Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lurt å kjøpe Think Classic med defekt batteripakke?

Startet av Trond Arve, lørdag 26. juni 2010, klokken 08:58

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: bosonic på torsdag 20. mai 2010, klokken 10:07Mål effektutaket (Ah eller kWh) på en kjent strekning om sommeren, og om vinteren, og sammenligne.

Hvis jeg forstår elektrolux riktig (se over) vil Ah være noenlunde upåvirket. Effektuttaket (i kWh) kan derimot reduseres med lavere temperatur på grunn av lavere spenning. Er det en korrekt hypotese?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. mai 2010, klokken 10:18Det blir spennende å finne ut hva som gir så store utslag på Immyggo sin bil. PSA går som vi vet ikke under 100V, og oppnås 100V tidligere i sterk kulde ( indikert ved at begrensningslyset kommer på ved relativt høy restkap) vil dette gå direkte uttover rekkevidden.

Skjønner. For å utdype: Begrensningslyset kommer fortsatt ved ca. 0% restkapasitet på energimeteret. Forskjellen er at kapasiteten er redusert ved lavere temperatur. I vinter hadde jeg typisk restkapasitet på 20-30% etter 5 mil. Nå ligger restkapasiteten på 40%-45% ved samme distanse. I tillegg er altså bilen mye sprekere (høyere fart i bakkene) ved høy temperatur.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 20. mai 2010, klokken 10:29
Hvis jeg forstår elektrolux riktig (se over) vil Ah være noenlunde upåvirket. Effektuttaket (i kWh) kan derimot reduseres med lavere temperatur på grunn av lavere spenning. Er det en korrekt hypotese?

Det er riktig hypotese.

Når det gjelder å utnytte kjølekappen til varming i stedet for kjøling vil jo chopperen gi litt varme. Dekkes eller bypasses radiatoren vil dette kunne gi litt varme til batteriene. Jeg tror totaldekking av radiatoren vil være problemfritt om vinteren. Har du Sagem boks av nyere versjon serie 3000 er der nok sensorer til å avbryte både lading og kjøring skulle temperaturen bli for høy. Et termometer med utesensor stukket ned i 3er kassen mellom blokkene vil gi en pekepin på temperaturen.

Se monteringsannvisningen på Robometeret for rett plass å bore hull. Monteringsannvisningen finnes under Elbilshop.no/deler

Det er snakk om å bore et 4 mm hull i rett linje ned fra midten av Citroen sine Chevrons, eller Peugeout sin løve, og like ovenfor de tykke kablene i 3er kassen. Da kommer en midt mellom 2 blokker i 3er kassen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 20. mai 2010, klokken 09:03
Jeg tror derfor fortsatt temperatur er den viktigste faktoren.
Jeg merker forskjell når jeg bytter fra sommer- til vinter-dekk og omvendt. Temperaturen er er da omtrent den samme fra ene dagen til den andre.

Konklusjonen må bli at forskjellen er såpass liten at synsing påviker årsaken  :)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: bosonic på torsdag 20. mai 2010, klokken 10:07
Her er hva jeg ville ha gjordt:

Mål effektutaket (Ah eller kWh) på en kjent strekning om sommeren, og om vinteren, og sammenligne.

Har ikke nikometer, robotmeter etc denne funksjonen?
Tja, vi vet jo allerede at det er forskjell, en slik test vil vel ikke avsløre årsaken.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. mai 2010, klokken 11:05
chopperen
???

Jeg tenker på en modifisert motorsykkel med lang gaffel.

Jo flere forskjellige uttrykk vi introduserer for én og samme enhet desto mer forvirrende blir det. Særlig for de som er nye innen elbil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Trond Arve

#21
Sitat fra: El rayo på torsdag 20. mai 2010, klokken 17:35Tja, vi vet jo allerede at det er forskjell, en slik test vil vel ikke avsløre årsaken.

Måling av effektuttak samme dag med kald morgen og varm ettermiddag kunne vel av-/bekreftet spenningsforskjellhypotesen?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

bosonic

#22
Sitat fra: El rayo på torsdag 20. mai 2010, klokken 17:35
Sitat fra: bosonic på torsdag 20. mai 2010, klokken 10:07
Her er hva jeg ville ha gjordt:

Mål effektutaket (Ah eller kWh) på en kjent strekning om sommeren, og om vinteren, og sammenligne.

Har ikke nikometer, robotmeter etc denne funksjonen?
Tja, vi vet jo allerede at det er forskjell, en slik test vil vel ikke avsløre årsaken.

Hallo! det vil jo fortelle om det er en signifikant forskjell i forbruket som kan tilskrives kulden! Slik kan man og se om lagret energi i batteripakken er forskjellig fra sommer til vinter. Jeg synes logikken er klar.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Trond Arve

Vedlagte graf viser vel at NiCd-batterikapasiteten reduseres ved lavere temperatur? Hentet fra dette dokumentet.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

hkaspenberg

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 27. mai 2010, klokken 13:14
Vedlagte graf viser vel at NiCd-batterikapasiteten reduseres ved lavere temperatur? Hentet fra dette dokumentet.

I Think Classic er ikke dette noe problem. Etter 10 min kjøring holder batteripakka gjerne en 8-10 pluss selv om det er -15 utenfor bilen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 27. mai 2010, klokken 13:52I Think Classic er ikke dette noe problem. Etter 10 min kjøring holder batteripakka gjerne en 8-10 pluss selv om det er -15 utenfor bilen.

Stemmer med det elektrolux skrev tidligere:

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. mai 2010, klokken 15:30
På Think varmes batteriene av motoren under kjøring, mens på PSA kjøles batteriene under kjøring. Har sett at 20 graders varme batterier etter få km i minusgrader får temperaturer ned mot 0 grader på egen Saxo.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El rayo

#26
Sitat fra: ilmyggo på torsdag 27. mai 2010, klokken 13:14
Vedlagte graf viser vel at NiCd-batterikapasiteten reduseres ved lavere temperatur? Hentet fra dette dokumentet.
Min erfaring tilsier at denne grafen ikke er riktig for de NiCd batteriene jeg har erfaring med. Jeg kan desverre ikke komme med bevis på stående fot, men vet jeg har sett temperaturgraf med et skarpt knekkpunkt ved -15 grader C.

Jeg ser også at grafen for lading ikke har har den 'negative-deltaV'- karakteristikken vi vet NiCd har.
Det henvises til 40 år gammel informasjon. Kjemien har nok ikke forandret seg, men målemetodene er nok forbedret siden den gang.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#27
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. mai 2010, klokken 15:30
På Think varmes batteriene av motoren under kjøring, mens på PSA kjøles batteriene under kjøring. Har sett at 20 graders varme batterier etter få km i minusgrader får temperaturer ned mot 0 grader på egen Saxo.
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 27. mai 2010, klokken 13:52I Think Classic er ikke dette noe problem. Etter 10 min kjøring holder batteripakka gjerne en 8-10 pluss selv om det er -15 utenfor bilen.
Så da er altså løsningen for PSA ikke oppvarming men å få stoppet nedkjølingen.
Prosjekt for neste vinter ;D (sist vinter var det jo å forbedre varmeapparatet)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Noen som har prøvde å blende radiatoren og har noen beskrivelse eller erfaringer? Er det så enkelt som f.eks. å sette et sitteunderlag foran radiatoren?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El rayo

Aluminiumsfolie som dekker grillen på utsiden funker vel på PSA også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA