Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetid Kiwi, Kløfta

Startet av Xirius, onsdag 20. januar 2016, klokken 22:43

« forrige - neste »

BMW850

#15
P85 uten tvil. Luftfjæring er også viktig og gir en fantastisk kjørecomfort sammen med bakhjulskreftene. Hadde en 70D som lånebil uten luft og med AP. Var en nytelse å komme tilbake til min ;)  8)

Og autopilot er som nevnt ikke mulig på en P85 fra juni 2014, den kom først på høsten. Etter min mening er nåværende autopilot kun "nice to have" men ikke noe jeg har bruk for.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Xirius

Tusen takk for alle svar!
Jeg er i hvert fall blitt litt klokere, men nå vil jeg ha i pose og sekk :D
Må nok sjekke med finansministeren en gang til, hehe....
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

VL

Slenger meg på flere andre her.

Autopiloten er ikke noe "must"... Gøyt et par ganger, blir lite brukt og føles som et veldig "uferdig produkt".
Panotak, luft, "premium" pakken og vinterpakken derimot, er noe jeg vil anbefale!  :) Lykke til!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Epleskreller

Sitat fra: VL på fredag 18. desember 2015, klokken 17:02
Slenger meg på flere andre her.

Autopiloten er ikke noe "must"... Gøyt et par ganger, blir lite brukt og føles som et veldig "uferdig produkt".
Panotak, luft, "premium" pakken og vinterpakken derimot, er noe jeg vil anbefale!  :) Lykke til!
Mye batteri er viktig for å komme langt. AP er Ikkeno must, men artig..

Kjøper du en "eldre" bil må du huske at det kun er DAB på de med lydpakken. Vinterpakken har ikke rattvarme før 2015.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tkjoerlaug

Jeg har autopilot. Selvstyringen er ikke noe must og fungerer dårlig på vinterveier og i mørke/regnvær. Aktiv cruisekontroll mener jeg dog forsvarer autopiloten, og den bruker jeg på nesten hver eneste tur.

Panoramatak er for meg et absolutt must, da jeg ikke ville kjøpt en bil som ikke kan bruke takstativ. Har du ikke bruk for takstativ, ville jeg droppet pano-tak da mange har hatt problemer med lekkasje.

Luftdemper er ikke et must. Mange biler i øvre prisklasse er solgt uten nettop pga. gode og sportslige kjøre-egenskaper. Kjøp luft kun dersom du trenger å heve bilen. Jeg er usikker på om jeg ville kjøpt luft på nytt igjen.

Ultra-hifi er selvsagt bedre enn standard, men standard-annlegget er noe av det beste jeg har har hørt i en bil og er svært bra.

Jeg verdsetter interiørpakken og next gen skinnseter, og synes den gir bilen et løft. Her er det mange meninger.

Vinterpakke trenger jeg ikke, og ville kun kjøpt denne dersom jeg regelmessig kjører med voksne i baksetet. Barn sitter gjerne i barneseter. Forvarmer man bilen via appen trenger man ikke vinterpakke. Jeg har kjørt i -20 grader uten å savne denne.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Xirius på torsdag 17. desember 2015, klokken 20:46
Hei godt folk!

Jeg har planer om å kjøpe en brukt Model S, i den rimelige enden av skalaen, så da vet jeg at jeg ikke kan få i pose og sekk. Derfor lurer jeg på hva man ikke ville vært uten?
Flere gode og informative tråder her viser jo at det er ganske subjektivt.

Mitt valg står mellom en P85 (førstegangsregistrert 17.06.2014) og to S 60 (begge førstegangsregistrert 11.11.2014)
Den ene S 60'n har adaptive cruise control og autopilot, den andre kun ACC, men ingen av dem har panorama glasstak eller skinnseter.
P85 er godt utsrtyrt med alt jeg måtte ønske, men såvidt jeg skjønner er denne uten mulighet for adaptive cruise control og autopilot? (Venter på svar fra selger om dette.)

Jeg har liten eller ingen rekkeviddeangst, lengste turen blir litt forbi Kristiansand og Brokelandsheia pleier jeg å stoppe på uansett. Ellers blir det noen turer rundt om på Østlandet og til Sverige, og daglig pendling.

Jeg lurer på om dere tror jeg vil angre ved å gå for P85 uten de nye gadgets, eller om det er tåpelig å forsake alt utstyret for å få ACC og autopilot?
Kjøp heller en helt ny S70 og velg det utstyret du vil ha selv! Det er mange forbedringer på ModelS hver uke, så det er verdt å kjøpe nytt nå som det er så liten prisforskjell. I budsjett utgave så hadde jeg kun valgt panoramatak pga skistativ. Ev klint til med Dualmotor og luft, men da blir NextGen seter, autopilot og hifi nesten obligatorisk  8)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

RonnyØ

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 18. desember 2015, klokken 19:05
Sitat fra: Xirius på torsdag 17. desember 2015, klokken 20:46
Hei godt folk!

Jeg har planer om å kjøpe en brukt Model S, i den rimelige enden av skalaen, så da vet jeg at jeg ikke kan få i pose og sekk. Derfor lurer jeg på hva man ikke ville vært uten?
Flere gode og informative tråder her viser jo at det er ganske subjektivt.

Mitt valg står mellom en P85 (førstegangsregistrert 17.06.2014) og to S 60 (begge førstegangsregistrert 11.11.2014)
Den ene S 60'n har adaptive cruise control og autopilot, den andre kun ACC, men ingen av dem har panorama glasstak eller skinnseter.
P85 er godt utsrtyrt med alt jeg måtte ønske, men såvidt jeg skjønner er denne uten mulighet for adaptive cruise control og autopilot? (Venter på svar fra selger om dette.)

Jeg har liten eller ingen rekkeviddeangst, lengste turen blir litt forbi Kristiansand og Brokelandsheia pleier jeg å stoppe på uansett. Ellers blir det noen turer rundt om på Østlandet og til Sverige, og daglig pendling.

Jeg lurer på om dere tror jeg vil angre ved å gå for P85 uten de nye gadgets, eller om det er tåpelig å forsake alt utstyret for å få ACC og autopilot?
Kjøp heller en helt ny S70 og velg det utstyret du vil ha selv! Det er mange forbedringer på ModelS hver uke, så det er verdt å kjøpe nytt nå som det er så liten prisforskjell. I budsjett utgave så hadde jeg kun valgt panoramatak pga skistativ. Ev klint til med Dualmotor og luft, men da blir NextGen seter, autopilot og hifi nesten obligatorisk  8)

593 vs 713 med dagens pris.. :)
Husqvarna Automower 320

Elbil fundamentalist

Ja det drar seg raskt på  ;D Ny eller brukt, man blir fornøyd uansett...

"Å Tesle eller ikke Tesle, det er det store spørsmålet"
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Salvesen

Tenkte det "samme" som deg, kjøpe en "fint" brukt Tesla til god pris på bruktmarkedet. Om 1.5 uke drar jeg til drammen for å hente ut en ny 70d.... baller fort på seg ja:p
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Djur1

Litt mer generelt; hva er det folk tenker om brukt p85d vs 85d?  For min del så har jeg ikke bruk for de ekstra hestekreftene,  422 eller hva det er  mer enn bra nok. 
Når det viser seg at p bare har 467 eller hva det har blitt målt til så blir det hipp som happ og da ser jeg likt på de to bilene og vurderer heller ekstrautstyr som viktigere.

Rettelse: 85d har vel noe lengre rekkevidde  noe som er greit å ha
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Bjoris

Sitat fra: Djur1 på lørdag 19. desember 2015, klokken 15:34
Litt mer generelt; hva er det folk tenker om brukt p85d vs 85d?  For min del så har jeg ikke bruk for de ekstra hestekreftene,  422 eller hva det er  mer enn bra nok. 
Når det viser seg at p bare har 467 eller hva det har blitt målt til så blir det hipp som happ og da ser jeg likt på de to bilene og vurderer heller ekstrautstyr som viktigere.

Rettelse: 85d har vel noe lengre rekkevidde  noe som er greit å ha
Det er vel ikke uten grunn at det er ett ramaskrik om effekten i P85D, det er jo nettopp den lille forskjellen mellom P85D og 85D en slår på, ergo skal en ikke betale mye ekstra for en P85D nå. For egen del ser jeg ingen poeng med en P85D vs 85D, bare ulemper, høyere forsikring og kortere rekkevidde og på toppen mye større verditap...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#26
Sitat fra: Salvesen på fredag 18. desember 2015, klokken 22:08
Tenkte det "samme" som deg, kjøpe en "fint" brukt Tesla til god pris på bruktmarkedet. Om 1.5 uke drar jeg til drammen for å hente ut en ny 70d.... baller fort på seg ja:p

Jeg mener absolutt at det var/er (?) for liten prisforskjell mellom før autopilot versjonen av S85 og ny 70D. Vi kastet oss rundt og fikk solgt og med litt mer edruelig omgang med ekstrautstyrslisten (dvs ikke luft, hifi og dobbeltlader) så ble differansen mellom salgspris og ny 99.000.

Dette gir da:

2 år nyere bil
43.000 km mer garanti
Autopilot
AWD
Next gen seter
Ny type takluke
En mengde forbedringer der jeg syns redusert støy er viktigst

Ulempene er litt kortere rekkevidde, mangel på hifi/luft/dobbeltlader og 6 år med serviceavtale.

Likevel føler jeg at det var ett kupp å kunne gjøre denne dealen og det står på 70 vs 85, svært mange vurderer ikke 70 og ser på 85, men fakta er jo at en 70 går rimeligere og dermed er det ikke mange mil i forskjell til en 85 uten awd og selv om vi har kjørt mye langt så har vi svært sjelden hatt behov for å utfordre rekkevidden på gml bilen...

Nå ser det for meg ut til at om jeg skulle gjort dette stuntet nå måtte jeg gått ned ca 20.000 i salgspris sammenlignet med det som ligger uten og ny 70D er ca 34.000 dyrere nå, 150.000 i mellom for denne dealen er fortsatt rimelig syns jeg mtp at vi er i ett prisnivå der biler faller stygt i pris. Om det var snakk om helt lik bil, typisk en A6 av samme generasjon så tror jeg likevel 150.000 er det en måtte regnet med på 40.000 km, antakelig er 200.000 nærmere sannheten og da uten å endre konfigurasjon...

Derfor, enig med ditta valg, det var en bedre deal når du gjorde den iallefall så tror jeg nok at det vil komme rimelige 70D på markedet også så da kan en jo kanskje gjøre en enda bedre deal... Jeg tror ikke vi vil se noen prisøkninger videre om ikke verden går helt av skaftet og da må vi begynne å regne ett ordinært verdifall på bilene våre og så kommer det nok snart en facelift etc som vil gjøre at nye fremstår mer attraktive...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

berge

Nå har jeg aldri kjørt Tesla med autopilot, men siden vi akkurat kjøpte en P85 på bruktmarkedet kan jeg jo referere hva våre beveggrunner var.

Hovedårsaken til å skaffe elbil var at en av oss i et halvår må pendle 160 km om dagen gjennom 3000 kroner med bompenger i måneden. I praksis er det kun TMS som tillater den type kjøring, og vi har ikke noe ønske om å bruke penger på å holde oss med to biler. Vi kjører gjerne en del langturer, spesielt om sommeren.

Vi kjøpte en 2014 P85 som hadde gått 30k km til 575k kroner på bruktmarkedet. Den har alt ekstrautstyr med unntak av panoramatak (som vi ikke har behov for). Ny bil med 70kWh-batteri ville kostet ca. 100k mer selv med edruelig utstyrsvalg (men med AP), og ny P85 er 180k mer – enda verre om man topper opp med alt ekstrautstyr.

I praksis ville bil med AP bli mellom 100k og 200k dyrere, og det nekter jeg å tro er verdt det. (-: Dessuten kunne vi overta bruktbilen nesten umiddelbart, og ikke om seks måneder.

Om det stod mellom 70D med AP og P85 uten AP til omtrent samme pris ville jeg fortsatt gått for sistnevnte, spesielt om den har mer utstyr. Hifi-lydanlegg og luftfjæring _er_ fine greier.

Xirius

Jeg vil si tusen takk til alle som har bidratt i denne tråden.

Valget falt på S 85 2014-modell med alt utstyr. Det er ikke autopilot.
Nissan Leaf - 2012
Tesla Model S 85 - 2014
Think City Zebra - 2008 (solgt)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Xirius på mandag 21. desember 2015, klokken 18:35
Jeg vil si tusen takk til alle som har bidratt i denne tråden.

Valget falt på S 85 2014-modell med alt utstyr. Det er ikke autopilot.
Gratulerer. Velkommen i klubben!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA