Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: I disse kalde tider

Startet av pudderjagar, søndag 24. januar 2016, klokken 23:49

« forrige - neste »

pudderjagar

Ser i denne artikkelen hjå TV2 at Fortum har fått tilsagn på utbygging av 77 nye hurtigladarar i Sør Norge. Dette ser bra ut. Dei har og lagt ut kart over kvar dei kjem. Men ser at nokon av markeringane er litt feilplassert så ein må trykkja på ikonet for å få opp rett navn.

http://www.tv2.no/2015/12/21/nyheter/enova/elbil/rekkeviddeangst/7826501
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

E_S

Dette blir bra! Nå har jo både Fortum og Grønn Kontakt offentliggjort ganske bra planer for utbygging. Bra at ikke luftslott-blodpris-mesteren Arctic Roads klarte å stikke kjepper i hjulene igjen..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)


pudderjagar

Eg er iallfall letta over at AR ikkje rakk fram med luftslottet sitt. Eg har desverre ikkje tru på dei lenger sjøl om ladaren i Aurland har veldig god plassering for meg som kjøre over Hol ein del.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

automat

Synd at ikke Grønn Kontakt fikk noen av strekningene. Fortum kan fort bli veldig stor og dominerende. Det er bedre for markedet om det finnes to store aktører.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Da er heilt rett. Grønn kontakt er og eit godt selskap og eg unner dei å ta del i markedet. Sidan dette var første utlysing og Fortum er så store at dei kan utnytta da nettet dei allerede har så er da vel ikkje noko overaskelse.

Men eg trur no GK kjem sterkt tilbake der dei er godt representert med sine ladarar. Dei har blant anna byggd ut E134 med eit fullgodt nett av ladrarar for både vinter og sommerkjøring. Dei siste 2 ladepunkta på Haukelid og Seljord kom i drift denne helga.

Så lenge GK eller Fortum får tilsagn så er eg fornøyd og at ingen av dei vært alt for dominerande. Da er ikkje sundt for konkurransen.

Men håpar at flest mulig nyttar ladarane slek at da kjem enno fleire. Då vil eg tru at dei begynner å konkurere på lokasjonane også. Då vært da fritt valg og fri konruranse. Men no i oppbygginga er me mest tent med å få spredd ladarane utover framfor lokal konkurranse.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Kent

Sitat fra: automat på mandag 21. desember 2015, klokken 22:32
Synd at ikke Grønn Kontakt fikk noen av strekningene. Fortum kan fort bli veldig stor og dominerende. Det er bedre for markedet om det finnes to store aktører.

Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.

Uansett så vil dette si at det MINST kommer 157 nye hurtigladere i Norge neste år i Fortum/GK regi. Det tar vi absolutt med oss :)                                                                                                                                                     
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

02jan

oljeselskapet statoil har vel ingen ting med ladestasjoner, grønn kontakt og statoil fuel & retail å gjøre ?
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

fredag

Det viktigste var vel at Arctic Roads ikke vant, med sin sinnsyke prispolitikk.

Fortum er kjent for å bygge ut raskt og effektivt, så det tar nok ikke lang tid før vi begynner å få glede at dette.

Fortum vant på pris, slik at det blir penger igjen til andre tiltak også. Skattebetalerne får valuta for pengene.

Det blir veldig enkelt med hvilket ladekort man skal skaffe seg for å kjøre tur med elbil i Norge. Og det er bra for den jevne elbilist som hurtiglader en sjelden gang at hurtiglading blir så enkelt og forutsigbart som mulig.

Det er viktig med store aktører som feks har ressurser til å bytte ut hurtigladere som feiler raskt.

Fortum begynner å få en dominerende markedsposisjon i Norge nå. Og de får nå statsstøtte for å forsterke markedsposisjonen sin ytterligere. Men vi skal kanskje bare være glade for at noen satser sitt på dette markedet, som neppe er veldig fett.

Men jeg er litt skuffet over at vi ikke fikk inn noen nye utenlandske aktører som Fastned. Da ville hurtigladestasjonene fått en mye synligere profil, av bedre kvalitet (ABB), og vi ville fått tak over hodet mens vi fiklet med ladekablene i snø og slaps.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Kent på mandag 21. desember 2015, klokken 22:43
Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.

Det spørs vel hvordan det går med de planene nå, uten Enova-støtte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

leafnor

På kartet over nye lokasjoner ser det litt tynt ut over Dovre om en skal kjøre E6.
Men korteste veg til Oslo er RV3. Og der blir de stående tett som hagl.

Neste tur sørover blir ikke et prosjekt, det blir kort og godt en reise.
Dog er det vel ikke klart til sommerferien?



Leaf 2012/Aug 160.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: 02jan på mandag 21. desember 2015, klokken 23:17
oljeselskapet statoil har vel ingen ting med ladestasjoner, grønn kontakt og statoil fuel & retail å gjøre ?
Det er helt korrekt. I løpet av 2016 vil stasjonene til Statoil Fuel & Retail bli kjent under merkenavnet Circle K. Selskapet ble skilt ut fra Statoil ASA i 2010 og kjøpt opp av det canadiske selskapet Couche-Tard i 2012.

I tillegg er Statoil ASA p.t. mer opptatt av å redusere kostnader og antall ansatte.

THE

Så bra.

E16 blir bra dekket nå. Gudvangen, Håbakken (Lærdal), Borlaug, Tyinkrysset, Vang (hadde håpet på Ryfoss) og muligens Ulnes (vanskelig å se på kartet). Sammen med utviding til 2 ladere på Dale og de nye hurtigladerne til Voss energi på Vinje/Vossestrand blir det null problem å kjøre øst/vest langs E16 og Rv.52 framover. Hurtiglader på Beitostølen gjør det fullt mulig å komme seg på fjellet vinterstid, og også å kjøre over Valdresflya uansett hvilken retning man kjører.

Da er det bare å få tak i skistativ til Zoe'n, for neste vinter kan jeg ta elbil når jeg skal på fjellet for å stå på ski.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

Oslo-bergen blir dobbelt dekket når fortum bygger ut. Derbhar grønn kontakt m.fl. Allerede en korridor via geilo.

Nå blir det også en ny korridor via hemsedal-borlaug-aurland-voss-bergen

+ lærdal og over til skei på bergen-førde-nordfjordeid-ålesund-trheim korridoren.

Da kommer man seg rundt hele sør norge syd for trondhjem med "vanlig" elbil !

Electrix

Sitat fra: fredag på mandag 21. desember 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Kent på mandag 21. desember 2015, klokken 22:43
Men med statoil i ryggen så har jo Grønn Kontakt planer om å bygge flere hurtigladere en det fortum har fått tilsagn på nå. Det kan vel kanskje regnes som "statsstøtte" det og, selv om det ikke er via Enova.

Det spørs vel hvordan det går med de planene nå, uten Enova-støtte.
Jeg tror disse blir bygget ut uansett, her har jo også Statoil (Circle K) en stor nytteverdi av laderne siden de allerede har "storkiosker" etablert der. Det er heller ikke mye Fortum skal ha i støtte for alle disse nye hurtigladerne, kun litt over 100 000 pr hurtiglader siden det også er med 22kWAC stolper i tillegg til de 77 hurtigladerne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA