Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enova har tildelt Fortum utbygginga av hurtigladere i Sør Norge

Startet av pudderjagar, mandag 21. desember 2015, klokken 22:04

« forrige - neste »

leafnor

Maks trafikk Trondheim/Oslo

Det blir 11 hurtigladepunkter ned Østerdalen med to på hver, dvs 22 ladere.
Bilene lader 40 kW effekt. Om det er trafikk i 12 timer i døgnet vil de maks levere 10560 kWt.
På vinterføre må en regne med at hver bil må fylle på 80 kWt for å komme frem.
10560/80=132 biler. Avrundet, 120 biler kan kjøre Trondheim/Oslo/Trondheim per dag på vinter, og på sommer opp mot 160.
Vell og merke om det lades på lav SOC, men det skjer vell neppe med alle. 

Jeg møtte ikke en EL-bil hver 6 minutt på min tur i november til Oslo. Så tror det blir bra kapasitet lenge dette, inntil det plutselig løsner når det blir litt lengre distanse på kortdistansebilene og en kan stoppe hver 10-ende mil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Kent på mandag 21. desember 2015, klokken 22:43
Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.

Det spørs vel hvordan det går med de planene nå, uten Enova-støtte.
Hei,

Våre utbyggingsplaner er helt uavhengige av Enova. For oss er det ikke noe nederlag å ikke få Enova- støtte. Vi la søknaden vår på det nivået vi mente var rimelig for å bygge ut strekninger med lavt trafikkgrunnlag. At Fortum er villig til å bygge dette billigere enn oss, gjør at vi heller konsentrerer oss om byer og godt trafikkerte korridorer, hvor vi får vesentlig høyere bruk, og dermed bedre lønnsomhet. For oss er lønnsomhet svært viktig, fordi det gir oss overskudd vi kan bruke til å bygge flere ladere. Om vi legger alle investeringene våre i ladere med lite bruk, blir det desto vanskeligere å finansiere nye ladere.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

turfsurf

Sitat fra: leafnor på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:30
Maks trafikk Trondheim/Oslo

Jeg møtte ikke en EL-bil hver 6 minutt på min tur i november til Oslo. Så tror det blir bra kapasitet lenge dette, inntil det plutselig løsner når det blir litt lengre distanse på kortdistansebilene og en kan stoppe hver 10-ende mil.

Det kan jo fort endre seg, når folk oppdager at det er infrastruktur til stede, så kanksje de har lyst til å begynne å bruke den. Mere interessant å se på total trafikk, og se hvor mye trafikk det burde vært mtp antall elbiler ifht fossil. Og så bør man tenkte fremover. F.eks ønsker vel PHEV eiere å lade på tur og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E_S

Det er også litt "høna og egget" over det der. Sånn det har vært nå har det vært i praksis umulig å kjøre Oslo-Trondheim med noe annet enn Tesla, da Østerdalen ikke har hatt en eneste hurtiglader og man langs deler av E6 hadde vært prisgitt (grøss) Arctic Roads. Da er det ikke rart det ikke blir mange kortrekkeviddebiler (les: alt utenom Tesla) å se. I disse områdene er det også lite bomstasjoner, og det gjør igjen at det, så lenge infrastrukturen ikke er på plass, blir lite elbiler i lokaltrafikken. Likevel tror jeg nok at stadig flere for eksempel på indre Østlandet får opp øynene etter hvert, da elbilen er som laget for den iskalde vinteren, med null påvirkning av kaldstart, mulighet for forvarming og så videre. I tillegg er det vanlig å ha garasje, strøm tilgjengelig ute og lignende i såpass rurale strøk.

Når laderne gjennom Østerdalen er på plass vil i hvert fall ikke jeg vurdere å kjøre fossilbilen om jeg skal Oslo-Trondheim lenger. :) Utbygging av ladere langs de viktigste transportkorridorene er viktig for å gjøre det enkelt, mulig og "mainstream" å kjøre elbil på langtur.
:)

eivhelle

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:56
Hei,

Våre utbyggingsplaner er helt uavhengige av Enova. For oss er det ikke noe nederlag å ikke få Enova- støtte. Vi la søknaden vår på det nivået vi mente var rimelig for å bygge ut strekninger med lavt trafikkgrunnlag. At Fortum er villig til å bygge dette billigere enn oss, gjør at vi heller konsentrerer oss om byer og godt trafikkerte korridorer, hvor vi får vesentlig høyere bruk, og dermed bedre lønnsomhet. For oss er lønnsomhet svært viktig, fordi det gir oss overskudd vi kan bruke til å bygge flere ladere. Om vi legger alle investeringene våre i ladere med lite bruk, blir det desto vanskeligere å finansiere nye ladere.

Mvh Ole Henrik

Enova har tydeligvis oversett ruten over hardangervidda i denne runden. Så jeg vil oppfordre Grønn Kontakt til å oppgradere laderen på Geilo slik at den blir tilgjengelig også for CCS. I dag er Geilo et viktig knutepunkt både for trafikken gjennom Hallingdal og Nummedal. Og vinterstid blir strekningen Ål- Eidfjord i lengste laget.

Det hadde heller ikke vært dumt med en lader på Veggli, for å gjøre kjøring gjennom Nummedal noe enklere.

Ellers interessant å merke seg at ENOVA har fokusert på den lengste traseen mellom Bergen og Oslo, mens Grønn kontakt har bygd ut ladere langs ruten over Haukeli, som nå faktisk er den ruten som staten prioriterer i fremtiden. Den nordlige ruten om Lærdal er for min del mest interessant når jeg skal til Sogn og fjordane. Der mangler det igjen mye infrastruktur.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry

Sitat fra: THE på tirsdag 22. desember 2015, klokken 08:07
E16 blir bra dekket nå. Gudvangen, Håbakken (Lærdal), Borlaug, Tyinkrysset, Vang (hadde håpet på Ryfoss) og muligens Ulnes (vanskelig å se på kartet).

Fra: http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3694-gladnyhet-150-nye-hurtigladere-neste-ar
Slik fordeler hurtigladerne seg
E18:
Drammen (Buskerud)
Holmestrand (Vestfold)
Gulli (Vestfold)
Tvedestrand (Aust-Agder)
Grimstad (Aust-Agder)
Sørlandsparken (Vest-Agder)

E39:
Mandal (Vest-Agder
Hellevatnet (Vest-Agder)
Moi (Rogaland)
Helleland (Rogaland)
Vikeså (Rogaland)

E16:
Hallingby (Buskerud)
Nes (Buskerud)
Bagn (Oppland)
Røn (Oppland)
Vang (Oppland)
Tyinkrysset (Oppland)
Borlaug (Sogn og Fjordane)
Håbakken, Lærdal (Sogn og Fjordane)
Gudvangen (Sogn og Fjordane)
Voss (Hordaland)
Dale (Hordaland)

Riksvei 7:
Nesbyen (Buskerud)
Gol (Buskerud)
Hemsedal (Buskerud)

E6:
Espa (Hedmark)
Brumunddal (Hedmark)
Lillehammer (Oppland)
Fåvang (Oppland)
Vinstra (Oppland)
Otta (Oppland)
Oppdal (Sør-Trøndelag)
Støren (Sør-Trøndelag)

Ferry

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:10
Ellers interessant å merke seg at ENOVA har fokusert på den lengste traseen mellom Bergen og Oslo,

Det er jo selveste stamvegen mellom Oslo og Bergen! Enn så lenge... Men om 20 nye år så kommer den kanskje tilbake som stamveg?

Olee

Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:22
Men jeg er litt skuffet over at vi ikke fikk inn noen nye utenlandske aktører som Fastned. Da ville hurtigladestasjonene fått en mye synligere profil, av bedre kvalitet (ABB), og vi ville fått tak over hodet mens vi fiklet med ladekablene i snø og slaps.
Etter langtur i helgen så fikk jeg kjenne på behovet for tak over hurtigladerne! Veldig kjipt å bli kliss våt når man skal plugge i, gjerne et par ganger fordi laderen tuller litt. Som om det ikke blir nok dugg på ruten med lite varme på  :P

Panduck

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:56

Hei! Først og fremst er vi vel alle lettet over at Artic Roads ikke fikk noe. Fortum har vist seg å være en aktør som satser hardt, og det er ikke uforståelig at de har klart å få alt sammen. Når det er sagt, skulle jeg ønske det var mer delt mellom GK og Fortum. Jeg er veldig glad i Fortum for det de gjør, men jeg vil ikke at balansen skal bli for mye forkjøvet. Her får fortum et stort konkurransefortrinn, i et marked de allerede er dominerende i. Det er ikke nødvendigvis bra.

Håper dere kommer med en lader til i Kongsvingerområdet. Dette er ikke en enovaprioritert strekning, men vil være viktig for turer til Sverige, både grensehandel og lengre :) Jeg lader stort sett aldri på Kongsvingerladeren, fordi det er den ENESTE laderen på den strekningen, og risikoen er alt for stor dersom den er nede. Med en lader til ville jeg nok tatt en god del handleturer til Sverige, med hyppige stopp på laderen.

hovik

Hvorfor bygges det ut langs E16 ? Det må vel være den minst egna strekninga Oslo-Bergen for elbil (eller bil generelt)
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Ferry

E16 har fram til nå vært stamveg. Og den er det sikreste valget vinterstid, men også lengst. Uansett er det flott at E16 bygges ut, men det gjelder for så vidt en hvilken som helst vei. Står litt om bakgrunnen for stamvei på Wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Veiruter_mellom_Bergen_og_Oslo
I etterpåklokskapens lys hadde det kanskje vært lurere å droppe tunnel Aurland-Lærdal og Hardangerbrua og heller satse fullt og helt på Haukeli.

pudderjagar

Å satse fullt og heilt på Haukelid ville være sjansespill. Skulle da være dårleg vær på særsiden av Hardangervidda å kan det være fint på Nordsiden. Haukelid og Filefjell er dei vegane over fjellet som har best oppestatestikk. Dette er noko me er avhenninge av med tanke på elbil. Etter betre vær og mindre høgde etter lettare er da å kjøra.

For min del er da Aurland - Hol som er min draum. Desverre så er da litt lite med ladaren i Aurland for å kome opp vinterstid. Motsatt veg så er da ingen problem då eg har tilgang til hytte i Sudndalen.

Hemsedal er også sett på som ein veldig god mellomting mellom stabil veg og kjøredistangse. Denne vært jo byggd ut samtidig med Filefjell.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elbil-1

Sitat fra: Olee på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:56
Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:22
Men jeg er litt skuffet over at vi ikke fikk inn noen nye utenlandske aktører som Fastned. Da ville hurtigladestasjonene fått en mye synligere profil, av bedre kvalitet (ABB), og vi ville fått tak over hodet mens vi fiklet med ladekablene i snø og slaps.
Etter langtur i helgen så fikk jeg kjenne på behovet for tak over hurtigladerne! Veldig kjipt å bli kliss våt når man skal plugge i, gjerne et par ganger fordi laderen tuller litt. Som om det ikke blir nok dugg på ruten med lite varme på  :P

Det er egentlig het utrolig merkelig at Fortum - som en stor og seriøs aktør på strømmarkedet - ikke følger opp med samme profil på lademarkedet?

De har ingen klar plan på skilting av ladelokasjoner, ingen tydelig felles merkings-strategi,  ikke hensyn til ladebrukerne med tak over ladestasjonene etc. etc.

I det hele tatt virker det litt "sammenrasket" over hele greia?

Panduck

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 22. desember 2015, klokken 19:46
Det er egentlig het utrolig merkelig at Fortum - som en stor og seriøs aktør på strømmarkedet - ikke følger opp med samme profil på lademarkedet?

Vi kan jo håpe at Statoil F&R med GK velger å sette ladere under tak. Med det antall elbiler som selges må jo det ha en effekt på salget av bensin, flere steder bør kunne erstatte en av pumpene som står under tak med en eller to lader(e). Tak over lader vil gi GK et fotrinn over en Fortum. Men så langt er det vel ikke mange som setter tak over laderene sine. Fortum sin lader på YX Lillesand er eneste jeg vet om.

Olee

Ja det er bare å bytte ut noen av pumpene med ladere! Så kan fossilbilistene også stå i "ladekø"  ;D
Men helt seriøst, håper de snart bygger med tak over hodet. Er vel ikke mange plassene man må stå i regnværet og fylle diesel?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA