Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Øyvind.h

Av bilens pris går ca 13-14.000,- til supercharger om vi skal ta utganspunkt i tillegget for s60.
Av dette går naturligvis en del til montering og vedlikehold. I tillegg er vel strømmen dyrere for bedrifter som trenger 500kW enn privatkunder?

Uten å finregne har man kanskje betalt for 7-8.000kWh
Sist jeg så tall stod SC lading for ca 5% av kjørte km i Model S flåten.

Nettverket er ikke dimensjonert for å erstatte hjemmelading, selv om man juridisk kanskje slipper unna med å bruke nettverket i strid med intensjonen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 00:56
Som sagt, hurtiglading er en generell betegnelse på all lading over ca 40 kW, inkl. Supercharger. Tesla har lovet at hurtiglading på Superchargers skal være gratis.
Tesla har lova at superlading skal vere gratis.  Vis meg kvar dei har sagt noko om hurtiglading på superladarar.  Stadig fleire superladarar får hurtigladarar for andre elbilar i tillegg.  Dei er ikkje gratis.  Eg trur det er viktig for Tesla å skilje her, so eg trur ikkje det du skriv er sant.

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 00:56
Dette er dokumentert ovenfor i tråden. Dersom du ikke gidder sjekke dokumentasjonen så er det du bedriver kunnskapsløs kverulering. Elon Musk selv har sagt klart fra, men det er kanskje ikke godt nok.
Nei, det er det ikkje.

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 00:56
Det minner om enkelte på sørlandet: "Vi vet at Jesus gjorde vann til vin, men vi liker det ikke." Du kan være uenig med Elon Musk, men det betyr ikke noe. Han er CEO, og du er det ikke.
Eg har ikkje motsagt Elon Musk.  Du legg ord i hans munn.  Eg ser at du formulerer deg på norsk, medan han snakkar engelsk.  Kanskje det er språkkunnskapane som manglar?  I videoen seier han ingenting om hurtiglading, og han seier at superlading er der for å "enable long distance travel".  Han seier ingenting om heimelading på superladarar, men det er ikkje godt å vite kva han sa etter at han vart kutta.  Det er mykje som er upresist formulert, og ein som likar å spikke fliser kan finne mykje å ta tak i.  Han seier at du kan køyre opp til ein superladar-lokasjon og lade der gratis.  Det stemmer ikkje heilt.  Eg kan ikkje lade gratis på hurtigladarane for andre elbilar som ofte står på superladar-lokasjonen.  Heller ikkje låne ein stikkontakt i restauranten, og lade gratis der.  Berre på superladarane.  Når du tek lausrivne sitat ut av samanhengen og blandar terminologien, hamnar du fort på ville vegar.

Rio

Sitat fra: sturle på søndag 27. desember 2015, klokken 11:19
Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 00:56
Som sagt, hurtiglading er en generell betegnelse på all lading over ca 40 kW, inkl. Supercharger. Tesla har lovet at hurtiglading på Superchargers skal være gratis.
Tesla har lova at superlading skal vere gratis.  Vis meg kvar dei har sagt noko om hurtiglading på superladarar.  Stadig fleire superladarar får hurtigladarar for andre elbilar i tillegg.  Dei er ikkje gratis.  Eg trur det er viktig for Tesla å skilje her, so eg trur ikkje det du skriv er sant.

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 00:56
Dette er dokumentert ovenfor i tråden. Dersom du ikke gidder sjekke dokumentasjonen så er det du bedriver kunnskapsløs kverulering. Elon Musk selv har sagt klart fra, men det er kanskje ikke godt nok.
Nei, det er det ikkje.

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 00:56
Det minner om enkelte på sørlandet: "Vi vet at Jesus gjorde vann til vin, men vi liker det ikke." Du kan være uenig med Elon Musk, men det betyr ikke noe. Han er CEO, og du er det ikke.
Eg har ikkje motsagt Elon Musk.  Du legg ord i hans munn.  Eg ser at du formulerer deg på norsk, medan han snakkar engelsk.  Kanskje det er språkkunnskapane som manglar?  I videoen seier han ingenting om hurtiglading, og han seier at superlading er der for å "enable long distance travel".  Han seier ingenting om heimelading på superladarar, men det er ikkje godt å vite kva han sa etter at han vart kutta.  Det er mykje som er upresist formulert, og ein som likar å spikke fliser kan finne mykje å ta tak i.  Han seier at du kan køyre opp til ein superladar-lokasjon og lade der gratis.  Det stemmer ikkje heilt.  Eg kan ikkje lade gratis på hurtigladarane for andre elbilar som ofte står på superladar-lokasjonen.  Heller ikkje låne ein stikkontakt i restauranten, og lade gratis der.  Berre på superladarane.  Når du tek lausrivne sitat ut av samanhengen og blandar terminologien, hamnar du fort på ville vegar.

Som sagt, "Supercharger" er bare Teslas navn for hurtiglading.
"Hurtiglading" er enhver lading over ca 40 kW. (Og det er ikke Tesla som definerer "hurtiglading", "fast charging", "quick charging".)

Tesla, og Elon Musk, har sagt at hurtiglading på deres Superchargere skal være gratis.
Det kommer klart frem i både reklamen og videoene, men kanskje du ikke helt forstår hva som blir sagt.

Avsporinger om restauranter er irrelevante.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 11:52
Som sagt, "Supercharger" er bare Teslas navn for hurtiglading.

På samme måte som "Polo" er VW navn på "bil" :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Fastlane83

Finnes det Teslaeiere som har mulighet til hjemmelading som i stedet lader på SC? Jeg trodde egentlig ikke det, men etter å ha sett hvordan folk blir når de har muligheten for å spare 5 kr på surkål under julehandelen så kanskje de finnes allikevel.......

Har sett at i rushperioder (sommerutfart o.l.) så står det folk fra Tesla å dirigerer på SC. Hadde det ikke vært bedre å kunne brukt litt teknologi istedet? Køen ble styrt av bilene selv, med info gjennom skjermen på bilen på antatt ventetid og hvilken plass man har i køen?
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 11:52
Som sagt, "Supercharger" er bare Teslas navn for hurtiglading.
Det er ikkje sant.  Tesla skil mellom superlading og hurtiglading.  Ein Tesla kan hurtiglade gjennom eit CHAdeMO-adapter.  Tesla kallar ikkje det superlading eller superladar.

Når du ikkje har forstått dette skiljet mellom superlading, hurtiglading og saktelading, hamnar du på ville vegar.  Eg mistenkjer at du ikkje er so dum som du latar som, men heller har vondt i viljen, og ikkje vil forstå fordi det ikkje passar med din agenda.

Superladar er ein spesifikk type hurtigladar, proprietær for Tesla (det har du vore veldig ivrig til å skrive om andre stader), som i fylgje Tesla skal gjere det mogeleg å køyre på langtur med Tesla Model S, X og andre modellar.  Det har vore klårt frå Tesla si side frå første dag, og alle andre her ser ut til å ha forstått det.  Det er superlading som skal vere gratis, ikkje hurtiglading.

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 11:52
"Hurtiglading" er enhver lading over ca 40 kW. (Og det er ikke Tesla som definerer "hurtiglading", "fast charging", "quick charging".)
Nei, Tesla definerer superlading, og skil mellom superlading og standard hurtiglading (som er definert av andre).

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 11:52
Tesla, og Elon Musk, har sagt at hurtiglading på deres Superchargere skal være gratis.
Det kommer klart frem i både reklamen og videoene, men kanskje du ikke helt forstår hva som blir sagt.
For det første: Eg pleier ikkje å kaste vekk tid på videoar på intertuben, fordi mykje av det er forsøk på å manipulere sanninga med lausrivne sitat.  Litt kjeldekritikk kjem godt med.  Når du berre tek alt du får servert for god fisk og den heile og komplette sanninga, går det gale.  Videoane, som ikkje er lagd av Tesla, er verdilause som dokumentasjon på noko som helst.

Eg forstår veldig godt kva som vert sagt, men det er tydeleg at du nektar å forstå terminologien som vert brukt, og i tillegg må ty til videoar lagd av andre med sitat ute av sin samanheng for "dokumentasjon".  Når du høyrer sitata inne i samanhengen, som til dømes heile opptaket av annonseringa av superladarnettverket, er det heilt tydeleg at det er meint for folk på langtur.  Ikkje heimelading.  Eg forstår ikkje kvifor du gidd å kverrulere på alt dette.

Øyvind.h

Om standard definisjon er lading over 40kW effekt kan faktisk de færreste ladesesjoner for kortrekkevidde-elbil kalles hurtiglading.  Ettersom snitteffekten sjeldent er over 40kW. Med Leafen har jeg aldri hatt en ladesesjon med mer enn ca 35kW snitteffekt.

I teorien snakker man altså om hurtiglading. I praksis er det semi-hurtig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. desember 2015, klokken 15:06
Om standard definisjon er lading over 40kW effekt kan faktisk de færreste ladesesjoner for kortrekkevidde-elbil kalles hurtiglading.  Ettersom snitteffekten sjeldent er over 40kW. Med Leafen har jeg aldri hatt en ladesesjon med mer enn ca 35kW snitteffekt.

I teorien snakker man altså om hurtiglading. I praksis er det semi-hurtig.

Hurtigladerne har 50 kW tilgjengelig, på samme måte som en kontakt i stuen din har 10 A (typisk) tilgjengelig. At du velger å bruke noe som trekker 1 A eller mindre reduserer jo ikke den tilgjengelige effekten.

Og ja, at ladeeffekten reduseres når batterier fylles opp er velkjent. Det gjelder også Tesla, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kavorka

Sitat fra: Fastlane83 på søndag 27. desember 2015, klokken 14:26
Finnes det Teslaeiere som har mulighet til hjemmelading som i stedet lader på SC? Jeg trodde egentlig ikke det, men etter å ha sett hvordan folk blir når de har muligheten for å spare 5 kr på surkål under julehandelen så kanskje de finnes allikevel.......

Har sett at i rushperioder (sommerutfart o.l.) så står det folk fra Tesla å dirigerer på SC. Hadde det ikke vært bedre å kunne brukt litt teknologi istedet? Køen ble styrt av bilene selv, med info gjennom skjermen på bilen på antatt ventetid og hvilken plass man har i køen?
Det finnes nok noen fåtalls gniere som superlader istedetfor å ta strømregningen hjemme. Men jeg er overbevist om at lokalladerne i hovedsak ikke har lading lett tilgjengelig hjemme, og at lettvint superlading er grunnen til at de valgte Tesla. De som ikke har lading hjemme kan nesten ikke gå for kortrekkeviddebiler med "hurtiglading".

Når de først har kjøpt Tesla kommer det til å gi et grunnlag for å få på plass saktelading i garasjeanlegg, borettslag og i bygatene, hvor folk står parkert over natten. Da vil det heller ikke være behov for å bruke tid på å superlade.

Min erfaring fra Danmark er at det er dårligere muligheter for saktelading nær hjemmet enn i Norge. Er valget type 2 lader eller den ti ganger raskere superladeren forstår jeg hvorfor mange velger det siste, inntil de for ordnet seg med en praktisk nattlading.

Etterhvert blir det nok superlade abonnement med et visst antall kWh for nye biler. Med Elons erfaring fra PayPal er han innforstått med betydning av kundens tillit. Uten den er selskapet null verdt, og endring av spillereglene etter at kjøp er gjennomført vil skade mer enn de noensinne kan spare inn.

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. desember 2015, klokken 15:44
Jeg snakker ikke om hva laderen kan levere, men det faktum at en typisk ladesesjon for kortrekkevidde-elbil faktisk ikke kan defineres som hurtiglading dersom grensen er 40kW.

At laderen muligens kan levere 50kW ved en gitt spenning/amp er noe annet.

Altså, nøyaktig som en "Supercharger" ikke leverer 120 kW under hele ladingen. Den er da, i følge din logikk, heller ikke en "Supercharger"?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 15:08
Her var det masse feil.

Det er ikke Tesla som definerer "hurtiglading".
Som er nøyaktig det eg skreiv:
Sitat fra: sturle på søndag 27. desember 2015, klokken 14:50
Nei, Tesla definerer superlading, og skil mellom superlading og standard hurtiglading (som er definert av andre).
Dette er nytt lågmål, Rio, og eg trudde ikkje det var mogeleg.  Les det eg skreiv og prøv på nytt. Eg har diskutert med mange troll, og no er du i ferd med å klatre opp på pallen.

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 15:08
Tesla og dine private definisjoner er egentlig uinteressante her.
Nei, so lenge Tesla eig varemerket Supercharger, og er dei einaste som tilbyr dette, er Tesla sine definisjonar av superlading, superladar og superladarnettverket, og føremålet med dei, høgst relevant.

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 15:08
Videoene har bindende utsagn fra Teslas CEO, Elon Musk. Reklamen er også fra Tesla.
Ingen lausrivne sitat er bindande når du klipper dei ut og presenterer dei i ein annan samanheng.  Reklamen frå Tesla tykkjer eg er veldig klar på kva superlading er.

sturle

Sitat fra: Rio på søndag 27. desember 2015, klokken 15:49
Altså, nøyaktig som en "Supercharger" ikke leverer 120 kW under hele ladingen. Den er da, i følge din logikk, heller ikke en "Supercharger"?
Eg har ikkje sett at korkje Tesla eller nokon andre har definert ein superladar som ein ladar som leverer 120 kW under heile ladinga.  Har du ei lenkje til den definisjonen, eller fann du han opp akkurat no?

Øyvind.h

At effekt faller etter hvert som batteriet fylles opp vet jo alle.

At kortrekkevidde-elbilers snitteffekt på hurtiglader er så lav at den i praksis ikke kvalifiserer for betegnelsen hurtiglading er derimot ganske oppsiktsvekkende.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. desember 2015, klokken 17:40
At effekt faller etter hvert som batteriet fylles opp vet jo alle.

At kortrekkevidde-elbilers snitteffekt på hurtiglader er så lav at den i praksis ikke kvalifiserer for betegnelsen hurtiglading er derimot ganske oppsiktsvekkende.



Faller, grovt sett, i akkurat samme hastighet som Teslas batterier.
Er dette noe du ikke var klar over før nå?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman

#164
Er dette kommentarfeltet til Broom.no?  2600RS/Bjarne Bran******-tendenser lang vei her nå. Dessuten er topic tydelig, og definisjonen av hurtiglading neppe innafor. Det er greit at dere vil diskutere det i offentlighet, men dårlig gjort å lure folk som ikke ønsker å lese det ved å ta det i feil tråd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA