Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kort spørsmål. Sliter det mer på batteriet å lade på 16amp, enn 10amp?

Startet av enla, fredag 22. januar 2016, klokken 13:57

« forrige - neste »

enla

På en iPhone er det anbefalt, hvis man skal være nøye, å lade opp før batterinivået er for lavt, dessuten ikke lade helt opp til 100 %.
Skjønner at elbil-batteriene har buffer både i nedre og øvre del så akkurat dette ikke har noe å si, men lurer på om man bør ta forholdsregler for når og hvor ofte man lader uansett? Om man for eksempel ikke bør lade korte økter ofte? Er det smart å vente til batterinivået er ganske lavt i stedet for å lade daglig fra 50 %, for eksempel?
(Tenker ikke på hurtiglading altså, skjønner at det i prinsippet kan tære på i lengden)
16' BMW i3 (leveres sept.)

bromm

Jeg har ladet min i3 hver eneste natt i 21 måneder - bilen har gått 38.000 km - OG det finnes ingen som helst indikasjon på at batterikapasiteten har sunket eller tapt seg på noen som helst måte ;)

Rio

Sitat fra: enla på lørdag 19. desember 2015, klokken 20:39
På en iPhone er det anbefalt, hvis man skal være nøye, å lade opp før batterinivået er for lavt, dessuten ikke lade helt opp til 100 %.
Skjønner at elbil-batteriene har buffer både i nedre og øvre del så akkurat dette ikke har noe å si, men lurer på om man bør ta forholdsregler for når og hvor ofte man lader uansett? Om man for eksempel ikke bør lade korte økter ofte? Er det smart å vente til batterinivået er ganske lavt i stedet for å lade daglig fra 50 %, for eksempel?
(Tenker ikke på hurtiglading altså, skjønner at det i prinsippet kan tære på i lengden)

Batteriet trives best mellom 40% og 80% SOC, og man vinner ikke noe på å vente til batteriet er nesten utladet, før man lader. Tvert i mot.

Det er heller ikke "farlig" å lade til 100%, men man skal helst ikke la bilen stå tom (under 20%) eller fulladet (100%) i lang tid (spesielt når det er varmt), for lengst mulig batterilevetid.

Hvor stor effekt dette egentlig har er litt uvisst. Det avhenger jo av batterikjemi (forskjellig fra bil til bil), og hvor nøyaktig BMaS (Battery Management) er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Det er helt sikkert noen tiltak man kan gjøre for å optimalisere levetiden på batteriet. Men jeg orker ikke tenke så mye på det. Jeg plugger i så ofte jeg kan. Det eneste jeg passer på er å ikke la bilen stå helt utladet i kulde. Men bilen varsler om at batteriet kan ta skade under slike forhold, så det er bare å gjøre som den befaler.

moonbuggy

#4
Jeg kjører ikke så veldig langt i snitt pr. dag nå i vinter og har prøvd å holde 40-80 prosent på batteriet(aldri helt fulladet). Det er greit også med tanke på regenering, den virker maksimalt med en gang.

En sideeffekt jeg merker er at MAX batterikapasitet har falt endel. For å få den på topp trenger man sansynligvis å topplade noen ganger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA