Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mye vil ha mer, neste utviklingstrekk fra et Model S-nivå

Startet av Bjoris, søndag 24. januar 2016, klokken 01:15

« forrige - neste »

Hansi

#15
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:54
Jag gissar på att det finns 25-26kwh tillgängligt vid hjulen, då en ny 24kwh har 20kwh från full till turtle. Om man räknar på energy economy mätaren i bilen x kilometer.

Dette har jeg tenkt en del på. Er dette elbilenes måte å jukse på likt fossilbilene jukser med lab-tester for utslipp i stedet for å testes i reelle forhold? Ser på kWh levert både fra Fastned og Arctic Roads, så svarer ikke tallene til 28kWh tilgjengelig på "30 kWh(?) Leaf"
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

#16
Sitat fra: Hansi på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:25
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:54
Jag gissar på att det finns 25-26kwh tillgängligt vid hjulen, då en ny 24kwh har 20kwh från full till turtle. Om man räknar på energy economy mätaren i bilen x kilometer.

Dette har jeg tenkt en del på. Er dette elbilenes måte å jukse på likt fossilbilene jukser med lab-tester for utslipp i stedet for å testes i reelle forhold? Ser på kW levert både fra Fastned og Arctic Roads, så svarer ikke tallene til 28kWh tilgjengelig på "30 kWh(?) Leaf"

kW er effekt.
kWh er energi.

Batterier er kjemiske "dingser", og det er notorisk vanskelig å estimere kapasiteten.
Og systemet er selvsagt ikke 100% effektivt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjoris

#17
Det er som ventet, bilene har omtrendt like mye tilgjengelig kapasitet, Leafen er litt tyngre, men har litt bedre aerodynamikk som ikke betyr mye i farten disse veiene gir. Lit mer rullemotstand på de breiere Leaf dekkene, men litt mer vekt i Soulen. Leafen ble kaldere midtveis antakelig, men neppe vesentlig noe av dette.

Syns det er veldig rart at Kia ikke er mer opptatt av å påpeke at deres oppgitte batt kap er tilgjengelig og ikke brutto, men pt har vel problemet vært at de ikke har hatt biler å selge? De hadde noen klare for levering da jeg testet, men det ville visst ikke vare og de regnet med lange leverings tider igjen, men det var kanskje selgerprat?

Vel, en gjør ikke feil ved å velge Soul, bra bil som overrasket meg iallefall, hadde det ikke vært for dette bagasjerommet så hadde vi hatt en slik nå! Ja, og så var det denne appen da, den blir gull verdt for oss iallefall, om den fungerer, er forsiktig optimist angående det da jeg vet hvor irriterende det er om slikt ikke fungerer og mange klager, fortsatt uklart for meg om NissanConnect i 2016 vil ha betydning, har en mistanke om at det bare er SW i bilen og at app og pålogging e helt identisk i gml og ny modeller av Leaf!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

AppleKnocker

Soultrollene dukker opp like forutsigbart som Nissen på julaften.

Det er grundig dokumentert at Soul har omtrent samme rekkevidde som Leaf 24kwh. Leaf 30kwh vil dermed være en del bedre enn Kia. Kan dere ikke i det minste holde Soulrøverhistoriene på Kia delen av forumet slik at vi andre slipper å lese side opp og side ned med vås om Soul rekkevidde.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#19
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:00
Soultrollene dukker opp like forutsigbart som Nissen på julaften.

Det er grundig dokumentert at Soul har omtrent samme rekkevidde som Leaf 24kwh. Leaf 30kwh vil dermed være en del bedre enn Kia. Kan dere ikke i det minste holde Soulrøverhistoriene på Kia delen av forumet slik at vi andre slipper å lese side opp og side ned med vås om Soul rekkevidde.
Hva er dette for noe fanboy vås @AppleKnocker!!
Det er veldokumentert at Soul har betydelig lengre rekkevidde enn Leaf 24; jeg har selv prøvd dette i praksis flere ganger med både 1. og 2. gen Leaf (+ Zoe, MB B-klasse, eGolf, i3 og Evalia).

Hvis du tenkte på @Bjoris så endte han med å kjøpe seg nok en Leaf, denne gangen en Leaf 30, men det betyr ikke at vi kan bli imponert over andre elbiler, til og med en Kia Soul.


Bjoris

#20
Jeg gjorde en egen test når jeg hadde Soul på prøve, kjørte 159 km og tenkt å kjøre samme løype med Leafen når jeg får den og vært blir rimelig likt en dag, men forventer ikke stor forskjell. Når e dette med snitt på 61 km/t så mtp verdiene for aerodynamikk vil nok Leafen skli i fra i høye hastigheter, ser noen mener Soul også da vil gå lengre, men det er rett og slett ikke logisk iallefall.

Det som må ødlegge for Soul og som sikkert gjør at enkelte eiere ønsker å påpeke at det er feil er at den oppgis til 27 kWh og fremstår dermed som 3 mer enn 24 kWh Leafen. Hvorfor Kia ikke gjør noe med dette er smårart...

Et eneste jeg har "kranglet" litt med Soul gjengen er påstanden om at bagasjerommet omtrendt var som på Leaf og at det ble hevdet at bilen føltes større enn Leaf. Det blir litt for fanboy for meg, men vi får skrive det på kontoen for at det kan føles slik med biler en sitter høyt i. Det er vesentlig bedre plass til bagasje i den 30 cm lange Leafen, begge huser helt greit 4 stk, 5 blir trangt i begge...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Erl_end

Når vi skulle velge EL-bil var valget mellom Leaf 30kW og Soul.
Prøvekjørte da Leaf 24kW 15 mod mot en Soul, og med min kjørerute så brukte disse to omtrent like mye fra 100%.
Kjøreruter min til jobb består av 80 og 110 sone så det gjør nok at jeg opplevde Leaf 24kW og Soulen som så og si lik i rekkevidde. Med da ekstra batteri kapasitet og ikke minst bagasjeplass ble det uten tvil Leafen. :)
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Erl_end på søndag 27. desember 2015, klokken 10:42
Når vi skulle velge EL-bil var valget mellom Leaf 30kW og Soul.
Prøvekjørte da Leaf 24kW 15 mod mot en Soul, og med min kjørerute så brukte disse to omtrent like mye fra 100%.
Kjøreruter min til jobb består av 80 og 110 sone så det gjør nok at jeg opplevde Leaf 24kW og Soulen som så og si lik i rekkevidde. Med da ekstra batteri kapasitet og ikke minst bagasjeplass ble det uten tvil Leafen. :)

Alltid lurt å prøve aktuelle kandidater på aktuell kjørerute og egen kjørestil før man gjør et valg. Leaf klarer seg veldig bra på relativt flat vei og ble det riktige valget i ditt tilfelle.

I mer krevende topografi (bratte bakker opp og ned) er Leaf motoren ikke like effektiv, noe den deler med Zoe. Her imponerer i3, eGolf og Soul med mindre merforbruk i oppoverbakkene.

Batteriene vil gradvis bli svakere og min egen Leaf for eksempel klarer ikke lengre den samme kjørelengden som da den var ny; i krevende topgrafi betyr det at den praktiske kjørelengden om vinteren nå er nærmere 80km i stedet for 100km når bilen er ladet til 100%. Med en Leaf 30, Soul eller MB B-klasse ville jeg hatt 100km praktiske rekkevidde i betydelig lengre tid før degradering vil bære merkbart for mitt bruk.

AppleKnocker

Sitat fra: Finnøy på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:31
Det er veldokumentert at Soul har betydelig lengre rekkevidde enn Leaf 24; jeg har selv prøvd dette i praksis flere ganger

Du har prøvd det selv? OK, I rest my case. Bedre dokumentasjon får man ikke  ???
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#24
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. desember 2015, klokken 16:30
Sitat fra: Finnøy på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:31
Det er veldokumentert at Soul har betydelig lengre rekkevidde enn Leaf 24; jeg har selv prøvd dette i praksis flere ganger

Du har prøvd det selv? OK, I rest my case. Bedre dokumentasjon får man ikke  ???
Du liker å kverulere uansett @AppleKnocker?

Beklager at jeg bare har 106.00 km med Leaf 1. gen, ca 800km med EuroLeaf, ca 500km med Soul og 2-3 000km
med andre elbiler og 35.000 km med Tesla. Klart at jeg ikke når opp i dine øyne når jeg kjører eksakt samme krevende rute på ca 50 km hver vei fram og tilbake til jobb under omtrent samme temperatur og ellers like forhold. 
Da er jo dine henvisninger til biltester hvor man leser tallene fra NEDC uten egentlig å forbruksmåle betydelig mer veldokumentert ??

Uansett har jeg kjørt strekningen på 50km til jobb +50km fra jobb  = 100 km  til dagen i krevende topografi nesten 1000 ganger med min Leaf og har eksperimentert med alle måter for å få ned forbruk; lavere fart, ulik bruk av varmeapparat, lufttrykk i dekk, forvarming etc, etc. I forhold til dette har jeg kjørt to ulike Euroleaf 8 ganger på samme løypa på ulike tider (dvs tur/retur skjer samme døgn), Soul 5 ganger, MB B-klasse 4 ganger, eGolf 4 ganger, Zoe 4 ganger, Evalia 8 ganger + i3, e-UP, trillinger og i et siste stort sett Tesla.
Uansett hva bilmagasiner eller NEDC målinger eller annet viser, stoler jeg mest på mine egne erfaringer når det gjelder hva som skal til for å komme meg fram og tilbake til jobb på min daglige commuter distanse.

Hvis jeg får en Soul til konsekvent  å gå ca 30% lengre enn noen Leaf 24 så er dette et faktum for meg uansett om andre sier de har lavere forbruk med Keaf 24 enn en Soul i 120km/t på motorvei et eller annet sted. Om for eksempel  NEDC målinger og biltester sier at en Zoe kan gå 240km på en lading hjelper ikke meg hvis jeg aldri opplever at den har en praktisk rekkevidde lengre enn 150 km. I dette tilfellet stoler jeg mer på egen opplevde erfaring enn journalisten som kanskje aldri har kjørt en elbil tidligere.

Egne erfaringer over forbruk er svært ulik NEDC rekkeviddetall og rangering blir også ulik i forhold til EPA, men merkelig nok følger de forbrukstallene jeg måler ofte ganske nær opptil gjennomsnittstall som enkelte produsenter oppgir ihht UN ECE 101.

Det jeg håper er at Nissan ikke bare har fanboys rundt seg som sier at alt alltid er perfekt og dermed aldri drar lærdom og kommer seg videre. Er det noe som andre gjør bedre enn Nissan så bør vi fortelle Nissan det.

Jeg synes at Nissan sine motorer og driverk på Leaf minner om den tiden vi hadde "overdrive" på fossilbiler. Glimrende i markedsføringssammenheng og teoretiske forbruksmålinger, men lite nyttig hvis man bruker kjøretøyet i krevende topografi.

evole

Her er en danske som har gjort noen praktiske sammenlikninger mellom Leaf med 24 kWh (brukt) og 30 kWh:
https://www.facebook.com/martinmesser/posts/10206891134331628

Ser bra ut. Leaf blir en klart bedre bil med 30 kWh-batteri.

Ssseee

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:00
Soultrollene dukker opp like forutsigbart som Nissen på julaften.

Det er grundig dokumentert at Soul har omtrent samme rekkevidde som Leaf 24kwh. Leaf 30kwh vil dermed være en del bedre enn Kia. Kan dere ikke i det minste holde Soulrøverhistoriene på Kia delen av forumet slik at vi andre slipper å lese side opp og side ned med vås om Soul rekkevidde.

Hehe. Der fikk jeg meg en god latter.
Har kjørt 40.000km med Leafen jeg hadde, 10.000km med Soul'en jeg eier nå.

Forskjellen i rekkevidde er latterlig stor.
Foretrekker BMW og MB, så jeg er ingen Kia eller Nissan tilhenger.
Men å si at 24 Leaf og Soul har samme rekkevidde, det blir for dumt.
2015 Kia Soul

Bjoris

Sitat fra: evole på onsdag 13. januar 2016, klokken 23:45
Her er en danske som har gjort noen praktiske sammenlikninger mellom Leaf med 24 kWh (brukt) og 30 kWh:
https://www.facebook.com/martinmesser/posts/10206891134331628

Ser bra ut. Leaf blir en klart bedre bil med 30 kWh-batteri.

Ja, dette var interessant og som en ser, den store store forskjellen på ladingen er mellom 30-80% SOC, der det har størst nytte. Det som er overraskende er at 30 er 5 min før til 80% SOC enn 24, Nissan har sagt samme tid, men så var 24 batteri litt kaldere så kan være det som har gjort utslaget, uansett syns jeg dette så bra ut og jeg må si jeg angret litt på at jeg ikke valgte bronse fargen når jeg så bildet, så veldig bra ut faktisk, har ikke vært så overbevist på andre bilder.

Det blir jo artig for oss som går fra en som har 85% SOH til en som forhåpentligvis har 100%, regner med ca 9 kwh mer tilgjengelig på den nye.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: Ssseee på torsdag 14. januar 2016, klokken 01:00
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:00
Soultrollene dukker opp like forutsigbart som Nissen på julaften.

Det er grundig dokumentert at Soul har omtrent samme rekkevidde som Leaf 24kwh. Leaf 30kwh vil dermed være en del bedre enn Kia. Kan dere ikke i det minste holde Soulrøverhistoriene på Kia delen av forumet slik at vi andre slipper å lese side opp og side ned med vås om Soul rekkevidde.

Hehe. Der fikk jeg meg en god latter.
Har kjørt 40.000km med Leafen jeg hadde, 10.000km med Soul'en jeg eier nå.

Forskjellen i rekkevidde er latterlig stor.
Foretrekker BMW og MB, så jeg er ingen Kia eller Nissan tilhenger.
Men å si at 24 Leaf og Soul har samme rekkevidde, det blir for dumt.

Selvsagt går Soulen lengre enn Leaf 24, men i motorvei fart (+100 km/t) så kommer den dårligere aerodynamikken frem og ødelegger, det er også ganske åpenbart:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA