Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklamasjon på kast i felg

Startet av David Skov Hansen, torsdag 21. januar 2016, klokken 22:40

« forrige - neste »

jensjacob

Min pointe er nok at hvis man kører så langsomt at man er til gene for trafikken og må have et stort skilt bagpå med teksten "Slow", ja så kan man måske nå opgivet længde i e-Golfen og 160% af opgivet længde med Teslaen. Så kan de vel ikke have brugt samme fabrikstest.

Hvis man kører med en test hvor man reelt set bliver nødt til at være til gene for sine medtrafikanter for at opnå rækkevidden, så giver testen ikke meget mening.

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på mandag 21. desember 2015, klokken 21:53
Jeg tror ikke at NEDC rekkevidden til Tesla er så mye mer reell enn e-golfen sin. En kollega av meg som har første generasjons Tesla S85 med oppgitt rekkevidde på 480 km sier at han stort sett kalkulerer med 360 km. Altså regner han 75% av oppgitt som rekkevidden når han skal ha komfortabel restkapasitet. For en e-golf vil man da få en rekkevidde på 142 km til sammenligning.

Hvis du kjører en Tesla ved siden av en Golf som skal nå 142km (og med samme temperatur innvendig), så skal jeg love du kommer 40+ mil med Teslaen. I3 og Golf har relativt lik rekkevidde, og jeg har strekt i3en til ca 18 mils rekkevidde (800 høydemeter+,72km/t i snitt) på en rute jeg har kjørt mye med Teslaen. Gitt ca samme forhold med Teslaen å det strekket har jeg ett forbruk på 140Wh/km,dvs jeg kunne kommet godt over 50 mil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jensjacob

Jeg skal helt klart prøve en tur til sommer hvor jeg kører et langt ubrudt stræk med jævn lav hastighed. Helst på motorvej.

Hvis man holder sig i indersporet og hastighedsbegrænsningen er 110 km/t, hvor langsomt synes i så man kan være bekendt at køre (når eneste undskyldning er at man er elbil) ? 80 ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Legg deg i lastebilfart 85-90. Da er du tilgitt det meste. Ligg under det og du er hatobjekt. Bare se campingvogner som tar trafikkregler og fartsgrenser bokstavelig om sommeren...
e-Golf | X75D

turfsurf

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. desember 2015, klokken 23:05
Legg deg i lastebilfart 85-90. Da er du tilgitt det meste. Ligg under det og du er hatobjekt. Bare se campingvogner som tar trafikkregler og fartsgrenser bokstavelig om sommeren...

Enig. Så lenge du ligger bak en trailer eller lignende, så er det greit. Kjørte 16 mil i sommer, først bak en bobil, og så bak en trailer med ACC på 1. Ca 88km/t snittfart og ett forbruk på 136Wh/km på Teslaen. Ville gitt en rekkevidde på 60 mil  :).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eivhelle

Som en liten julegave :) legger jeg ved et regneark jeg har laget for å beregne rekkevidden for e-golf. Det er mulig at noen parametre kan justeres litt, men jeg har funnet ut at det stemmer ganske godt med praktisk erfaring.

Nederst på arket har jeg satt opp kjøredata for strekningen Eidfjord-Ål som jeg kjørte i sommer. Under kolonnen for AUX forbruk legger man inn andre forbrukere. Nå står forbruket til 120W, som er typisk for eco+. Luftmotstanden er basert på 10 grader og vekten på bilen er beregnet ut i fra ferielast med totalvekt 1750kg.

Edit . Oppdatert med AUX forbruk som egen parameter, for enklere å kunne justere denne. Har i tillegg lagt til formler for utregning av luftmotstand og rullemotstand og mulighet for å endre enkelt parametere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Oppdatert versjon av regnearket er nå slik at man enkelt kan tilpasse dette til andre elbiler ved å endre på data for Cv, frontareal og vekt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA