Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Topphatt som passer på trilling

Startet av lucas.hofman, torsdag 21. januar 2016, klokken 11:02

« forrige - neste »

kodalse

Litt vel missvisende tittel.
Ja elbilen vil betale mer fordi elbilen i utgangspunktet blir tilgodesett med mer pr kilometer.
Etter skatt sitter fortsatt elbilisten igjen med mer enn fossilisten.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Beckern

Mest Komisk. Sånn er det bare økonomer som klarer å skrive.
Først og fremst har kjøregodtgjørelsen vært ment som en direkte dekning av utgifter ved å kjøre egen bil i jobb.
Dermed burde vel el-biliestens godtgjørelse vært halvert. Når de nå gjøre skattetekniske justringer der den overlegent største kostnaden består i mer komplekst regnskap så tar man altså inn ekstra skatt pr godgjorte 10 øre pr km
for de av oss som beholder kr4.20 i godtgjørelse. De fleste vil vel uansett få dumpet godtgjørelsen ned til 3.80 som er den nye skattefrie grensen.

NegativeElectrode

Sitat fra: kodalse på fredag 18. desember 2015, klokken 14:03
Litt vel missvisende tittel.
Ja elbilen vil betale mer fordi elbilen i utgangspunktet blir tilgodesett med mer pr kilometer.
Etter skatt sitter fortsatt elbilisten igjen med mer enn fossilisten.

Hmm, but why? Ulike ordninger er typisk dyrere å håndheve, og dette gir jo feil signal. Hvorfor vil de pådra seg høyere administrasjonskost fordi "elbilene har så mange ande fordeler"? 
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 18. desember 2015, klokken 14:14
Hmm, but why? Ulike ordninger er typisk dyrere å håndheve,
Det er ikke ulike ordninger, begge grupper må betale for det de får mer enn kr. 3,80 per km.

Så det er helt avhengig av hva den enkelte bedrift betaler i kjøregodtgjørelse. Arbedsgiver oppgir hva du har fått i kr. og hvor mange km du har kjørt, og skatten beregnes etter samme regel for alle, altså lavere administrasjonskost siden de slipper å særbehandle elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Beckern

Det er vel slik at mens FrP  er for mindre byråkrati er det ingen grenser overhode for hvilke resurser man er villig til å bruke for å ta unnasnikere nederst på rangstigen. Når det er sagt er det vel som over begge parter som må betale, men spørsmålet kan jo bare endres litt: Hvorfor i alle verden øker de byråkratiet så voldsomt for noen få øre enten det er snakk om 40 øre for elbilen eller 30 for IC bilen. Det virker som en typisk byråkratordning som FrP ville harselert høylydt over i opposisjon.

kodalse

Det kan jo tenkes at sjefen ikke liker deg og betaler 10 kr/km bare for at du skal skattlegges mer.
Det hadde vært kjipt det!
Tenk å få 100.000,- utbetalt istedet for 42.000 bare fordi sjefen vil du skal få 62000 i skattbar inntekt istedet for 4000 som andre elbilister,
eller 3000 som fossilister!

Makan!  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Ser ut som det blir 25% mer skatt på Elbillister, mens det i praksis bare blir mindre skattefrie kroner å hente ut. Til nå har tross alt kjøring med privat elbil i jobbsammenheng vært en gullgruve.

Reglene ble endelig vedtatt av Stortinget fredag. De innebærer at arbeidstakere som kjører 10.000 kilometer med sin private bil i jobbsammenheng, vil måtte skatte av en fordel på 3.000 kroner neste år. Eier man en elbil, øker summen til 4.000 kroner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. desember 2015, klokken 14:51
Ser ut som det blir 25% mer skatt på Elbillister,
% er gøy.
Dersom skatteprosenten er den samme, og "overskuddet" i forhold til 3,8kr er 30 øre for fossilbil og 40 øre for elbil. (Gjelder de som benytter statens satser opp til en viss kjørelengde). Får elbilisten 10/30 = 33,33++% mer og må følgelig betale 33% mer for samme kjørelengde. Fossil bilisten på sin side får 25% mindre enn elbilisten, og betaler derfor 25% mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Det er enkelt å betale mindre i skatt, det er bare å be om mindre lønn ved neste forhandling :)

Mippen

Enkelte har fossilbil som firmabil hvor firmaet betaler drivstoff utgiftene. Hvis man kjører elbil lader man som oftest bilen hjemme meste parten av tiden. Da må man i praksis betale både for drivstoffet sitt selv og betale skatt for en fordel man ikke har i forhold til de som får gratis drivstoff av jobben?
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

De som har firmabil skattes jo etter helt andre regler og drivstoff går også inn i fordelsbetraktningen. Sammenligningen her var jo mellom fossilbil og elbil på statenssatser. For de som kjører på andre avtaler får andre regnestykker.

Hva som lønner seg av firmabil og elbil etter statens satser vil jeg ikke gi meg ut på. Men en kan alltid finne ting man mener er urettferdig i skattesystemet, og i bilbruk i tjeneste er det mye regler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

1000kwh

Provoserende for oss som må bruke vår egen bil i jobb og kjører 30000 km + i året. Selv 4,10 var jo ikke i nærheten av å dekke utgiftene med bil (nå kjører vi riktignok diesel i jobb).

Beckern

Sitat fra: Mippen på søndag 20. desember 2015, klokken 12:23
Enkelte har fossilbil som firmabil hvor firmaet betaler drivstoff utgiftene. Hvis man kjører elbil lader man som oftest bilen hjemme meste parten av tiden. Da må man i praksis betale både for drivstoffet sitt selv og betale skatt for en fordel man ikke har i forhold til de som får gratis drivstoff av jobben?

Ja det er helt grusomt hvor mye skatt det blir på el-firmabilen, selv om det strengt tatt ikke hadde noe med saken å gjøre.
Hva tror du blir dyrest for den ansatte av en Tesla og en BMW 5-serie til samme innkjøpspris når man regner inn fordels-skatt og el utgifter for elbilen?
Ja forresten, hvilken fordel er det man ikke har?

elbil-1

Sitat fra: Mippen på søndag 20. desember 2015, klokken 12:23
Enkelte har fossilbil som firmabil hvor firmaet betaler drivstoff utgiftene. Hvis man kjører elbil lader man som oftest bilen hjemme meste parten av tiden. Da må man i praksis betale både for drivstoffet sitt selv og betale skatt for en fordel man ikke har i forhold til de som får gratis drivstoff av jobben?

enkel strømmåler og reiseregning/utgiftsrefusjon på antall kilowatt timer man har ladet for hjemme løser den saken...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA