Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tazzari stopper etter kort tid

Startet av KrW, lørdag 23. januar 2016, klokken 01:56

« forrige - neste »

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Toonster

Sitat fra: KrW på søndag 20. desember 2015, klokken 14:35
Glimrende artikkel av en Kanadisk Model S eier som har vært gjennom tre vintre. http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/194-Cold-Weather-Driving

Som en "to be" Tesla eier, finner jeg denne artikkelen veldig interessant - må legge den som favoritt ;)

SunSeeker

Dette sitatet stemmer desverre ikke lengre etter 7.0 release:


Preheating for Long Trips

If you preheat the car using the remote phone App, it will turn on both the pack heater and the cabin heater. The pack heater only switches on if you prewarm via the phone App, not if you turn the cabin heat on from inside the car.


Batterivarmeren slåes ikke på lengre i tilstrekkelig grad.

Lynet

Det står også at varmen fra motor og inverter varmer bilen innvendig. Det stemmer ikke da spillvarmen fra motor og inverter brukes til å varme batteriet.
Det er kun PTC som varmer bilen innvendig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sims

#4
Sitat fra: Lynet på søndag 20. desember 2015, klokken 21:16
Det står også at varmen fra motor og inverter varmer bilen innvendig. Det stemmer ikke da spillvarmen fra motor og inverter brukes til å varme batteriet.
Det er kun PTC som varmer bilen innvendig.

Sikker?
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=20088&d=1365905905

De har ihvertfall patent på å koble sammen disse systemene og utveksle temperatur mellom dem - drivetrain heat kan eksplisitt brukes til å generere cabin heat.
http://www.google.com/patents/US20100025006?pg=PA1&dq=20100025006&hl=en&sa=X&ei=EPZoUcqMJeqjiQLLqIGoBw&ved=0CDQQ6AEwAA

Toonster

Sitat fra: Lynet på søndag 20. desember 2015, klokken 21:16
Det står også at varmen fra motor og inverter varmer bilen innvendig. Det stemmer ikke da spillvarmen fra motor og inverter brukes til å varme batteriet.
Det er kun PTC som varmer bilen innvendig.

Jeg forsto det slik at varmen fra motor og inverter brukes til innvendig oppvarming når bilen har varmet opp batteriet tilstrekkelig - er det feil?

Cowboystrekk

Sitat fra: SunSeeker på søndag 20. desember 2015, klokken 20:56
Dette sitatet stemmer desverre ikke lengre etter 7.0 release:


Preheating for Long Trips

If you preheat the car using the remote phone App, it will turn on both the pack heater and the cabin heater. The pack heater only switches on if you prewarm via the phone App, not if you turn the cabin heat on from inside the car.


Batterivarmeren slåes ikke på lengre i tilstrekkelig grad.
Ved forvarming varmes batteriet bra med range mode off på min bil, jeg slår alltid på range mode når jeg kjører for å unngå høyt trekk til batterivarmeren som medfører veldig høyt forbruk første kilometrene. Noen som vet hvor mye batterivarmeren trekker mens man kjører bilen uten range mode etter 7.0?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >


Lynet

Sitat fra: Toonster på mandag 21. desember 2015, klokken 08:57
Sitat fra: Lynet på søndag 20. desember 2015, klokken 21:16
Det står også at varmen fra motor og inverter varmer bilen innvendig. Det stemmer ikke da spillvarmen fra motor og inverter brukes til å varme batteriet.
Det er kun PTC som varmer bilen innvendig.

Jeg forsto det slik at varmen fra motor og inverter brukes til innvendig oppvarming når bilen har varmet opp batteriet tilstrekkelig - er det feil?
Ja det er feil, men det var noen som skrev det for mange år siden og det ble vist en sannhet!
Se bildet her: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=90587&d=1439604090
Her er batteri og motor med inverter seriekoblet slik at varmen går fra motor til batteri.
På dette bildet er de parallelkoblet: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=20088&d=1365905905
Da kan batteriet kjøles av AC-systemet. Noe som høres godt enkelte ganger på superlader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 21. desember 2015, klokken 09:14
Sitat fra: SunSeeker på søndag 20. desember 2015, klokken 20:56
Dette sitatet stemmer desverre ikke lengre etter 7.0 release:


Preheating for Long Trips

If you preheat the car using the remote phone App, it will turn on both the pack heater and the cabin heater. The pack heater only switches on if you prewarm via the phone App, not if you turn the cabin heat on from inside the car.


Batterivarmeren slåes ikke på lengre i tilstrekkelig grad.
Ved forvarming varmes batteriet bra med range mode off på min bil, jeg slår alltid på range mode når jeg kjører for å unngå høyt trekk til batterivarmeren som medfører veldig høyt forbruk første kilometrene. Noen som vet hvor mye batterivarmeren trekker mens man kjører bilen uten range mode etter 7.0?

Synd at ikke Tesla legger ut litt info på skjermen om forbruk til både klimaanlegg og batterivarming. Selv Nissan gjør det!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA