Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av Lokführer, lørdag 23. januar 2016, klokken 21:21

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:09
Om du tenker på Tesla så skjønner jeg ikke helt tankegangen. Det er jo intet "nett" eller noen "bindingstid". Bilen selges med fri SC-tilgang men man kan fritt lade hvor man vil. Jeg bruker SC svært lite men lader heller på Fortums CHAdeMO-ladere. Ser ikke problemet.

Tankegangen er jo at dersom de andre fabrikantene også hadde deres vertikaler (som ekskluderer andre, slik Tesla gjør), så ville jo ikke Fortums hurtigladere ha eksistert (i hvert fall ikke i særlig utstrekning). Det ville knapt vært kunder for dem.

Da ville Tesla-eiere ladet hos Tesla, Nissan-eiere hos Nissan, osv. for en haug med vertikaler.

Og dersom andre også var lukket for andre, (eller dyre for andre å bruke), så ville eierne vært låst til sin vertikal. Greit nok nå, men hva skjer dersom Tesla går konkurs, og andre overtar nettet, men skrur opp prisene?

En horisontal struktur er langt bedre. Da legger man opp til at alle kan lade overalt (gjennom standardiserte konnektorer), akkurat som for bensin og diesel. Og omtrent alt annet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:54

Hvor mange av Teslas Superchargere står i Oslo? Stavanger-sentrum? Bergen?

.
Poenget med Superladerene er jo at de ikke skal stå midt i sentrum, men mellom storbyene, slik at de kun brukes til langdistansekjøring.
Folk skal lade hjemme 95% av tida, resten på evt langtur.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:09
Om du tenker på Tesla så skjønner jeg ikke helt tankegangen. Det er jo intet "nett" eller noen "bindingstid". Bilen selges med fri SC-tilgang men man kan fritt lade hvor man vil. Jeg bruker SC svært lite men lader heller på Fortums CHAdeMO-ladere. Ser ikke problemet.

Du betaler for SC tilgang når du kjøper bilen. Om du aldri trenger SC kan det sees på som litt dumt å betale 15.000 for dette. Men jeg forstår at Tesla gjorde det, det var nødvendig for å få ett nett opp med infrastruktur som var nødvendig for at Tesla skulle selge. Men tror ikke det er veien å gå lengre, og det er jo ikke gitt at Model 3 får samme "betal for livslangt SC" innebakt i pris. Kanskje Model 3 til og med må betale for bruk.

Øyvind.h

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:50
Etter det jeg har hørt er ikke denne "åpne invtrasjonen" så åpen som vel Tesla skal ha det til. Tesla forholder seg som eier av standarden og kan da ukritisk foreta endringer som vil skape problem for de som velger å ta del i Tesla sin invitasjon. Dermed blir det for risikabelt å bygge på "Teslastandarden" fremfor sin egen.
Nøyaktig hva Tesla krever er det nok ikke mange som har innsyn i, men å tro at de brått vil endre løsningen ukritisk fordi de selv føler for det, og dermed stenge ute både eiere av Teslaer og andre fabrikanters modeller virker rimelig søkt.

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. desember 2015, klokken 09:50
Vi får allerede i år ladesteder med 3 stykk ladere på en lokasjon, og flere steder har mange ladere innen kort rekkevidde. Jeg tror vi har et VELDIG godt utbygd tilbud i 2020, da sannsynligvis flere lokasjoner med 100kW+ ladere.
Det kan godt hende tilbudet begynner å bli greit om 5 år. Kanskje noen lokasjoner har 100kW+. Problemet er at dagens løsning ikke er skalerbar. Der Tesla leverer 10-12 uttak for å betjene 10.000 biler må tilbydere med 1/3 av effekten da sette opp 2-3 ganger så mange. I tillegg er det påpekt tidligere at Tesla har noe sånt som 10% markedsandel. Dermed burde kanskje 20-30 punkter bli til 100 punkter per lokasjon da? Om alle skulle brukt elbilen slik Tesla-eierne bruker Teslaen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:46
Nøyaktig hva Tesla krever er det nok ikke mange som har innsyn i, men å tro at de brått vil endre løsningen ukritisk fordi de selv føler for det, og dermed stenge ute både eiere av Teslaer og andre fabrikanters modeller virker rimelig søkt.
..
Det kan godt hende tilbudet begynner å bli greit om 5 år. Kanskje noen lokasjoner har 100kW+. Problemet er at dagens løsning ikke er skalerbar.

Hva tesle føler for å gjøre er det ingen som vet. Søkt eller ikke, det er en grunn til at man går for åpne standarder. Å gå for en properitær standard man får "lov til å bli med å bruke" er en ALT for stor risiko.

Det begynner allerede å bli greit. Det tar neppe 5 år før det er kjempegreit. Om 2 års tid er nok livet som ebilist relativt enkelt.

Dette blir omtrent som å snakke med Apple fanboys :)

Øyvind.h

#20
Hehe. Fanboy-argumentet er alltid et flott kort når man er uenig og ikke vil lytte til den andre parten  ;)
Faktum er at det som muligens blir en realitet for andre merker om 5-10 år, har vært en realitet for Tesla et par år allerede. Og nei - et par 50kW ladere (som Leaf drar ut 10-40kW effekt av i en vanlig ldesesjon) hver 50km på hovedveier er ganske langt unna å være bra nok for andre enn entusiaster. Hva tenker du selv om effekt vs rekkevidde vs antall biler vs antallet stolper som bør settes opp? Er du rivende uenig i mine fingern i været tall siden du avfeier meg som fanboy og viser til at tilgangen allerede begynner å bli grei, og at den er kjempegrei om 5 år?

For øvrig er jeg ikke enig i at det allerede begynner å bli greit, i hvert fall ikke her jeg bor. I Oslo/på østlandet er det ganske håpløst å kjøre rundt med kortrekkevidde-elbil på langtur. Alt for uforutsigbart med nedetid på ladere, kø, betalingsløsninger osv. Tilbudet er langt unna brukbart, selv om jeg som entusiast klarer å komme meg rundt. Om 10 år håper jeg det finnes tett med energistasjoner med titalls uttak. Så får man bare håpe betalingsviljen er der blant brukerne. Alternativt gjør man det lettere for hydrogen å slå igjennom :) For meg er det egentlig uvesentlig, da jeg straks får den neste kompromissløse elbilen som tar meg til slekt ved Trondheim, til hytte i Danmark, til slekt i Sverige og alle andre destinasjoner jeg kunne tenke meg med en fossilbils fleksibilitet. Bilen er dessverre foreløpig veldig dyr, spesielt pga dollar. Men det vil endre seg over tid. Og den sømløse ladeopplevlsen vil forbli uendret. Krysser fingrene for at andre fabrikanter med tiden leverer biler som gir samme opplevelse.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

E_S

Hovedproblemet sånn jeg ser det i dag er nedetid på ladere og tendens til kø enkelte steder.
Når man kommer til et sted med en eneste lader, så står det 2-3 biler i kø for å lade der, kanskje attpåtil en av dem er en Tesla som ofte blir stående eeeeeevig lenge på hurtigladeren, da er det ofte slutt på min tålmodighet og man begynner å jakte på en CEE-kontakt eller i verste fall Schuko for å få på litt strøm og nå frem til neste lader. Alternativt kan laderen være ute av drift, og da står man der uten noe godt alternativ.

Inntil det blir like enkelt å hurtiglade som å fylle bensin/diesel bortsett fra at det tar litt lengre tid vil det nok ikke være noen slager med kortrekkevidde-elbil på langtur annet enn for entusiaster og gniere..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:19
Hehe. Fanboy-argumentet er alltid et flott kort når man er uenig og ikke vil lytte til den andre parten  ;)
Faktum er at det som muligens blir en realitet for andre merker om 5-10 år, har vært en realitet for Tesla et par år allerede. Og nei - et par 50kW ladere (som Leaf drar ut 10-40kW effekt av i en vanlig ldesesjon) hver 50km på hovedveier er ganske langt unna å være bra nok for andre enn entusiaster. Hva tenker du selv om effekt vs rekkevidde vs antall biler vs antallet stolper som bør settes opp? Er du rivende uenig i mine fingern i været tall siden du avfeier meg som fanboy og viser til at tilgangen allerede begynner å bli grei, og at den er kjempegrei om 5 år?

Det er vel ikke snakk om 5-10 år før vi har teslatyp rekkevidde på andre elbiler. Det spekuleres i Bolt allerede neste år. Og ja, jeg drar inn fanboy-argumentet samtidig som jeg svarer, fanboyargumentet er verdt å dra inn når man snakker om Tesla sine SC som "redningen som andre burde benytte", uten å helt forstå hva det vil si for andre å satse på properitære standarder som de ikke selv har kontrol på. Jeg har allrede sagt at Tesla har vært tidlig ute, er en "forerunner", og at jeg setter pris på det de gjør, du trenger ikke å bevise det for meg. Apple banet vei for en helt ny måte å tenke telefon, og la grunnlaget for brukervennlige smarttelefoner. Jeg elsker OSX og har eid 5 applemaskiner, 1 ipad, 2 ipod, samt 3 iphones som jeg har hatt via jobben.. Det betyr ikke at jeg liker alt det apple gjør, jeg er ekstremt skeptisk til mye av måten de driver business på, og er da alt annet enn fanboy. Det er helt greit å være glad i Tesla, samtidig som man ikke bør tro at alt det Tesla inviterer til er det rette å gjøre.

Det er ikke snakk om at det skal være 2 stasjoner hver 50km. Det er snakk om at Enova skal betale slik at det blir det. Enkelte steder er det allerede konkurrenende stasjoner, og det kan bli snakk om 4. Noen steder blir det langt mer. Summerer man hva som er på en strekning er de milevis over det Tesla har. Ny LEAF lader med høy effekt opp til 80%, KIA gjør det samme, neste gen som kommer sent i 2016 eller 2017 vil dra inn mye på høy effekt ganske lenge, og da begynner vi nok å se 100kW ladere dukke opp, og biler som kan lade med langt over 50kW i en god stund.

Misforstå meg ikke, jeg er som sagt kjempeglad for at Tesla har gjort det de har gjort. Jeg tror de har hatt en enorm innvirkning på det vi ser nå, og at grunnen til at det kommer langdistanseelbiler så fort som det gjør nå, er fordi de etablerte er livredde for det Tesla får til. Men når det gjelder standarder, så har jeg sett nok til at properitære standarder, det liker jeg ikke. Om 2-3 år er det CCS / Chademobiler som kan kjøre land og strand rundt med god rekkevidde og god hurtigladerdekning. Tesla har mye av ansvaret for at det blir slik. Men jeg tror nok det blir slik om 2-3 år, ikke om 5-10 år.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:05
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:09
Om du tenker på Tesla så skjønner jeg ikke helt tankegangen. Det er jo intet "nett" eller noen "bindingstid". Bilen selges med fri SC-tilgang men man kan fritt lade hvor man vil. Jeg bruker SC svært lite men lader heller på Fortums CHAdeMO-ladere. Ser ikke problemet.

Du betaler for SC tilgang når du kjøper bilen. Om du aldri trenger SC kan det sees på som litt dumt å betale 15.000 for dette. Men jeg forstår at Tesla gjorde det, det var nødvendig for å få ett nett opp med infrastruktur som var nødvendig for at Tesla skulle selge. Men tror ikke det er veien å gå lengre, og det er jo ikke gitt at Model 3 får samme "betal for livslangt SC" innebakt i pris. Kanskje Model 3 til og med må betale for bruk.

Det håper jeg det blir, betaling for bruk altså. Etter min mening er dette den store tabben Tesla gjorde, å la bruken være gratis. De skulle heller tatt inn ca. strømpris pr. kWh, dvs. rundt 1 krone i Norge og noe mer i f.eks Danmark. Da hadde vi unngått problemene med de som lader uten å trenge det. Men fortsatt ville det vært behov for en sum ved kjøp for å få tilgang til selve nettet, slik at man fikk penger til å bygge det.

Altså: Heller f.eks 10.000,- + 1,- pr. kWh enn 15.000,- + 0,- pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46
Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:54

Hvor mange av Teslas Superchargere står i Oslo? Stavanger-sentrum? Bergen?

.
Poenget med Superladerene er jo at de ikke skal stå midt i sentrum, men mellom storbyene, slik at de kun brukes til langdistansekjøring.
Folk skal lade hjemme 95% av tida, resten på evt langtur.


Nettopp. Og det er enda et av problemene med en vertikal - man har ett firma som bestemmer hvor laderne skal stå, hva "meningen" er med dem, og hvordan/når de skal brukes.

I Stavanger så må Tesla-eiere lade med CHAdeMO, og en adaptor, så jeg i en kommentar her.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 13:46
Det kan godt hende tilbudet begynner å bli greit om 5 år. Kanskje noen lokasjoner har 100kW+. Problemet er at dagens løsning ikke er skalerbar. Der Tesla leverer 10-12 uttak for å betjene 10.000 biler må tilbydere med 1/3 av effekten da sette opp 2-3 ganger så mange. I tillegg er det påpekt tidligere at Tesla har noe sånt som 10% markedsandel. Dermed burde kanskje 20-30 punkter bli til 100 punkter per lokasjon da? Om alle skulle brukt elbilen slik Tesla-eierne bruker Teslaen?

1) De andre bilene koster 1/3 av Tesla. Det var en som regnet ut at for hans bruk ville det være bedre å kjøpe 2 Nissan Leaf, og bytte på halvveien (la den stå og lade mens han var på jobb).

2) Regnestykket ditt er fremdeles feil.

3) Gjennomsnittet er 33 km per dag for biler. Gjennomsnittet for en Tesla er selvsagt langt høyere, nettopp fordi de som kjører langt har en Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:19
For meg er det egentlig uvesentlig, da jeg straks får den neste kompromissløse elbilen som tar meg til slekt ved Trondheim, til hytte i Danmark, til slekt i Sverige og alle andre destinasjoner jeg kunne tenke meg med en fossilbils fleksibilitet. Bilen er dessverre foreløpig veldig dyr, spesielt pga dollar.

"Jeg fatter ikke hvorfor ikke alle kjører Ferrari. Det er jo så mye bedre"

/sarkasme
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: E_S på tirsdag 22. desember 2015, klokken 15:57
Hovedproblemet sånn jeg ser det i dag er nedetid på ladere og tendens til kø enkelte steder.
Når man kommer til et sted med en eneste lader, så står det 2-3 biler i kø for å lade der, kanskje attpåtil en av dem er en Tesla som ofte blir stående eeeeeevig lenge på hurtigladeren, da er det ofte slutt på min tålmodighet og man begynner å jakte på en CEE-kontakt eller i verste fall Schuko for å få på litt strøm og nå frem til neste lader. Alternativt kan laderen være ute av drift, og da står man der uten noe godt alternativ.

Inntil det blir like enkelt å hurtiglade som å fylle bensin/diesel bortsett fra at det tar litt lengre tid vil det nok ikke være noen slager med kortrekkevidde-elbil på langtur annet enn for entusiaster og gniere..

Nå kommer det 150 nye hurtigladere bare neste år (!). Det er en rivende utvikling, spesielt med tanke på at kun 3% av bilparken er elektrisk.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 16:16
Nå kommer det 150 nye hurtigladere bare neste år (!). Det er en rivende utvikling, spesielt med tanke på at kun 3% av bilparken er elektrisk.

Fortum sier 77 nye, GK sier 80 nye, da er det over 150. Rart om ingen andre setter opp ladere også. Kan fort bli enda mer ettersom GK og Fortum av og til får penger til "lokale ladesstasjoner", betalt av andre enn Enova.

Rio

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. desember 2015, klokken 16:28
Sitat fra: Rio på tirsdag 22. desember 2015, klokken 16:16
Nå kommer det 150 nye hurtigladere bare neste år (!). Det er en rivende utvikling, spesielt med tanke på at kun 3% av bilparken er elektrisk.

Fortum sier 77 nye, GK sier 80 nye, da er det over 150. Rart om ingen andre setter opp ladere også. Kan fort bli enda mer ettersom GK og Fortum av og til får penger til "lokale ladesstasjoner", betalt av andre enn Enova.

Det er verd å huske at disse ladestasjonene skal kunne brukes både av biler med batteripakker på rundt 20 kWh, og de som har langt større pakker. Derfor må de stå tettere (50 km), og da får man ikke så mange på hvert sted.

I fremtiden, når det kommer masseproduserte biler til en fornuftig pris, med en større batteripakke (60 kWh i en Nissan eller VW, for eksempel), så kan man ha mange ladere på sentrale steder, og da også sette opp 150 kW-ladere, når man vet hvilken ny standard tas i bruk.

Kanskje 800V ville vært smart? Da får man halvert strømmen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA