Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

elbil-1

Har ikke sett noen som har kommet med gode argumenter for å skulle begrense bruken av SC - annet enn at de selv er redde for å måtte stå i ladekø.

Blir det kø - så er vel det et godt mål for tesla om å utvide kapasiteten på en sc?




Avh

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:08
Har ikke sett noen som har kommet med gode argumenter for å skulle begrense bruken av SC - annet enn at de selv er redde for å måtte stå i ladekø.

Blir det kø - så er vel det et godt mål for tesla om å utvide kapasiteten på en sc?
Helt enig.
Det er klart at etter noen år med køløs kjøring i kollektivfelt så er tanken på 7 - 10 minutters venting på SC slik tråden starter med en uhyrlig tanke ....
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

sturle

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 16:59
"Supercharger" er bare Tesla sitt navn for en hurtiglader.
Nei, Tesla skil mellom hurtigladarar og superladarar.  Takk til deg, då veit vi kva du har misforstått, eller kva du nektar å forstå.

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 16:59
Som påpekt, reklamen fra Tesla og utsagnene fra CEO tilsier at man kan bruke "Superchargers" uten restriksjoner.
Det har eg ikkje sett.  Restriksjonar vil det alltid vere.  Det kan til dømes vere fullt, straumen kan ha gått eller superladaren er inkompatibel med bilen, fordi han er lagd for ein plugg brukt på eit anna kontinent.  Det kan vere mange grunnar til at ein superladar ikkje kan brukast.  Og Tesla har vore tydelege heile vegen, i alle fall i det materialet eg har sett, på at superladarane er bygd for å gjere det mogeleg å køyre på langtur.  Det er eit spesifikt føremål.  Dei har ikkje vore avertert til bruk for heimelading.  (Og CHAdeMO-adapter har ikkje vore avertert som eit adapter for superlading frå ein CHAdeMO hurtigladar, sjølv om desse teoretisk kan ha like høg effekt.)

Amoss

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:08
Har ikke sett noen som har kommet med gode argumenter for å skulle begrense bruken av SC - annet enn at de selv er redde for å måtte stå i ladekø.

Argumentet er ganske enkelt at dersom det er mange som står å "hjemmelader" på superladerne til vanlig, så vil det kreve en svært mye større utbygging av dette nettverket enn det Tesla har sett for seg, eller tatt betalt for. Er det noen få, så er det ikke noe reelt problem, men om det er mange - slik det ble antydet at det var nå i Danmark i første posten i denne tråden - så blir det verre. Greit nok kanskje med dagens volum, men om dette brer om seg når Model 3 og Y kommer på banen (og Tesla selger i de volumer de har regnet med), så blir det uoverkommelig.

Om Tesla kan begrense bruken for eksisterende kunder er jeg usikker på - de HAR sagt fra om at nettet er beregnet for langturer, men som påpekt tidligere i tråden har dette til tider vært svært underkommunisert fra Tesla sin side, så er sikkert mange kunder som har kjøpt bilen og trodd at de skulle få gratis "drivstoff" for all bruk inkludert. Men innen Gen-III bilene kommer på banen så de i det minste få til en presisering/begrensing her for i det minste nye kunder, eller gå over til "pay as you go". Og regner med at de fleste her heller ser en begrensing på "hjemmelading" enn "pay as you go" (selv om det lett kan argumenteres for begge syn)? Det gjør i alle fall jeg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Avh

Kan vi snart få en uhøytidelig poll her inne på hva som er langkjøring og hva som er lokal-lader? Er det langkjøring om jeg har to turer fra Sarpsborg til Oslo samme dag? Plutselig er Solli stengt for meg fordi jeg bor for nært...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Rio

Sitat fra: sturle på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 16:59
"Supercharger" er bare Tesla sitt navn for en hurtiglader.
Nei, Tesla skil mellom hurtigladarar og superladarar.  Takk til deg, då veit vi kva du har misforstått, eller kva du nektar å forstå.

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 16:59
Som påpekt, reklamen fra Tesla og utsagnene fra CEO tilsier at man kan bruke "Superchargers" uten restriksjoner.
Det har eg ikkje sett.  Restriksjonar vil det alltid vere.  Det kan til dømes vere fullt, straumen kan ha gått eller superladaren er inkompatibel med bilen, fordi han er lagd for ein plugg brukt på eit anna kontinent.  Det kan vere mange grunnar til at ein superladar ikkje kan brukast.  Og Tesla har vore tydelege heile vegen, i alle fall i det materialet eg har sett, på at superladarane er bygd for å gjere det mogeleg å køyre på langtur.  Det er eit spesifikt føremål.  Dei har ikkje vore avertert til bruk for heimelading.  (Og CHAdeMO-adapter har ikkje vore avertert som eit adapter for superlading frå ein CHAdeMO hurtigladar, sjølv om desse teoretisk kan ha like høg effekt.)

Dette er faktisk ikke så komplisert:

1) Hurtiglading er enhver lading over ca 40 kW - det være seg Teslas "Supercharger", CCS, CHAdeMO eller annet. "Supercharger" er bare Teslas varemerke, med en proprietær protokoll, men faktisk samme elektroner.

2) Som påpekt, du finner både annonser og videoer med CEO Elon Musk hvor det kommer klart frem at det ikke er noen restriksjoner. De er tidligere i denne tråden, og jeg foreslår du faktisk ser på dem i stedet for å benekte innholdet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:51
Dette er faktisk ikke så komplisert:

1) Hurtiglading er enhver lading over ca 40 kW - det være seg Teslas "Supercharger", CCS, CHAdeMO eller annet. "Supercharger" er bare Teslas varemerke, med en proprietær protokoll, men faktisk samme elektroner.
Elektrona er dei same i heimelading òg.  Det har ingenting å gjere med hurtiglading eller superlading.  Tesla har ikkje lovd at elektrona skal vere gratis for korkje hurtiglading, som du påstod tidlegare, eller saktelading eller nokon mellomting.  Det er viktig å vere presis.  I alle fall når du skal kverrulere.
Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:51
2) Som påpekt, du finner både annonser og videoer med CEO Elon Musk hvor det kommer klart frem at det ikke er noen restriksjoner. De er tidligere i denne tråden, og jeg foreslår du faktisk ser på dem i stedet for å benekte innholdet.
Videoane har eg ikkje sett (eg kastar generelt ikkje vekk tid på videoar), og reklameutklippet var ute av samanhengen, men det er opplagt at det er restriksjonar.  Du kan til dømes ikkje lade på ein superladar dersom alle båsane er opptekne av andre.  Det forstår alle.  Av og til må du lese det med lita skrift, eller berre bruke sunn fornuft.  Eg forstår at du slett ikkje har eller ynskjer ein Tesla, men eg trur dei aller fleste av dei som har kjøpt har fått med seg at superladarane er til bruk for langkøyring, ikkje heimelading.

Havebigfun

Sitat fra: Avh på lørdag 26. desember 2015, klokken 20:28
Denne tråden er helt syk. Forslag som å tilby 5  kW tyder jo på null innsikt fra Goldmembers man skulle tro var oppegående ...
Du kan være trygg på at jeg er oppegående- det som er utfordringen er at vi har ulik virkelighetsforståelse. Jeg kjører flere ganger per år distanser på mellom 1000 og 1500 km på en dag, dvs i strekk (eks Oslo-Hamburg eller Oslo-Düsseldorf). Hvis jeg da skal stå i kø fordi lokale ladere fyller batteriet til 100% og de ikke gidder å flytte på seg når jeg trenger 20 min lading for å komme til neste SC betyr det for meg at turene tar så lang tid at Tesla ikke blir noe reisealternativ lenger- hvorfor har jeg kjøpt langditanse elbil da?
Jeg foreslår at du, Avh- tar deg en dagstur til Hamburg -eller en annen lengre tur gjennom Danmark før du trekker andres kognitive ferdigheter i tvil. Slik utviklingen nå er kan det ikke fortsette. Vi kan ikke kjøre til neste "Bensinstasjon" når den på Køge er opptatt.
Trådens poeng er nettopp diskusjonen rundt hvordan man sikrer at alle har tilgang til langdistanselading på SC når de trenger det- det har alle Teslaeiere som reiser langt glede av. De som er for gjerrig til å lade hjemme bør stoppes- iallefall når de genererer køer. Jeg har 4 mil til SC på Lier- klart jeg regner med å kunne lade der når jeg uforutsett må kjøre lengre en hjemmeladingen tillater- Jeg bruker denne SC aldri -og om det hadde kostet noe de få gangene det gjaldt hadde det ikke gjort noe.
Om jeg ikke hadde opplevd å stå i kø og i tillegg får 30kW når man omsider får lade hadde ikke startet denne tråden- som altså er et utrykk for at betingelsene- iallefall i Danmark har blitt "syke"- og altså ikke selve letingen etter akseptable løsninger- som mange her har kommet med konstruktive bidrag til- og takk for det :)

Elbil fundamentalist

Tror trådstarters opplevelser i Danmark er tilfeldig variasjon. BB forklarer at han sjeldent ser fulle SC, men at om SC er fulle så kan de etter kort tid være tomt for biler igjen. Bjørn Nyland er definitivt den som har mest erfaring på SC'er av oss så det er rimelig å la han være fasiten her... Dette forteller han når "Bjørning" gjengen ankommer SC på Elverum (6:20 ut i videoen)

Synes det er unødvendig konspirering at det "må komme restriksjoner på lokal-lading". Elon har minnet oss eiere om at intensjonen er at man skal lade hjemme normalt sett og bruke SC'er i når det er behov for det. Regner med at voksne folk greier å ta en slik henvisning til etterretning for vårt felles beste.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Andrewas

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 26. desember 2015, klokken 23:42
Tror trådstarters opplevelser i Danmark er tilfeldig variasjon. BB forklarer at han sjeldent ser fulle SC, men at om SC er fulle så kan de etter kort tid være tomt for biler igjen. Bjørn Nyland er definitivt den som har mest erfaring på SC'er av oss så det er rimelig å la han være fasiten her...

Synes det er unødvendig konspirering at det "må komme restriksjoner på lokal-lading". Elon har minnet oss eiere om at intensjonen er at man skal lade hjemme normalt sett og bruke SC'er i når det er behov for det. Regner med at voksne folk greier å ta en slik henvisning til etterretning for vårt felles beste.
Jeg er enig med Havebigfun (trådstarter) - følg med på de danske Tesla eiernes FB gruppe og innleggene der. Også danskene frustrerer kraftig i disse dager. Antall model S på veiene har økt kraftig på kort tid. Man må anta at mange av disse kjøres av ferskinger som lader slik jeg selv ladet for 2 år siden - så mye som mulig. I disse dager er det ofte kø - i dag kom det flere rapporter om 7 biler i kø på Køge. Juletrafikken har nok også sitt å si. Det ER planlagt flere superchargere i Danmark. Men ingen er pt. under bygging (så langt folk utenfor Tesla kjenner til). Om flere superchargers i Danmark vil hjelpe er jeg skeptisk til. Det er ingen steder øde nok i Danmark. Det bor alltids folk nok innen en kort tur fra superchargerne til å skape problemer. Mulig plassering "på landet" vil hjelpe litt likevel siden det antagelig er flere på landet med muligheter for å lade hjemme enn i byen - der mange bor i leilighet uten andre muligheter enn supercharger eller betal-ladere (ChaDeMo etc..). - Og så kan man jo som andre før her har påpekt spørre seg om fornuften i å skaffe seg el-bil om det ikke lar seg gjøre å få til en hjemmelader...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Rio

Sitat fra: sturle på lørdag 26. desember 2015, klokken 23:40
Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:51
Dette er faktisk ikke så komplisert:

1) Hurtiglading er enhver lading over ca 40 kW - det være seg Teslas "Supercharger", CCS, CHAdeMO eller annet. "Supercharger" er bare Teslas varemerke, med en proprietær protokoll, men faktisk samme elektroner.
Elektrona er dei same i heimelading òg.  Det har ingenting å gjere med hurtiglading eller superlading.  Tesla har ikkje lovd at elektrona skal vere gratis for korkje hurtiglading, som du påstod tidlegare, eller saktelading eller nokon mellomting.  Det er viktig å vere presis.  I alle fall når du skal kverrulere.
Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:51
2) Som påpekt, du finner både annonser og videoer med CEO Elon Musk hvor det kommer klart frem at det ikke er noen restriksjoner. De er tidligere i denne tråden, og jeg foreslår du faktisk ser på dem i stedet for å benekte innholdet.
Videoane har eg ikkje sett (eg kastar generelt ikkje vekk tid på videoar), og reklameutklippet var ute av samanhengen, men det er opplagt at det er restriksjonar.  Du kan til dømes ikkje lade på ein superladar dersom alle båsane er opptekne av andre.  Det forstår alle.  Av og til må du lese det med lita skrift, eller berre bruke sunn fornuft.  Eg forstår at du slett ikkje har eller ynskjer ein Tesla, men eg trur dei aller fleste av dei som har kjøpt har fått med seg at superladarane er til bruk for langkøyring, ikkje heimelading.

Som sagt, hurtiglading er en generell betegnelse på all lading over ca 40 kW, inkl. Supercharger. Tesla har lovet at hurtiglading på Superchargers skal være gratis.

Dette er dokumentert ovenfor i tråden. Dersom du ikke gidder sjekke dokumentasjonen så er det du bedriver kunnskapsløs kverulering. Elon Musk selv har sagt klart fra, men det er kanskje ikke godt nok.

Det minner om enkelte på sørlandet: "Vi vet at Jesus gjorde vann til vin, men vi liker det ikke." Du kan være uenig med Elon Musk, men det betyr ikke noe. Han er CEO, og du er det ikke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Hvis Tesla har malt seg inn i et hjørne juridisk og lovet mer enn de klarer å holde, så kan de jo begrense skaden ved at lokale gjerrigknarker kun får lade på ladestolpe 1 og 2. Da er det i teorien gratis lading fremdeles, men de lokale får smake sin egen medisin ved at de må stå i en kø de selv forårsaker ved å ikke ordne seg med god nok hjemmelading. Så kan de etter hvert selv vurdere om tiden deres er verdt det.

Problemet blir å definere hvem som er de lokale gjerrigknarkene man vil til livs. Om sommeren bruker jeg en superlader to timer hjemmefra nesten ukentlig fordi den ligger mellom hytta og hjemme. Det blir vel nesten like ofte som en lokal gjerrigknark uten hjemmelademulighet ville ladet?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Vedr. trådens tema: Jeg tror de med ny elbil vil kjede seg for mye til å "bosette" seg på ladeplassene. Det er nok mest psykologi, og at dette er nytt og interessant.

Samtidig, prisen (og den mentale holdningen) til strøm er veldig forskjellig i Danmark, Tyskland og Nederland, fra hvordan det er i Norge (her er jo strøm nesten "gratis"). Derfor skal man ikke se bort fra at mange faktisk kommer til å fortsette å bruke lokale Superchargers.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: fredag på søndag 27. desember 2015, klokken 00:59
Hvis Tesla har malt seg inn i et hjørne juridisk og lovet mer enn de klarer å holde, så kan de jo begrense skaden ved at lokale gjerrigknarker kun får lade på ladestolpe 1 og 2. Da er det i teorien gratis lading fremdeles, men de lokale får smake sin egen medisin ved at de må stå i en kø de selv forårsaker ved å ikke ordne seg med god nok hjemmelading. Så kan de etter hvert selv vurdere om tiden deres er verdt det.

Problemet blir å definere hvem som er de lokale gjerrigknarkene man vil til livs. Om sommeren bruker jeg en superlader to timer hjemmefra nesten ukentlig fordi den ligger mellom hytta og hjemme. Det blir vel nesten like ofte som en lokal gjerrigknark uten hjemmelademulighet ville ladet?

Jeg satt akkurat og tenkte på en lignende løsning, men heller at noen av Teslas Supercharger-hurtigladere ble reservert for folk som bodde minst 500 km vekke.

Samtidig, jeg tror nok at også Tesla-eiere må belage seg på kø i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elbil-1

som nevnt før - jeg ser fortsatt ingen konkrete argumenter enn at man helst ikke vil stå i kø...

hypotetiske fremstillinger av at "alt kommer til å bli så ille når det blir mange flere teslaeiere" o.l.  er like interessant som å diskutere snøen som kanskje kommer til å falle neste vinter.

Vær trygg på at Tesla monitorerer bruken av ladestasjonene sine og setter inn tiltak for bygging og utvidelse der de ser at det er behov for dette.

Noe de aller fleste ladestasjoner kunne implementere raskt (også fortum og grønn kontakt sine) er imidlertid å lage ladestasjonene slik at man kan stå i kø og raskt avansere til en ledig plass når denne ble ledig.

I dag er det litt "kaos" på endel ladere om hvem som står i kø og hvem sin tur det er neste gang.

Ladestasjonene er i startfasen og mangler mange steder nødvendig infrastruktur uttover selve ladestolpen. (tak, merking, skilting lik bensinstasjoner - "FORTUMLADER HER" - skilt ved motorveien etc. etc.) Dette vil nok bli bedre etterhvert som antallet elbiler stiger og bensinstasjonene forsvinner.

Tesla driver selv og implementerer destinasjonslading og man vil nok etterhvert se flere ladepunkter dedikert teslaeiere på desitasjoner og kjøpesentra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA