Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Jævla Hippie, tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

pudderjagar

Med dei data eg ser over og den erfaringa eg har med min bil så kan da virka som om den har ei eller anna sperre når da vært for kaldt slek at batteriet ikkje skal ta skade. Å lade eit batteri til 100% i sprengkulde er ikkje sunt sjøl om da ligg inne ein buffer i topp og botn.

Når du leser av på forbruk i kwt så vil du få same talet heila året rundt. Problemet er at batteriet ikkje klarer å leverer 22 kwt når da vært kaldt. Den beste indikatoren på kor mykje du treng på vinteren er %. Husk og at bilen brukar mykje til varme om vinteren. Dette oppgjev han nederst på skjermen og må leggjast til brukt energi.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

I natt ladet bilen til 100% for første gang på 12 dager.. Det var vel helst fordi det er litt varmere i været nå men det kan også være fordi jeg kjørte på 'langtur' i går for første gang på flere måneder og dermed hadde varmt batteri da bilen ble satt til lading?

Artig tur, startet med 94% på batteriet og estimert rekkevidde på 69 km(forvarmet bil). Jeg skulle kjøre noen hjem, 46km en vei. Godt over rekkevidden altså. Den første kilometeren forsvant før jeg hadde kjørt 100m men etter det så forsvant kilometerne fra estimatoren saktere enn jeg kjørte. Første milen 'kostet' kun 7km i rekkevidde. Da jeg var 20km hjemmefra hadde jeg for første gang nok rekkevidde til å komme hjem men siden det var siste lademulighet tok jeg ikke sjansen og stoppet for å lade litt.. Restkapasiteten da jeg kom hjem antyder at jeg kunne kommet hjem med 2-3% igjen på batteriet hvis jeg ikke hadde stoppet for å lade.

Resultatet overrasker for så vidt ikke men jeg tenker at forvarmingen ikke hever batteriet til arbeidstemperatur og at arbeidstemperatur ikke blir nådd før etter en mil eller to?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

pudderjagar

Da svarer seg å blåse ut av batteriett av og til. Dra det gjerne ned til 10%. Sett så bilen på lading med ein gang så du utnytter varmen i batteria. Då går den oftest til 100%

Med -10 så får du oftest bare 13 grader på batteriet når du har kjørt da tomt. Forvarminga klarer å dra da opp til ca 6 grader. Hvis du då hurtiglader så kjem du opp i 23 grader og har ei betre rekkevidde. Eg ser at på vinteren er Zoe mykje meira nøyaktig på estimert km
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

I kveld var det nytt lavmål på lading, ble avsluttet på 79%..

Det er kaldt ute.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Barskog

Min teori er at vi nå begynner å se at batterikapasiteten er svekket. Forrige vinter opplevde jeg ikke at ladingen stoppet før 100% - den hadde jo da fremdeles tilgjengelig "buffer" å gå på.
Nå har bilen rullet 52.000 km så jeg frykter jeg ikke lenger har så mye av denne bufferen igjen på batteriet tilgjengelig (altså det som er mellom tilgjengelig 18,8 kWh og bruttokapasiteten på 22 kWh). Får håpe jeg tar feil, eller at kapasiteten synker under 70% innen garantitiden går ut, slik at batteriet blir erstattet..
Noen som forresten vet hva de regner 70% av når det gjelder garantien? bruttokapasitet 22 kWh eller de tilgjengelige 18,8 kWh??
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

THE

@Barskog, Zoe har brutto 26kWh og netto 22kWh (Q210) eller 23,3kWh (R240). Hvis du setter bilen til lading med kaldt batteri i kaldt vær så vil du slite med å få 100% SOC. Nå når det er kaldt tror jeg det er mye lurere å sette bilen på lading med en gang du parkerer etter en lengre kjøretur i stedet for å lade med kalenderen basert på at bilen skal være ferdig til ei bestemt tid på morgenen.

Satte bilen til lading i går kveld (-10 grader ute) med god temperatur på batteriet, og bilen ladet til 100%. I dag tidlig (-15 grader ute) startet lading på 97%, ladet opp igjen til 100%.

Med kaldt batteri sliter jeg med å få 100% lading selv ved noen få minusgrader. På det verste hadde bilen stått i litt over 1 døgn i -10 grader, da stanset lading på 88%, og det var umulig å starte lading igjen. På morgenen ladet den til 91% da den startet lading i forbindelse med programmert forvarming. Har også et par andre eksempler der jeg har latt bilen avkjøles før den blir satt på lading, og da vil den ikke ta 100% lading hvis det er under ca -5 grader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Med Canze appen ser man helt klart at det er batteritemperaturen som bestemmer ladefarta og hvor høy SoC man får ladet til. Dersom bilen har kjørt en langtur ( over 50 km) er gjerne batteritemperaturen på over 10+ selv om det er -20 ute, da kan bilen lade med full fart og helt opp til 100%.  Ved lading på 3kw faller dessverre temperaturen sakte mens bilen lades, så da kan man ikke regne med å få ladet til 100% selv etter en langtur hvor man parkerer med +15 grader på batteriet. Har man bare kjørt noen småturer er gjerne batteriet -5 grader når man parkerer, da går lading svært tregt og stopper lenge før 100%. Det lønner seg alltid å starte lading med en gang man har mulighet, da får man ladet batteriet mens det holder en høyere temperatur.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

Nå er det -22 ute og jeg har akkurat satt bilen til lading. Burde ikke bilen starte ladeprosessen med å få batteriet opp til en mer fornuftig temperatur?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Sitat fra: ladov på torsdag 21. januar 2016, klokken 23:09
Nå er det -22 ute og jeg har akkurat satt bilen til lading. Burde ikke bilen starte ladeprosessen med å få batteriet opp til en mer fornuftig temperatur?
Det hadde kanskje vært fornuftig når du har 11kw tilgjengelig, men sånn er det altså ikke. Dersom du parkerte med et noenlunde varmt batteri og lader med 11kw kan du trøste deg med at batteritemperaturen ikke faller noe særlig under lading. Det er værre for oss som bare har 3kw lader, da vil det i så sterk kulde føre til at batteritemperaturen faller under lading.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ladov

Er batteripakka isolert? Det virker ikke sånn på bilen min.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA