Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Scary pranks

Startet av N00b, fredag 22. januar 2016, klokken 22:37

« forrige - neste »

N00b

Er på lille dyrehage og benytter anledningen til en 100% lading for å balansere. Ferdig nå. Sto lenge lenge på balansering og noen få amper og 399km. Så kom melding i app. Bilen ferdigladet 398km

Sånn er det, bilen gjetter på ett tall. En mer eller mindre kvalifisert gjetting.

Lynet

Så vidt jeg vet foregår cellebalansering hele tiden på biler med Li-ion batteri.
Det er på biler med bly, Ni-CD og Zebra det foregår balansering ved topplading.
Men hvis noen kan dokumentere noe annet så kom med det!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RaBalder

Sitat fra: Lynet på søndag 20. desember 2015, klokken 15:14
Så vidt jeg vet foregår cellebalansering hele tiden på biler med Li-ion batteri.
Det er på biler med bly, Ni-CD og Zebra det foregår balansering ved topplading.
Men hvis noen kan dokumentere noe annet så kom med det!
Hadde vært kjekt å vite. Slik at man kunne ladet enda litt mer gunstig.


Hvor har du det fra (kilde) at LiIon batteri balanserer hele tiden mens andre bare ved topplading?

Det har vel ikke så mye med batteri-kjemi å gjøre. Men mer hvordan batteriet er oppbygget.


Lynet

Har denne for Nissan Leaf: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=2795
Den balanserer hele tiden, noe man ser med appen Leaf Spy på telefonen.
På denne siden finner du bilde av kretskortet som balanserer cellepakkene på Tesla: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34934-Pics-Info-Inside-the-battery-pack/page25
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

N00b

Tesla balanserer ved slutten av lading. Men siden spenningsforskjellen er så liten på normale SOC funker det dårlig. Over 90% øker spenningen mye mer og det er vel derfor balansering i hovedsak skjer der

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cairnz

Sitat fra: Lynet på søndag 20. desember 2015, klokken 16:35
Og hvem sier det?
Sjekk det amerikanske forumet og poster av wk057, han sier/påstår at balansering trigges ved høy soc.
Elbilist

Leif1

Noe snedig er det ihvertfall som skjer ved fullading. Ladet min full i dag. Den stoppet å telle på 370 km og fortsatte ladingen i 45 minutter. Den var fortsatt ikke ferdig da jeg måtte dra. Kjøre 1,5 mil før den begynte å telle ned fra 370 km.
Konvertitt fra S til X

ihlhaug

Jeg har aldri fått opp at det står å kalibrerer..
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

HaraldT

Batteriet brukt i Tesla består av type 18650 (størrelsesbetegnelse) celler fra Panasonic. Disse cellene er bygget opp av grupper a 69 batterier i parallell. Hver gruppe a 69 batterier er igjen koblet til moduler ved å koble 9 av disse i serie. Hver av modulene er pånytt koblet i serie med 11 andre moduler. Dvs det er 9*11 = 99 moduler a 69 batterier. Under opp og utlading av disse modulene kan spenningen over modulene monitoreres og balanseres. Jeg tipper det er det Leaf gjør, og vil anta at Tesla også gjør det samme. Hver av modulene som består av 69 batterier vil nødvendigvis ha samme spenning da de er koblet i parallell. Likevel er ikke ladetilstanden på disse enkeltbatteriene lik. Jeg tror kapasiteten til enkeltcellene er ca 3100 mAh nominelt. Dersom man kontrollerer et stor utvalg batterier vil det være en viss spredning i kapasiteten til disse batteriene, og selv om batteriene er sortert etter kapasitet vil de eldes noe ulikt. Når disse batteriene lades vil de nå 100% ladetilstand ulikt. Når ønsket toppspenning er nådd holdes ladespenningen en stund slik at også de cellene som har størst kapasitet når sin ladetilstand for påtrykt spenning. På den måten klarer man også å balansere enkeltcellene i en gruppe bestående av flere batterier i parallell. Derfor tror jeg det er riktig å si at balansering skjer underveis, mellom gruppene, men også nær 100% for enkeltceller i en gruppe.

jkirkebo

Sitat fra: HaraldT på søndag 20. desember 2015, klokken 22:50
Batteriet brukt i Tesla består av type 18650 (størrelsesbetegnelse) celler fra Panasonic. Disse cellene er bygget opp av grupper a 69 batterier i parallell. Hver gruppe a 69 batterier er igjen koblet til moduler ved å koble 9 av disse i serie. Hver av modulene er pånytt koblet i serie med 11 andre moduler. Dvs det er 9*11 = 99 moduler a 69 batterier.

Niks, det er 74 celler i parallell og 96 av disse gruppene i serie for en total på 7104 batterier. Så sant vi snakker om 85kWh batteriet ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Det er 74 celler som er koblet parallell, det er 6 slike i hver modul og det er 16 moduler.
Antall celler totalt blir da: 74*6*16=7104.
Balanseringen foregår over de 74 som er koblet sammen i parallell.
De "små" motstandene har ikke særlig høy effekt. Vil tippe at de er mellom 5W og 20W. Kan nesten ikke være mer da de ikke har kjøling.
BMI gjør hele tiden kalkuleringer for å finne ut når ladingen må avbrytes, denne kalkuleringen og redusert ladeeffekt når batteriet nærmer seg 100% er det nok mange mener er balansering.
Som dere ser av dette bildet måles det tusendels volt! http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=42080
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

HaraldT

Du har helt sikkert rett. Jeg fant tallet i en annen tråd på et annet forum. Prinsippet blir det samme. Man har mulighet for å balansere hver gruppe under opp og utladning underveis. Enkeltceller som står i parallell vil ha lik spenning og dermed forholdvis lik ladetilstand, men når likevel ikke topplading helt likt. Ved å holde ladespenningen over en viss tid etter at max ladespenning er nådd sikrer man at alle cellene når sin max mulige ladetilstand med den aktuelle max spenning.

Siste del av ladesyklusen skjer med konstant spenning. Da vil strømmen avta etterhvert som cellespenningen nærmer seg påtrykt spenning. Et lite spenningsfall er det over sikringstråd og indre motstand i batteriet, noe som også vil føre til marginalt ulik cellespenning dersom det er kapasitetsforskjeller mellom cellene. Spesielt under den tidlige fasen av ladingen. Jo lengre ladingen står på jo mer lik blir den egentlige cellespenningen, og jo mindre strøm trekker batteriet.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. desember 2015, klokken 23:13
Sitat fra: HaraldT på søndag 20. desember 2015, klokken 22:50
Batteriet brukt i Tesla består av type 18650 (størrelsesbetegnelse) celler fra Panasonic. Disse cellene er bygget opp av grupper a 69 batterier i parallell. Hver gruppe a 69 batterier er igjen koblet til moduler ved å koble 9 av disse i serie. Hver av modulene er pånytt koblet i serie med 11 andre moduler. Dvs det er 9*11 = 99 moduler a 69 batterier.

Niks, det er 74 celler i parallell og 96 av disse gruppene i serie for en total på 7104 batterier. Så sant vi snakker om 85kWh batteriet ihvertfall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA