Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetid Kiwi, Kløfta

Startet av Xirius, onsdag 20. januar 2016, klokken 22:43

« forrige - neste »

Xirius

Hei godt folk!

Jeg har planer om å kjøpe en brukt Model S, i den rimelige enden av skalaen, så da vet jeg at jeg ikke kan få i pose og sekk. Derfor lurer jeg på hva man ikke ville vært uten?
Flere gode og informative tråder her viser jo at det er ganske subjektivt.

Mitt valg står mellom en P85 (førstegangsregistrert 17.06.2014) og to S 60 (begge førstegangsregistrert 11.11.2014)
Den ene S 60'n har adaptive cruise control og autopilot, den andre kun ACC, men ingen av dem har panorama glasstak eller skinnseter.
P85 er godt utsrtyrt med alt jeg måtte ønske, men såvidt jeg skjønner er denne uten mulighet for adaptive cruise control og autopilot? (Venter på svar fra selger om dette.)

Jeg har liten eller ingen rekkeviddeangst, lengste turen blir litt forbi Kristiansand og Brokelandsheia pleier jeg å stoppe på uansett. Ellers blir det noen turer rundt om på Østlandet og til Sverige, og daglig pendling.

Jeg lurer på om dere tror jeg vil angre ved å gå for P85 uten de nye gadgets, eller om det er tåpelig å forsake alt utstyret for å få ACC og autopilot?
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Havebigfun

P85 fra 6/14 har ikke autopilot men er en veldig fin bil. 85 batteriet og spruten /kjøreglede hadde vært viktigere for meg enn AP- dessuten kan 60 bli lite når det har gått noen år og du har bare 70-80% igjen- kan være vanskelig å selge da.

Xirius

Takk for innspill!

Jeg tror også jeg klarer meg fint uten autopilot, men jeg har inntrykk av at om man først har hatt det vil man ikke gå vekk fra det igjen.
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Muffinman

Etter tre uker med autopilot kunne jeg gjerne hive det på dynga for min del. Hvis man skal bruke det etter boka skal man holde hendene på rattet, og da er det svært ubehagelig at bilen plasserer seg annerledes enn jeg ville gjort. Og skal man være klar til å ta over til enhvert tid blir det veldig lite føreravlastning. Jeg liker heller ikke TACC``en som av en eller annen grunn bråslakker farten midt i svinger og brått øker farten litt etterpå.

På mange måter foretrekker jeg faktisk å kjøre P85``en, her har man ihvertfall en fungerende cruisecontrol.

For min del ville stort batteri vært det viktigste kriteriet.  Videre ville biler med panotak vært utelukket, og jeg ville strukket meg langt for å få luftfjæring og lyse skinnseter, i den rekkefølgen. Men noen ganger får man ikke i pose og sekk dessverre.

Xirius

Takk! Det var interessant!
Panotak er i seg selv ikke så viktig, men takstativ hadde vært fint.
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

petersv

Pano er et must ;) Takstativ og luft, samt cab på sommeren. Hehe, du får like mange svar her som medlemmer, bare kjøp det du helst vil ha. Autopilot er forresten også dritbra, det skal jeg ikke ha bil uten etter å ha eid bil med og uten.

Xirius

Hehehe :)
Jeg regnet egentlig med at svarene ville sprike, og som du sier bør jeg gå for det jeg vil ha.
Problemet er bare at jeg ikke helt klarer å bli enig med meg selv  ;)
Kona klarer heller ikke å bli enig med seg selv  ;D
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

petersv

Fordelen med å kjøpe brukt er at du får ekstrautstyret på billigsalg, sa bare ha litt is i magen og vent på den rette bilen med den prisen du er villig til å gi.

Ctran

Du skriver den ene har autopilot og Acc, den andre har kun acc. Mener at har du Acc så har du også autopilot. Se på bildet av den 60 under nosecone i det svarte listen så skal det være en liten firkantet greie. Det er raderen. Acc bruker rader og kamera for å holde avstand. Google Tesla radar hvis du ikke forstod meg :)

Jeg syntes AP er gull jeg :) spesielt i rushtrafikken. Bare å slippe rattet/pedalene og slappe av.

Holder på å selge en bil selv, var heldig og fikk den sent 2014 med AP, ser nå min bil holder seg langt bedre i pris enn de andre uten AP. Kanskje det spiller ikke noen rolle folk her inne, men en ny Tesla kjøper ville nok satt pris på det som er nå og de neste oppdateringene som gjør den enda bedre som feks summon car. Forskjellen nå med nye software er sikkerhet med nødbrems, autopilot som blir bedre og bedre, selvparkering, auto langlys, bedre lyd isolasjon, elektriske bremser istedet for mekaniske osv osv

o.b.lix

Må skille mellom assisted cruise control (ACC) og autopilot (AP). AP svinger for deg, mens ACC holder farten i forhold til trafikken ellers.

I praksis så bruker AP kun til saaakte køkjøring, mens ACC brukes hele tiden, den stopper, starter justerer om det er kø eller du henter inn igjen biler. Denne delen er veldig vanedannende. Veldig.

Så har du aldri hatt bil med ACC, kan du la være, fordi du ikke vet hva du går glipp av. Men det er den ene biten jeg aldri vil unnvære ved et fremtidig bytte.

Panorama trenger du kun om du skal ha takboks, eneste med feste til slikt.

s60 har ikke garanti til lenger enn 200.000 km på batteri og drivverk. Alle andre har ubegrenset km, derfor valgte jeg 85, jeg kjørte 40.000 til/fra arbeid i året. Men siden denne også kan erstatte familiebilen, ender den opp på 50.000 pr år - minst. Men i daglig bruk er s60 helt topp, så om du kjører lite, er denne helt grei.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cobos

Mest sannsynlig er den med bare ACC en bil med AP-hardware men hvor software ikke er aktivert. Det fine der er at det er helt uproblematisk å gjøre, og tar sikkert Tesla 1 time eller så på verksted. Det ikke fullt så fine er at Tesla tar vel 23k for jobben. Dermed er det en viktig prisforskjell du bør ha med i beregningen.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

nie

Sitat fra: Xirius på torsdag 17. desember 2015, klokken 23:34
Hehehe :)
Jeg regnet egentlig med at svarene ville sprike, og som du sier bør jeg gå for det jeg vil ha.
Problemet er bare at jeg ikke helt klarer å bli enig med meg selv  ;)
Kona klarer heller ikke å bli enig med seg selv  ;D
Erfaringsmessig må jeg kompromisse med meg selv for å bli enig med kona. Det pleier å gå bra :-)

De gangene jeg har kjøpt bruktbil har jeg prioritert i følgende rekkefølge årsmodell, km-stand, motor/batteristørrelse, min vurdering av tidligere eier, bilens fremtoning ("velholdt?"), verkstedshistorikk og pris.

Hvis jeg kommer over to biler som er like vurdert etter ovenstående, ser jeg kanskje litt på farge og utstyr men ved kjøp av bruktbil blir dette, for meg, underordnet.

kjølholdt

størst batteri, gå for det...........
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

vnm

Jeg hadde en 60 som lånebil en dag. Konkluderte raskt med at jeg aldri kunne hatt en slik bil som bil nr. 1 (langturbil). Hvis du er entusiast og "veien er målet", kan det sikkert funke fint. For min del vil jeg frem til målet når jeg er på tur, og jeg er ikke interessert i å være avhengig av å lade hver eneste gang.

Jeg har også blitt helt avhengig av ACC på min. (overdriver litt, men det hadde vært et stort savn å ikke ha det).

Jeg ville derfor anbefale at du strekker deg (hvis du kan) eller venter til du kan kjøpe en 70D eller 85 med autopilot. Som det er nevnt her er det flere forbedringer på AP-bilene enn AP-hardwaren.

Husk at disse bilene vil holde seg bedre i verdi, så det du må betale ekstra i dag, om du har mulighet til å ligge ute med mer penger, er jo ikke penger du bruker opp. Du får noen av de igjen den dagen du selger.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Einstein

Jeg har en S60 (des 14 m/autopilot). Er veldig fornøyd med den, men som eneste bil hadde det kanskje blitt litt begrensende. Vi har en diesel-volvo også som kan brukes hvis vi skal steder hvor S60 ikke egner seg.

Når det er sagt, er det svært sjelden det skjer... Den diesel-tanken er fylt 1 gang siste halvår, og det er fordi vi har hatt behov for to biler - ikke langtur.

Jeg teller stadig på knappene om jeg skal selge S60 nå som prisene er gode (ser det i hvert fall ut til på finn) og få tak i en S85. Men usikker på om jeg prioriterer det all den tid vi har volvoen. Det er vel egentlig den jeg bør selge.

Jeg hadde prioritert siste HW-versjon med autopilot og ikke minst TACC.
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA