Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

fredag

#210
Det er bedre med køsystemer som brukerne slipper å forholde seg til. Dvs sette opp flere ladestolper, og enten sette opp flere ladere eller fordele effekten fra hver lader over flere ladestolper enn dagens to.

Superchargerne på Lier sør OG nord er allerede nesten alltid fulle. Det føles som flaks når jeg klarer å slippe til for å få ladet de 10-20km jeg noen ganger trenger der for å komme meg opp Lierbakken og helt hjem. Tesla burde avlaste disse ved å sette opp superchargere på feks Marche Holmestrand eller Fokserød.

Eller kanskje vi bare skulle spleise på ladekort hos Fortum til noen av de lokale gjerrigknarkene i Drammens-området? ;-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Dexter

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 27. desember 2015, klokken 22:54
Kanskje superladerne bør posisjoneres som en premiumtjeneste for Model III med årlig abonnement på rundt 5-10.000 kr i året?

Tviler på att det er noen som helst som hopper på ett slikt "tilbud"

Dexter

Må si meg sjokkert av enkeltes innlegg her på denne tråden.
og dems store interesse av å "stenge" ut enkelte med 5kw lading osv.

Att enkelte er så gniene att dem ikke har lademulighet hjemme, er det nok lite å få gjort med.

Kjøper man EL bil, så burde man legge opp ett stikk hjemme.

Rio

Sitat fra: Dexter på mandag 28. desember 2015, klokken 20:16
Kjøper man EL bil, så burde man legge opp ett stikk hjemme.

Poenget er jo at store deler av befolkningen ikke har lademulighet hjemme (spesielt i andre land), så da må Tesla enten akseptere at de burker Supercharger-nettet til Tesla, eller så må man krevet at kun folk som bor på steder med hjemmelading får lov til å kjøpe bilen (og de må selge den dersom de flytter).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RonnyØ

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 20:19
Sitat fra: Dexter på mandag 28. desember 2015, klokken 20:16
Kjøper man EL bil, så burde man legge opp ett stikk hjemme.

Poenget er jo at store deler av befolkningen ikke har lademulighet hjemme (spesielt i andre land), så da må Tesla enten akseptere at de burker Supercharger-nettet til Tesla, eller så må man krevet at kun folk som bor på steder med hjemmelading får lov til å kjøpe bilen (og de må selge den dersom de flytter).

Rio: Sitter du vondt, eller hva er det?

Kjøper man ELbil, BURDE man legge opp et stikk.. Ikke må, ikke Tesla, ikke utlandet, ikke regulert med lov eller forskrift..
Husqvarna Automower 320

Kristian O

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 20:19
Sitat fra: Dexter på mandag 28. desember 2015, klokken 20:16
Kjøper man EL bil, så burde man legge opp ett stikk hjemme.

Poenget er jo at store deler av befolkningen ikke har lademulighet hjemme (spesielt i andre land), så da må Tesla enten akseptere at de burker Supercharger-nettet til Tesla, eller så må man krevet at kun folk som bor på steder med hjemmelading får lov til å kjøpe bilen (og de må selge den dersom de flytter).
....eller få fart på destination charging. Om f.eks 22 kW ladepunkt blir tilgjengelig i stort antall på butikker, kjøpesenter, parkeringsplasser, etc så burde det kunne avlaste SC.
Det er jo bedre å lade seint mens man uansett er opptatt med andre ting enn å lade veldig raskt mens man må sitte å vente. Dessverre er det nok ikkje alle som innser dette.
Hadde vært litt artig å sett korleis vi hadde klart oss uten lading heime.Trur igrunn det hadde gått greit, men måtte vært mykje flinkere til å lade når man kan og sannsynligvis tigge litt straum med familie / etc.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rio

Sitat fra: RonnyØ på mandag 28. desember 2015, klokken 20:31

Rio: Sitter du vondt, eller hva er det?

Kjøper man ELbil, BURDE man legge opp et stikk.. Ikke må, ikke Tesla, ikke utlandet, ikke regulert med lov eller forskrift..

Takk, jeg sitter utmerket. Hva med deg?

Det er mye man burde, og "burde". Poenget forblir at likevel er det mange som ikke har den muligheten, og Teslas system på akseptere denne brukergruppen (uten å klage), eller si at Teslas biler ikke er egnet til de som ikke kan lade hjemme/på jobb.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kristian O på mandag 28. desember 2015, klokken 20:42

....eller få fart på destination charging. Om f.eks 22 kW ladepunkt blir tilgjengelig i stort antall på butikker, kjøpesenter, parkeringsplasser, etc så burde det kunne avlaste SC.
Det er jo bedre å lade seint mens man uansett er opptatt med andre ting enn å lade veldig raskt mens man må sitte å vente. Dessverre er det nok ikkje alle som innser dette.
Hadde vært litt artig å sett korleis vi hadde klart oss uten lading heime.Trur igrunn det hadde gått greit, men måtte vært mykje flinkere til å lade når man kan og sannsynligvis tigge litt straum med familie / etc.

Ja, enhver type lading er selvsagt bra. :)

Uansett, vi får håpe at Tesla er med på å spre ut 22 kW ladestolper som kan brukes av alle (slik f. eks. Renault gjør), samt at nye biler kan bruke CCS-hurtigladere.

Jeg synes det er synd med vertikaler. I dette tilfellet ødelegger det for Tesla-eiere som bor i storbyer, fordi Teslas egne hurtigladere plasseres langt vekke, og de kan ikke lade på det som er europeisk standard, selv om CHAdeMo-adapter eksisterer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thilo

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 20:19
Poenget er jo at store deler av befolkningen ikke har lademulighet hjemme (spesielt i andre land), så da må Tesla enten akseptere at de burker Supercharger-nettet til Tesla, eller så må man krevet at kun folk som bor på steder med hjemmelading får lov til å kjøpe bilen (og de må selge den dersom de flytter).

Sjelden lest noe sånt  tull, folk i andre land som kjøp biler i 100.000 Euro prisklasse har som regel mulighet for hjemmelading :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Rio

Sitat fra: thilo på mandag 28. desember 2015, klokken 20:51
Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 20:19
Poenget er jo at store deler av befolkningen ikke har lademulighet hjemme (spesielt i andre land), så da må Tesla enten akseptere at de burker Supercharger-nettet til Tesla, eller så må man krevet at kun folk som bor på steder med hjemmelading får lov til å kjøpe bilen (og de må selge den dersom de flytter).

Sjelden lest noe sånt  tull, folk i andre land som kjøp biler i 100.000 Euro prisklasse har som regel mulighet for hjemmelading :)

Mange har det, mange har det ikke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kristian O

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 20:50
Sitat fra: Kristian O på mandag 28. desember 2015, klokken 20:42

....eller få fart på destination charging. Om f.eks 22 kW ladepunkt blir tilgjengelig i stort antall på butikker, kjøpesenter, parkeringsplasser, etc så burde det kunne avlaste SC.
Det er jo bedre å lade seint mens man uansett er opptatt med andre ting enn å lade veldig raskt mens man må sitte å vente. Dessverre er det nok ikkje alle som innser dette.
Hadde vært litt artig å sett korleis vi hadde klart oss uten lading heime.Trur igrunn det hadde gått greit, men måtte vært mykje flinkere til å lade når man kan og sannsynligvis tigge litt straum med familie / etc.

Ja, enhver type lading er selvsagt bra. :)

Uansett, vi får håpe at Tesla er med på å spre ut 22 kW ladestolper som kan brukes av alle (slik f. eks. Renault gjør), samt at nye biler kan bruke CCS-hurtigladere.
Om du sjekker ut https://www.teslamotors.com/destination-charging så er det grunn til optimisme. Godt i gang i USA, men når dette skjer i Europa er ikkje godt å vite.
Siste del av innlegget ditt hopper eg over, da dette allerede er godt dekt i CCS- tråden  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kavorka

Sitat fra: thilo på mandag 28. desember 2015, klokken 20:51
Sjelden lest noe sånt  tull, folk i andre land som kjøp biler i 100.000 Euro prisklasse har som regel mulighet for hjemmelading :)
Kan komme på noen tettbebygde organiserte land som Japan og Nederland, og diverse storbyer hvor det er vanlig at parkering ikke skjer på egen eiendom, selv om man kan legge ut for bil i 100 k€ klasse. At du synes det er tullete får du ta opp med dem ;)

Dette er en problemstilling Tesla må ta en klar stilling til uansett. De må gjerne oppfordre til hjemmelading som er det beste alternativet for kundene. Men det vil være behov for lokallading for noen, mest til å begynne med før gode alternativ kommer på plass.

sturle

Sitat fra: fredag på mandag 28. desember 2015, klokken 13:07
Sitat fra: sturle på mandag 28. desember 2015, klokken 01:12
Direktiv 2014/94/EU seier at allment tilgjengelege hurtigladestasjonar med ikkje-diskriminerande tilgong for alle, bygd ut etter direktivet, minst skal vere utstyrt med ein CCS-kontakt.  Superladarane er ikkje allment tilgjengelege med ikkje-diskriminerande tilgong.
Hvor i direktivet finner du avgrensningen om "hurtigladestasjonar med ikkje-diskriminerande tilgong"?
Det er slik det er formulert i den svenske versjonen, som eg las.

Sitat fra: fredag på mandag 28. desember 2015, klokken 13:07
Se også punkt 26:

Sitat(26) A recharging or refuelling point accessible to the public may include, for example, privately owned recharging or refuelling points or devices accessible to the public through registration cards or fees, recharging or refuelling points of car-sharing schemes which allow access for third party users by means of subscription, or recharging or refuelling points in public parking. Recharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public.
Tesla sine ladestasjonar er ikkje tilgjengelege (for bruk, sjølvsagt, det er ikkje nok at andre kan parkere der) gjennom nokon av dei metodane dei nemner.  Dei tillet ingen tredjepartar å lade der.  Bildelingsklubbar kan halde seg med ein privat hurtigladestasjon, og kan då velje kva løysing dei vil (det vil til dømes vere idiotisk å installere CCS-ladar for ein bildelingsklubb som berre har Nissan Leaf eller Tesla), men ikkje dersom dei let tredjepartar få tilgong.  Dersom tredjepartar kan skaffe seg tilgong må dei utvide.  Ein tredjepart er her sjølvsagt ein framand bil eller tredjeperson som ikkje er medlem av klubben, ikkje eit nytt medlem som brukar bilane til klubben.  (Dei kan umogeleg ha meint at klubben må installere CCS-stasjon dersom klubben er open for nye personlege medlemmer som deler på Leafane klubben eig.)

Offentleg tilgjengelege ladestasjonar på offentleg parkeringsplass, slik som det er i mange norske byar, som anten er opne for alle, for alle med eit abonnement, autorisasjon eller liknande er bundne av direktivet, og direktivet pålegg landa å byggje ut slike.  Private ladestasjonar som tredjepartar ikkje kan kjøpe seg tilgong til, ligg utanfor.  Dersom superladarnettverket vert eigd av to bilprodusentar, i staden for ein som no, er det framleis ein privat ladestasjon som ikkje tredjepartar kan kjøpe seg tilgong til gjennom abonnement eller autorisasjon.  Då må dei kjøpe seg ein bil av ein av eigarane av ladestasjonen.  Tilsvarande som for bildelingsklubben.

sturle

Sitat fra: Kavorka på mandag 28. desember 2015, klokken 21:59
Kan komme på noen tettbebygde organiserte land som Japan og Nederland, og diverse storbyer hvor det er vanlig at parkering ikke skjer på egen eiendom, selv om man kan legge ut for bil i 100 k€ klasse. At du synes det er tullete får du ta opp med dem ;)
I til dømes Tokyo får du ikkje kjøpt bil med mindre du kan dokumentere at du har parkeringsplass til han.

Kavorka

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 20:50
Ja, enhver type lading er selvsagt bra. :)

Uansett, vi får håpe at Tesla er med på å spre ut 22 kW ladestolper som kan brukes av alle (slik f. eks. Renault gjør), samt at nye biler kan bruke CCS-hurtigladere.

Jeg synes det er synd med vertikaler. I dette tilfellet ødelegger det for Tesla-eiere som bor i storbyer, fordi Teslas egne hurtigladere plasseres langt vekke, og de kan ikke lade på det som er europeisk standard, selv om CHAdeMo-adapter eksisterer.
22 kW type 2 er da standard, og er kompatibelt med CCS biler om jeg forstår det rett.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA