Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Egolf - varmepumpe virker ikke

Startet av haakonl, onsdag 20. januar 2016, klokken 15:35

« forrige - neste »

haakonl

Hei,

vi har et meget dårlig batteri på vår C-Zero. Jeg kjøpte den brukt for 4 måneder siden, og i morgen skal den inn til batteritest. I den forbindelse har jeg fått følgende beskjed fra Auto-Elite:

"Denne bilen er som tidligere opplyst importert fra Nederland. Bilen har 2 års fabrikkgaranti. Utvidede garantier gjelder kun på biler norsksolgte biler importert av Norges general agent."

Jeg trodde det var en Europeisk batterigaranti på fem år.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

kaiat

Det skal være en egen 5 års garanti på drivverk og batteri. 5 år eller 50.000 km, det som kommer først.

Fulgte det ikke med noen papirer på bilen? Ofte er det et hefte som omtaler garantiordningene som følger bilen.

Link til nederlandsk brosjyre på C-Zero: http://autobedrijfkerres.nl/downloads/BROCHURE%20CITROËN%20C-ZERO.pdf
Nederst på side 12 står det litt om garantier.

haakonl

Jah, hva skal man si. Jeg svarte Auto Elite slik:

"På alle trillingene - altså inkludert C-Zero - er det 5 års garanti på alle el-komponentene som hører til drivlinje. Det vil si blant annet batteri, motor og lader. Dette gjelder alle biler som er distribuert i EU, pluss Norge og Sveits. Dette kommer klart frem av serviceheftet."

og etter et par timer fikk jeg dette til svar:

"Det foreligger forskjellige tolkninger av drivlinje garantien. 5år/ 50 000km batterigaranti kan være gjeldene i noen tilfeller. Diagnose/ feilårsak/ vedlikehold/ km.stand må foreligge.
Videre saksgang drøftes med importør. Diagnose stilles da ved morgendagens verksted besøk."

Fra blankt avvisende til innrømmelse av mulig garantiansvar i løpet av noen timer. Jeg drar i hvert fall IKKE dit med bilen, og jeg håper folk flest holder seg lang unna Auto-Elite når de skal kjøpe eller reparere bil.

Nå skal jeg måle med Clas sin energimåler for å sjekke hvor mange kwh jeg får trøkka inn i batteriet. Deretter får jeg eventuelt finne meg et annet verksted som i hvert fall fremstår som ærlige.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

TB

Sitat fra: haakonl på torsdag 17. desember 2015, klokken 10:42
Hei,
vi har et meget dårlig batteri på vår C-Zero. Jeg kjøpte den brukt for 4 måneder siden, og i morgen skal den inn til batteritest.

Når du skriv "meget dårlig batteri" - kva måte er dette målt? Kor mange km opplever du normalt sett? Rekkevidde på trilling kan variere stort med mange parameter, om batteriet er varmt/kaldt, tørt, vått, eller snø på vegen, bruken av varme i kupen, bruken av fartspedalen m.m.

Praktisk rekkevidde kan ligge mellom 45 og 130 km - uten at det er feil på batteriet.

Måle mengden energi med energimåler kan vere smart, men denne typen målere er ikkje kjent for å vere spesielt nøyaktige, så det gir ingen nøyaktig "test".

Det som kan gi meir detaljert informasjon er CanIon (app) som kan vise om ei, eller fleire celler er svakere enn dei andre - og dermed stopper bilen for tidleg. Om det er tilfelle vil det vere håp å få bytta celler på garanti.

Er alle cellene omlag lik, og generelt kapasiteten innanfor normalen er det nok neppe noko å hente på garanti.

Her er ein tråd som handler om batteritest med CanIon:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18126.0.html

Tråd om CanIon:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9010.0.html
Merk, CanIon fungerer ikkje med billige OBD-II adapter er basert på ELM-327.
Det kreves STN1110 eller STN1170 - eksempel er OBDLink MX
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

haakonl

Var innom Bøhn Auto i dag, de tar inn bilen neste uke for 2 innkallinger som mangler, blant annet en motor- eller softwareoppdatering. Da skal de "teste" batteriet samtidig. Men han forklarte at det er ikke en test hvor jeg får en utskrift av dem, de tapper batteriet og fyller opp igjen og får da et testsvar som enten er OK eller ikke. Litt mumbo jumbo. Det koster 995,- spenn og han sa at deres erfaring er at denne prosessen i seg selv ofte gjør batteriet bedre.

Har vurdert å installere Canion, bare litt mye pes, og jeg har ikke en droid heller.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

TB

#5
Sitat fra: haakonl på fredag 18. desember 2015, klokken 18:16
Var innom Bøhn Auto i dag, de tar inn bilen neste uke for 2 innkallinger som mangler, blant annet en motor- eller softwareoppdatering. Da skal de "teste" batteriet samtidig. Men han forklarte at det er ikke en test hvor jeg får en utskrift av dem, de tapper batteriet og fyller opp igjen og får da et testsvar som enten er OK eller ikke. Litt mumbo jumbo. Det koster 995,- spenn og han sa at deres erfaring er at denne prosessen i seg selv ofte gjør batteriet bedre.
Har vore omtalt i andre tråder. Batteriet blir neppe "betre" av denne testen, men rekkevidde indikatoren kan bli kalibrert, og dermed meir nøyaktig - i enkelte tilfeller gir dette seg utslag i tilsynelatende lenger rekkevidde. Har ikkje den erfaring sjølv.

Veit det finnes ein oppdatering til BMS. Det var teorier på forumet om denne kunne motvirke "batterihavari", utan at det vart endelig avklart. Om den motvirker dette vil det lønne seg å få denne installert.

Tok denne "batteri testen" i haust ved Bøhm Auto sjølv, 45 000 km. På min bil måtte dei prøve tre gonger før dei klarte å gjennomføre testen. Usikker på kva som var årsaken. Må tappe ned batteriet for kvar gong, så det tek ein del tid. (3 dager for meg) Tek kortere tid om du leverer bilen med lite straum igjen - og testen går igjennom på første forsøk.

Eg har aldri fått utskrift av testen, andre har fått dette. Det er tvil om denne utskrifta har nokon verdi.

Sitat
Har vurdert å installere Canion, bare litt mye pes, og jeg har ikke en droid heller.
Om batteriet faktisk er defekt vil det fort lønne seg med Canion.
Har vurdert å sjølv kjøpe OBDLink MX, koster ca 80 USD + frakt og MVA. Burde kjøpt når kursen på USD var 5  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beamer Screamer

Selvsagt ikke bra dersom Auto Elite prøver å vri seg unna et ansvar som er deres. Når det er sagt så har jeg en viss forståelse for at norske importører/forhandlere ikke er spesielt ivrige etter å utføre garantireparasjoner på biler de aldri har hatt noe med å gjøre eller har tjent en krone på. Greit nok at de sikkert kan fakturere fabrikken for selve reparasjonen, men det følger alltid med en del "usynlige" kostnader også; administrasjon, mindre tid til egne kunder, risiko for merarbeid/ytterligere reklamasjoner etc. Så jeg skjønner at de ikke står med åpne armer når du kommer med dette caset.

Hvor mye dårligere er batteriet ditt? På vår iOn er min egen høyst subjektive følelse at prikkene renner unna en del kjappere når det drar seg til med minusgrader selv uten bruk av varme.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Merkeforhandlere har tydelige instrukser fra importør om hvordan reklamasjonssaker skal håndteres. Har man en bruktimportert bil og klagesak som angår svakt hovedbatteri, ja da lyser de røde lamper. Et batteriskifte er en kostnad som langt overstiger bilens verdi, selv om trillingbatteriene nå kan repareres på enkelte verksteder.
Får du avslag via norsk importør, må du gå på det firmaet/personen som importerte bilen til Norge. I 5 år kan man reklamere, men det er ingen kosejobb da importør selvfølgelig vil prøve å avskrive seg alt ansvar.
Det lå forresten et trillingbatteri ute på Finn til kr.11.000,- i høst, så det er absolutt muligheter for å holde liv i bilene selv etter at garantier er ute og hovedbatteriet tar kvelden. Dog tror og håper jeg at batteriene vil vare leeenge..! :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA