Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: rødt lys!!

Startet av Ketilwaa, torsdag 21. januar 2016, klokken 14:00

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: stefse på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:14
En CEE plugg får mye mindre slitasje og gjør omtrent samme nytten til 1/10 av prisen. Sikkert mange som er uenig, (spesielt de som tjener fett på disse ladeboksene), men synes det blir litt mye dill og dall med signaler og plugger, når det eneste man trenger er en sikker måte å få ut effekten på. Og det har eksistert i mange årtier allerede.

Det er like mye signaler involvert når du lader med schuko, forskjellen er at kontrollelektronikken sitter i kladden på ladekabelen i steden for i stolpen. Dermed må du bruke en kabel til 5000 kroner for å lade fra schuko i steden for en kabel til 1500,- for å lade fra Type 2. Schuko-kabelen blir heller ikke låst til ladestolpen slik som Type 2 kabelen slik at den er mye enklere å stjele eller nappe ut. Dessuten får man normalt 16A fra Type 2 kabel mens man får 10A fra schuko om man ikke investerer i en dyr 3.parts kabel. Man slipper dessuten å styre med en kabel med en diger klump på.

For forbrukeren er det altså kun fordeler med Type 2, gitt at man har en elbil fra 2011 eller nyere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Er det flere enn meg som har opplevd problemer med å lade type2 fra Oslo kommune sine ladestolper? Sist gang fulgte jeg instruksjonene gitt, RFID kortet ble godtatt, men lading startet ikke. Synes stolpene virker klønete / lite intuitive, fortum sine type2-punkter er jo en lek i forhold. Nå har jeg kun vært "heldig" nok å finne meg en p-plass med sånn type2lader i Oslo to ganger, første gang (for en god stund siden) klarte jeg å lade, sist gang (for ett par uker siden) måtte jeg bare gi opp, og flyttet bilen til en vanlig plass. Da jeg kom tilbake, sto en eGolf og ladet fra laderen, så det var tydligvis jeg som hadde rotet med noe. Kanskje får jeg det til med mer øvelse, men forstår ikke hvorfor det skal være så sært.

TB

Bruker RFID brikka til elbilforeningen - har alltid fungert når eg har lada på type 2 kontaktene til Oslo Kommune.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Panduck

Sitat fra: TB på søndag 20. desember 2015, klokken 12:16
Bruker RFID brikka til elbilforeningen - har alltid fungert når eg har lada på type 2 kontaktene til Oslo Kommune.

RFID brikka mi fungete, den åpnet ladepunktet og jeg fikk satt inn kablen. Men ladingen startet ikke av den grunn. For når ladepunktet er åpnet, betyr vel det at RFID brikka ble godtatt? Jeg stoppet ved en fortumlader på vei hjem og testet. Fikk startet med en gang.

RaBalder

De gangene jeg har brukt en offentlig type2-stolpe i Oslo har jeg opplevd at ting tar tid / er litt tregt.


  • Holder rfid foran leseren og venter (kan ta 5 sekunder eller 20 sekunder ...)
  • Når jeg hører det klikker, setter jeg enden av type2 kabelen som skal i ladestasjonen inn.
  • Jeg tror også status-lyset endrer seg idet stasjonen låser fast kabelen.
  • Deretter kobler jeg til den andre enden i bilen som vanlig.
  • Idet lading starter, endres status-lyset på ladestasjonen igjen.


  • Stopper lading i bilen.
  • Løsner kabelen fra bilens kontakt.
  • Holder rfid foran leseren på ladestasjon og venter
  • Når det klikker, tar jeg ut kabelen fra ladestasjon



Sitat fra: Panduck på søndag 20. desember 2015, klokken 12:55
Sitat fra: TB på søndag 20. desember 2015, klokken 12:16
Bruker RFID brikka til elbilforeningen - har alltid fungert når eg har lada på type 2 kontaktene til Oslo Kommune.

RFID brikka mi fungete, den åpnet ladepunktet og jeg fikk satt inn kablen. Men ladingen startet ikke av den grunn. For når ladepunktet er åpnet, betyr vel det at RFID brikka ble godtatt? Jeg stoppet ved en fortumlader på vei hjem og testet. Fikk startet med en gang.

HenryJac

Det er ofte en eller flere ladesjastjoner i Oslo ikke virker.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

stefse

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. desember 2015, klokken 02:26
Sitat fra: stefse på lørdag 19. desember 2015, klokken 21:14
En CEE plugg får mye mindre slitasje og gjør omtrent samme nytten til 1/10 av prisen. Sikkert mange som er uenig, (spesielt de som tjener fett på disse ladeboksene), men synes det blir litt mye dill og dall med signaler og plugger, når det eneste man trenger er en sikker måte å få ut effekten på. Og det har eksistert i mange årtier allerede.

Det er like mye signaler involvert når du lader med schuko, forskjellen er at kontrollelektronikken sitter i kladden på ladekabelen i steden for i stolpen. Dermed må du bruke en kabel til 5000 kroner for å lade fra schuko i steden for en kabel til 1500,- for å lade fra Type 2. Schuko-kabelen blir heller ikke låst til ladestolpen slik som Type 2 kabelen slik at den er mye enklere å stjele eller nappe ut. Dessuten får man normalt 16A fra Type 2 kabel mens man får 10A fra schuko om man ikke investerer i en dyr 3.parts kabel. Man slipper dessuten å styre med en kabel med en diger klump på.

For forbrukeren er det altså kun fordeler med Type 2, gitt at man har en elbil fra 2011 eller nyere.

Hvis det settes opp Type 2 overalt på det offentliges regning, så er det lønnsomt for forbrukeren og for de som selger ladestasjonene.
La meg ta et eksempel: Ett kjøretøy behøver ett stk av denne "ladeteknologien" for å lade, men med dette prinsippet trenger dette ene kjøretøyet å få deployert "ladeteknologien" på titalls ulike steder for å fungere på samme måte. Man her satser her på at kjøretøyet skal besørge en simpel kabel med et par fancy støpsel i enden og heller fastmontere "teknologien" hvorenn kjøretøyet måtte finne på å koble seg til.  I et makroperspektiv lønner dette ikke seg, foreløpig. Ihvertfall ikke hvis majoriteten av disse ladeboksene bare skal besørge treg 16A, hvilket et Phillip hauge(cee) uttak til 200 kr kan gjøre like bra, konduktansmessig sett.

En annen ting er at betalings og ladeløsninger for å lade 16A er overkill og fungerer ikke så veldig bra som noen påpeker her. Kjøp en ladeoblat og du har tilgang. Sporadisk kontroll med straffegebyr for å unngå misbruk.
De fleste biler låser vel kabelen til bilen. Ellers finnes det Cee stikk beregnet for hengelås...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Sitat fra: Panduck på søndag 20. desember 2015, klokken 10:42
Er det flere enn meg som har opplevd problemer med å lade type2 fra Oslo kommune sine ladestolper? Sist gang fulgte jeg instruksjonene gitt, RFID kortet ble godtatt, men lading startet ikke. Synes stolpene virker klønete / lite intuitive, fortum sine type2-punkter er jo en lek i forhold. Nå har jeg kun vært "heldig" nok å finne meg en p-plass med sånn type2lader i Oslo to ganger, første gang (for en god stund siden) klarte jeg å lade, sist gang (for ett par uker siden) måtte jeg bare gi opp, og flyttet bilen til en vanlig plass. Da jeg kom tilbake, sto en eGolf og ladet fra laderen, så det var tydligvis jeg som hadde rotet med noe. Kanskje får jeg det til med mer øvelse, men forstår ikke hvorfor det skal være så sært.

Sannsynligvis har du ikke "trykket" konnektoren langt nok inn i stolpen. Den skal (mye) lengre inn enn man tror!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

Noen burde ha sagt fra til Oslo kommune, at ladestolpene de har er uforsvarlige å bruke:

På Schuko-stolpene er det satt på sperrer, så man må låse lokket for å få lade. For å stenge lokket, må man ofte presse på så kabel og støpsel kommer i kraftig klemm, og støpselet blir fort varmt. Enhver voksen burde vel forstå at man ikke skal ha en klembelastning på et støpsel.
Etter min mening, så er det ikke biltypen man har som avgjør om det er forsvarlig å bruke disse schuko-stolpene, men om man har støpsel med vinkel eller ikke.

TB

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 21. desember 2015, klokken 23:57
Noen burde ha sagt fra til Oslo kommune, at ladestolpene de har er uforsvarlige å bruke:

På Schuko-stolpene er det satt på sperrer, så man må låse lokket for å få lade. For å stenge lokket, må man ofte presse på så kabel og støpsel kommer i kraftig klemm, og støpselet blir fort varmt. Enhver voksen burde vel forstå at man ikke skal ha en klembelastning på et støpsel.
Etter min mening, så er det ikke biltypen man har som avgjør om det er forsvarlig å bruke disse schuko-stolpene, men om man har støpsel med vinkel eller ikke.
Dette er nok Oslo kummune klar over - og går over til type 2 ladestolper, uten schuko.  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Trekkoppbil

Når det gjelder løsningen med å la en 32A type2-boks henge på både 16A kurs og 32A kurs:
Det høres ut som et merkelig krav å ha en 16A kurs, siden det ikke finnes type2-kabler for 16A etter standarden IEC_62196.

Løsningen høres desssuten tungvinn ut. Man kunne løst det enkelt, ved at evse regulerer ned pilotsignalset, til max-strøm for kabelen som er detektert. Rett nok vil man da overlate til bilen å holde seg til strømstyrken som er oppgitt i pilotsignalet, uten at man har en fysisk sikring på max av hva kabelen støtter.
Men om jeg har en bil som klarer max 16-17Ampere, og en type2-kabel som er dimensjonert for 20A, ville det da være lov å kople til et type2-uttak som står på 32A sikring?
Ellers i husholdningene så er det vanlig å bruke aparatkabler som er dimensjonert for apparatets strømforbruk, og ikke etter sikringsstørrelsen. På 16A-kurser er det vanlig kople til små-elektronikk med aparatkabler som ikke støtter 16A, og man kan bruke tynne  lampettledninger etc. Jeg har hørt elektrikkere fra ulikt hold fortelle at det er lov å sette opp fast kabling også, med tynne kabler dimensjonert for apparatet. F.eks var det en som brukte 1,5mm2 til ei vifte på 4Watt, på en 16A kurs. Forklaringen jeg har fått høre er at apparatet vil ikke klare å overbelaste, og hvis det blir kortslutning, så vil sikringen gå utansett.
Gjelder det samme prinisippet for lading?

Når det gjelder type2-kontakter:
Det er en løsning som mange ønsker seg, da det kan være enkelt og praktisk å bruke i Oslo der man kanskje ikke vil gå fra en dyr EVSE ute.
Men det kan vel også være problematisk på mange måter:
-Det er vel hovedsakelig brukt ut i en begrensa del av landet, og man kan ikke forvente at alle vil kjøre rundt med en ekstra kabel i bilen.
-Det er vel også mye hassle med dette når man må bruke rfid, og andre låsemekanismer som går i vranglås. Her er det vel mange varianter av systemsvikt som låser kabelen fast.
-Dyre løsninger hindrer utbygging av ladeplasser. Ikke mange vil bruke hundretusenvis av kroner pr 16A-uttak som Oslo kommune gjør.
-Når man bruker en skjøtekabel mellom bil og evse, så bryter man vel mye av systemlogikken. Iflg standardene er det sikkert pønska ut løsninger for hvordan evse og bil skal signalisere med pilotsignal og motstandsverdier.  EVSE gir pilotsignal til bilen om hvor mange ampere den får lov å trekke. Kjøretøyet gir motstandsverdi som angir hvor mange ampere internkablinga er dimensjonert for. Det er sikkert løsninger som fungerer i teorien. Når du får en skjøteledning i mellom, så passer muligens ikke logikken inn i alle slags kombinasjoner av kjøretøy, kabel og evse, og man bryter muligens forutsetningene for logikken.  Hva slags kaos du får når ulike leverandører gjør ting på hver sin måte er spørsmålet her. Jeg synes det er bingo om man får lada eller ikke. Om jeg har en bil på 16,5A, og en type2 kabel dimensjonert for 20A, så risikerer jeg å ikke få lade på ett 32A uttak. Men hvis jeg bytter til 32A kabel, så får jeg lade. Er det noe fornuftig i en sånn begrensning?


Griffel

#26
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:12
Løsningen høres desssuten tungvinn ut. Man kunne løst det enkelt, ved at evse regulerer ned pilotsignalset, til max-strøm for kabelen som er detektert.
Det er slik det virker, men stasjonen skal koble fra om strømforbruket blir større. Den trenger ikke sikringer og parallelle strømveier for å klare dette.
32A Type2 stasjoner for offentlig bruk skal håndtere dette.

(Selvfølgelig finnes det 16A (20A) type2-2 og type2-1 kabler, bare spør elektrolux han selger slike godkjent etter alle mulige standarder)

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:12
Om jeg har en bil på 16,5A, og en type2 kabel dimensjonert for 20A, så risikerer jeg å ikke få lade på ett 32A uttak. Men hvis jeg bytter til 32A kabel, så får jeg lade. Er det noe fornuftig i en sånn begrensning?
Ja det er fornuftig, dersom det kommer en Tesla eller en Zoe med 20A kabel (kjøp fordi den er mer hendig) bør ikke de kunne lade med mer enn 20A. Om du har en 32A kabel er fullstendig uproblematisk.

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:12
Kjøretøyet gir motstandsverdi som angir hvor mange ampere internkablinga er dimensjonert for.
Nei, hvorfor skulle den det. Den kan uansett ikke trekke mer enn den kan.
(Den er standardmessig lik for alle biler, og forteller ladestasjonen at bilen er korrekt tilkoblet slik at lading kan starte)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 21. desember 2015, klokken 23:57
Noen burde ha sagt fra til Oslo kommune, at ladestolpene de har er uforsvarlige å bruke:

På Schuko-stolpene er det satt på sperrer, så man må låse lokket for å få lade. For å stenge lokket, må man ofte presse på så kabel og støpsel kommer i kraftig klemm, og støpselet blir fort varmt. Enhver voksen burde vel forstå at man ikke skal ha en klembelastning på et støpsel.
Etter min mening, så er det ikke biltypen man har som avgjør om det er forsvarlig å bruke disse schuko-stolpene, men om man har støpsel med vinkel eller ikke.

Du trenger ikke å låse lokket. Bare koble til ladekabelen (i begge ender) og trykk inn mikrobryteren oppe til høyre bak lokket. Hold den inne til bilen har startet lading, da kan den slippes. Så lenge det trekkes strøm vil ikke spenningen kuttes selv om lokket står oppe. Stolpene er laget slik fordi de er doble, så ikke nestemann som låser opp stolpen skal bryte strømmen til den som alt lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Nå er det vel slik at Oslo kommune fjerner Schuko fordi den har for store vedlikeholdskostnader. Dermed er det neppe et argument at type 2 uttak er for dyre.
Når det benyttes type 2 uttak vil det heller ikke være noen problemer med overbelastning. En kabel gjør at bruker ikke trenger kompetanse på strøm og effekt for å lade. Man får maksimal effekt uten å risikere at ladepunktet faller ut.
Prisforskjellen mellom CEE blåstikk og type 2 er ofte nevnt. Det er små forskjeller. På toppen kommer det noen få kroner til elektronikk som gjør at ladepunktet uansett kan fjernovervåkes. Merkostnaden er marginal på toppen av et ladepunkt som skal være robust og vandalsikkert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Sitat fra: TB på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:01
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 21. desember 2015, klokken 23:57
Noen burde ha sagt fra til Oslo kommune, at ladestolpene de har er uforsvarlige å bruke:

På Schuko-stolpene er det satt på sperrer, så man må låse lokket for å få lade. For å stenge lokket, må man ofte presse på så kabel og støpsel kommer i kraftig klemm, og støpselet blir fort varmt. Enhver voksen burde vel forstå at man ikke skal ha en klembelastning på et støpsel.
Etter min mening, så er det ikke biltypen man har som avgjør om det er forsvarlig å bruke disse schuko-stolpene, men om man har støpsel med vinkel eller ikke.
Dette er nok Oslo kummune klar over - og går over til type 2 ladestolper, uten schuko.  :D

Jeg opplever det som enkelt å lade uten belastning på støpselet, men det forutsetter at man legger ledningen korrekt og henger opp kladden. Med andre ord - mye styr for de som ikke forstår dette eller bryr seg overhodet, og dermed ikke en holdbar løsning.
Jeg har noen ganger med mennekes-kabelen på slike stolper, men støter på et problem. Mitt støpser blir i utgangspunktet sjeldent varmt. Men det kommer fjols som henger ladekladden dinglende fra støpselet, og nabostikket blir så varmt at varmesikringen i mitt støpsel slår ut og kutter effekten  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA