Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukererfaringer

Startet av mettakii, onsdag 20. januar 2016, klokken 08:50

« forrige - neste »

mettakii

Hei!

I morgen henter jeg min kjære E-golf og jeg gleder meg som en unge  ;D
Og neste uke skal jeg "hjem til jul" og kjører da distansen Oslo - Fredrikstad. Jeg er vant til å kjøre en gammel bensinbil og har egentlig kjørt i den farten som passer meg best hele veien og har naturlig nok ikke tenkt på energieffektiv kjøring. Men det må jeg jo nå :)

Så, kjære erfarne e-golf-kjørere - hva bør jeg tenke på på denne strekningen?
Bør jeg lade i Vestby eller vente til Moss? Hvilken fart bør jeg ligge i? (er 100 - 110 km/t store deler av veien) Eco-modus?

Hilsen en som trenger litt oppstartshjelp  ;)

Ohm

Hvis du kikker på tråder her på forumet, finner du ganske mange svar på det du lurer på.

Men, mine tips er å ikke kjøre fort, dvs over 100 og vær sparsom med varmen. Da flytter eGolfen seg ganske langt.

Litt avveing det med hurtiglading, for det er kjedelig å kjøre forbi flere ladere, for så å komme til en lader som ikke virker når man er helt tom. Et annet råd, er å teste hurtiglading før du legger ut på tur, en ettermiddag du har god tid og ikke må lade.


Oslo-Fredrikstad bør jo gå fint på en lading, er jo bare 9 mil.

Lykke til.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

terhan

Kjører denne strekningen relativt ofte, legger meg i cruise på 95 og lader enten på gamle american way (fortum) eller Macdonalds på råbekken om jeg skal hjem samme dag.

elektro

#3
Jeg ville ladet på Fortum v. McDonalds på Vestby, sørgående, hvis jeg skulle ladet. Grunnen er at det er 2x Combo lader der, så sjansen for kø/driftsstans er vesentlig mindre. Styr unna Arctic Roads (Ishavsveien) sin lader på andre siden av E6, det er dritdyrt. Eneste er at hvis du lader her, har du antakelig fremdeles 60-70% batteri igjen, og fra 80% og oppover går det saakte..

Men som Ohm sier bør det ikke være nødvendig å lade i det hele tatt. Selv om det er vått og guffent vær i dag og ca. 0 grader bør turen gå fint i ett smell. Hvis du følger med på gjennomsnittsforbruket og sørger for å ligge under 21,0 kWh/100 km. er du 100% sikker.

Jeg tipper du havner på rundt 18,0 hvis du følger fartsgrensen og kjører litt smart. I så fall kunne du kjørt til Svinesund! :) Fortell oss gjerne hvordan det gikk etter turen.

PS! Jeg bruker denne kalkulatoren; http://krist10an.github.io/ som er kjempebra! Lagre den på smarttelefonen din. Gjelder for så vidt ALLE elbilister, med mindre du er Rain Man og tar dette i hodet..  :D

EDIT: Man kan sette biltype i innstillinger i kalkulatoren, pass på at den står til e-Golf for ditt vedkommende, som har ca. 21,2 kWh tilgjengelig kapasitet. Tror dette er standard.

EDIT 2: Sett gjerne hjemmeadressen din i Navi'en, da vil bilen si fra hvis den tror at du ikke kommer deg hjem med gjenværende batteri. Dette er jo bra i teorien, men problemet er at den er veldig forsiktig i sine anslag, og begynner å mase selv om du med litt erfaring vet at du kommer
hjem. En annen ting som er irriterende med denne funksjonen er at bilen da gjerne spør om den skal finne nærmeste hurtiglader for deg, men hvis du svarer JA ligger det ikke noen hurtigladere inne i systemet. Funksjonaliteten er altså useless i elbillandet Norge! Vet ikke om det er fordi tyskerne er bitre på oss fordi at vi senket Blucher eller noe.. men oppdatert liste over ladestasjoner ligger jo tilgjengelig for alle, også for VW.

Det anbefales å legge inn dette manuelt som POI (Points Of Interest). Da kan du i alle fall trykke på nærmeste hurgiglader i kartet for å få Navi'en til å geleide deg dit. Men det fungerer fremdeles ikke med den ovennevnte funksjonaliteten som er innebygget i systemet.  :-\ Veiledningen finner du uansett her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20232.msg339044.html#msg339044

NB! Hvis du nå bruker Navi, ikke glem å følge med på gjennomsnittsforbruket. Dette må du altså selv ha et forhold til på langtur. :-) Er vel slike ting som gjør at elbiler fremdeles bare utgjør 10% av bilene på norske veier.. (Fikk nettopp beskjed av kona om at vi skal kjøre fossilbilen i jula fordi hun ikke tar sjansen på å gå batteritom med unger og pikkpakk i bilen, selv om jeg naturligvis mener at jeg har stålkontroll og hadde gledet meg til langtur!)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Knoffen

Er vel bare ca 3% av personbilene som er elbiler

regeneration

Med fullt batteri går nok dette fint, også om du ligger rundt 100 km/t. Men ville allikevel tatt en stopp på McDonalds Vestby. Fem, maks. ti minutter lading her skader ikke. Neste gang dropper du det hvis det er unødvendig.
Kjørte selv fra Oslo med ca. 90 % på batteriet til Sverige for noen uker siden og ankom da McDonalds Sarpsborg med 6 km igjen på batteriet. Kaldt i bilen da ...

elektro

Sitat fra: Knoffen på torsdag 17. desember 2015, klokken 11:47
Er vel bare ca 3% av personbilene som er elbiler

Godt mulig det altså. Jeg tror i alle fall at litt av årsaken til at det ikke er enda flere som kjører elbil ligger i at folk synes det er komplisert med både lading og hurtiglading, forskjellige kabler osv. Vi her på forumet er nok veldig annerledes i så måte. Kunnskapsnivået er forskjellig, men felles for alle her er at man er interessert og synes det er litt gøy.

For folk flest er det imidlertid bare "hassle" hver gang de må tenke på lading. Og langtur er rett og slett livsfarlig Kun pendling til og fra jobb, en kjent, kort strekning - og lading hjemme er innenfor komfortsonen.

Og så mangler det familiebiler til under 650.000 da.. Men det kommer til å endre seg. Jeg tror Model 3 kommer til å selge SYKT bra hvis den funker med barneseter og det hele og kan benytte Superchargerne. Spesielt hvis den kommer med firehjulstrekk, som den antakelig gjør, til ca. 40.000 USD. Men det er HELT off topic. :-)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

elektro

Sitat fra: regeneration på torsdag 17. desember 2015, klokken 14:08
Med fullt batteri går nok dette fint, også om du ligger rundt 100 km/t. Men ville allikevel tatt en stopp på McDonalds Vestby. Fem, maks. ti minutter lading her skader ikke. Neste gang dropper du det hvis det er unødvendig.

Nå er du kanskje i Fredrikstad alt mettakii, men det er ikke dumt å lade 5-10 minutter bare for moro skyld, så er du samtidig 110% sikker og kan ha varmen på hele veien..  ;)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Kent

Det skal vel gå greit uten lading, men når man er uerfaren elbil sjåfør, så er det greit å ha litt sikkerhetsmargin.
Jeg er vel og en sånn person som heller hurtiglader en gang ekstra, istedenfor å fire på hastighet og comfort, men folk er forskjellige her.
Om man kan gjøre unna ærend i samme slengen er det bare vinn-vinn.

I Vestby er det mcdonalds  ned 2 ladere om man er sulten eller tørst.
I Moss sentrum er det også 2 ladere, men ingenting i umiddelbar nærhet.
Ellers så er det Kiwi ved Melløs, og Kiwi på Halmstad om det passer bedre med en liten handletur på vei hjem.
Alle disse er fortum til 2,5 per min.

Ellers så er det vel to ladere på Storebaug(Arctic Roads) om du har en over snittet interesse å kaste bort penger :) Her koster det 240,- kroner om du ønsker å lade ett minutt :p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

mettakii

Tusen takk for mange gode tips!
Kjører ikke distansen før tirsdag - men da legger jeg inn et lite stopp på Vestby før jeg guffer på videre :-) Jeg gir dere rapport etter!

mettakii


tutti

#11
Sitat fra: Sven-E på lørdag 19. desember 2015, klokken 00:05
Her er vårt kart for Sverigeturer.
(Du trenger ikke kjøpe Pizza på hjemveien)   :)

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zwxJjZzD-pSg.kvkO0qgoVcok

Alle på kartet har CCS, unntatt Pizza på Haslum og Fjellbäcka og Grebbestad som er tatt med for å forenkle kalkulering av avstander.
Du kan ta med de gratis hurtigladerne som står ved kjøpesenteret i Tröllhatten på kartet også hvis det er av interesse.

https://www.trollhattanenergi.se/nyheter/2/6/2015/var-ettaring-satter-trollhattan-pa-kartan/

Her får du også gratis Wifi

mettakii

Da er første Oslo-Fredrikstad-tur unnagjort!
Mellom 5 og 8 varmegrader ute, overskyet, litt regn fra jeg tok av til Råde, veldig greit kjørevær egentlig :D

Jeg kjørte innom Vestby for å lade litt, men jammen var det kø der. Hadde trodd jeg skulle være alene midt på dagen, men neida. Jaja, jeg kjørte videre jeg, og når jeg var på Vestby sa bilen at jeg hadde over 90 km igjen, så da var det bare å fortsette.

Holdt meg i rolig tempo ( litt under 100 på motorveien, holdt meg også bak noen lastebiler innimellom bare for å "roe" tempo litt)

Vel hjemme sier bilen at jeg kunne kjørt 37 km til, så kom meg frem med god margin.



Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA