Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Soul som vinterbil?

Startet av rolfh, torsdag 21. januar 2016, klokken 21:42

« forrige - neste »

knutht

Da var det vedtatt og gjennomført. Med 2 ukers varsel må nå alle el-biler betale 12 kr. pr. time i Bygarasjen. Det er 50% av normal takst, men det forandrer likevel hverdagen til mange som har investert i el-bil. At det skulle komme dit at el-biler måtte betale for parkering er selvsagt opplagt, men her gir de altså el-bil eierne et varsel på 2 uker.

jono

Tidligere kostet abonnement for vanlige biler 1000kr i måneden, fra nyttår 1200kr i måneden. Og her får elbiler null rabatt. Så nå er i realiteten elbiler likestilt med andre biler. De eneste som sparer på å parkere med elbil er de som parkerer sjelden, og da sparer man uansett veldig lite.

K-billy

Er det fremdeles gratis å parkere ved parkometer i Bergen?

OlavEmil

Ja, all offentleg parkering er framleis gratis. Offentleg parkering er merka med blått skilt med kvit P.

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

pudderjagar

Når eg kjem til Bygarasjen kl 7:20 om morgonen så er alle ladeplassane opptatt. Da betyr at me treng fleire plassar. Men då  må da vera folk som etterlyser fleire og meldar si interesse.

Eg håpar flet mulig her inne kan senda ein epost til BergenParkering med ønske om fleire plassar. No betalar jo elbilane for å parkere og då er da lettare å kunna etterlysa eit betre tilbud.

Adresseliste er:
http://bergenparkering.no/kontakt-oss/
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

oyvind82

Har kontaktet Bergen Parkering om flere ladepunkt og fikk svar idag:

Hei

Ja, det ligger i planene å få flere ladepunkt i ByGarasjen.
Planen er å utvide til 75 ladepunkt i løpet av 2016.

Med vennlig hilsen

Marie M. Dåvøy
Kundeansvarlig
Bergen Parkering AS
Besøksadresse: Lars Hilles gate 19
Postadresse: Lars Hilles gate 19, 5008 Bergen
Telefon: 55 56 84 80

OlavEmil

Flott. I kombinasjon med ein beskjeden kostnad for elbilparkering, slik at det ikkje lenger er like attraktivt å bruke Bygarasjen som sin faste heimeparkering, kan det kanskje bli mogleg å lade der ved behov :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

sølv-pilen

Flere ladepunkt i bygarasjen er som musikk i en tilreisende el bilist sine ører.. Men egentlig litt merkelig at de øker fra 1% til bare ca 3 % av parkeringsplassene med ladepunkt når antallet el biler er i overtall av parkerte biler i dette bygget...
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

THE

Kan jo eventuelt forsøke med 50% rabatt for elbilparkering, og ta betalt i tillegg for lading/parkering på ladeplass. En passende pris for lading kan være differansen opp til full pris for fossilbilparkering. Da vil de som ikke trenger lading få en rabattert parkeringsavgift, og samtidig frigi ladeplassene til de som trenger det. Bergen parkering vil også få et mer reelt bilde av behovet for ladeplasser.

Hvis det fremdeles er knapphet på ladeplasser etter innføring av betaling for lading, så vil det sannsynligvis være en enklere beslutning å utvide antall ladeplasser hvis det tross alt er et tilbud som folk betaler for å bruke.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Eg fryktar for at da ikkje er så enkelt. Bygarasjen er regulert med bommar på inn og utkjøring. Når du kjem innanfor bommen så kan du velgja fritt kvar du vil parkera. Eg frykta då for at mange vil parkera på ladeplass utan å betala.

Da andre problemet er straumtilførsel. ein ladeplass krever minst 10A. Hvis dei aukar med 50 plassar så må dei inn med 500A. Ein kan regulara da med dynamisk styring, men da vil vera veldig lite å henta på da med så lav straum. Hvis da ikkje er tilgjengeleg i hovedtavla så er da dyrt og stort arbeid. Bygarasjen tjener ikkje ei krone ekstra på elbillading. Og elbilane betaler bare 50%.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

qualbeen

Jeg synes det er flott at vi endelig kan få lov til å betale for oss på ByGarasjen.

Gratis parkering er forsåvidt hyggelig nok det, for all del, men problemet har vært gratis lading!
Hvorfor i h$%$%&$ skal vi elbilister få gratis strøm? Jeg har flere ganger tidligere ankommet ByGarasjen med få prosenter igjen på batteriet – men uten noe ledig ladepunkt å finne. Og det forstår jeg jo: hvis strømmen er gratis, lader jo enhver og alle der! Såklart!

Etter betaling ble innført (for parkering - fortsatt ingen tilleggsavgift for selve ladingen) ser jeg en positiv trend. Stadig oftere finner jeg ledige ladepunkter. Det virker som at folk flest ikke bruker ByGarasjen som primær ladepunkt, men i steden for lader hjemme (som tross alt er veldig rimelig). For el-bilister med lite strøm, er ByGarasjen i dag et langt bedre tilbud!

Det skulle bare mangle at vi ikke må betale litt for å parkere, vi og. Og så lenge prisen er lavere enn for "alle andre", så er fortsatt insentivene sånn halvveis bevart. Vinn-vinn.

En løsning som gjorde at man betalte kostpris for lading, hadde jeg virkelig ønsket velkommen. Men så vidt jeg har forstått har vi et regelverk som forhindrer tilbydere å ta betalt pr kWh. Kun pr tidsenhet de kan ta betalt?

THE

Har kopiert teksten under fra Enova, og har er det en forklaring på hva tilbydere av lading kan ta betalt for. Avsnittet står helt nederst i artikkelen det er linket til: http://www.enova.no/finansiering/naring/transport/stotte-til-ladeinfrastruktur/underlagsdokumenter/kvalifikasjonskriterier---stotte-til-ladeinfrastruktur-/1100/2263/

SitatEnergilovforskriften regulerer vilkårene for omsetning av elektrisk energi, jfr. kapittel 4, § 4-2. Dersom en skal ha en fortjeneste på salget, kreves det omsetningskonsesjon. Dette er noe som samtlige nettselskaper og energileverandører innehar. Kravet om konsesjon gjelder ikke dersom en kun tar betalt for å dekke egne kostnader. Betaling for andre sider ved tjenesten enn elektrisk energi, krever ikke omsetningskonsesjon

Det skal vel bety at kommuner, og andre, kan ta betalt pr. kWh, men de må da ta betalt den faktiske kostnaden for strømmen. I praksis vil det være vanskelig siden både strømpris og effektavgift på nettleia varier gjennom året. For å ikke bryte loven må kWh pris settes så lavt at den tilsvarer prisen på den rimeligste tiden av året. Evt. må prisen på lading justeres sammen med endringer i strøm/nettleie-pris, og det ser jeg for meg vil bli komplisert og kostbart å håndtere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Eller ein kan ta betalt for tida ein brukar kontakten slek som ladeoperatørane gjer.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

MEM76

#13
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. februar 2016, klokken 10:24
Eller ein kan ta betalt for tida ein brukar kontakten slek som ladeoperatørane gjer.

Bergen Kommune tar seg allerede betalt (via BKK), da 1 kr/10 min. Dersom de dropper start-prisen, så vil det være en helt grei måte (minstepris er OK).

Sakte-lading bør være basisen i infrastrukturen, men du bør kunne få "naboens" effekt dersom passen er ledig/bilen er ferdig. Man får da mange plasser, og rask lading dersom bilen støtter det...

Prisforslag:
Destinasjons-parkering:
16A 0.1kr/min
32A 0.2kr/min (kun vis det er ledig kapasitet)

Langtidsparkering (alla fjernparkering, muligens bygarasjen) kan f.eks. ha en "32A stolpe" på 4 parkeringsplasser... du får da 8,16 eller 32A lading (du er garantert 8A).

Type 2 kontakten er laget for å dynamisk variere effekten, la oss bruke det til alles fordel.

@BKK:

Akkurat nå, når jeg skriver dette, så er 1A på Sydnes opptatt, men 1B er ledig.. Dersom 1A hadde fått denne effekten (om bilen støtter det), så kunne den ha ladet dobbelt så fort.. Dette øker sannsynligheten for at kontaktene er ledig seinere.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

qualbeen

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. februar 2016, klokken 10:24
Eller ein kan ta betalt for tida ein brukar kontakten slek som ladeoperatørane gjer.

Jadda, det fungerer forsåvidt greit nok.

Men husk at hurtiglading går betydelig saktere hvis batteriet er kaldt. Så en kald bil vil betale langt mer for samme strømmengde enn hva en oppvarmet batteri-pakke må betale.

I tillegg går ladehastighet betrakelig ned når batteriet nærmer seg fullt, og dermed kan det oppleves urettferdig at man betaler for tiden istedenfor faktisk "strømmengde".

Ja, også har vi biler som takler ulike strømstyrker: Teslaene tar til seg mye høyere strømstyrker pr minutt enn en liten buddy. Men vi ender altså opp med å betale det samme.

Dette er ikke noe stort problem, for all del – men for fremtiden kommer det sannynligvis biler som takler langt kjappere hurtiglading, og med økte forskjeller her, kan dette slå uheldig ut ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA