Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lav temperatur på forvarming

Startet av Helge, torsdag 21. januar 2016, klokken 09:04

« forrige - neste »

Helge

3 stk EL-PSA i husstanden: 2 Saxo 2003 og 1 P106E 1998

På BEGGE Saxoene har vi nå merkelige feil på blinklysbryterne som ligner veldig på hverandre. Feilen på den ene var der når vi kjøpte den i fjor høst, mens jeg ikke la merke til noe når jeg fikk den siste nå for bare noen uker siden. Nå er det imidlertid ingen tvil!

Det som skjer er at du hører blinklysreleet tikke uten at noen av blinklysene ute på bilen blinker. Pil-indikatorene i speedometeret blinker heller ikke og rele-tikkingen er noe hurtigere enn når en slår på blinklys med blinklyshendelen. Så langt er alt helt 100 % likt mellom de 2 Saxoene...

Det som er forskjellig er at på den ene oppstår dette bare når man blinker den ene veien. Fenomenet opptrer langt fra hver gang på denne bilen der det er minst irriterende - kanskje bare ca hver 10.gang. Dytter man da litt forsiktig borti hendelen uten å slå blinlyset av slutter den hurtige tikkingen uten blinklys som blinker, det tikker langsommere og blinklysene blinker igjen.

På den andre Saxoen er det klart mer irriterende og det oppstår kun (så langt) når blinklyshendele er i posisjon av. Da tikker det i vilden sky i releet nede i sikringsboksen sånn ca mellom 20 og 50 % av tiden man kjører. Man skulle kanskje kunne tro at det var feil på releet, men de er vel neppe så sannsynlig da tikkingen forsvinner om man dytter blinklysspaken framover (altså 90 grader på de retningene man dytter spaken for å slå på blinklys). Er det utbredt med "blinklys-sjuka" på Saxo?

Er det noen som har Saxo blinklysbryter(e) jeg kan få kjøpe?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Jeg har aldri opplevd slik feil selv, men det var en annen som også hadde det her om dagen (ref)

Sitat fra: Helge på fredag 18. desember 2015, klokken 09:11
Er det noen som har Saxo blinklysbryter(e) jeg kan få kjøpe?
Ja, jeg har (det og).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA