Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av eivisa, torsdag 21. januar 2016, klokken 17:18

« forrige - neste »

Hansi

Hvorfor skulle elbiler måtte betale samme takst?

Prisene blir vel innført for å ikke få ytterligere redusert luftkvalitet, hvilket elbiler ikke vil bidra nevneverdig til. Det eneste måtte være at elbilene avgir partikler fra bremsestøv, men dette er redusert ved at elbiler regenererer energi, samt at alle biler kan virvle opp partikler fra veibane, men dette er vel lite aktuelt på dager med dårlig luftkvalitet, jeg vil anta de dagene er på vinteren.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

BE

Veiprising innføres for å få inn penger, reduserte utslipp, køer og luftkvalitet er tåkeprat for å få flertall til å kreve inn disse pengene.

Det sier seg selv at elbiler på et eller annet tidspunkt også må betale, jeg tipper rabatten på bomstasjoner allerede fra neste år vil nedjusteres fra dagens 100% rabatt. I løpet av en 4-5 års periode er nok prisen den samme i bomstasjonene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Hansi

Ja, elbiler vil før eller senere måtte betale, helt klart. Samme takst tror jeg derimot ikke det blir på en stund, om noensinne.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

kavorland

Elbil vil ha mange fordelar framover,iallefall tom 2018. Dei vert nok ikkje bli råka av det eventuelle vedtaket om auka bompengar i Bergen frå neste vinter av:

"De fire partiene på borgerlig side er også enige om at det kan bli slutt på halv firmabilbeskatning av nullutslippsbiler fra 2018. Retten til å slippe bomavgift er også oppe til vurdering, men elbilene skal uansett sikres «lav sats» i bomringer, bomstasjoner og på riksveiferjer, heter det."

Vidare heiter det:

"Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF mener onsdagens avtale legger forholdene til rette for et grønt skifte også innen transportsektoren og bidrar til at målet om 40 prosent reduksjon av klimagassutslipp innen 2030 nås."

Skal ein nå dette målet er nok elbilsatsinga eit viktig punkt i måloppnåinga.

Forliket mellom regjeringspartia:

"Nullutslippsbiler

Arbeidsgruppen viser til punkt 1 og 2 under engangsavgift hvor nullutslippsbiler er en viktig faktor.

Følgende legges til grunn for endring av reglene for nullutslippsbiler:

1. Avgiftsfordelene for nullutslippsbiler beholdes uendret ut 2017.

2. Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020. Fritaket vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.

3. Det vurderes en rettighetsbasert tilskuddsordning ved kjøp av nullutslippsbiler til erstatning for dagens merverdiavgiftsfritak. Tilskuddsordningen skal i utgangspunktet tilsvare merverdiavgiften og trappes ned i takt med teknologiutviklingen. Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller. Tilskuddsordningen vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.

4. Nullutslippsbiler kan ilegges halv årsavgift fra 1. januar 2018 og full årsavgift fra 2020.

5. Det igangsettes en prosess som gir lokale myndigheter frihet til å fastsette om nullutslippsbiler skal ha fritak fra parkeringsavgift, gratis tilgang til lading og innføring av begrensninger dersom nullutslippsbilene hindrer kollektivtrafikkens fremkommelighet. Regjeringen skal igangsette en vurdering av miljøeffekten av å innføre miljødifferensiering og en lav sats for nullutslippsbiler i bomringene, bomstasjonene og på riksvegferger.

6. Halv firmabilbeskatning (basert på allerede lavere listepris enn tilsvarende biler som går på fossilt drivstoff) kan utgå fra 2018."
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA