Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av pendlern, tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 24. desember 2015, klokken 02:36
Hvis du regner på nytt med en S70 til 570' og tar utgangspunkt i at 40.000km benytter "gratis" supercharger 40% av ladingen, så blir Teslaen billigere enn Skodaen. Og Teslaen vil fortsatt være svært velutstyrt selv i basic utgave.

Så jeg vil anbefale Teslaen har. En bil som vil ha lavere verdifall en diesel Skodaen med tanke på alle de restriksjoner som kommer fremover for å beskytte byer mot luftforurensingen og fordeler for elbiler vil bli samlet sett være positivt slik at elbiler skal relativt sett komme bedre ut en fossilbiler.

Å kjøpe en ny dieselbil i dag er risikosport... En Tesla ikke så mye. Det vil bli dyrere med elbil med mva etc. som vil presse bruktbilprisene relativt sett videre oppover eller bremse verdifall..

Uenig.
For det første: Billigste 70D koster nå 580 000 kroner. Legg på 20 000 kroner til vinterdekk (som jeg vil tippe trådstarter i høyeste grad vil behøver i Nord-Norge) så bikker vi 600 000. Firehjulstrekk er sikkert også ønskelig. Tviler på at 2WD Model S vil holde seg særlig bra mot 4WD fremover, så trådstarter vil nok sikkert ønske å bruke de ekstra kronene. Da havner vi på 640 000 kroner.

Når det gjelder lading så er det jo slett ikke sikkert trådstarter bor slik til at det er mulighet for superlading underveis.

Og vil en Model S holde seg bedre i pris? Jeg har min tvil. Mva vil nok gradvis innføres, men sannsynligvis vil også norskekrona styrkes mot dollaren. Tesla vil også oppleve flere konkurrenter, noe som vil kunne dra prisen ned. Så kommer Model 3, som kan torpedere bruktprisen på Model S. Hvorfor kjøpe en godt brukt Model S med "aldrende" teknologi når man kan få en splitter ny Model 3 til 300 000 kroner?

Electrix

Model 3 vil være mindre enn Model S og dermed ha mindre bagasjeplass og antakeligvis ikke plass til 7. Som et økonomisk alternativ vil den nok også ha mye svakere motor og kortere rekkevidde i innstegsmodellen. Man kan sikkert få den med lengre rekkevidde, men da må man nok opp i pris. Mange vil foretrekke en brukt Model S fremfor en ny Model 3 på samme måte som mange velger en brukt passat gti fremfor en ny golf innstegsmodell.

Jeg tror jeller spørsmålet er hvor mye du kan få for en brukt dieselbil når elbiler kan erstatte så og si alle teansportbehov, det er flere hurtigladere enn bensinstasjoner og avgiftskruen strammes til for å bli kvitt de siste eksosbilene. Husk at avgiftene på fornybar strøm er nesten like høye idag som på diesel, det vil derfor ikke være unaturlig om disse dobles etterhvert...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Hansi

Det er en stund siden vi har hørt fra trådstarter, hva tenker du pendlern?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Elbil fundamentalist

Sitat fra: StianSalG på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:08
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 24. desember 2015, klokken 02:36
Hvis du regner på nytt med en S70 til 570' og tar utgangspunkt i at 40.000km benytter "gratis" supercharger 40% av ladingen, så blir Teslaen billigere enn Skodaen. Og Teslaen vil fortsatt være svært velutstyrt selv i basic utgave.

Så jeg vil anbefale Teslaen har. En bil som vil ha lavere verdifall en diesel Skodaen med tanke på alle de restriksjoner som kommer fremover for å beskytte byer mot luftforurensingen og fordeler for elbiler vil bli samlet sett være positivt slik at elbiler skal relativt sett komme bedre ut en fossilbiler.

Å kjøpe en ny dieselbil i dag er risikosport... En Tesla ikke så mye. Det vil bli dyrere med elbil med mva etc. som vil presse bruktbilprisene relativt sett videre oppover eller bremse verdifall..

Uenig.
For det første: Billigste 70D koster nå 580 000 kroner. Legg på 20 000 kroner til vinterdekk (som jeg vil tippe trådstarter i høyeste grad vil behøver i Nord-Norge) så bikker vi 600 000. Firehjulstrekk er sikkert også ønskelig. Tviler på at 2WD Model S vil holde seg særlig bra mot 4WD fremover, så trådstarter vil nok sikkert ønske å bruke de ekstra kronene. Da havner vi på 640 000 kroner.

Når det gjelder lading så er det jo slett ikke sikkert trådstarter bor slik til at det er mulighet for superlading underveis.

Og vil en Model S holde seg bedre i pris? Jeg har min tvil. Mva vil nok gradvis innføres, men sannsynligvis vil også norskekrona styrkes mot dollaren. Tesla vil også oppleve flere konkurrenter, noe som vil kunne dra prisen ned. Så kommer Model 3, som kan torpedere bruktprisen på Model S. Hvorfor kjøpe en godt brukt Model S med "aldrende" teknologi når man kan få en splitter ny Model 3 til 300 000 kroner?
Hvis marginene memllom skodaen og Teslaen er så små at forskjellen avgjøres om man her med eller uten vinterdekk, så vil jeg fortsatt anbefale å gå for Teslaen som har fremtiden foran seg og fordeler som 340hk etc. Teslaen er helt lik S85 teknisk, så hvis man oppdatere batteriet i frmtiden vil ytelsene også øke tilsvarende. Altså om trådstarter velger S70S så vil den kunne bli en. s90d med +420hk hvis man oppdatere batteriene. Slike oppdatering- programmer vil komme da Tesla bruker innbyttebatterier i tesla Hjemmebatterier. Om man vil kjøpe en diesel vil jeg absolutt anbefale å kjøpe brukt da alle vet st de ICE bilene som finnes i norge skal slites opp før de vrakes, men ikke tilfør Norge flere slike biler ved nybilkjøp. Her har man ett ansvar for barna våre å gjøre det som er riktig for å sikre barna våre en fremtid også.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

pwb

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 25. desember 2015, klokken 19:54
og fordeler som 340hk etc.

Så det er bedre å ha 340hk enn en driftssikker bil? Hva er fordelen med 340hk hvis man som du sier skal tenke på barna?

PokerFjes

Sitat fra: Panduck på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:12
Sitat fra: pendlern på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:27
Hva er deres tanker? Hva ville dere gjort? Synes 60.000 kr er mye i bare drivstoff pr år når ene er student og andre jobber.

Har du tenkt på BMW i3 med range extender? Da får du en kul bil som kan kjøre strekningen de fleste ganger uten å bruke noe bensin, men som har rekkevidde god nok med bensin til å klare de kalde dagene, samt kunne ta deg på turer et stykke mer enn vanlige elbiler (med unntak av Tesla), og en pris langt under Tesla.
Vet noen om det ligger begrensninger fra BMW på hvor ofte man får lov til å bruke REX på i3? Det kom uttalelser fra offisielt hold en stund som indikerte at REX ikke var noe man skulle basere seg på i det jevne.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bromm

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:58
Vet noen om det ligger begrensninger fra BMW på hvor ofte man får lov til å bruke REX på i3? Det kom uttalelser fra offisielt hold en stund som indikerte at REX ikke var noe man skulle basere seg på i det jevne.
Det er begrensninger for USA-utgaven, ja - der får man ikke startet bensinmotoren før SoC er nede i 6% og samtidig har de en elektronisk begrensning i bensintanken (dvs. de får ikke brukt opp alt), slik at den skal ha mindre rekkevidde fossilt enn den har elektrisk (California-regler). I EU er det ikke slike begrensninger, annet enn at SoC ikke kan være for høy (tror det er 75-80%) når man starter bensinmotoren. Så i praksis kan man kjøre mellom bensinstasjonene og fylle 9 liter bensin på hvert sted (på flata, ja - for i tunge stigninger er det mulig å kjøre tom begge deler, slik at den går i "limp mode", med begrenset toppfart)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA