bruk av adapter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

"Kundene slipper vertikalen"
Jeg kan ikke se at det er noen fordel for meg å slippe å ha ubegrenset tilgang til alle superchargere som blir satt opp. Kan heller ikke se at det er noen fordel å slippe  bryderiet med å la vær å fiske frem ett betalingskort , ett RFID kort eller en mobil applikasjoner om det påkrevet.  Det er heller ingen stor ulempe for  meg å slippe å stoppe på en Statoil stasjon og stå i pølse kø for å få lov til å starte hurtiglading. Heller ikke nevneverdig problematisk å slippe å måtte forholde seg til Chademo hurtigladere som ofte er plassert på obskure plasser med en nedetid som overgår oppetiden.
Hvis det er dette som er konsekvensene av vertikalen,  så sier jeg ja takk til vertikalen,  spesielt med tanke på at det er helt frivillig å lade sin Tesla på Superchargere. Det går utmerket å lade den på andre måter også, så man er ikke låst til noe som helst med en "vertikal" fra Tesla.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 29. desember 2015, klokken 23:02
"Kundene slipper vertikalen"
Jeg kan ikke se at det er noen fordel for meg å slippe å ha ubegrenset tilgang til alle superchargere som blir satt opp. Kan heller ikke se at det er noen fordel å slippe  bryderiet med å la vær å fiske frem ett betalingskort , ett RFID kort eller en mobil applikasjoner om det påkrevet.  Det er heller ingen stor ulempe for  meg å slippe å stoppe på en Statoil stasjon og stå i pølse kø for å få lov til å starte hurtiglading. Heller ikke nevneverdig problematisk å slippe å måtte forholde seg til Chademo hurtigladere som ofte er plassert på obskure plasser med en nedetid som overgår oppetiden.
Hvis det er dette som er konsekvensene av vertikalen,  så sier jeg ja takk til vertikalen,  spesielt med tanke på at det er helt frivillig å lade sin Tesla på Superchargere. Det går utmerket å lade den på andre måter også, så man er ikke låst til noe som helst med en "vertikal" fra Tesla.


En vertikal som denne skalerer neppe noe videre, derav tråden. Teslas eiere blir avhengig av en proprietær løsning.

I tillegg så fungerer det selvsagt heller ikke dersom alle fabrikantene skal ha deres eget ladenettverk. Det blir dyrt for alle, og det hemmer elbilsaken.

Det er, faktisk, like tåpelig som å ha Ford, BMW, Chrysler, Toyota, osv. bensinstasjoner.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Nei, Tesla eiere er ikke avhengig av noen som helst proprietære løsninger. Bilene kan lades omtrent hvor som helst enten det nå er 1 fas, 3 fas 230V, 400V fra 5A til 32A TN eller IT type 2 Mode3, Chademo og så til slutt det sære proprietære ladesystemet som vi kaller Superchargere, som ingen andre i hele verden er i nærheten av å kunne konkurere med. Det er ett fantastisk nettverk, men helt frivillig å bruke. Problemet ditt er vel kanskje at ikke DU kan bruke det?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 29. desember 2015, klokken 23:31
Nei, Tesla eiere er ikke avhengig av noen som helst proprietære løsninger. Bilene kan lades omtrent hvor som helst enten det nå er 1 fas, 3 fas 230V, 400V fra 5A til 32A TN eller IT type 2 Mode3, Chademo og så til slutt det sære proprietære ladesystemet som vi kaller Superchargere, som ingen andre i hele verden er i nærheten av å kunne konkurere med. Det er ett fantastisk nettverk, men helt frivillig å bruke. Problemet ditt er vel kanskje at ikke DU kan bruke det?

Takk, men min bil er standard, og bruker CCS. Jeg har ikke behov for Teslas nettverk.

Uansett, det handler ikke om det er Tesla eller andre som lager vertikaler for å kapre kunder, men om prinsippet at man har Ford-bensinstasjoner, Toyota-bensinstasjoner, osv.

Det kan fungere godt en liten stund, men på sikt er disse vertikalene veldig hemmende for elbilsaken generelt, og kan lett bli det for kundene også.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Carl Anton Stenling

Først og fremst er det vel prisingsmodellen som er roten til problemet. Vi har sett det tidligere på vanlige hurtigladestasjoner med fastprislading at det fører til noen ladenisser som okkuperer stasjonene unødvendig.

Med mange Model 3 på veien så kan dette bli et vesentlig større problem enn i dag.

I det lange løp er nok alle tjent med standardisering slik at infrastrukturen og kostnadene kan deles. Imidlertid har Tesla gått foran og ikke ventet på standardisering. Dette er jo vanlig i perioder hvor teknologiutviklingen er rask. Honnør til Tesla for dette bidraget. Så er jeg trygg på at Tesla selv vil måtte finne tiltak dersom køene etterhvert gjør at folk tenker seg nøye om før de drar på langtur med Tesla.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 29. desember 2015, klokken 23:49
Først og fremst er det vel prisingsmodellen som er roten til problemet. Vi har sett det tidligere på vanlige hurtigladestasjoner med fastprislading at det fører til noen ladenisser som okkuperer stasjonene unødvendig.

Med mange Model 3 på veien så kan dette bli et vesentlig større problem enn i dag.

I det lange løp er nok alle tjent med standardisering slik at infrastrukturen og kostnadene kan deles. Imidlertid har Tesla gått foran og ikke ventet på standardisering. Dette er jo vanlig i perioder hvor teknologiutviklingen er rask. Honnør til Tesla for dette bidraget. Så er jeg trygg på at Tesla selv vil måtte finne tiltak dersom køene etterhvert gjør at folk tenker seg nøye om før de drar på langtur med Tesla.

Enig med det du skriver, Carl Anton. Mesteparten av det er prismodellen, men i det ligger jo også at andre ikke får tilgang før de setter på CCS-kontakter.

At de ikke ventet på standardisering er forståelig. Det er bra Tesla gjorde det, men nå bør de ta neste skritt. Det ville jo vært smart dersom IEC og Tesla m. fl. satt seg ned og fant en standard løsning nå.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hgs

Sitat
Det kan fungere godt en liten stund, men på sikt er disse vertikalene veldig hemmende for elbilsaken generelt, og kan lett bli det for kundene også.

Det blir nok veldig lenge til. Tvert i mot er jo problemet nå det motsatte: Uavhengige ladeoperatører har ikke samme interesse for at ladenettverket er fullstendig og oppegående til enhver tid. Inntil drift av ladestasjoner faktisk er god butikk og ikke en biaktivitet fra store energiselskaper som de knapt tjener penger på er det antakelig bedre at produsentene drifter sine egne ladere. Da slipper man ansvarspulverisering og useriøse aktører som AR. Når markedet modnes vil nok konsolidering og utskilling av ladevirksomhet gå i retning av dagens drivstoffmodell av seg selv. Men dit er det langt igjen. Og med 40kkm i året er jeg glad vår eneste ladebekymring er om vi i det hele tatt skal gidde å bruke 3500 kr på et chademoadapter. Dobbeltladeren har vel hatt virkelig verdi en gang for vår del.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Rio

Som sagt, ingen benekter at en operatør kan lage et godt nettverk i en begrenset periode, for et begrenset antall kunder, osv. Det er en helt vanlig vertikal.

Historien viser oss dog at det ikke er noen god ide i lengden, som også er årsaken til at man ikke har Ford-bensin, Toyota-bensin, VW-bensin, osv.

I USA har de ofte sterke vertikaler for mobiltelefoner. Der var/er mobilen din gjerne "lenket" til ett nettverk, og skal du bytte så må du ha ny mobil.

La oss si at Tesla går konkurs om 5 år (slikt skjer), og ladenettet kjøpes av noen som ikke har noen plikt til å drifte det gratis. De kan da ta seg betalt det de måtte ønske, for Tesla-eiere har ingen annen lademulighet, uten adaptere osv.

Vertikaler er besnærende i utgangspunktet, og en del firma elsker dem fordi de får slik kontroll på kundene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 26. desember 2015, klokken 23:42
Tror trådstarters opplevelser i Danmark er tilfeldig variasjon. BB forklarer at han sjeldent ser fulle SC, men at om SC er fulle så kan de etter kort tid være tomt for biler igjen.
Dette er mi erfaring og.  Det går veldig i bølgjer.  Eg har stått i kø på superladar ein gong, på Gol.  Det var vel 4-5 bilar før meg i køa.  Det pussige var at det ikkje kom nokon bak oss, og då bilen vår var ferdiglada var vi den einaste Teslaen som var att.  Vi stod der i minst halvannan time til saman, inkludert 20 minutt i kø, sidan vi hadde 300 km att å køyre før vi var heime.

To andre observasjonar:

  • Dette var under påskeheimfarten i år, og meir enn halvparten av bilane var splitter nye P85D.  Sikkert mange nye Tesla-eigarar som eigentleg kunne lada på hytta eller hotellet, men ville prøve superladaren i staden, og ladar litt ekstra for å ha eit skikkeleg buffer.  Etter kvart lærer ein seg å plugge i bilen når ein kan, og at det ikkje er farleg å berre ha tosiffra tal kilometer att på batterimålaren.
  • Alle valde å stå i kø framfor å køyre bort til den Type2/CHAdeMO/CCS-ladaren som står der i tillegg til superladarane.  Sjølv tenkte eg at det ville vere dårleg gjort å ta den eine plassen dersom det kom ein Leaf eller noko som måtte lade, og eg ville helst ikkje risikere å miste plassen i køa og måtte lade til 90% på 22 kW dersom det kom fleire bak meg.
Noko av dette kjem seg på sikt.  Dei nye Tesla-eigarane lærer seg både ABC-regelen (Always Be Charging) og av med rekkjeviddeangsten.  Men problemet kan ikkje eliminerast heller.  Ideelt skulle bilane ha komme med jamne mellomrom, men det gjer dei ikkje.  Sidan bilane kjem til tilfeldige tidspunkt, vil det oppstå køer av og til.

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:19
La oss si at Tesla går konkurs om 5 år (slikt skjer), og ladenettet kjøpes av noen som ikke har noen plikt til å drifte det gratis. De kan da ta seg betalt det de måtte ønske, for Tesla-eiere har ingen annen lademulighet, uten adaptere osv.
Tesla kan lade på nesten alt som finst av ladestasjonar.  Adapter må ein ha til dei fleste bilar, fordi det finst mange ulike kontaktar og pluggar.  Ofte kjem dei i form av ein kabel med ulike plugg og kontakt i kvar ende.  Eg har adapter til alle relevante CEE-kontaktar, til dømes.  Kor mange kW får bilen din ut av ein raud  32A 400V CEE-kontakt?  Det er berre CCS det ikkje finst adapter for pr i dag, men eg har ikkje høyrt om at nokon har hatt bruk for det heller.  Eg har til gode å sjå ein CCS-stasjon utan CHAdeMO eller Type2-kontakt i tillegg. 

Tesla har bygd opp det einaste internasjonale ladenettverket med effekt på over 120 kW i verda, og berre i Europa er det over 1000 ladepunkt.  Ingenting kan erstatte dette per i dag, det har du heilt rett i.  Men det gjeld for alle bilmerke.  Eg trur du først og framst er misunneleg fordi du ikkje har tilgong til det, eller noko som er i nærleiken av like bra.  Kor mange CCS-ladarar på over 120 kW finst det i landet?  Det finst eit par i Nederland veit eg, men førebels ingen bilar som kan dra full effekt ut av dei.

Dersom ein ny eigar av superladarnettverket til Tesla vil køyre seg konkurs ved å ta for høg betaling, kan vi alltids lade på andre ladestasjonar til same pris som andre betaler der.  Det går berre like seint som det gjer for dei andre brukarane, med same problem med nedetid, osv.

kos

#266
Det er lite sansynlig at tesla går konkurs - mye større mulighet for at 50 kw laderne går konkurs grunnet stor konkuranse og lav bruk av disse underdimensjonerte ladesystemet. Om det kommer biler med eks 70 kwh batterier vil nok 50 kw laderne slite mot tesla sine ladere og da vil de være redusert til museumsgjenstander som det ikke er mulig å tjene penger på uten sugerør inn i statskassa- måtte statskassa allerede nå stenge disse allerede umoderne ladestasjonene som koster sjorta for brukerne.

Tesla har allerede bevist at å supsidiere disse ladestasjonene er bare økonomisk tullegreier, som noen få tjener penger og da bare på supsidier. Om staten kutter ut denne tulle økonomien, må elbil produsentene finne ut hvordan varen deres skal lades og ville dermed bygget ladestasjoner slik som tesla. Og vips ville vi hatt billige ladestasjoner som hadde gagnet brukerne - på en helt annen måte enn dagens supsidier. - Om ferge bilettene skal vekk er det ti ganger bedre å kutte ut supsidieringen av kjeltringer som VW - ford - kia - nissan osv - om det er noen som ikke trenger å bli supsidiert av staten er det disse firmaene - og det verste flere i denne og andre tråder  - tviholder på at dette må fortsette  - da deres bil ikke vil virke da og at dette tullet er det brukerne som må betale da firmaene ellers ikke vil bygge elbiler  - MEN TESLA BYGGER.

Rio

Sitat fra: kos på onsdag 30. desember 2015, klokken 01:28
Det er lite sansynlig at tesla går konkurs - mye større mulighet for at 50 kw laderne går konkurs grunnet stor konkuranse og lav bruk av disse underdimensjonerte ladesystemet.

Ladesystemet er perfekt dimensjonert til bilene de skal lade - samtlige har batterier mellom 16 og 30 kWh, og INGEN av dem kan lade med mer enn 50 kW.

Ladere går ikke konkurs, for øvrig. Selv om f. eks. Grønn Kontakt skulle gjøre det, så kan andre kjøpe dem ut og fortsette konkurransen mot Fortum og andre.

Akkurat som for bensinstasjoner. Tror du virkelig noen seriøst vil forsvare Ford-bensin, Toyota-bensin, osv.?



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Bare slutt med supsidieringen av disse satsjonene så skal du se - snipp snapp snute og ladesystemet du forsvarer er ute. Og innen 5 år er det ladesystemet allerede avlegs. Man påpeker det så greit med at biler da kan kjøre 40 mil - Alle som eier en tesla forstår at da er 50 kw laderne redusert på samme nivå som hjemmelader på 6 kw- det er vel ingen som tror at det blir fremtidens lade struktur - Spør en tesla eier om han ønsker seg 50 kw lade system eller flere 120 kw ladesystem - Dette er en tullediskusjon som henger fast i gammeltenkning med biler som kjører 10 mil. og 5 mil max nå når det er minusgrader - en ting er sikkert disse bilene er ikke fremtiden heller ikke 50 kw laderne. - Det blir som da bensinbilene var i sin spede begynnelse - kjøpte bensin i literflasker på apoteket - var en flott ordning - men det finst ikke et vettugt menneske i dag som vil forsvare det.

Rio

Nå er det fremdeles slik at biler med 16-30 kWh-batteripakker står for over 90% av salget. Da er det dem man dimensjonerer etter.

Det vil bare være tåpelig å bygge 150 kW-hurtigladere nå, uten at det finnes biler som kan benytte seg av dem, eller noen garanti om vilken ladestandard (spenning, osv.) de bilene vil kreve.

Dyrt og veldig, veldig dumt.

Og fremdeles er det slik at gjennomsnittelig kjørelengde per døgn er 33 km.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA