Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Topphatt som passer på trilling

Startet av lucas.hofman, torsdag 21. januar 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

Mazzbot

Det er bare positivt for da slipper vi disse anti elbil haterne som er så misunnelig på oss som "snylter" er så møkk lei av folk som er så imot elbiler og dems fordeler.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Griffel

Sitat fra: elbil-1 på mandag 21. desember 2015, klokken 22:33
Sitat fra: Mippen på søndag 20. desember 2015, klokken 12:23
Enkelte har fossilbil som firmabil hvor firmaet betaler drivstoff utgiftene. Hvis man kjører elbil lader man som oftest bilen hjemme meste parten av tiden. Da må man i praksis betale både for drivstoffet sitt selv og betale skatt for en fordel man ikke har i forhold til de som får gratis drivstoff av jobben?

enkel strømmåler og reiseregning/utgiftsrefusjon på antall kilowatt timer man har ladet for hjemme løser den saken...
Ja. dette er løsningen for alle som heller vil føre bilregneskap og dokumentere at ekstrakostnadene for tjenestekjøring blir over 3,8 per km. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Beckern

Sitat fra: Mazzbot på mandag 21. desember 2015, klokken 23:39
Det er bare positivt for da slipper vi disse anti elbil haterne som er så misunnelig på oss som "snylter" er så møkk lei av folk som er så imot elbiler og dems fordeler.
De blir man ikke kvitt på en stund. Særlig ikke når elbilister akker og ojer seg over å få mer skatt på større inntekter.
Saken her er jo at elbilistene får ca kr4,00 netto etter skatt mens IC bilistene får 3.95 netto.
Det har man snudd til at elbilistene må betale mer i skatt. Det er som å klage på en lønnsforhøyelse på 100 000 for da blir det jo omtrent 50 000 mer i skatt.

ZOE

Jeg har nettop byttet jobb, og i kontrakten står det at kjøregodtgjørelse blir innberettet som lønn, vil det si at den vil bli belastet vanlig skattetrekk som all annen lønn? Eller må jeg bare skatte av det over 3,8?


elektrolux

Alt du får blir innberrettet som lønn i AA registeret, men det er kun kjøregodtgjørelse over kr 3,80 km som blir ilagt skatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Hva er vitsen spør nå jeg.
3,80 pr km kunne vært standard uavhengig hvilket drivstoff bilen bruker, eller hvor langt man kjører.
Ren sysselsetting å innføre dette byråkratiet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Griffel

Nå er det 3,8kr/km som er skattefritt uansett drivstoff opp til 10.000 km i tjeneste. Så dette er jo en forenkling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Har lenge vurdert å sette hjul på en snøscooter. De har alltid hatt veldig god sats:

Snøscooter og ATV: 7,50 kr per km.

Dessverre ville ikke tidligere arbeidsgiver betale sats over bilsatsen. Tror snøscooter var oppe i nesten 18 kr/km en gang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: Griffel på mandag 28. desember 2015, klokken 15:21
Nå er det 3,8kr/km som er skattefritt uansett drivstoff opp til 10.000 km i tjeneste. Så dette er jo en forenkling.
Kun hvis arbeidsgiver fraviker regulativet og betaler 3,8kr/km også for elbil. Ellers blir dette bare en ekstra post på lønnslippen uten praktisk/økonomisk betydning i særlig grad. Men noen liker sikkert det og.

Elbilister har nemlig etter statens satser krav på 4,20 kroner i kilometergodtgjørelse, men den skattefrie summen er uendret. Det innebærer at elbilister må skatte av 40 øre per kjørte kilometer, framgår det av skatte- og avgiftsopplegget i statsbudsjettet for 2016.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Griffel

Sitat fra: stefse på mandag 28. desember 2015, klokken 19:56
Sitat fra: Griffel på mandag 28. desember 2015, klokken 15:21
Nå er det 3,8kr/km som er skattefritt uansett drivstoff opp til 10.000 km i tjeneste. Så dette er jo en forenkling.
Kun hvis arbeidsgiver fraviker regulativet og betaler 3,8kr/km også for elbil.
Uansett hva arbeidsgiver betaler for tjenestekjøring etter km er det 3,8 som er skattefritt opp til 10.000km (deretter reduseres det skattefrie beløpet og normalt også km satsen) overskytende er lønn. Hva en får er jo en avtale mellom den enkelte og arbeidsgiver. De fleste får vel statens-satser, men noen har ulike regler for passasjerer, noen vil ikke betale ekstra for elbil, osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Poenget er at statens sats for elbil ser ut til å være 4,2 kr/km.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA