Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. desember 2015, klokken 15:06
Om standard definisjon er lading over 40kW effekt kan faktisk de færreste ladesesjoner for kortrekkevidde-elbil kalles hurtiglading.  Ettersom snitteffekten sjeldent er over 40kW. Med Leafen har jeg aldri hatt en ladesesjon med mer enn ca 35kW snitteffekt.
40 kW er noko Rio har funne på.  Han har ein livlig fantasi.  Både EU og Enova definerer all lading over 22 kW som hurtiglading, og det er nok ein meir utbreidd definisjon enn Rio sin.

Rio

Sitat fra: sturle på mandag 28. desember 2015, klokken 01:55
40 kW er noko Rio har funne på.  Han har ein livlig fantasi.  Både EU og Enova definerer all lading over 22 kW som hurtiglading, og det er nok ein meir utbreidd definisjon enn Rio sin.

Takk for tilliten, men det er nok ikke jeg som kan ta æren for det:

Sitat
Semi-hurtiglading
Semi-hurtiglading krever type 2 plugg for AC og CHAdeMO eller CCS for DC. Har normalt en effekt på 22 kW med et potensiale opp mot 43 kW. Fullader en Leaf på mellom 40-90 minutter.

Hurtiglading
Hurtiglading er lading med svært høy effekt over kort tid. Hurtiglading er kun DC lading og krever CCS eller CHAdeMO plugg. Hurtiglading leverer normalt 50 kW og kan lade en Leaf fra 20 – 80 % på ca. 15-20 minutter.

Hilsen Enova

http://www.enova.no/radgivning/privat/rad-om-elbil/ladefart/ladefart/975/2028/
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 03:04

Takk for tilliten, men det er nok ikke jeg som kan ta æren for det:

Sitat
Semi-hurtiglading
Semi-hurtiglading krever type 2 plugg for AC og CHAdeMO eller CCS for DC. Har normalt en effekt på 22 kW med et potensiale opp mot 43 kW. Fullader en Leaf på mellom 40-90 minutter.

Hurtiglading
Hurtiglading er lading med svært høy effekt over kort tid. Hurtiglading er kun DC lading og krever CCS eller CHAdeMO plugg. Hurtiglading leverer normalt 50 kW og kan lade en Leaf fra 20 – 80 % på ca. 15-20 minutter.

Hilsen Enova

http://www.enova.no/radgivning/privat/rad-om-elbil/ladefart/ladefart/975/2028/
Den har eg ikkje sett før, men heller ikkje der kan eg sjå 40 kW nemnt som ei grense for hurtiglading.  EU seier (i svensk versjon):
Sitat
4. normal laddningsstation: en laddningsstation där el kan överföras till ett elfordon med en effekt på högst 22 kW, med undantag för anordningar med en effekt på högst 3,7 kW, som har installerats i privata hushåll eller som inte i förstahand är avsedda för laddning av elfordon, och som inte är tillgängliga för allmänheten.
5. snabb laddningsstation: en laddningsstation där el kan överföras till ett elfordon med en effekt på mer än 22 kW.
Dvs at for EU er 22 kW normallading, medan alt over er hurtiglading.  Dei har ikkje nokon mellomting mellom normal og hurtig.

Rio

Det finnes heller ingen hurtigladere med kapasitet mellom 25 kW og 40 kW, så poenget er helt akademisk.

Tallet "ca 40 kW" kommer fra 43 kW (400/230 V, 64 A, 3 fase)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Jeg tok bare utgangspunkt i det Rio skrev, dvs. at hurtiglading var 40kw og oppover. Dermed kan i praksis ikke lading av kortrekkevidde-elbiler kalles hurtiglading. Det er, og oppleves som semi-hurtig. Øyeblikks-effekt og teoretisk kapasitet for laderen er irrelevant for kategorien ladingen faller i.

Akkurat som at en eGolf tilkoblet et 43kW AC uttak, og som dermed bare trekker 3,7kW, ikke kan kalles hurtig- eller semighurtiglading selv om laderen kunne levert høyere effekt.

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 03:04
Sitat
Semi-hurtiglading

Hurtiglading

Hilsen Enova
Uffda. En hurtiglader leverer normalt 50kW? Enova burde nok være litt mer edruelige og virkelighetsorienterte for ikke å skuffe bileiere. Om de først kun skal forholde seg til teori og markedsføring istedenfor hvordan lading fungerer i praksis kunne de skrevet at en typisk hurtiglader kan levere inntil 500V/125a/50kW (eks ABB Terra 53). Så får brukeren selv finne ut at 500V ikke er relevant, at 400V er ca fulladet osv.

En typisk snitt-sesjon er jo ikke mer en 30-35kW på sommeren, og fort mye lavere om vinteren om batteriet ikke har væskebasert varme/kjøling. Og som Rio har påpekt tidligere vil det ift kø kunne være mer hensiktsmessig å sette opp et tonn semihurtige ladere istedenfor hurtigladere som uansett ikke hurtiglader.

Hva laderen teoretisk kan levere en kort periode ved spesielle tilfeller til enkelte biler blir lite interessant. Det er opplevelsen og faktiske forhold som teller.

Det var nok fra meg i denne tråden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kavorka

Sitat fra: Avh på mandag 28. desember 2015, klokken 00:04
Denne tråden får meg for første gang til å lure på om Tesla har egen kampanje her inne på forumet med en agenda om å reversere vilkårene for superlading. Må jo være noen nick som er Tesla-ansatte. Håper jeg tar grundig feil.

For egen del: @Havebigfun: Jeg har langt over 100 000 km i kjørelengde og har kjørt Hamburg tur / retur og har mange besøk på SC i Skandinavia bak meg. Kun to ganger har jeg opplevd kø (10 min) og det lever jeg godt med.
På Solli var det vel mye press en stund (pga undervurdering av Harryhandel?). Da kom det fire stalls til og etter det har jeg til gode å stå i kø på SC der. Og kø må man kanskje regne med av og til liksom det er kø i påsken, kø om morran og kø når det er biletter til Super-stjerner. Slik er det bare og slik vil det alltid være. At Tesla utvider viser vel at de følger med og tar grep.

Denne tråden har en god intensjon og bortimot null løsninger. For hvem skal være gud her og bestemme mine og dine behov? Har du problemer med venting Oslo Hamburg så hva med oss som av og til må fylle på lokalt fordi vi ikke har hjemmelading? (Her skal  det opplyses at det første halvannet året ladet jeg hjemme på blått stikk. Nå bor jeg uten lademulighet i et år til før jeg evt er på blått stikk hjemme igjen).

Mener Tesla en gang sa at vi i fremtiden kan man melde inn hvor (og når) vi skal før ankomst SC. Da ville Havebigfun fått fortrinn for lokal lading. Det har jeg ingen problemer med og trådens start får sin løsning. At andre blander inn Tesla økonomi om det går rundt eller ei er en annen skål. De som hevder at det ikke vil gå rundt må i så fall komme fra Tesla og sitte på innside-info. Alt annet blir spekulasjoner ...

Det at du er uten ordentlig lademulighet i en periode er jo et godt eksempel på fordelen med å kunne superlade. Og det er sikkert flere med deg som ikke kommer til å ha en ordentlig lademulighet hjemme, f.eks begrenset med ladeplasser i gaten slik at man ikke er sikker på å få lade. Det har lite med å gni på skillingen at noen benytter den lokale superladeren slik.

Løsningen må være at man bygger ut flere superladestasjoner. Så kan man alltids diskuteres om innskuddsbeløpet bør økes generelt, eller om man skal differensiere for nye biler basert om den skal ha tilgang på regelmessig lading på den lokale superladeren.

Fordel med å ta innskuddsbeløp kontra betale per kWh er at superladere kan finansieres uten å ta opp kostbart lån. Det blir noen hundre millioner per år. De som var først ute fikk et hullete superladenettverk. Det kan fint forsvares å øke innskuddsbeløpet per bil nå som hullene i større grad er tettet.

De andre forslagene om at man Tesla skal "ta grep" og "slå hardt ned på" sine egne kunder, sette opp 5 kW ladere som aldri ville blitt benyttet, hissig blinking fra lader som kan angi lokallader, gjør lite med et problem som knapt eksisterer.

Forslaget om dultepatrulje som nevnt i hgs's post bør innføres, men da rettet mot de som ikke rydder etter seg eller spiller musikk på volum 11 ;)

Kavorka

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 22:34
Jeg er også enig med deg; å åpne for andre avhenger dog av at man får CCS på hurtigladerne til Tesla.
Hyggelig å høre :)
Jeg går ikke inn på diskusjonen om CCS vs Teslas Type 2 mod variant i denne tråden, utover å si at mitt syn på dette er anderledes ;)

fredag

Sitat fra: sturle på mandag 28. desember 2015, klokken 00:52
Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 00:49
Fordi det er et EU-direktiv, meg bekjent.
Kva heiter dette direktivet som seier at ein superladar skal ha CCS-plugg?

EU-direktiv 2014/94/EU av 22. oktober 2014, artikkel 4 paragraf 4 samt anneks II.

Gjelder fra 18. november 2017.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: sturle på mandag 28. desember 2015, klokken 01:12
Direktiv 2014/94/EU seier at allment tilgjengelege hurtigladestasjonar med ikkje-diskriminerande tilgong for alle, bygd ut etter direktivet, minst skal vere utstyrt med ein CCS-kontakt.  Superladarane er ikkje allment tilgjengelege med ikkje-diskriminerande tilgong.

Hvor i direktivet finner du avgrensningen om "hurtigladestasjonar med ikkje-diskriminerande tilgong"?

I artikkel 4 paragraf 4 står det ingen slik avgrensning.

Se også punkt 26:

Sitat(26) A recharging or refuelling point accessible to the public may include, for example, privately owned recharging or refuelling points or devices accessible to the public through registration cards or fees, recharging or refuelling points of car-sharing schemes which allow access for third party users by means of subscription, or recharging or refuelling points in public parking. Recharging or refuelling points which allow private users physical access with an authorisation or a subscription should be considered to be recharging or refuelling points accessible to the public.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

dosmont

Det du viser til er AC lading. type 2.
Ingenting om DC lading.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Rio

Sitat fra: dosmont på mandag 28. desember 2015, klokken 13:13
Ingenting om DC lading.

Fra Annex 1.2

Direct current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard EN 62196-3.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Philip Marlowe

Mye diskusjon om EU-direktiver her gitt. Bør det ikke opprettes en egen tråd for det temaet?  ;)

Når det gjelder faren for «anarki» på superladeplassene, så kan jo Teslaingeniørene lage et elektronisk «kølapp»-system.  Er alle plassene opptatt når man kommer til ladestasjonen, så kan det komme opp på skjermen i bilen hvilket nummer man har i køen. Gjerne med litt opplysninger om hvem som står før deg i køen. Tenker da på hvilken biltype S, X eller III og farge på bilen. Det siste blir jo selvfølgelig litt feil for dem som har foliert bilene sine, men jeg tror vi likevel vil skjønne hvem som står foran oss. Disse folierte bilene har jo ikke standardfarger.

Systemet kan også utvikles til å vise hvilken lader som gir mest fart når plassen er halvfull.

Teslaingeniørene har jo imponert meg med så mye annet at dette er sikkert en smal sak for dem.  ;D

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Philip:

Samt automatisk pausemusikk på lydanlegget? :D

Det du skriver er gode ideer. Jeg antar at de kan bruke GPSen eller wifi til å melde biler inn i køen. Forhåpentligvis er dog ikke køer et så stort problem at dette blir nødvendig - bedre at de setter opp en ekstra lader med pengene! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

dosmont

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 13:21
Sitat fra: dosmont på mandag 28. desember 2015, klokken 13:13
Ingenting om DC lading.

Fra Annex 1.2

Direct current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, at least with connectors of the combined charging system 'Combo 2' as described in standard EN 62196-3.
Det er henvist til 1.1 ikke 1.2
men du finner jo det du leter etter hvis du ikke er så nøye med henvisningene :D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Kavorka

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 28. desember 2015, klokken 13:24
Mye diskusjon om EU-direktiver her gitt. Bør det ikke opprettes en egen tråd for det temaet?  ;)

Når det gjelder faren for «anarki» på superladeplassene, så kan jo Teslaingeniørene lage et elektronisk «kølapp»-system.  Er alle plassene opptatt når man kommer til ladestasjonen, så kan det komme opp på skjermen i bilen hvilket nummer man har i køen. Gjerne med litt opplysninger om hvem som står før deg i køen. Tenker da på hvilken biltype S, X eller III og farge på bilen. Det siste blir jo selvfølgelig litt feil for dem som har foliert bilene sine, men jeg tror vi likevel vil skjønne hvem som står foran oss. Disse folierte bilene har jo ikke standardfarger.

Systemet kan også utvikles til å vise hvilken lader som gir mest fart når plassen er halvfull.

Teslaingeniørene har jo imponert meg med så mye annet at dette er sikkert en smal sak for dem.  ;D
Høres ut som et bra forslag. Spesielt på utfartsdager kunne dette vært ok. Den gammeldagse måten med å slå av en prat fungerer, men de dagene det er snøfokk og surt har man lyst til å ha det bedagelig. De dagene det er mindre trafikk hadde det vært greit om det ble vist hvilken ladestolpe som har størst restkapasitet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA