Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av eivisa, torsdag 21. januar 2016, klokken 17:18

« forrige - neste »

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.


Havvo

Gratis parkering i bygarasjen var hovedgrunnen til at jeg kjøpte Leaf (pga jobb i byen). Nå når dette endres, så selger jeg nok elbilen og går tilbake til Dieselbil. Når fordelene forsvinner, gidder jeg ikke ha rekkeviddeangst heller.

BE

Dagens elbiler passer ikke for alle.

Alle insentivene med gratis parkering, bom, ferge, veiavgift o.s.v. kan jeg ærlig talt ikke se hvorfor oss elbilister skal ha, vi bruker og sliter tross alt samme veiene og tar opp like mye plass. Forskjellen er at vi har det mer komfortabelt, og har en mikrokopisk drivstofkostnad.

Insentivene som i dag finnes på lavere engangsavgift og fritak for moms er nødvendig for i det hele tatt å få et merkbart salg av elbiler, men dette vil selvsagt også trinnvis strammes inn etter som produksjonskostnaden på batteriene går nedover.

Vi får nyte godt av disse insentivene så lenge vi har dem, de blir nok fjernet en etter en de kommende årene. Det sier seg selv at dette ikke kan vare inn i evigheten.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Larsj84

Kjøpte elbil pga lave drivstoff kostnader, samt at jeg har interesse for "ny" teknologi. Bruker ingen av de andre imsensitivene,  utenom de "obligatoriske" avgiftsfrtiakene/lettelsene.  Har uansett gratis parkering på jobb, kjører ikke gjennom  bommer,ingen kollektivfelt å snoke i i. Kun 1 mil til jobb, kjører maks 15k i året. Sparer endel drivstoff kostnader, og nyter en helt annen komfort enn i  fossilene.

De som nå virker overasket at fordelene forsvinner og truer med å bytte ut elbilen  når godene  forsvinner må ha vært veldig naive og fronter ikke elbilen på en god måte

Bjoris

Det kan ikke komme som noen overraskelse at insentivene gradvis forsvinner, jeg syns det er synd at de ikke opprettholdes med fullkraft til neste generasjon billige elbiler med lengre rekkevidde er på veiene.

Til de som ikke kan forstå at f.eks elbiler har billigere ferjebillett, argumenter som at bilene tar like mye plass og slite like mye på veiene...

Det er selvsagt en måte å gjøre det attraktivt å kjøpe elbiler med de ulempene de har pt og har selvsagt ikke noe med vei slittasje eller plass på ferger å gjøre... Ihuga motstandere bruker dette som argument, men vi som kjører elbil vet jo hvorfor vi har incentivene, trodde jeg iallefall...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Havvo

Jeg har spart ~18000 i året på parkering og det var grunnen til at jeg kjøpte Leaf. Men nå ryker den på Finn.no

Bjoris

Sitat fra: Havvo på lørdag 19. desember 2015, klokken 13:08
Jeg har spart ~18000 i året på parkering og det var grunnen til at jeg kjøpte Leaf. Men nå ryker den på Finn.no

Vi har alle forskjellige grunner for å kjøre elbil, men å kjøpe dieselbil nå hadde jeg ikke gjort, da er det ikke sikkert du kommer deg til garasjeanlegget en gang, tror ikke kjøreforbud for dieselbiler i byene er lang unna...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

shaukaas

Kommer A L D R I til å kjøpe en dieselbil igjen - ikke engang om det blir gitt insensitiver til dieselbiler.
Makan til rallarverk og høye driftskostnader. Bensinbil, derimot - tilbøyelig.

Og med 15.000km/år er det vel lite som taler for at dieselbil er det rette, Havvo?

kavorland

Ettersom rabatten er auka, og makspris er 600.- per månad, er dette heilt ok.

Verre er det med misbruk av ladeplassar.
Veit ikkje om dette er tilsikta, men undra meg litt over å finna dette etter å ha venta i 10 minutt for å få ledig ladeplass.....



http://i763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/schuko_zpswmhjb0he.jpg
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

3irikur

Sitat fra: kavorland på mandag 04. januar 2016, klokken 18:33
Ettersom rabatten er auka, og makspris er 600.- per månad, er dette heilt ok.

Verre er det med misbruk av ladeplassar.
Veit ikkje om dette er tilsikta, men undra meg litt over å finna dette etter å ha venta i 10 minutt for å få ledig ladeplass.....



http://i763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/schuko_zpswmhjb0he.jpg

Kan dette ha vært et uhell eller at noen har trukket den ut? Jeg synes det virker rart å ta seg bryet med å koble til bilen uten å plugge i veggen.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kavorland

Sitat fra: 3irikur på mandag 04. januar 2016, klokken 21:12

Kan dette ha vært et uhell eller at noen har trukket den ut? Jeg synes det virker rart å ta seg bryet med å koble til bilen uten å plugge i veggen.

Håper at det er det som er svaret, leit for den som skulle forvarme bilen sin før avgang uansett, om det er uhell eller forsøk på tjuveri.....
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Havvo

Da er Leafen solgt grunnet innføring av betaling i bygarasjen. Dette var den viktigste fordelen for meg.

kavorland

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

sølv-pilen

Sitat fra: kavorland på tirsdag 12. januar 2016, klokken 22:44
Sitat fra: Havvo på tirsdag 12. januar 2016, klokken 08:52
Da er Leafen solgt grunnet innføring av betaling i bygarasjen. Dette var den viktigste fordelen for meg.

Vert da ny elbil neste vinter då når bompengane vert auka ?

http://www.ba.no/byluft/nyheter/bergen/vil-ha-bompenger-til-225-kroner-pa-dager-med-darlig-luft/s/5-8-251471

Hva om el bilene også må betale samme takst neste vinter? trenger ikke kjøpe el bil da.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA