Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Forskjellen på Arctic Road og superladerne er at de sistnevnte faktisk har et eksisterende nettverk. Betalingsviljen er alltid større for noe som fungerer.

Man kommer ikke bort fra at Tesla må finne en bærekraftig finansieringsmodell når produksjonen økes kraftig. Investorene er nok ikke interessert i å tape penger på dette til evig tid.

Det er fire hovedretninger for prismodell:

• Inkludert i prisen fast beløp ved kjøp av bilen
  • Tilvalg om fast beløp ved kjøp av bilen
  • Fast årlig beløp
  • Bruksbasert pris (minuttpris, kWh-pris el.l.)
En eller annen form for valgfrihet rundt hvorvidt man vil være tilknyttet superladenettverket er nok fornuftig. Prisen for dette bør være såpass høy at den finansierer nettverket - i motsatt fall vil ikke utbyggingen holde tritt med behovet på lang sikt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

SunSeeker

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 22:34

Jeg er også enig med deg; å åpne for andre avhenger dog av at man får CCS på hurtigladerne til Tesla.

Går ikke. Tesla har ikke hurtigladere, de har Superchargere.

Rio

Sitat fra: SunSeeker på søndag 27. desember 2015, klokken 23:28
Går ikke. Tesla har ikke hurtigladere, de har Superchargere.

:knegg:

Superchargere er en form (merke) for hurtigladere. Tesla vil uansett være nødt til å følge europeisk standard, og inkludere en CCS, fra 2016 eller 2017 (husker ikke hvilken) - spørsmålet var heller om de skal sette en CCS på gamle hurtigladere. Eller "Superchargers" om du foretrekker merkenavnet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nie

Jeg tror vel ikke at problemet egentlig er så stort. De laderne som jeg virkelig trenger er "landeveisladerne". Typisk Sandane, Aurland, Gol, Dombås, Aksdal etc. Disse oppfatter jeg å fungere etter intensjonen og det er sjelden/aldri kø.

Haukås ved min hjemby, Bergen, fungerer ikke SÅ bra. Her er det en utfordring med venting. Foreløpig er ikke ventetiden lang men det kommer den til å bli i fremtiden.

Årsaken til dette er, enkelt og greit, at den er plassert for nær en for stor kundegruppe som bruker den som gratis "hjemmelader". (Åsane er en av Bergens største bydeler).

Dette har Tesla innsett og "problemet" er i ferd med å løses; det vil ikke bli bygd flere bynære SC ala Haukås.
Tesla kommer til å fokusere på flere "landeveisladere" og det er hva EL-bilismen trenger.

Avh

Denne tråden får meg for første gang til å lure på om Tesla har egen kampanje her inne på forumet med en agenda om å reversere vilkårene for superlading. Må jo være noen nick som er Tesla-ansatte. Håper jeg tar grundig feil.

For egen del: @Havebigfun: Jeg har langt over 100 000 km i kjørelengde og har kjørt Hamburg tur / retur og har mange besøk på SC i Skandinavia bak meg. Kun to ganger har jeg opplevd kø (10 min) og det lever jeg godt med.
På Solli var det vel mye press en stund (pga undervurdering av Harryhandel?). Da kom det fire stalls til og etter det har jeg til gode å stå i kø på SC der. Og kø må man kanskje regne med av og til liksom det er kø i påsken, kø om morran og kø når det er biletter til Super-stjerner. Slik er det bare og slik vil det alltid være. At Tesla utvider viser vel at de følger med og tar grep.

Denne tråden har en god intensjon og bortimot null løsninger. For hvem skal være gud her og bestemme mine og dine behov? Har du problemer med venting Oslo Hamburg så hva med oss som av og til må fylle på lokalt fordi vi ikke har hjemmelading? (Her skal  det opplyses at det første halvannet året ladet jeg hjemme på blått stikk. Nå bor jeg uten lademulighet i et år til før jeg evt er på blått stikk hjemme igjen).

Mener Tesla en gang sa at vi i fremtiden kan man melde inn hvor (og når) vi skal før ankomst SC. Da ville Havebigfun fått fortrinn for lokal lading. Det har jeg ingen problemer med og trådens start får sin løsning. At andre blander inn Tesla økonomi om det går rundt eller ei er en annen skål. De som hevder at det ikke vil gå rundt må i så fall komme fra Tesla og sitte på innside-info. Alt annet blir spekulasjoner ...

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

hgs

Sitat fra: Avh på mandag 28. desember 2015, klokken 00:04
Og kø må man kanskje regne med av og til liksom det er kø i påsken, kø om morran og kø når det er biletter til Super-stjerner. Slik er det bare og slik vil det alltid være.

Og da mener du det er greit å gjøre det enda verre med å bruke SC i strid med det der er tiltenkt og dimensjonert for?

Sitat fra: Avh
Har du problemer med venting Oslo Hamburg så hva med oss som av og til må fylle på lokalt fordi vi ikke har hjemmelading?
Da bruker du en normal offentlig eller privat ladeplass som ikke ødelegger for de som faktisk trenger SC når de er på tur. Dette er ikke noe jeg finner på, men det Tesla selv sier om bruksområdet for SC. I det minste håper jeg du lader off peak eller viker plassen hvis det oppstår kø.

Og nei, ingen kobling til Tesla her.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Avh

Poenget med kø-utsagnet er at toppene (påskeutfart osv) kan du ikke bygge deg ut av.  Men etter årevis med køfriitt kollektivfelt fremstår mange her som bortskjemte sutrepaver ( ja da karakteristikk ala gjerrigknarker)
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Avh

Og hvordan tenkte du at jeg skulle fylle raskt når jeg har det behovet og turen er lang deretter ? Skal jeg straffes fordi jeg bor nærme SC?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

sturle

Jeg er også enig med deg; å åpne for andre avhenger dog av at man får CCS på hurtigladerne til Tesla.
Kvifor i all verda skal Tesla gjere det?  Har du so lite tiltru til dei andre bilprodusentane og deira evner til å tilpasse seg dersom dei kjøper seg inn i superladarnettverket?  Hurtigladarane som er samlokalisert med superladarane har allereie CCS, i tilfelle det var dei du meinte.  Eg veit du har alvorlege problem med terminologien her.

Rio

Sitat fra: sturle på mandag 28. desember 2015, klokken 00:41
Kvifor i all verda skal Tesla gjere det?  Har du so lite tiltru til dei andre bilprodusentane og deira evner til å tilpasse seg dersom dei kjøper seg inn i superladarnettverket?

Fordi det er et EU-direktiv, meg bekjent.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sturle

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 00:49
Fordi det er et EU-direktiv, meg bekjent.
Kva heiter dette direktivet som seier at ein superladar skal ha CCS-plugg?

Rio

Direktivet har jeg ikke, men Tyskland har laget en lov om det:

http://www.bsm-ev.de/emog/lsv-jan15/lsv

Det ryktes også at Tesla allerede har begynt å planlegge/lage dette for deres Supercharger-hurtigladere i Finland.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sturle

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 00:57
Direktivet har jeg ikke, men Tyskland har laget en lov om det:
Det er ei særtysk lov, lobba fram av dei store tyske bilprodusentane.   Direktiv 2014/94/EU seier at allment tilgjengelege hurtigladestasjonar med ikkje-diskriminerande tilgong for alle, bygd ut etter direktivet, minst skal vere utstyrt med ein CCS-kontakt.  Superladarane er ikkje allment tilgjengelege med ikkje-diskriminerande tilgong.  Dei er (førebels) berre for Tesla.  Direktivet omhandlar difor ikkje superladarane til Tesla, og stiller ingen krav til at nokon, korkje Tesla eller andre, skal byggje superladarar.  Om du framleis går rundt i den villfaringa at superladar berre er eit anna namn på hurtigladar, vert du kanskje forvirra av dette.  Ladestasjonane, som direktivet krev at medlemslanda skal byggje, kjem i tillegg til superladarane til Tesla.

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 00:57
Det ryktes også at Tesla allerede har begynt å planlegge/lage dette for deres Supercharger-hurtigladere i Finland.
Om du les dette forumet av og til, bør du vite at ein ikkje skal lite for mykje på rykter. 

Det kan hende Tesla tilpassar seg punkt 29 i direktivet, som handlar om å samordne straumforbruket til alle ladarar, både dei som er allment tilgjengelege og dei som ikkje er det, med netteigar.  Tesla har bygd ein del superladarar med bufferbatteri, og kan difor justere uttaket frå straumnettet delvis uavhengig av forbruket på ladarane, og dermed tilby ein slags reguleringseffekt til straumnettet og andre ladarar i same område.

Rio

Nuvel, Tesla tolker det altså forskjellig fra det du gjør, men det er helt greit.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

sturle

Sitat fra: Rio på mandag 28. desember 2015, klokken 01:17
Nuvel, Tesla tolker det altså forskjellig fra det du gjør, men det er helt greit.
Tolkar kva då?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA