Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av pendlern, tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

pendlern

Hei. Jeg vurderer og kjøpe meg elbil til pendle til og fra universitetet. Total distanse er 150 km pr dag, og har ikke lademuligheter på universitetet siden de kun har to ladere, med maks lade tid i 2 timer. Og disse plassene er hele tiden i bruk, så og satse på at man skal få ladet bilen i 2 timer pr dag blir dumdristig. Slik jeg ha forstått det er det altså kun tesla som duger med tanke på rekkevidden?
Så lurer jeg også på hva man kan forvente av restverdi på en tesla som er kjørt 40-45.000 km i året. Også tenker jeg jo at batteriet ikke vil holde i så mange år, siden kjørelengden er så høy og bilen lades så ofte.

I dag kjører jeg en SUV med diesel forbruk på 1-1,3 liter mila, så det vil jo klart være mer økonomisk og kjøpe en elbil. Bare i drivstoff bruker jeg over 60.000 kr i året.

Jeg tenker slik at jeg har to alternativer.
Kjøpe ny/nyere brukt stasjonsvogn med diesel, hvor jeg kan få forbruke ned rundt 0,6 på mila. Ny bil har jeg garanti inntil 100.000 km, ca 2.5 år med tanke på kjørelengden.

Kjøpe tesla/annen elbil som jeg da sparer veldig mye i drivstoffutgifter, men hvor kanskje restverdien er meget dårlig, og jeg har begrenset kjørelengde. Noe som kan bli et problem til daglig hvis jeg ikke kjøper en dyr tesla som har god rekkevidde.

Hva er deres tanker? Hva ville dere gjort? Synes 60.000 kr er mye i bare drivstoff pr år når ene er student og andre jobber.

AppleKnocker

Tesla duger helt klart, og er det opplagte valget hvis du vil/kan bruke så mye penger på en bil. Den har 8 års garanti, så du bør helst kunne regne det hjem med den tidshorisonten.

Nye Leaf vil nok klare distansen de fleste dager, men på ekstremdager kan du muligens bli nødt til å (hurtig)lade litt for å klare t/r, evnt ekstremkjøre i 65 med varmeapparatet av. Er det mye motorvei eller kupert terreng på ruten din?

Kr 60 000 i drivstoff er mye. Regn med at du kutter den kostnaden med 80%. Årsavgift er lavere og bompenger er enn så lenge null. Vi har to elbiler og kjører tilsammen 180 km t/r jobb + en del ellers. Vi sparer nesten kr 80 000,- pr år sammenlignet med de to fossilbilene vi hadde før.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

Har du lademulighet underveis?

Tenker da på å kjøpe 2 elbiler og bytte bil halveis hver dag. En kjører hjemmefra til ladepunkt på ruten, mens neste står der og venter i fulladet tilstand.

2 stk brukte Leaf til 260 000 kr tilsammen bør lett klare denne oppgaven. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BobbyBrown

Jeg kan nesten ikke tenke meg at du ikke skal klare 15 mil med nye Leaf, selv på de mest ekstreme dagene! De sier jo at 15 mil er minimum på nåværende leaf med "bare" 24kwt batteri...

automat

Uten flere premisser klarlagt så kan man her presentere regnestykker som peker i alle retninger. Og inne på et elbilforum vil nok de fleste regnestykker gå i favør av en Tesla.

Hvor mange år er du villig til å ha bilen? Hvor billig og kjip dieselpurke er du villig til å kjøre rundt i? Du kommer tross alt til tilbringe ganske mange timer i denne bilen.

Skal du rettferdiggjøre en Tesla, så tror jeg du må beregne å beholde den lenge. Kanskje lenger enn du vil med en eksosbil. Og man må ikke sammenligne med en altfor kjip dieselbil.

Etter 5 år har bilen gått 225.000km. Det er lenger enn jeg ville basert meg på å beholde en fossilbil, mht driftsikkerhet og forutsigbare driftsutgifter. Jeg har mer tro på en Tesla i så måte.

Når batterigarantien går ut på Tesla'en etter 8 år vil den ha gått 360.000. Det er langt. Ingen kan i dag si hvor problemfritt det vil være.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pkhamre

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. desember 2015, klokken 19:18
Har du lademulighet underveis?

Tenker da på å kjøpe 2 elbiler og bytte bil halveis hver dag. En kjører hjemmefra til ladepunkt på ruten, mens neste står der og venter i fulladet tilstand.

2 stk brukte Leaf til 260 000 kr tilsammen bør lett klare denne oppgaven. ;)

Jeg liker idéen, men er det ikke litt dumt å oppta en parkeringsplass 24/7 ?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

AppleKnocker

Sitat fra: BobbyBrown på onsdag 16. desember 2015, klokken 19:36
Jeg kan nesten ikke tenke meg at du ikke skal klare 15 mil med nye Leaf, selv på de mest ekstreme dagene! De sier jo at 15 mil er minimum på nåværende leaf med "bare" 24kwt batteri...

15 mil er nok ikke minimum på en 24kwt Leaf nei. Den klarer fint 15 mil under visse forutsetninger, men minimum vil jeg si er nærmere 10mil på motorvei med tosiffret antall kuldegrader. Bånn gass i 30 minus, så klarer du nok å kjøre tom betydelig tidligere enn det også.

Hvis ny Leaf skal være klare minimum 15, så har den 50% bedre rekkevidde med 30kwt batteri enn med 24kwt. Det høres ikke helt rimelig ut.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pendlern

#7
Hei, har ikke mulighet til og lade mellom punktene heller. Slik at rekkevidden blir minimum 150 km dagen. Når det kommer til topografien langs pendle-ruten er det ikke noe fjelloverganger, relativt flatt. Eneste av bakker er to litt bratte bakker som man bruker maks 10 minutter for og passere. Gjennomsnittshastigheten er rundt 65 km/t, hvor en del av strekningen har fartsgrense på 80 km/t, noe om også er den høyeste tillatte hastigheten på ruten. Temperaturen på vinterstid er vanskelig og si, men jeg bor i Nord-Norge, så minus 10 til 15 grader kan man ta som et utgangspunkt, og at bilen blir utstyrt med piggdekk. Siden det er mye is og såpeglatte veier, hvor min 4x4 SUV med gode piggfrie dekk sliter med og komme seg frem.

Av diesel bil tenker vi på en Octavia stasjonsvogn L&K 2,0 TDI til totalpris på 430.000 kr. Dette er egentlig 30.000 kr over budsjett for en bil med fossilt drivstoff. Tesla 70D kommer jo på 716.000 kr.

Tanken er og ha bilen i 5 år, men har Tesla garanti på 8 år, er det ikke noe som taler i mot og beholde den så lenge, så sant de ikke har begrensing på kjørte km i denne garantien. 

Kunne foresten tenkt meg en Leaf, så sant rekkevidden holder.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pendlern på torsdag 17. desember 2015, klokken 01:54Tanken er og ha bilen i 5 år, men har Tesla garanti på 8 år, er det ikke noe som taler i mot og beholde den så lenge, så sant de ikke har begrensing på kjørte km i denne garantien.
Batteri og drivlinje har garanti på 8 år og ubegrenset antall km, mens selve bilen har 5 år og 100.000 km (tror jeg).

Jeg tror at hvis jeg skulle valgt noe annet enn Tesla, så ville jeg valgt BMW i3 REX. Med rekkeviddeforlenger kan du da være sikker på å komme deg frem, men samtidig er batteriet stort nok til å dekke nesten all kjøringen.

Eller så ville jeg holdt ut til 2017 - da vil det være et større utvalg av elbiler med god rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodalse

Enig med Andersen her at det kanskje kunne vært lurt å holde ut til 2017 (trolig sent 2017).

Erfaringen jeg sitter med fra tidligere modeller er at du trolig klarer deg med en 2016 Leaf ned mot -10 grader, men under dette vil du nok slite.
Se ellers tabellen under som baserer seg på 2012 modell og tilsvarende terreng/hastighet som du beskriver.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øyvind.h

Sitat fra: kodalse på torsdag 17. desember 2015, klokken 07:55
Enig med Andersen her at det kanskje kunne vært lurt å holde ut til 2017 (trolig sent 2017).
Faren ved dette er mva spøkelset. Man kan riktignok håpe på dollarsvekkelse gjennom 2016 og ut i 2017, men om han skal vente 2 år med å kjøpe bil er det 120.000,- i drivstoff rett ut av vinduet :)

Om pris er veldig viktig ville jeg gått for en sparsomt utstyrt S70D. Da bruker du 40-50% av batteriet hver dag avhengig av forhold. Mao kan du lade til 80% og plugge inn hjemme på ettermiddagen med 30% restkapasitet og på den. Med andre ord et gunstig bruksmønster for batteriet.

Gled deg til varm og isfri bil før hver tur, meget god fremkommelighet og meget god plass :)

Vil du legge på litt er nextgen-seter første tips. Kanskje luftunderstell om du har behov for ekstra bakkeklaring innimellom.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#11
Du får en 30 kwh Leaf for ned mot 1/3 av en Tesla. Tesla kan du derimot få fatt i brukt i motsetning til 30 kwh Leaf akkurat nå.

Dersom strekket du kjører går forbi en hurtiglader så er det ikke mange kwh du vil trenger på 30 kwh Leafen og good news er at dette batteriet tåler mer lading og dermed skal det ikke være nødvendig å stå veldig lenge, selvsagt er det minus 20 så går det nok tregt uansett.

Jeg skal bruke min 30 kwh søkklasta på ett strekket på 155 km (sånn ca hver helg før 70D kommer til høsten) og jeg regner med at jeg må stoppe da dette er opp og ned til fjells ofte med mye fuktighet og dermed litt tøff bruk av klima og mer rullemotstand. På tørre dager med god temp tenker jeg at det går helt hjem, iallefall fra fjellet og ned, litt av problemet er at de heftige bakkene kommer med en gang så med full-ladet batteri får jeg ikke noe særlig regenerering og på vei opp ønsker du å ha litt i banken når du klyver opp over og kwh forsvinner som dugg for sola.

Det jeg trøster meg med er at jeg med dagens slitte Leaf bruker 40 min å lade opp nok så trenger jeg kanskje bare 10 min på den nye Leafen og av og til kan vi klare det uten å lade...

Du har jo også den utfordring at du får kald bil halveis som vil ta ekstra strøm ifht om du kjøre strekket i ett...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Electrix

Hvis ikke du har krav om ny bil så kan du få en brukt Tesla S85 til rundt 500 000, da er du bare 70 000 opp fra octaviaen, med ditt kjøremønster har du spart inn dette bare i diesel og oljeskift før det er gått to år.

Et annet rimelig alternativ er en brukt Leaf til 130 000. Da må du ha lademulighet på parkeringen, men med såpass store besparelser så kan du legge en del på bordet for finansiering av ladestasjon og likevel gå i pluss.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

BobbyBrown

Sitat fra: kodalse på torsdag 17. desember 2015, klokken 07:55
Enig med Andersen her at det kanskje kunne vært lurt å holde ut til 2017 (trolig sent 2017).

Erfaringen jeg sitter med fra tidligere modeller er at du trolig klarer deg med en 2016 Leaf ned mot -10 grader, men under dette vil du nok slite.
Se ellers tabellen under som baserer seg på 2012 modell og tilsvarende terreng/hastighet som du beskriver.

Kanskje litt OT, men hvorfor bruker leaf mer energi i lavere temp? Varmepumpen trekker jo mindre strøm jo kaldere det blir....snakker her om fra -20 og ned til -40...

Øyvind.h

Nei. VP trekker mer strøm jo kaldere det er. Dette avgjøres av maks effekt for pumpe og maks effekt for inne-del.
Og du kan ikke regne med særlig COP når du går lavere enn -20 med en bil-varmepumpe. Dvs da stiger forbruket kraftig pga behov for resistive varmeelementer.
I tillegg stiger luftmotstanden og varmetap.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA