Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reklamasjon på kast i felg

Startet av David Skov Hansen, torsdag 21. januar 2016, klokken 22:40

« forrige - neste »

David Skov Hansen

Har lige købt en e-golf som jeg er meget glad for. Men kan den overhovedet køre 190 som den teoretiske længe siger? Og kan nogen vil det bortset fra Tesla? Hvad skal til for at opnå den afstand? Det er vel villedende at skrive 190 hvis det kun er muligt i eco+ ned af bakke?

I DK har vi ikke et lignende forum så jeg tillader at hægte mig på herinde hvor der er massere af erfaring på elbil området  :)

ottcom

Kan bare svare for meg selv, men jeg har aldri klart 190 km. Fikk egolf i februar og har kjørt 11.000 km i dårlig vær og opp/nedbakker. 190 km er kun teori for meg. Om noen klarer det ???

Cirrisky

Da tror jeg du må gjøre alt mulig.

Sommervær med rundt 20 grader, tørr vei, ingen trafikk, eco+ uten noe som helst som står på i bilen, og kjøre konsekvent 40km/h på flat vei e.l.

På vintern i relativt dårlig vær, med motorveikjøring (dvs ca 90km/h gjennomsnittsfart), så klarer bilen ca 130km max.

vitcho

Hej David.

Jeg giver de andre ret i, det er en teoretisk rækkevidde. Dog: Jeg kørte bag en lastbil fra slagelse til karlslunde (ca. 70km med gennemsnitsfart 90 km/t) og havde et gennemsnitsforbrug på 12.6 kwh/100km. Men det var på vinterdæk (rullemodstand C) i 3 graders varme. Kan man ramme et lignende setup i sommervejr med sommerdæk (rullemodstand A), tror jeg faktisk godt, du kan ramme de 190 bag en lastbil selv med pæn hastighed.

Men igen - du kommer til at køre til batteriet er helt tomt, og hvorfor egentlig gøre det, når man kan hurtiglade overalt? Det fede ved E-golfen er jo, den klarer sig helt pænt på motorvejen også (i hvert fald sammenlignet med Leaf'en), så hellere give den lidt pedal og så lade oftere, synes jeg.

Det er ingen anden end Tesla, der pt kan køre 190km med reel motorvejskørsel, tror jeg. Men der er jo så også 4 gange så meget batteri i den bil :-)

Ohm

min rekord er 17,2 mil.

ellers klarte jeg 16 blank på motorvei, men ikke i mer enn 95 km. Den stoppe,t helt etter 16 mil. dette var på høstføre, eco + og veldig snill kjøring. batteriet mitt har gått 33500 km. 19 mil = nei.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektro

Ettersom man får kun ca. 21,2 kW ut av batteriet, må man ha et ha et gjennomsnittsforbruk på max 11,2 kWh/100 km. for kjøre 190 km. på én lading. Selv om man unngår motorveier og kjører på flate, danske landeveier, i 17-18 grader uten AC, er det nærmest umulig. 170 km. under tilsvarende forhold er er imidlertid helt realistisk. DinSide.no oppnådde 176 km. da de testet bilen, uten å drive noen ekstrem saktekjøring antar jeg:
http://m.dinside.no/933559/duell-mercedes-b-electric-drive-mot-volkswagen-e-golf

Vår norske helt Tesla Bjørn reiste for øvrig til nettop Danmark for å gjøre et rekordforsøk med P85D. Hadde vært interessant å se tilsvarende stunt med e-Golf. Her er litt lørdagsunderholdning, for de som ikke har sett det;

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

David Skov Hansen

Tak for jeres svar. Det er lidt sjovt at man må skrive noget som nærmest er umuligt at opnå med mindre der er tale om totalt urealistisk kørsel. Det er jo ikke en ost til 50kr men en bil til ca. 300 af de lange  :P

Ohm

Verden vil bedras. Bare se på pluggin hybridene, bruke langt mer enn oppgitt i salgsbrosjyren. Dessverre.

http://e24.no/bil/biltester/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536

hottentott33

190 km er mulig, men da skal forholdene være særdeles gode.

Min rekord er 168 km med 3 km i restrekkevidde der jeg kjørte i normal modus med god varme hele veien, og det var ikke noe overdreven sparekjøring på den turen. Bilen er utstyrt med en bråkete varmepumpe :)
Så jeg er overbevist om at det er mulig i f.eks. vårlige temperaturer, men da må du ha egg under gasspedalen hele veien. Personlig så gidder jeg ikke å stresse med slikt, hvis jeg skal såpass langt at rekkevidden kan bli problem, så tar jeg heller den gamle dieselpurken vår :)
Du kan jo selvsagt kjøre i eco+ uten varme, da vil det nok gå lettere, men da synes hele vitsen og kjøregleden forsvinner hvis en må sitte å svette eller fryse i en bil en har gitt ca 300.000 kr for... :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

eivhelle

Jeg tror man fint kan kjøre over 200km hvis det er målet, og man legger til rette for det. Men bruker du bilen som et fremkomstmiddel for å komme deg fra A til B, er ikke 190 km mulig med mindre du kjører i nedoverbakke.

På en sommerdag med 20 grader kan man fint klare et snitt på 12.7 kWh/100 km slik fabrikken oppgir. Jeg har faktisk kjørt en langtur på 420km med høydeforskjell på 1250m på så lite som 12.0 kWh/100 km i snitt sist sommer. Men det gir uansett ikke mer enn 176 km rekkevidde på en lading. Laveste forbruk jeg har registrert på en lengre strekning var fra Ål til Nesbyen. 43 km strekning med 70 i snitt, 170 meter fall i m.o.h. og lett medvind. Da var jeg nede i 8.0kWh/100km (Som ville gitt en rekkevidde på 265 km hvis man kunne repetert forholdene over lang nok strekning).

VW har konstruert en rekkevidde på 190 km ved å ta utgangspunkt i et forbruk på 12.7 kWh/100 km og total batteristørrelse på 24.2kWh. Noe som ikke er mulig for oss å oppnå siden vi ikke får utnyttet de siste 3 kWh i batteriet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ohm

Husk også at fra 3 mil og inn, er det begrenset hastighet og comfort, fra ca 1 mil til null er det nesten ikke bil. de siste km er det nesten ingen ting som fungerer, og hastigheten begrenses veldig. Men ja, det kan være teknisk mulig å trille 19 mil. Tror jammen jeg skal prøve til sommeren.

FrankM

Kjørte 180 km med 7 km rest i sommer. Indre vei fra Froland til Kristiansand, E18/39 til Lyngdal deretter ut til Lista.
Har bilde men får ikke lastet opp
2016 VW e-Golf, Pacific blue.
2013 BMW R1200RT. Mørk Blå.
2001 Ducati ST2. Rød.

jensjacob

Man må vel konkludere at af Tesla S og e-Golf, så har Tesla som fabrikant det mest relle og konservative bud når de opgiver rækkevidde :

Hvis vi kalder den her kørselsmetode for 'reference kørsel' så forbruger Teslaen tydeligvis 10,6 kWh/100 km og kan som resultat af dette forbrug køre 728 km eller rundt regnet 160% af opgivet rækkevidde. - Antaget 450 km som nominel rækkevidde for den model. (Det er vel der omkring, jeg kan ikke huske det)

Hvis e-Golfen ved ovenstående kørselsmønster (40 km/t hele vejen i fladt terræn) også kan klemmes ned på 10,6 kWh/100 km så burde den med sin tilgængelige batterikapacitet på ca. 21,5 kWh kunne køre rundt regnet 200 km = 105% af nominel opgivet rækkevidde. Med andre ord ca. det den er opgivet til i salgsmaterialet.

Hvis e-Golfen ved ekstrem forsigtig kørsel også skulle kunne køre 160% af nominel rækkevidde ville det svare til ca. 300 km eller et forbrug på 7,2 kWh/100 km.

Det kunne være sjovt at teste, men jeg tror først det sker når der er to torsdage i en uge.

Derfor behøver jeg vist heller ikke kommentere hvilken bilfabrikant der er mest reel i sine rækkeviddeopgivelser/målemetoder... ::) ::)

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

eivhelle

Sitat fra: jensjacob på søndag 20. desember 2015, klokken 23:57
Man må vel konkludere at af Tesla S og e-Golf, så har Tesla som fabrikant det mest relle og konservative bud når de opgiver rækkevidde :

Jeg tror ikke at NEDC rekkevidden til Tesla er så mye mer reell enn e-golfen sin. En kollega av meg som har første generasjons Tesla S85 med oppgitt rekkevidde på 480 km sier at han stort sett kalkulerer med 360 km. Altså regner han 75% av oppgitt som rekkevidden når han skal ha komfortabel restkapasitet. For en e-golf vil man da få en rekkevidde på 142 km til sammenligning.

Men nå lider selvsagt Tesla eierne under det faktum at de er litt tyngre på gassen enn oss som kjører e-golf, så de har kanskje litt mer å gå på. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Bjoris

Hvis en ser på vekt, luftmotstand, dekk og tilgjengelige batterikapasitet så ser en rimelig nøyaktig hvilken rekkevidde bilene har. At noen har klart 200 km er egentlig lite interessant i mine øyne. Det er nok mye større forskjell mellom fører a og b enn mellom tilsvarende elbiler om en tar høyde for vekt/luftmotstand og tilgjengelig kapasitet.

TV2 testet Leaf og eGolf der gikk Leafen 102 km og eGolfen 108 km så det kan tyde på at eGolfen er ørlite mer effektiv, men forskjellen kan også skyldes at førere a er litt bedre på øko kjøring enn fører b.

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA