Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde - Vinter

Startet av Havebigfun, mandag 25. januar 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: sturle på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:32Du får kjøpe deg ein Tesla, reise til USA og klage på at du ikkje får brukt superladarane der.  Sjå kor langt du kjem med det.  Nettsidene til Tesla gjer det veldig klårt kva løysingar dei har for heimelading og kva som gjeld på langtur, og dei nemner ikkje alle detaljar og atterhald med nokon av dei.

Jeg forstår du ønsker å flytte fokus, men diskusjonen går ikke på å bruke Model S i USA, men om det er/blir begrensninger på bruk av Teslas hurtigladere lokalt. Det er det åpenbart ikke, siden det vil være et brudd på det som har blitt lovet tidligere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

GOS

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:24
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 26. desember 2015, klokken 06:56Teslas nettverk er jo tydelig kommunisert som et verktøy for langturer.

Vel, verken Elon Musk eller Teslas reklame nevner det i eksemplene ovenfor, så så veldig "tydelig" er det nok ikke.

Det står vel heller ikke noen begrensning i kontraktene, gjør det?

Her er teksten som var på Tesla sine sider for 2 år siden:

"LADING PÅ FARTEN
Tesla superlader lader Model S kjapt! Veldig kjapt! Superladere brukes til å lade raskt på langturer. En superlader kan lade omkring halve batteriet på 20 minutter. Alle Model S-kjøretøy med 85 kWt batteri kan bruke superladerne, det kan også passelig utstyrte 60 kWt batteri-kjøretøy. Superladere vil bli plassert på praktiske steder langs hovedveier i hele Europa. Superladere er gratis for Model S-eiere, og det vil de alltid fortsette å være."

Kontrakten sier "Superlading inkludert" og i og med at kontrakten ikke spesifiserer noe nærmere detaljer om hva som menes/dekkes så vil teksten over være det som definerer formålet med superlading.

Virker ganske tydelig når jeg bestilte for 23 måneder siden. Teksten over er tatt fra nettsiden via "print to pdf" for 23 måneder siden.

I og med at SC er sagt å være for deg når du er "på farten" og på langturer, samt at både hjemmelading og lading fra offentlige stasjoner er omtalt i papirene på nettet den gang, så tror jeg personlig at Tesla kan stramme inn på de som bruker SC som hjemmelader. I senere tid for de som har bestilt så er det vel gjort enda tydeligere.

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Kavorka

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:20
Jeg skal ikke si hvem enkelte her minner om, men man få gjerne problemer med dem dersom man kritiserer Jesus eller Mohammed! ;)
Ikke prøv deg med karikaturtegninger av herr Musk ;)

At det er sagt fra starten av at superladere er muliggjør langtur gratis utelukker ikke at man kan lade gratis ellers.

Jeg superlader bare når jeg er hjemmefra. De som ikke har lademuligheter hjemme må gjerne superlade for min del. Regner med de gjør det i perioder med lite trafikk, og at de kommer til å jobbe for å få lading hjemme i borettslag eller nært hjemsted. Hvis man er gniten og kan bruke masse tid på superlading istedenfor hjemmelading er oddsen stor for at man velger seg en annen bil enn Tesla.

Rio

Se der ja! :)
Interessant. Det sagt, det står ingen eksklusjon av annen bruk, så det ville nok blitt ekstremt vanskelig/upopulært å endre på betingelsene nå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Undertegnede

#110
Reklame er reklame...

I zalo reklamen sier de at en dråpe er nok... Det er det ikke... Skal vi gå sammen inn på zalo forumet Rio å lage bråk der?

De SA det på Reklamen!!!! Det er bindende!!! Gir meg aldri!!!

Så kjøpte jeg meg noe vaniljeis her om dagen... Men de har også Lurt meg!!! Det er ikke vaniljeis!!! Den inneholder ikke vanilje overhodet!!! Hjelp meg med problemene mine Rio!!! Plz plz plz

Oppvasken ble ikke skinnende ren med Sun vaskemiddel!!! De Sa det jooooo!


Rio

Sitat fra: Undertegnede på lørdag 26. desember 2015, klokken 12:45
Reklame er reklame...

I zalo reklamen sier de at en dråpe er nok... Det er det ikke... Skal vi gå sammen inn på zalo forumet Rio å lage bråk der?

De SA det på Reklamen!!!! Det er bindende!!! Gir meg aldri!!!

Så kjøpte jeg meg noe vaniljeis her om dagen... Men de har også Lurt meg!!! Det er ikke vaniljeis!!! Den inneholder ikke vanilje overhodet!!! Hjelp meg med problemene min Rio!!! Plz plz plz

Oppvasken ble ikke skinnende ren med sin vaskemiddel!!! De Sa det jooooo!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RaBalder

Nå er det lavt nivå på diskusjonen.

Dere kommer aldri til å bli enig.
Om dere skulle bli det, så spiller det overhodet ingen rolle. Det er Tesla som bestemmer.....

Rio

Sitat fra: RaBalder på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:01
Nå er det lavt nivå på diskusjonen.

Dere kommer aldri til å bli enig.
Om dere skulle bli det, så spiller det overhodet ingen rolle. Det er Tesla som bestemmer.....

Faktisk så har jo Sven-E også lagt frem dokumentasjon nå.

Det er ikke Tesla som bestemmer dette, men rettsvesenet, dersom det skulle komme så langt, og det vil det nok dersom Tesla skulle forsøke å endre betingelsene i etterkant.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på lørdag 26. desember 2015, klokken 11:41
Jeg forstår du ønsker å flytte fokus, men diskusjonen går ikke på å bruke Model S i USA, men om det er/blir begrensninger på bruk av Teslas hurtigladere lokalt. Det er det åpenbart ikke, siden det vil være et brudd på det som har blitt lovet tidligere.
Hurtigladarar veit eg ingetning om.  Superladarane er derimot for lading på langtur.  Sjå til dømes på dei offisielle sidene til Tesla:
https://www.teslamotors.com/no_NO/models-charging#/onthego

"Tesla superlader lader Model S kjapt! Veldig kjapt! Superladere brukes til å lade raskt på langturer. [...] Superladere er gratis for Model S-eiere, og det vil de alltid fortsette å være."

Kvar einaste stad eg ser superladar definert – og her er det Tesla som har definisjonsmakta, sidan Tesla har varemerket – står det at superladarar er til å lade på langtur.  Faktisk har Tesla fått tilsnakk for å love gratis drivstoff, nettopp fordi dei har presisert at superlading er for langtur, og ikkje ei erstatning for heimelading.

dosmont

HeHe
Tror at rettsvesenet bør holdes unna denne problemstillingen.
For hvis de blir involvert er det noe alle parter taper på, unntatt konkurrentene og fosilhodene.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Rio

Sitat fra: sturle på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:13

Hurtigladarar veit eg ingetning om.  Superladarane er derimot for lading på langtur.  Sjå til dømes på dei offisielle sidene til Tesla:
https://www.teslamotors.com/no_NO/models-charging#/onthego

"Tesla superlader lader Model S kjapt! Veldig kjapt! Superladere brukes til å lade raskt på langturer. […] Superladere er gratis for Model S-eiere, og det vil de alltid fortsette å være."

Kvar einaste stad eg ser superladar definert – og her er det Tesla som har definisjonsmakta, sidan Tesla har varemerket – står det at superladarar er til å lade på langtur.  Faktisk har Tesla fått tilsnakk for å love gratis drivstoff, nettopp fordi dei har presisert at superlading er for langtur, og ikkje ei erstatning for heimelading.

Supercharger er en type hurtiglader/hurtiglading. Det er Teslas merke. (Det trodde jeg du visste?)

Og poenget er ikke hva som står på Teslas sider nå, men reklame (som folk kan hevde at de baserte sin kjøpsbeslutning på) og klare utsagn fra CEO i Tesla, om at man fritt og alltid skal kunne bruke hurtigladerne til Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: dosmont på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:14
HeHe
Tror at rettsvesenet bør holdes unna denne problemstillingen.
For hvis de blir involvert er det noe alle parter taper på, unntatt konkurrentene og fosilhodene.

Saken er jurdisk såpass klar at jeg er meget sikker på at Tesla aldri vil forsøke noe slikt, annet enn oppfordringer per brev. De får heller skrive en klarere tekst i fremtidige salgskontrakter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: dosmont på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:14
HeHe
Tror at rettsvesenet bør holdes unna denne problemstillingen.
For hvis de blir involvert er det noe alle parter taper på, unntatt konkurrentene og fosilhodene.
(min uthevning)

Noe som viser klart hvorfor noen som er "VW/Nissan-religiøs(e)" går svært aktivt inn og engasjerer seg på at Tesla overhode ikke må finne på å begrense bruken av Tesla-only ladere uten å involvere rettsvesenet. ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:00
Sitat fra: dosmont på lørdag 26. desember 2015, klokken 13:14
HeHe
Tror at rettsvesenet bør holdes unna denne problemstillingen.
For hvis de blir involvert er det noe alle parter taper på, unntatt konkurrentene og fosilhodene.
(min uthevning)

Noe som viser klart hvorfor noen som er "VW/Nissan-religiøs(e)" går svært aktivt inn og engasjerer seg på at Tesla overhode ikke må finne på å begrense bruken av Tesla-only ladere uten å involvere rettsvesenet. ;)

Jeg skrev at dersom Tesla hadde forsøkt å begrense bruken, så hadde nok saken havnet i rettsvesenet. Tesla kommer nok ikke til å begrense bruken.

Utover det er det fint hvis du diskuterer saken, og ikke person.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA