Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: rødt lys!!

Startet av Ketilwaa, torsdag 21. januar 2016, klokken 14:00

« forrige - neste »

Ketilwaa

Ble i dag plutselig oppmerksom prat Schuko-kontakter på kommunale ladeplasser ved Freia på Grünerløkka er blindet, og kun type 2 er igjen. Der det er bilde av en scooter er det må kun er gummideksel og ikke noen stikkontakt under. Ikke mange ukene siden sist jeg brukte disse til lading, og dette er dårlig nytt for oss som har eksempelvis trilling (Citroën C-ZERO), særlig nå når det er kaldt og batteriet holder kortere.
Noen som vet om dette skal gjennomføres overalt, eller hva som er planen?

Og hva er billigste kabelvariant for at vi kan bruke de andre kontaktene?

Homecast

Kommunen har for mange brente schuko kontakter til at de vil fortsette å vedlikeholde

det er ingen problem for noen, bare å skaffe seg en trygg mode 3 kabel.
eks.
www.gronnemil.no
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

#2
Sitat fra: Ketilwaa på fredag 18. desember 2015, klokken 18:30
Og hva er billigste kabelvariant for at vi kan bruke de andre kontaktene?

Det tror jeg er våre 16A og 32A kabler til h.h.v. 1390.- og 1490.- inkludert moms.

http://elbilhjelpen.mamutweb.com/Shop/Product/16A-5m-type-2-til-type-1-mode-3-ladekabel/3215161

Har nettopp fått inn et ny forsyning med både 16A og 32A kabler og har enda et båtlass på vei for levering i januar.

Ellers har vi solgt hett med overganger fra type 2 til Schuko i det siste. Vi har redusert prisen på disse til 1200 kr. Fine å ha dersom du kjører Scooter eller elbil som ikke støtter mode 3 lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2015, klokken 18:50
Ellers har vi solgt hett med overganger fra type 2 til Schuko i det siste. Vi har redusert prisen på disse til 1200 kr. Fine å ha dersom du kjører Scooter eller elbil som ikke støtter mode 3 lading.
Har investert i en sånn til mine PSAer :D    Blir kanskje en til etterhvert ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2015, klokken 18:50
Ellers har vi solgt hett med overganger fra type 2 til Schuko i det siste. Vi har redusert prisen på disse til 1200 kr. Fine å ha dersom du kjører Scooter eller elbil som ikke støtter mode 3 lading.

Hvordan er disse sikret, har de egen 16A sikring innebygget? Slik at man ikke kan overbelaste de ved å koble til et 32A ladepunkt som ikke har egen strømvei for 16A kabler men som tilbyr lading til slike alikevel?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

De sender vel bare 16A pilotsignal antar jeg. Så jeg regner med at de vil få samme problem som jeg har med eUp'ns 16A type2 kabel på enkelte stolper.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

De har 16A koding. Ellers er de fullstendig passive.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2015, klokken 23:24
De har 16A koding. Ellers er de fullstendig passive.

Så man er avhengig av at en 32A ladestasjon ikke åpner for lading med 16A-kodede kabler så sant den ikke har egen strømvei for 16A med separat kontaktor og sikring? Var det ikke noen som påstå at ganske få 32A ladestasjoner sperret for lading med 16A kabler? Jeg tviler på at det er mange som har dobbel strømvei, jeg har ihvertfall ikke sett noen ennå (lett å se på de som har eksponert sikring, f.eks Garos stolper).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Godt poeng, og det forklarer hvorfor ladestasjonen skal måle strømmen og kutte dersom det går mer enn den kodet verdien tilsier.

Dette kalle forøvrig forenklet modus, og er en utfordring på systemer med lastbalansering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ketilwaa

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2015, klokken 18:50
Sitat fra: Ketilwaa på fredag 18. desember 2015, klokken 18:30
Og hva er billigste kabelvariant for at vi kan bruke de andre kontaktene?

Det tror jeg er våre 16A og 32A kabler til h.h.v. 1390.- og 1490.- inkludert moms.

http://elbilhjelpen.mamutweb.com/Shop/Product/16A-5m-type-2-til-type-1-mode-3-ladekabel/3215161

Med både den originale ladekabelen og en slik kabel i bagasjerommet på C-Zeroen vil jeg da kunne benytte det som finnes av ladestasjoner?
(Har fortsatt litt trøbbel med å orientere meg i vrimmelen av begreper i elbil-verden: mode ditt-og-datt, type ditt-og-datt...)

elbil-1

Med de to kablene klarer du deg ja!

MEN - kjøp for all del 32A kabelen , da noen ladestasjoner ikke støtter 16A kabel....

Griffel

#11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. desember 2015, klokken 23:28
Så man er avhengig av at en 32A ladestasjon ikke åpner for lading med 16A-kodede kabler så sant den ikke har egen strømvei for 16A med separat kontaktor og sikring? Var det ikke noen som påstå at ganske få 32A ladestasjoner sperret for lading med 16A kabler?
Ladestasjonene som selges er jo gjerne klasifisert med Offentlig bruk eller Privat bruk de private er jo tilpasset eget behov.
De for offentlig bruk bør jo håndtere ulike kabler. Dobble strømveier er ikke nødvendig, men måling av strømtrekk og frakobling om en 16A kabel trekker mer enn 16A må det være.

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2015, klokken 18:50
Ellers har vi solgt hett med overganger fra type 2 til Schuko i det siste. Vi har redusert prisen på disse til 1200 kr. Fine å ha dersom du kjører Scooter eller elbil som ikke støtter mode 3 lading.
Det er nettopp på grunn av elbiler som ikke støtter mode 2 og 3. lading at disse er lovlig (nødvendig unntak fra de generelle bestemmelsene).

Å benytte disse sammen med en mode 2 kabel, er ikke godkjent bruk.
(Bruk til annet enn lading av klasiker eller scooter er de ikke ment for)

Salg av disse burde derfor egentlig ikke være "hett"! siden det bare er en nødløsning for klasikere og scooter.


Sitat fra: Ketilwaa link=topic=25598.msg434271#msg434271
(Har fortsatt litt trøbbel med å orientere meg i vrimmelen av begreper i elbil-verden: mode ditt-og-datt, type ditt-og-datt...)
mode 3 = lading fra fastmontert ladestasjon.
mode 2 = lading fra standard stikkontakt med kontrollboks (kladd) i kabel.
mode 1 = lading fra standard stikkontakt uten kontrollboks, kun relevant for "klasiske elbiler" og ikke tillatt i alle land. mode 1 - mode 3 benytter bilens innebygde lader.

mode 4 = DC lading fra en ekstern DC ladestasjon (CHAdeMO for biler fra østen. Disse ladestasjonene har kabel)

Type 1 og Type 2 refererer til stikkontakten i bilen. Ladestasjoner med stikkontakt har alltid type2 stikkontakt. Derfor må (mode3) ladekablen ha en type 2 kontakt (plugg/støpsel) i enden mot vegg, og en kontakt som passer stikkontakten i bilen i den andre enden.

C-Zero trenger derfor en type2 til type1 kabel, (siden den har sin opprinnelse i østen, biler med opprinnelse i EU har normalt type2).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Hvis folk driver og kjøper overganger fra type 2 til schuko synes jeg det understreker poenget med å sette opp en ladeboks i utgangspunktet er litt overkill.
En CEE plugg får mye mindre slitasje og gjør omtrent samme nytten til 1/10 av prisen. Sikkert mange som er uenig, (spesielt de som tjener fett på disse ladeboksene), men synes det blir litt mye dill og dall med signaler og plugger, når det eneste man trenger er en sikker måte å få ut effekten på. Og det har eksistert i mange årtier allerede.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rasmus.B

#13
Helt enig. CEE burde holde i lange baner og koster en brøkdel av en mode3/type2  ladestasjon.
På Gardermoen er det nå satt opp ca 100 ladepunkter i P11 der de 50 første punktene som ble montert er Shuko stikk, og de 50 siste som ble montert etter ny lovgivning er CEE stikk. Fungerer knallbra.
Jeg kan garantere at det ikke ville vært i nærheten så mange punkter hvis OSL var nødt til å montere mode3/type2  ladepunkter.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

fredag

Sitat fra: stefse på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:14
Hvis folk driver og kjøper overganger fra type 2 til schuko synes jeg det understreker poenget med å sette opp en ladeboks i utgangspunktet er litt overkill.
En CEE plugg får mye mindre slitasje og gjør omtrent samme nytten til 1/10 av prisen. Sikkert mange som er uenig, (spesielt de som tjener fett på disse ladeboksene), men synes det blir litt mye dill og dall med signaler og plugger, når det eneste man trenger er en sikker måte å få ut effekten på. Og det har eksistert i mange årtier allerede.

Nesten ingen skal behøve slike overganger. Kun gammelt utstyr som Think og Buddy trenger slike overganger, og de må vite hvordan dette virker når de har utstyr som ikke snakker mode3 med ladestasjonene.

Alle nyere biler bruker bare sin type2-kabel. Alle elbiler bør ha en slik kabel. Alle nye offentlige ladestasjoner kommer til å ha type2. Det blir snart forbudt å sette opp offentlige tilgjengelige ladestolper/ladekontakter uten type2.

Hvis du ikke har en type2-kabel er det bare å kjøpe en slik kabel, hvis du ønsker å ha mulighet til å benytte offentlig lading fremover.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA