Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Plan for lading av 3 biler på kontoret, E-up E-golf og tesla model s

Startet av DonPedro, tirsdag 19. januar 2016, klokken 17:18

« forrige - neste »

DonPedro

Hei,

Tenker på om Model Xen kunne brukes for 2 voksne og 6 barn (alder 0-13, altså inkl. en baby). Det ser ikke uten videre sånn ut for meg, men er det noen som har noen tanker om dette?

Hilsen DonPedro
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

Tja. Ettersom Model X er 5/6/7-seter blir det vanskelig å stappe inn 8 pers. I hvert fall om alle skal sitte fastspent :)

Hadde de eldste ungene vært så gamle at se straks flyttet ut hadde saken stilt seg annerledes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Denne er EU-godkjent, og er derfor godkjent i Norge også:

http://multimac.co.uk/home

En 4-seter i 3. seterad burde dekke dette ganske greit.

Øyvind.h

Kan vel gå ettersom det er 2x iso på 3. seterad? Men spørsmålet er om du klarer å skvise den inn mtp at de to bakerste setene er helt bak ved bakhjulene. Dvs. mye trangere enn 2. seterad. Kan godt være 135cm holder, men ville nok målt først :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Sitat fra: DonPedro på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:54
Hei,

Tenker på om Model Xen kunne brukes for 2 voksne og 6 barn (alder 0-13, altså inkl. en baby). Det ser ikke uten videre sånn ut for meg, men er det noen som har noen tanker om dette?

Hilsen DonPedro
Enkle svaret er NEI
Siden den kun er registerte for 7 personer.

Løsningen som er skissert i poster over vil IKKE fungere, det er ikke plass i rad3 og rad3 så kjøres stolene frem og vippes for at folk kan sitte i rad 3.

VW Carawelle fås som 8 seter, ellers er det minibuss neste.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

petersv

Nå må du lese linken min Sigurd før du svarer ;)

Med en Multimac 1000 på 3. seterad får du 3 små inn der, ev. en Multimac 1320 på 2. seterad for 4 små der. Ingen problem.

EDIT: etter å ha sett litt på videoer av 2. seterad i aksjon er nok første alternativ best, siden stolene går individuelt fram og tilbake avhengig av hvilken side som åpnes for ser det ut som. Hvis man kan låse operasjon av de sammen burde 2. seterad også passe ti Multimac.

Silkefot

Vel, om det i vognkortet ditt står at du kan ha 7 pers i bilen sliter du litt om du kommer med 8 uansett hvordan du har fått dem inn. At det er mulig å sette dem inn med sikkerhetsbelte er ikke det samme som at det er lov
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Amoss

Sitat fra: Silkefot på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:20
Vel, om det i vognkortet ditt står at du kan ha 7 pers i bilen sliter du litt om du kommer med 8 uansett hvordan du har fått dem inn. At det er mulig å sette dem inn med sikkerhetsbelte er ikke det samme som at det er lov

Model S selges som "7 seter" hvorav 2 er bakovervendte barneseter i bagasjerommet. I vognkortet står det at bilen er registrert for 5 personer, men det er fortsatt lov å ha 7 personer i bilen, dersom 2 er barn som er fastspent i disse barnesetene.

Samme regel vil høyst sannsynlig også gjelde her, selv om det ikke er fabrikkmonterte seter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

Stemmer, så lenge de er godkjente iht EU-krav og barna er under 12 år er det ihht regelverket uavhengig av antall personer bilen er registrert for.

Griffel

http://www.vegvesen.no/Hovedside/slutt-p%C3%A5-ekstra-barn-i-bil-og-p%C3%A5-moped

Regelendring 1.8.2013:
Sitat
Ekstrapassasjer i baksetet
I dag kan man i enkelte biler med stort baksete og uten krav til bilbelte ha med ett ekstra barn under 15 år i tillegg til det antallet passasjerer bilen er registrert for. Hovedsakelig gjelder dette eldre veteranbiler. Regelen har medført en del usikkerhet om hva som faktisk er tillat og forsøk på oppfinnsomme løsninger uten tilfredsstillende sikkerhet verken for barnet eller andre i bilen. Av hensyn til trafikksikkerhet og for å fjerne denne usikkerheten vil regelen nå oppheves. Ingen biler kan ha flere passasjerer enn hva de er registrert for.

men lovdata er ikke like bastante: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3?q=kj%C3%B8ret%C3%B8yforskriften#KAPITTEL_3

Sitat
3-1.Antall personer
1.   Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.
2.   I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)   Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

Denne diskusjonen er tatt før i sammenheng med barnesetene i Model S, det er EU-direktivet som bestemmer dette, ikke kjøretøyforskriften. Graver man litt i forumet finner man forklaringen.

Kjapt google-søk viser til dette direktivet, som igjen viser til andre direktiver som sier noe om dette. https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2014/apr/barnesikring-i-bil/id2433598/

DonPedro

Takk for gode svar! (Og beklager forsinket takknemlighet, ting skjer).

Jeg synes den Multimac-løsningen ser fin ut. Men jeg kan kanskje ikke installere en 4-seter på 2. raden, siden den glir fremover? Får jeg en 3-seter inn på 3. raden, mon tro?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

petersv

Det kan hende, målene er ute, sjekk på tcm. Så sjekker du multimacs mål på deres sider. Tror du har gode sjanser.

Teslanewbie

Multimac 930 passer på 3 seterad til en BMW x5 , da burde den passe på TMX 3 seterad også .

http://multimac.co.uk/quick_checker_results
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kristian O

Ser at trådstarter nevner at en av ungene er en baby. Det er påbudt å sikre barn under 9 kg i bakovervendt bilstol, og påbudt å sikre barn til de er 135 cm med godkjent barnesikringsutstyr.
Så for meg virker det opplagt av "benken" det vises til over er heilt utelukket for en baby, og muligens for andre barn under 135 cm.
I tillegg er det anbefalt å sikre barn bakovervendt til de minst 4 år.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA