Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mye vil ha mer, neste utviklingstrekk fra et Model S-nivå

Startet av Bjoris, søndag 24. januar 2016, klokken 01:15

« forrige - neste »

Bjoris

Da var elbil.no første mann ut med test av Leafen med det nye batteriet, i Norge!

Ganske ok resultat, syns jeg. For meg ser det ut til at bilen er kjørt på sommerdekk som vel ikke gir optimal rekkevidde i slik temperatur og på vått føre. Videre ble den ikke forvarmet og de hadde en pause på 2 timer midt i som drar ekstra strøm, begge deler drar ned rekkevidden. Jeg klarte 159 km med en Soul i ca null grader og vått føre, da var den forvarmet og hadde vinterdekk og jeg kjørte så sparsommelig som mulig med litt for kald temperatur innvendig og ingen stopp. Skal ta eksakt samme tur med min nye Leaf når den kommer så skal vi se, men utfra dette så tror jeg ikke Leafen går noe særlig lengre, men dekkene kan nok ha ødelagt mer enn godt er i elbil.no sin test, trodde disse var uheldige også på sommeren vs 16 tommerene til Leaf?

Mest interessant er likevel at det går unna på hurtigladeren også når det er kaldt, med 20 kwh inn på 30 minutter betyr det at det nye batteriet iallefall i forhold til min us 2011 Leaf tar i mot omtrendt det dobbelte på 30 minutter. Jeg ser at på tur med vår så må vi ha gjort en hurtiglading, på neste hurtiglading da begynner det å ta seg opp, men langt fra 40 kwh i snitt uansett:)

Slik jeg ser det så er selvsagt den ekstra rekkevidden svært viktig, men på lengre tur må en normalt lade uansett og da er det gull at en kan lade f.eks i 10-15 minutter og få inn ca 8-10 kw så har en 5-6 mil til. Det å kunne kjøre 200 km med kun en kort tissepause blir noe annet enn på dagens Leaf der vi på vår iallefall kjører 7 mil, og så måtte lade i 35 minutter for å kjøre de siste 8 milene og da var det også bare en strek igjen og akutt rekkevidde angst hos min bedre halvdel:) Vel, lover bra. (det skal sies at vår er 1. generasjon med ca 15% kapasitetstap)

Vi har jo sett div tester fra Nice der en kjørt opp et høytfjell og ned igjen med estimert rekkevidde på ca 200 km, da i ganske varme temperaturer, det var kaldt på fjellet, men det betyr lite når batteriet likevel er varmt, litt mer luftmotstand blir det, men for min del er det jo på vinteren rekkevidden skaper utfordringer...

http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3692-aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Sitat fra: bjoris på mandag 21. desember 2015, klokken 10:19
Da var elbil.no første mann ut med test av Leafen med det nye batteriet, i Norge!

Ganske ok resultat, syns jeg. For meg ser det ut til at bilen er kjørt på sommerdekk som vel ikke gir optimal rekkevidde i slik temperatur og på vått føre. Videre ble den ikke forvarmet og de hadde en pause på 2 timer midt i som drar ekstra strøm, begge deler drar ned rekkevidden. Jeg klarte 159 km med en Soul i ca null grader og vått føre, da var den forvarmet og hadde vinterdekk og jeg kjørte så sparsommelig som mulig med litt for kald temperatur innvendig og ingen stopp. Skal ta eksakt samme tur med min nye Leaf når den kommer så skal vi se, men utfra dette så tror jeg ikke Leafen går noe særlig lengre, men dekkene kan nok ha ødelagt mer enn godt er i elbil.no sin test, trodde disse var uheldige også på sommeren vs 16 tommerene til Leaf?

Mest interessant er likevel at det går unna på hurtigladeren også når det er kaldt, med 20 kwh inn på 30 minutter betyr det at det nye batteriet iallefall i forhold til min us 2011 Leaf tar i mot omtrendt det dobbelte på 30 minutter. Jeg ser at på tur med vår så må vi ha gjort en hurtiglading, på neste hurtiglading da begynner det å ta seg opp, men langt fra 40 kwh i snitt uansett:)

Slik jeg ser det så er selvsagt den ekstra rekkevidden svært viktig, men på lengre tur må en normalt lade uansett og da er det gull at en kan lade f.eks i 10-15 minutter og få inn ca 8-10 kw så har en 5-6 mil til. Det å kunne kjøre 200 km med kun en kort tissepause blir noe annet enn på dagens Leaf der vi på vår iallefall kjører 7 mil, og så måtte lade i 35 minutter for å kjøre de siste 8 milene og da var det også bare en strek igjen og akutt rekkevidde angst hos min bedre halvdel:) Vel, lover bra. (det skal sies at vår er 1. generasjon med ca 15% kapasitetstap)

Vi har jo sett div tester fra Nice der en kjørt opp et høytfjell og ned igjen med estimert rekkevidde på ca 200 km, da i ganske varme temperaturer, det var kaldt på fjellet, men det betyr lite når batteriet likevel er varmt, litt mer luftmotstand blir det, men for min del er det jo på vinteren rekkevidden skaper utfordringer...

http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3692-aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf

Lovende. Det er vell nesten så det bare er løp å kjøp. En tur til oslo på sommerføre blir med 4 stopp mot dagens 8-10 i dag, og nesten halvert stopptid.

Fagerhaug 20 minutter
Dombås 30 minutter
Lillehammer 20 minutter
Minnesund 20 minutter

1,5 time stopp mot dagens 2.5-3 timer er jo levelig. Med ladere ned Rv 3 etter hvert også så blir en oslotur halv time kortere også. Snart ingen grunn til å kjøre fosilt, med mindre en skal dra med noe stor!
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Ja, eller vente 1-2 år til for å få en virkelig økning i rekkevidden på ny Leaf, Bolt mfl.

Jeg tenker at disse bilene uansett blir dyrere, vesentlig dyrere så sånn sett tror jeg Soul og Leaf 30 blir ganske ok på pris vs rekkevidde også i fremtiden så sånn sett er det ikke noe å vente på:)






I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

T-Max

Jeg kan ikke tro at man tar på langtur i opptil minus 8 grader med sommerdekk? Det er helt uforsvarlig og useriøst. Det er nok vinterdekk på bilen selv om du ser 17" felger...
2019-11 LEAF Tekna (leasing)
2013-09 LEAF Tekna 6,6 kW (solgt)
2007-01 Ford S-Max (solgt)

Bjoris

Jepp, det var satt på vinterdekk på disse sommerhjul-felgene sier Mr. Frydenlund, men han sier at testen viser at det er ca 28 kwh utnyttbart i batteriet, men at Nissan ikke har bekreftet dette. Utfra måledataene han viser til høres det mye ut, men la oss håpe det er riktig:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hemi

Bra med tilbakemelding, men hadde vært spennende å se hvor mye bedre enn andre den var, på samme føret, både mot gamle leafen, men også soul/golf.

Bjoris

#6
Sitat fra: hemi på mandag 21. desember 2015, klokken 14:39
Bra med tilbakemelding, men hadde vært spennende å se hvor mye bedre enn andre den var, på samme føret, både mot gamle leafen, men også soul/golf.

En trenger egentlig ikke teste så mye da det er så mye som spiller inn og som fort kan forvirre når noen skryter på seg at de har kjørt veldig langt med den og den bilen.

Dette er enkle matematikk, den nye Leafen har ca 6 kw ekstra. Med de forbruket jeg har oppnådd med min Leaf vil forskjellen for meg aldri være mindre enn 30 km eller større enn 48 km, da jeg jeg alltid bruker ett sted mellom 5 og 8 km pr kw. Under 5 km pr kw er kun på småkjøring og da mener jeg det ikke er så veldig interessant med større batteri uansett. Jeg ser at snittforbruket mitt på litt lengre turer der rekkevidden begynner å bety noe ofte er ca 6 km pr kw og dermed snakker vi om 36 km lengre rekkevidde. Nå har jeg ikke varmepumpe i min og heller ikke sete og rattvarmer så kan jo være en kan knipe litt til ved behov, men neppe særlig over 40 km ekstra på vinteren uten at det blir hypermiling.

MEN, det er jo slik at en ofte kommer i den situasjonen at det er "litt" på grensen, disse ekstra milene blir jo derfor veldig kjærkomne uansett.

Men med såpass liten forskjell vil jeg derfor påstå at den mye heftigere ladehastigheten faktisk nesten er mer verd enn de ekstra milene når en er på langtur for her blir det uansett mye lading ifht om en kjørte Tesla, men hvis tiden nesten halveres for samme antall kwh inn så er det en liten revolusjon:).

Så vil sikkert enkelte hevde at 5 kw mer på 30 min ikke er halvert ladetid (begge er oppgitt til å lade 0-80% på 30 min og det vil gi 30 kwh batteriet 5kw mer inn). MEN, det er noen poeng. For det første, min erfaring er at 24 kw Leafen ikke har sjans til å få inn så mye, men det kan jo være min US Leaf fra 2011 som er problemet. Nå vil det jo ofte bli slik at en må lade til høy SOC for å rekke frem og da blir det som å se maling tørke på slutten av ladeprosessen, ser jeg har vært under 10 kwh når vi nærmer oss 80% SOC i bilen (laderen viser jo noe mer) og det blir da gull å kunne stoppe på f.eks 60% SOC og ha like mye som 80% på 24 modellen...

Dette poenget er det nok mange som ikke har fått med seg, inkludert enkelt selgerene hos Nissan;)


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hemi

Takk for bra ressonement, og ja det er nok momenter ikke så mange har tenkt over.

leafnor

Sitat fra: bjoris på mandag 21. desember 2015, klokken 14:04
Jepp, det var satt på vinterdekk på disse sommerhjul-felgene sier Mr. Frydenlund, men han sier at testen viser at det er ca 28 kwh utnyttbart i batteriet, men at Nissan ikke har bekreftet dette. Utfra måledataene han viser til høres det mye ut, men la oss håpe det er riktig:)
På USA forum diskuteres 30Kwt batteriet. Folk med LeafSpy finner at det lader til 28,5, og at det er samme Turtle nivå som på 24kwt, dvs rundt 0,5 kWt i bunnen du ikke når. Så da er vell 28kWt det som er tilgjengelig.

Et helt friskt 24kWt batteri har også manko på toppen med 1,5 kwt, dvs det er maks 22,5.
Det som stemmer da er at 30 kWt har 6 flere kWt netto til bruk.
Alt etter vei, vær og føre så kommer man seg 3-5 mil lengre i en 30 kWt under ellers like forhold målt mot en 24 kWt.

Det, samt som nevnt at den lader på full effekt langt opp i SOC gjør langturer om fra å være prosjekter, til å bli en grei sak å gjennomføre.
Da er det bare alle betalingsløsninger å holde rede på, og så kjøre uanstrengt avgårde på tur.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Sitat fra: leafnor på mandag 21. desember 2015, klokken 15:58
Sitat fra: bjoris på mandag 21. desember 2015, klokken 14:04
Jepp, det var satt på vinterdekk på disse sommerhjul-felgene sier Mr. Frydenlund, men han sier at testen viser at det er ca 28 kwh utnyttbart i batteriet, men at Nissan ikke har bekreftet dette. Utfra måledataene han viser til høres det mye ut, men la oss håpe det er riktig:)
På USA forum diskuteres 30Kwt batteriet. Folk med LeafSpy finner at det lader til 28,5, og at det er samme Turtle nivå som på 24kwt, dvs rundt 0,5 kWt i bunnen du ikke når. Så da er vell 28kWt det som er tilgjengelig.

Et helt friskt 24kWt batteri har også manko på toppen med 1,5 kwt, dvs det er maks 22,5.
Det som stemmer da er at 30 kWt har 6 flere kWt netto til bruk.
Alt etter vei, vær og føre så kommer man seg 3-5 mil lengre i en 30 kWt under ellers like forhold målt mot en 24 kWt.

Det, samt som nevnt at den lader på full effekt langt opp i SOC gjør langturer om fra å være prosjekter, til å bli en grei sak å gjennomføre.
Da er det bare alle betalingsløsninger å holde rede på, og så kjøre uanstrengt avgårde på tur.

Enig at det er et mas med alle disse forskjellige løsningene, er veldig fornøyd med GrønnKontakt å bruker disse så langt det lar seg gjøre, Statoil sine GoCharge løsning, fyttigrisen for noe mas, den bråker i tillegg like mye som en slitt dieselpumpe, lurer på om det liksom skal være en lyd du kjenner igjen eller noe, helt utrolig. Ladet der en natt og fikk jo ikke slappe av pga det bråket der...:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rio

Den nye Leaf har 28,0 kWh tilgjengelig - det fikk jeg bekreftet av teknisk sjef hos Nissan Europa. Det er 30% mer tilgjengelig enn forrige generasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjoris

Good news, nesten som den MÅ ha litt mer enn 30 kwh brutto da, sa han noe om det?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Sitat fra: bjoris på tirsdag 22. desember 2015, klokken 01:15
Good news, nesten som den MÅ ha litt mer enn 30 kwh brutto da, sa han noe om det?
Er nok ikke det. Som nevnt over, det virker å være samme buffer i topp og bunn som på 24kWt batteriet, dvs 0,5 i bunn og 1,5 i topp, tilsammen 2kWt som ikke er til fremdrift.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rio

Sitat fra: bjoris på tirsdag 22. desember 2015, klokken 01:15
Good news, nesten som den MÅ ha litt mer enn 30 kwh brutto da, sa han noe om det?

Nei, det er 30 kWh, men med den nye batterikjemien, og erfaring som tilsier at det er OK med mindre marginer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LeafSwe

Jag gissar på att det finns 25-26kwh tillgängligt vid hjulen, då en ny 24kwh har 20kwh från full till turtle. Om man räknar på energy economy mätaren i bilen x kilometer.
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA