Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hver 3 bil som blir solgt er en elbil

Startet av pendlern, tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

BobbyBrown

nei, jeg er rimelig sikker på at varmepumpe trekker mindre strøm jo mindre effekt den kan gi. Dette gjelder i alle fall varmepumpene som installeres i de tusen hjem idag. En varmepumpe trekker dermed mest strøm på rundt +7 grader C. (luft til luft)

Hansi

#16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. desember 2015, klokken 07:20
Jeg tror at hvis jeg skulle valgt noe annet enn Tesla, så ville jeg valgt BMW i3 REX. Med rekkeviddeforlenger kan du da være sikker på å komme deg frem, men samtidig er batteriet stort nok til å dekke nesten all kjøringen.

Eller så ville jeg holdt ut til 2017 - da vil det være et større utvalg av elbiler med god rekkevidde.

Enig. Mesteparten av de 150km bør gå på strøm med i3 REX, spesielt hvis du kan lade et par timer. Får en ganske godt spekket High Voltage Edition til ca. 370'.

For alle  dagens elbiler med unntak av Tesla er 150 km uansett vær i grenseland.
Med REX er du også helt kvitt eventuell rekkevidde-angst og kan også kjøre lengre turer.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: BobbyBrown på torsdag 17. desember 2015, klokken 21:28
nei, jeg er rimelig sikker på at varmepumpe trekker mindre strøm jo mindre effekt den kan gi. Dette gjelder i alle fall varmepumpene som installeres i de tusen hjem idag. En varmepumpe trekker dermed mest strøm på rundt +7 grader C. (luft til luft)
Ettersom varmepumpen produserer mindre varme ved lavere temperatur, så må man tilføre mer og mer varme fra helt vanlige resistive varme-elementer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: BobbyBrown på torsdag 17. desember 2015, klokken 21:28
nei, jeg er rimelig sikker på at varmepumpe trekker mindre strøm jo mindre effekt den kan gi. Dette gjelder i alle fall varmepumpene som installeres i de tusen hjem idag. En varmepumpe trekker dermed mest strøm på rundt +7 grader C. (luft til luft)
Det er fortsatt feil.

En varmepumpe har to begrensninger - effekt inn og effekt ut.
Effekt inn begrenser hvor mye strøm den maksimalt kan trekke fra veggen.
Effekt ut begrenser hvor mye varme innedelen klarer å kvitte seg med.

Sett en enkel strømmåler i stikk-kontakten der du plugger i varmepumpen din. Da ser du enkelt at den trekker langt mindre for å produsere samme varme i mildvær.
Min varmepumpe trekker bare noen hundre watt om det er såvidt pluss ute. Innedelen min kan ikke levere mer enn ca 3kW varme. Når vi er nede i -10 som for et par dager siden trekker den ca 1300 watt.

Mål selv, eller spør en fagmann :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitat fra: BobbyBrown på torsdag 17. desember 2015, klokken 14:59quote
Kanskje litt OT, men hvorfor bruker leaf mer energi i lavere temp?

Fint, ta varmepumpediskujonen i en annen tråd.

TS har to muligheter hvis det er elbil han går for:
a) Tesla som er en stor investering men som garantert takler ruten hele året
b) Leaf 30 som er rimeligere, men hvor man kanskje lade må de 10 verste dagene

Hvis Leafen koster 250' og Teslaen 600', og de er verdt 30% av nypris etter 5 år med din kjørelengde blir månedlig verditap kr 2900 for Leafen og kr 7000 for Teslaen. Ganske stor forskjell hvis du kun er ute etter en pendlerbil.

Vi er i en lignende situasjon med svært mye kjøring i familien. For oss er det ganske lønnsomt å flytte flest mulig kjørte km fra Teslaen til Leafen slik at førstnevnte varer noen år ekstra/taper seg noe mindre i verdi.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gekko

Hei !

Jeg ville ikke vært i Tvil. Har en Leaf og en Ampera. I dette tilfellet er det kun Tesla eller en Plug-In som gjelder.
Jeg kjører 5-8mil før aggregatet på Amperaen slår inn. Minste i har hatt om vinter er 5 mil og på sommer ligger jeg på 7-8 mil.
Den har forbruk på ca 0,5 l/mil bensin når den er tom for El. Lader på vanlig 10A stikk og ca 5-6 timer ladning. Får du ikke ladet underveis blir det ca 5l drivstoff pr 15mil som er en stor reduksjon fra 15-17 l
I Anbefaler å prøvekjøre en Ampera :-)

Lykke til.
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Gliderman

Sitat fra: Gekko på fredag 18. desember 2015, klokken 22:02
Hei !

Jeg ville ikke vært i Tvil. Har en Leaf og en Ampera. I dette tilfellet er det kun Tesla eller en Plug-In som gjelder.
Jeg kjører 5-8mil før aggregatet på Amperaen slår inn. Minste i har hatt om vinter er 5 mil og på sommer ligger jeg på 7-8 mil.
Den har forbruk på ca 0,5 l/mil bensin når den er tom for El. Lader på vanlig 10A stikk og ca 5-6 timer ladning. Får du ikke ladet underveis blir det ca 5l drivstoff pr 15mil som er en stor reduksjon fra 15-17 l
I Anbefaler å prøvekjøre en Ampera :-)

Lykke til.

Har akkurat samme kombinasjon med samme erfaring. Et realt vinnerlag.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

Sitat fra: pendlern på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:27
Hva er deres tanker? Hva ville dere gjort? Synes 60.000 kr er mye i bare drivstoff pr år når ene er student og andre jobber.

Har du tenkt på BMW i3 med range extender? Da får du en kul bil som kan kjøre strekningen de fleste ganger uten å bruke noe bensin, men som har rekkevidde god nok med bensin til å klare de kalde dagene, samt kunne ta deg på turer et stykke mer enn vanlige elbiler (med unntak av Tesla), og en pris langt under Tesla.

Trekkoppbil

#23
Jeg vil advare litt mot å kjøre Leaf 15 mil på en lading:
Det er for spesiellt interresserte.

For den som klarer å finne en løsning, kan det være morro med en Leaf.

Om du har mulighet og tolmodighet til å lade 15 minutter på Statoil Breivika, så kan du forhåpentligvis berge deg der til vanlig. Parkerer du lenge ute, så det er fare for at batteriet blir kallt, må du huske å lade før du parkerer.
Gamle Leafer er greie å hurtiglade når batteriet er ganske tomt, men når det kommer opp i ca 50%, så går ladestrømmen ned. På 2013-modeller har jeg opplevd at strømmen går ned ved ca 40%.  Jeg leste om noen som hadde lada 30kwt-batteri ved et tilfellet, og da fikk de full ladestrøm til batteriet hadde passert 80% lading.
Det er mulig du vanligvis vil ønske å lade 5-10 minutter, men andre Statoil-stasjoner jeg har sett har et sært betalingsssystem der du betaler for 15-minuttersintervaller. Du kan jo sjekke opp med Traasdahl AS om laderen der kan brukes som reserveløsning.

Kjører du Leaf i Nord-norge, kan man ha nytte av å ettermontere bensinvarmer til kupeen. De eldste Leafene har vannbåren varme hvor man kan sette inn en varmer, og man kan etterisolere slanger. Nyere Leafer har ikke vannbåren varme, og jeg kjenner ikke til hvilke muligheter man har der.

Den som virkelig vil lade, finner alltids en ladeplass som ingen andre klarer å se. I nærheten av parkeringsanlegg, kan det være en eller annen industrikontakt som ingen bruker og som andre bilister ikke har passende støpsel til. Har man skjøteledning, falkeblikk for stikkontakter og sans for kreative løsninger, så kan man komme langt.

Er farta maks 80, og ganske jevn, så har ikke Leafen så høyt forbruk.  6-7 km pr kwt bør være overkommelig, og kjører du økonomisk under gunstige forhold kan du komme opp i 7,5 km pr kwt. Bruker du varmeapparratet mye og kjører vanlig, kan det være snakk om 5-6 km pr kwt. Jeg har ikke erfaring med sprengkulde.

Jeg kjenner ikke til hvor mange kwt du får ut av et batteri på 30kwt. Jeg mener å ha sett et bilde fra noen som skulle ha lada fra 0 til 90%, og de hadde fått ca 21 kwt iflg hurtigladeren.
På 2013 Leaf har jeg erfart å få 19-22 kwt på 100% lading.
Med 2012 Leaf har jeg erfart 18-19 kwt.

Kjører man på langtur med små marginer, så må man hele tida følge med på gjenværende lading, avstander og forbruk, og man må beregne og legge opp kjørestil så man kommer fram.  Det kan være gøy for den som har interesse av det.
Å tømme batteriet for mye kan nok tære på batteriet, og det spørs om man bør unngå å gjøre det til daglig.

Hvis du prøvekjører ulike biler, så kan du sjekke opp hvilke forbruk du får ved ulike kjøremønstre, hvis du restarter tellere først og følger med, og helst bruker Leaf Spy Pro i tillegg.  Du kan spørre selgere om å få prøvekjøre, eller du kan leie bil på f.eks gomore.no eller nabobil.no.

Ampera er en morsom bil som også er gledelig på langkjøring. Ulempa med den er at det er moms på den, man kan ikke kjøre i kollektivfelt, og det er bompenger. Skal du ha fullt ut nytte av en Ampera, så vil du ha fordel av å lade 3-4 timer til vanlig antar jeg, før du reiser hjem.

AppleKnocker

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 20. desember 2015, klokken 22:16
Jeg vil advare litt mot å kjøre Leaf 15 mil på en lading:
Det er for spesiellt interresserte.

Regner med du snakker om 24kwh Leaf.  Min erfaring er at mer enn 10 mil om vinteren og mer enn 13 mil om sommeren, krever spesialtiltak.
30kwh versjonen bør klare 15 mil greit når det ikke er ekstreme forhold.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Test av 30kWh Leaf her: http://elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3692-aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf

De kom 147km med 3% igjen på batteriet, under vinterforhold som neppe kan beskrives som spesielt krevende.

Siden trådstarter ikke har lademulighet på jobb, må han også bruke dyrebar batteristrøm til defroster/oppvarming før returen. Det stjeler mye rekkevidde, kontra forvarmet bil.

Jeg tror at 150km tur-retur jobb i Nord-Norge vil bli en kjølig fornøyelse vintertid med 30kWh Leaf. Og kanskje flere dager med hurtiglading enn man egentlig har lyst til.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SurSnasen

Sitat fra: pendlern på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:27
Så lurer jeg også på hva man kan forvente av restverdi på en tesla som er kjørt 40-45.000 km i året. Også tenker jeg jo at batteriet ikke vil holde i så mange år, siden kjørelengden er så høy og bilen lades så ofte.

I dag kjører jeg en SUV med diesel forbruk på 1-1,3 liter mila, så det vil jo klart være mer økonomisk og kjøpe en elbil. Bare i drivstoff bruker jeg over 60.000 kr i året.

Forutsetning: Skoda Octavia til 430 000 kroner i innkjøp vs Tesla Model S 70D til 730 000 i innkjøp.

Skoda'en må du regne forbruker rundt 0,55 liter på mila i snitt gjennom hele året. Tesla'en må du nok regne med at du må etterfylle i snitt 2,5 kWh per mil du kjører. Regner du literpris på diesel til 13 kroner, og strømpris gjennom året på 1 krone pr kWh, ender du på 40 000 km i året på 28600 kroner i diesel versus 10 000 kroner i strøm om du lader alt hjemme.
Service må du påregne minst 7000 kroner i året på Skoda'en, mens Tesla'en nok må påregnes 5000 kroner i året.
Årsavgift er 3200 kroner på Skoda versus 500 kroner på Tesla.
Forsikring kan du til Skoda få for 4000 kroner i året, mens jeg tipper, ut fra anslagene jeg har fått så langt i forsikringsspørrerunda, ca 7500 kroner for Tesla.
Nå vet jeg ikke hvordan du vil finansiere, men la oss si at du i snitt har en belåning gjennom 5 år på 70% av innkjøpsprisen. Da har du, med 3% nettorente, en rentekost på 12900 kroner for Skoda mot 21900 kroner på Tesla.

Så kommer den store, stygge ulven: verditapet.
Regner vi at du kan få tilbake 40% av bilens innkjøpspris om du selger om 5 år (kanskje litt optimistisk), så blir årlig verditap på Skoda 51 600 kroner. Tesla havner på 87 600 kroner.

Summerer vi så havner vi på 107 300 kroner i året for å ha Skoda'en, mot 132 500 kroner i året for å ha Tesla'en.

Nå vet jeg ikke behovet ditt for størrelse, men dersom du har mulighet, slenger jeg meg på de andre som foreslår i3 REX.

Elbil fundamentalist

Hvis du regner på nytt med en S70 til 570' og tar utgangspunkt i at 40.000km benytter "gratis" supercharger 40% av ladingen, så blir Teslaen billigere enn Skodaen. Og Teslaen vil fortsatt være svært velutstyrt selv i basic utgave.

Så jeg vil anbefale Teslaen har. En bil som vil ha lavere verdifall en diesel Skodaen med tanke på alle de restriksjoner som kommer fremover for å beskytte byer mot luftforurensingen og fordeler for elbiler vil bli samlet sett være positivt slik at elbiler skal relativt sett komme bedre ut en fossilbiler.

Å kjøpe en ny dieselbil i dag er risikosport... En Tesla ikke så mye. Det vil bli dyrere med elbil med mva etc. som vil presse bruktbilprisene relativt sett videre oppover eller bremse verdifall..
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Panduck

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 24. desember 2015, klokken 02:36
Å kjøpe en ny dieselbil i dag er risikosport... En Tesla ikke så mye. Det vil bli dyrere med elbil med mva etc. som vil presse bruktbilprisene relativt sett videre oppover eller bremse verdifall..

Med et marked i en slik omveltning som vi ser begynnelsen på i dag, er "risikosport" det rette begrepet. Jeg kan rett og slett ikke begripe hvordan folk fremdeles kan regne med "normal avskriving" på bensin / dieselbiler, når sannsynligheten for at det kan bli ekstremt vanskelig å selge bensinbiler om noen få år virker å bli mer og mer reel. Det vil nok være et marked i god tid fremover, men prisnedgangen på fossilbiler kan bli langt, langt over det vi normalt har hatt.

Om jeg hadde hatt behov for besinbil i dag, ville jeg ikke gått for en ny bil til over 400.000, men noe brukt til rundt 100...

Bjølseth1

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 20. desember 2015, klokken 23:54
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 20. desember 2015, klokken 22:16
Jeg vil advare litt mot å kjøre Leaf 15 mil på en lading:
Det er for spesiellt interresserte.

Regner med du snakker om 24kwh Leaf.  Min erfaring er at mer enn 10 mil om vinteren og mer enn 13 mil om sommeren, krever spesialtiltak.
30kwh versjonen bør klare 15 mil greit når det ikke er ekstreme forhold.

Lurer på hvilke spesialtiltak jeg gjør som gjør at jeg klarer 5,4 mil x 3 dager før jeg må lade på sommeren.... Men på vinteren er jeg enig med deg.
Jo hei å det går

acenta

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA