Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av psyfoon, torsdag 21. januar 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

psyfoon

Ønsker å dele mine erfaringer etter 1mnd og 1400km med ny i-miev og som fersk elbilist.

Først kan jeg nevne at jeg er bilentusiast og liker det som brummer. Jeg eier flere veteranbiler og bil har alltid vært en stor lidenskap for meg. Mye pga dette har jeg vært negativ til elbil og tenkte at jeg aldri kom til å eie en elbil, langt mindre kjøpe en helt ny. Dette hadde jeg også understreket tydelig til familie, venner og kolleger, så jeg har hatt en tøff måned med mye mobbing (som er fortjent da jeg har mobbet alle andre som kjøpte seg elbil  ;D

Vel... Det hele startet med at jeg måtte bytte frontrute på den ene fossilbilen hos et lokalt bilglassfirma. De hadde nettopp kjøpt en 2011 C-Zero som gratis leiebil og den fikk jeg låne over 1 døgn. Så jeg ga den rare bilen en sjans, og jeg kjørte så mye jeg klarte mellom ladingen, testet rekkevidde og mye annet og tok meg selv i å sitte å glise innimellom. Dette var jo slettes ikke ille og den gikk overraskende godt og var utrolig lettkjørt og faktisk nokså klmfortabel. Bakhjulsdrift er også et stort pluss for en bilentusiast.
Jeg leverte bilen nesten motvillig tilbake og spurte hva han måtte gi for en slik. 90.000kr gav han, det syntes jeg var billig og visste ikke om disse tvillingene og det lave prisnivået. Dermed begynte jeg å surfe på finn.no, lese tester, spurte litt her på forumet og konkluderte med at en i-miev var det beste valget for meg i forhold til mulighetene for forvarming i og med at jeg har garasjen full av andre biler og nr. 2 bilen må stå ute.
I tillegg satte jeg opp et regnestykke og fant ut at jeg faktisk kunne spare rundt 20.000kr/året på å bytte ut den tilårskomne bensinbilen som jeg brukte til jobbkjøring.

Overraskelsen ble stor da jeg oppdaget at i-miev var såpass mye dyrere som brukt. Jeg ville ha forutsigbarhet og etter en kjapp titt på Mitsubishi sine hjemmesider så jeg at nybilprisen ikke lå skremmende langt over brukt. Nytt regnestykke som fortsatt så meget bra ut, og jeg ringte forhandler og spurte om ny i-miev. Og de hadde EN igjen, sannsynligvis den siste i hele landet. Flere fikk de ikke inn før april 2016.
Spurte spent hvilken farge den hadde, ville helst ha blå, hvit eller sort og sannelig var den ikke blå ;) Da begynte det å gå litt fort i svingene, bilen ble umiddelbart reservert ut dagen etter og jeg brukte ettermiddagen på å overbevise en skeptisk kone. Dagen etter dro vi til forhandler og prøvekjørte og fruen ble positivt overrasket og kontrakt underskrevet  ;D Mens vi satt og diskuterte pris o.l på kontoret til selgeren, kom det en annen selger inn med mobilen inntil øret og spurte om den lille blå var solgt. Da så selgeren på oss og vi nikket i kor  ;)

Når det gjelder selve bilen så har den blitt brukt flittig, mest til jobbkjøring av meg, men også en del turer til Trondheim by (med kollektivfelt og gratis parkering), og fruen bruker den så mye hun kan til handleturer og annen småkjøring. En langtur på 14mil (inkl overnatting) har det også blitt.
Fossilbilen har knapt vært utav garasjen og bensinstasjonen husker jeg snart ikke hvor ligger  ;)

Bilen er utrolig fin å leve med i hverdagen, selv med 2 barn med barneseter i baksetet er plassen helt ok i det daglige. Bagasjerommet sluker mye mer enn man skulle tro (5 fulle handleposer går fint) og vi setter pris på den kompakte størrelsen og den gode oversikten ved parkering osv. Det største minuset med den innvendige plassen er bredden. Blir litt "skulder mot skulder" i forsetet, særlig med 2 velvoksne mannfolk. Men det går helt fint.

Støynivået er lavt og bilen har mer enn nok kraftoverskudd i de aller fleste situasjoner. Kjøreegenskapene føles helt ok selv med myke piggfridekk. Det negative er stabilitet på slapsføre, følsomhet mot sidevind og noe harde slag i understellet på skarpe ujevnheter.
Andre ting jeg stusser på er at jeg kunne tenkt meg at den utvendige ladeluken hadde åpnet nedenfra og oppover istedenfor sidelengs slik at ladeplugg og kobling hadde vært mer skjetmet for regn og snø, evt et trekk man kunne dratt ut fra luken og over.

Når det gjelder rekkevidde så er jeg positivt overrasket. Jeg satte forventningene lavt med vilje, men 7mil med god varme på vinterføre holder i massevis til vårt bruk (har 4mil t/r jobb). Så jeg gleder meg til sommeren for å se hvor langt jeg kommer da  8)

Av oppgraderinger har jeg montert midtarmelen (se egen tråd) og kjøpt en ekstra ladekabel (6/10/16A) som jeg medbringer i bilen hele tiden. Den originale 10A laderen har jeg montert inni garasjen og dratt kabelen på utsiden og laget et lite "hus" av en 10liters plastdunk som jeg skar toppen av og monterte opp/ned på veggen slik at jeg henger ladepluggen inne i denne så den er skjermet for vær og vind.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med min i-miev og gleder meg til hver kjøretur og over hvor godt det er å sette seg inn i isfri og oppvarmet bil hver morgen. At jeg sparer penger er bare en bonus.
Beklager at innlegget ble litt langt, men jeg håper de som er i tenkeboksen angående kjøp av trilling kan se nytten i dette innlegget  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

svingen

Fin post :-) burde nesten lage en artikel paa elbil.no flere  som nok burde vurdere elbil :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emagic

Artig å lese, jeg har en av de første I.miev'ene i Norge, den er snart 5 år og den har gått rundt 80.000km nå.  Jeg kan underskrive på at om du som meg ser på bil som et fremkomstmiddel og ikke en prestisjesak, så er I'en en helt fantastisk bil!

Det mange ikke vet er at den jo har sin litt snodige form fordi den er bygget for å være en "Kei Car", som er en avgiftsklasse i japan for mikrobiler.   Disse kjennetegnes av små ytre mål, men god plass inni.  Jeg sitter bedre i baksetet på I'en enn på veldig mange andre biler :-)

emagic





psyfoon

Takk for tilbakemeldinger  :) Før var bil mye mer enn et transportmiddel for meg, men etterhvert som antall hobbybiler har økt, samt at 2 barn har kommet til verden så innser jeg at jeg ikke har tid til eller økonomi til å stå i garasjen og skru på bruksbiler som jeg er avhengig av at skal fungere hver dag. Sånn sett er en ny imiev genialt, den krever minimalt vedlikehold, 5års garanti gir økonomisk forutsigbarhet, og de kronene og tiden jeg sparer kommer hobbybilene til gode  :) Uansett hvor fornøyd jeg er med elbilen så gleder jeg meg til våren og å sette meg inn i en av veteranbilene og vri om nøkkelen og høre den gamle bensinmotoren våkne til liv og kjøre med en hale av blårøyk bak meg  ;D Og da kan jeg nok ha litt bedre samvittighet for utslippene også, når jeg sparer masse utslipp på elbil ellers i året  :)

Mange synes jeg har gjort et rart valg ved å kjøpe en så liten og rar bil istedenfor å legge i litt ekstra å få f.eks en Leaf isteden. Men Leaf er jo å se over alt! Jeg liker å velge litt annerledes og litt rare biler synes jeg er morsomt, man får et litt annet forhold til de føler jeg. Og dessuten, som emagic skriver, er det mange biler som er trangere innvendig enn imiev og samtidig har mye større ytre mål. F.eks Kia Soul Electric, som jo er en mye større bil i utvendige mål, den har kun 20-30l større bagasjerom men dog merkbart større innvendig plass. Men samtidig så får man jo ikke nyte fordelene av like enkel parkering og å smette inn i den eneste ledige parkeringsplassen som er for trang for alle andre biler  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stjerneglis

Artig å lese historien din. Smidighet er et ord som jeg synes passer i-Mieven perfekt
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Mr.Zero

Ønsker du en mere stabil bil, produserer H&R senkefjærer til et par høvdinger. Med disse montert får du en betraktelig stivere bil som ikke er så lealaus når farten overgår 50km/t. Den blir også ca 50mm lavere som gjør at batterikassa til tider subber - særlig vinterstid. At utseende blir bedre er en bonus! ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb


Stjerneglis

For slippe fuktighet og ising osv på pistolen og inni luken når jeg kobler fra neste morgen?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

psyfoon

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:08
Ønsker du en mere stabil bil, produserer H&R senkefjærer til et par høvdinger. Med disse montert får du en betraktelig stivere bil som ikke er så lealaus når farten overgår 50km/t. Den blir også ca 50mm lavere som gjør at batterikassa til tider subber - særlig vinterstid. At utseende blir bedre er en bonus! ;)

Hadde jeg bodd midt i byen så hadde jeg nok vurdert senk, men her i utkanten har jeg bruk for all bakkeklaringen jeg kan få  :-\
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

runarh

Har også kjørt ny i-miev en måned nå, og er overbevist om at dette var et bra kjøp. Har fortsatt ikke funnet noe negativt å melde. Er en bil som passer perfekt til vårt bruk. Kona som var MEGET kritisk til elbil, er nå helfrelst elbil bruker. I likhet med det som er tidligere nevnt her, ser jeg fram til en sommersesong med denne praktiske bilen
Mitsubishi i-Miev 2015
Mazda 6 2006
Larvik

AppleKnocker

Bra saker!

Har også eid en I-miev og husker den som en sjarmerende bil som var 100% feilfri. Jeg vil anbefale den til alle som er ute etter en rimelig og snerten elbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Beamer Screamer

Artig historie det der! I likhet med trådstarter er jeg også en "petrolhead" og har i alle år sverget til bilene fra Bayern med rekkesekser foran og drift på bakhjulene. Riktignok har jeg aldri hatt veteranbil, men bilene har likevel alltid først og fremst vært brukt til kosekjøring og lite til transportkjøring.

For halvannet år siden fikk konemor låne en Miev i en ukes tid og hun falt pladask for den bilen! Jeg fant ut at den ikke kostet mer å eie enn at den betalte for seg selv i form av innsparte kostnader på bensinbilen ifm. hennes jobbpendling, så iOn ble innkjøpt.

Siden vi er i en situasjon med barn, hus, hage etc så blir det svært lite tid til kosekjøring, så BMW'en ble brukt så uhyggelig lite at jeg ikke kunne forsvare å beholde den. Så jeg lot min kjære 330iAT gå videre til noen som har mer glede av den nå i høst (forble heldigvis i familien).

Så nå er jeg petrolhead med kun en iOn i mitt eie, så jeg har også måttet tåle en god del skjeve blikk og kommentarer kastet i min retning!

Jeg er av typen som har interessen for alle typer biler, så jeg synes definitivt også at iOn har sine sider. Liten og nett bil gjør underverker for kjøregleden, selv om den er høy og smal og ikke akkurat jager kurver som en BMW. Nå når jeg har blitt vant til ytelsene synes jeg nesten at den er litt småfrisk i frasparket også i hvert fall opp til ca 80 kmt. Komforten vil jeg faktisk si er på høyde med BMW'en, i hvert fall i lave hastigheter; over trikkeskinner, brostein, fartsdumper etc. På landeveien er det selvsagt en annen historie. Og ikke minst så er trillingene befriende enkle og billige, ikke mye som kan gå i stykker.

Skal jeg peke på noen ulemper så må jeg si at de kanskje har svingt sparekniven litt vel hardt. Jeg hadde gladelig betalt de ekstra hundrelappene det hadde kostet med klokke, termometer, vidvinkelspeil og litt bedre belysning i bagasjerom og kupe. Det er et stykke unna ambiente-belysningen man finner i Mercedes og BMW for å si det sånn.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

psyfoon

Beamer Screamer: Artig å høre at jeg ikke er den eneste bilentusiasten som trives med trilling, tvert imot kan det kanskje virke som  det er større andel entusiaster blant trilling-eier enn f.eks Leaf og andre elbil-eiere ;D

Men tror jeg hadde slitt litt med å KUN ha en tvilling og ikke noen andre biler da  ;)
Men prioriteringene blir så annerledes når man får hus, kjærring og unger. Fritiden blir mere verdt og pengene forsvinner raskere fra konto enn man klarer å si "lønningsdag". Derfor er elbil både pengebesparende og bekymringsløst. Så da velger jeg heller å bruke de pengene og den tiden jeg slipper å bruke på å skru på halvgamle bruksbiler, på veteranbilene mine  :)

Jeg er også ganske altspisende innen bilmerker, men liker gjerne det som er annerledes og setter pris på litt enkle biler. Sånn sett er trilling midt i blinken. De er snåle og enkle -men på en positiv måte.

Du får vurdere å kjøpe deg en billig og enkel veteranbil som ikke krever så mye vedlikehold og skruing og som du kan bruke på når du har tid på finværsdager. De er mye billigere å ha stående enn en 330 og kan nok gi minst like mye kjøreglede ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA