Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ønsker tips til lademuligheter

Startet av enla, torsdag 21. januar 2016, klokken 21:59

« forrige - neste »

enla

Var innom forhandleren i dag for å tegne serviceavtale, diskuterte litt rundt i3'en. Forhandleren påsto at regenerering (ved gass-slipp) opphører ved et visst grade-antall, for eksempel -2, for å forhindre blokkering av bakhjulene. Kan dette stemme, at det er styrt etter en temperatur-sensor???
16' BMW i3 (leveres sept.)

Ingeniøren

Forsvinner ikke, men blir svakere. Med drift på bakhjul tror jeg du vil ønske å slippe å snurre på glatta, du og
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

enla

Forsvinner gradvis, eller ved en bestemt temperatur?
16' BMW i3 (leveres sept.)

Sungrazer

Tror ikke det har så mye med temperatur å gjøre som med friksjon. Jeg har opplevd veldig bra regenerering selv ved minus 13 grader på tørr asfalt. Så om bilen oppdager at det er for glatt til å regenerere vil den antakelig redusere styrken.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

02jan

Er nok flere parametere som bestemmer regen. Uavhengig av temperatur, justeres gradenav regenerering ved glatt underlag. Har kjørt i3 på våt stålblank is nedbakke , og testet om bakenden logrer pga regenerering. Har ikke klart å fremprovosere uønsket regenerering eller logring.

Jeg bruker indukator for regen for å sjekke friksjon/ glatt føre. For min del mer informativt , ennå hugge i bremsen for å sjekke ondet er glatt.

Men spørsmålet ditt var kanskje rettet mot batteriteknologi ? Dvs grad av høy regenerering i lave temperaturer ? Her har jeg ikke annet svar en at jeg forventer at ingeniørene har tatt hensyn til det, og diverse andre parametre brukes for å optimalisere regen og batteri kondisjoneringen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

bromm

Man skal være litt forsiktig med å høre på selgere ;) Det er DSC-systemet som styrer regenereringen under alle forhold - denne underfunksjonen av DSC heter "Engine Drag Torque Control (MSR)", og den gjør kontinuerlig en analyse av slipp vs bremsefunksjon. På side 87 i http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=15711.0;attach=25420 er dette forklart i detalj:

SitatIn the overrun phase, some of the kinetic energy of the I01 is converted to electrical current via the
electrical machine and fed to the high-voltage battery unit. As the electrical machine is connected to
the rear axle, braking deceleration of up to 1.6 m/s² occurs here. These drag torques would bring about
unstable driving conditions if the drive wheels were to block on a smooth road surface  and therefore
not be able to absorb further cornering forces. The engine drag torque control MSR therefore
continuously monitors the wheel speeds at the rear axle for slip and intervenes if necessary. To do
so, a data log is sent from the DSC control unit to the Electrical Digital Motor Electronics (EDME). As
a consequence, the maximum braking deceleration of 1.6 m/s² is reduced if necessary to 0 m/s² in
accordance with the current slip values. If unstable driving conditions still occur, the DSC also ensures,
by brake interventions at individual wheels, a drivability that is easily controlled.

moonbuggy

bromm:
Det er samme funksjonen DSC har i stort sett alle BMW nyere biler. Regenerering finnes jo også i de fleste andre modellene nå. I prinsippet er det samme "ulla". DSC overvåker traction for optimal performance under variable vei og føreforhold og regulerer andre faktore(aksellerasjon, bremsing, regenering osv.) i henhold til det.

bromm

Sitat fra: moonbuggy på lørdag 19. desember 2015, klokken 14:44
bromm:
Det er samme funksjonen DSC har i stort sett alle BMW nyere biler. Regenerering finnes jo også i de fleste andre modellene nå. I prinsippet er det samme "ulla". DSC overvåker traction for optimal performance under variable vei og føreforhold og regulerer andre faktore(aksellerasjon, bremsing, regenering osv.) i henhold til det.
Jeg ser du tiltaler meg spesielt ovenfor, moonbuggy - men jeg er ikke helt sikker på resten (noe som ser ut som en slags generalisering). Det er ikke mange (nåværende) BMW'er som har regenerering via egen traction motor som styres av en egen EDME-unit. Heller ikke systemer som er i stand til å bremse bilen med 1.6 m/s^2 (slik at det faktisk potensielt påvirker stabiliteten til selve bilen). Men ellers kan det vel være riktig det du skriver :)

moonbuggy

Poenget er ikke regeneringen, men DSC(Dynamic Stability Control). Det spiller forsåvidt ingen rolle hvilke krefter som påvirker traction på en uheldig måte, det som betyr noe er at DSC styrer dette og reduserer disse andre kreftene for best mulig traction.
Det er prinsippet.

Aviator

Talk for info. Fikk unerkjølt regn og glaserte veier i Bærum for noen dager siden og da tenkte jeg at regenereringen kunne lage krøll, men etter å noen tester så fant jeg ut at jeg fikk omtrent ingen regenerering. Kjente ikke til teorien bak det.

Egil Fonn

Når batteriet er kraftig nedkjølt lades batteriet minimalt ved regenerering.  Jeg opplever bremse effekten likevel bra når effekt pedalen slippes ut. Noen som vet hva som bremser? Er det bilens bremseklosser eller er det motor som bremser og omgjør energien til varme?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Helt i starten i 2014 var regenerering neste fraværende ved fullladet bil.
Mange syntes det var ubehagelig, så de la til bruk av bremsene i en senere software versjon.
Antar det er det samme som skjer når det er ekstremt kaldt.
Varme fra motoren høres lurt ut, men siden varme er det største problemet for batteriet, så er det en dårlig løsning om sommeren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Egil Fonn

Da går energien til spille via bremseklossene. Hadde håpet at den gikk til oppvarming av det nedkjølte batteriet slik at det kunne mota lading. Om sommeren ville energien godt til batteriet. Om batteriet var fulladet kunne varmen dumpes via kjølesystemet. Å la energien gå til spille via bremseklossene + påfølgende bremse slitasje er en dårlig løsning. Spesielt når jeg parkerer 520 moh og skal ned igjen med en nediset bil og trenger varme og lading.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Orbit

Batterivarmeren kan bare ta imot 1 kW, så det er uansett mye overskuddsenergi ved kraftig retardasjon i kulde (etter at batteriet har tatt imot hva det tåler) som ikke har noe annet forsvarlig sted å gjøre av seg enn bremsene. Jeg vet ikke om regen i det hele tatt kan kjøre effekt inn på batterivarmeren.

Det er også ekstra bruk av bremser under retardasjon de første minuttene etter oppstart, selv med varmt batteri med ledig kapasitet, for å få tørket opp bremsene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kln66

Dette forklarer en del ja.
Jeg har stusset over "bremselyd" under retardasjon i starten av kjøringen, og lurt på om det har vært noe feil med drivlinjen, men da er det jo faktisk bremsing som skjer :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA