Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan smørefett i hjullager ha innvirkning på rekkevidde?

Startet av Bjoris, tirsdag 19. januar 2016, klokken 16:25

« forrige - neste »

Bjoris

Er "plutselig" uten Tesla da det ble for fristende å selge til god pris. Jeg har ny i bestilling til Aug 2016, men ser jo at det er mye spennende på trappene. Jeg er blant dem som brukte vesentlig mer på bil enn "normalt" for å få klørne i en Tesla i 2014 og jeg tror mange Tesla-eiere kjenner seg igjen i denne beskrivelsen. Vi har rettferdiggjort kjøpet i lavere driftskostnader og at det var ok å bruke disse på en dyrere bil.

Økonomisk har Teslaen vært en suksess-historie av dimensjoner, men den boblen er jeg redd ikke vil vedvare og det kan bli veldig dyrt å eie en Tesla om billigere konkurrenter leverer samme rekkevidde og bilene ellers vil fungere som bil nr. 1.

Jeg har derfor begynt å interessere meg veldig for hva annet som kommer fremover før jeg må bestemme meg for å ta ut eller tape forskuddet på min 70D. Antakelig er det ikke noe annet i butikkene når min 70D er klar, men frem til da vil det komme mye info om spennende biler som jeg tror vil røre litt rundt på etterspørselen etter Tesla.

Her er en fin oversikt fra elbilforeningen:

http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3688-de-aller-nyeste-elbilnyhetene

Av disse som nevnes her er det bare Hyundai IONIQ jeg ser på som ett reelt alternativ til en Tesla og da som en bilnr 1, nå vites ingenting om rekkevidde, størrelsen er vanskelig å bedømme, prisen må være vesentlig lavere selvagt, men den ser en del større ut en Leaf og Bolt, prisen vet vi ikke noe om og vi aner lite om hurtiglading mv. Antakelig CCS/CHAdeMO som nedtur ifht SC.

Jeg må innrømme at jeg kunne levd med en slik bil om den f.eks er 300.000 rimeligere enn 70D  og rekkevidden er godt på 300 km tallet... Jeg tror også at Bolt og Leaf vil ta markedsandeler fra Tesla selv om de er i en annen klasse størrelsesmessig, tror nok mange kjører rundt i større bil enn det de faktisk trenger.

Så er det jo mye annet som frister med Teslaen så jeg tror nok jeg havner på 70Den, men er mer usikker denne gangen, men så vet en lite om alternativene enn så lenge også, for min del betyr det MYE om dette er biler en kan få kloa i 2016 starten på 2017 ifht om det er fantasibiler som du i praksis ikke har i garasjen før 2018... som jeg er helt sikker på gjelder for M3 med trackrecorden Tesla har med å lansere biler til avtalt tid:)






I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cairnz

Det er ingen reelle konkurrenter med tanke på rekkevidde og lademuligheter - og de som eventuelt måtte komme i 2016 eller 2017 er ikke reelle før de er faktisk sluppet. Om det er Audi eller Porsche eller Fiat eller noe kinesisk er forsåvidt irrelevant, så lenge ingen allerede -har- noe på banen. Jeg er som mange andre inneforstått med risikoen et kapitalprodukt som denne bilen er, og det er forsåvidt greit.

Jeg HÅPER at det minst er 3 aktuelle modeller fra en eller flere produsenter innen 2017 som har minst 400km rekkevidde (indikert) og et ladetilbud som er bedre enn det som eksisterer av Chademo/CSS nå, altså ladeeffekt >= 60kW. Jeg tviler, men jeg håper.
Elbilist

BMW850

Jeg tror ikke jeg kunne levd med noe annet  :P Tror mange skal slite med å nærme seg i kjøreegenskaper osv. Hvis vi ser bort fra konseptbilen til Porsche da  8) Men der blir nok prisen ganske så uoppnåelig.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Med dagens nypriser er Model S helt uaktuell for vår del. Da ville det i hovedsak vært fossilbiler til noe over halve prisen som er konkurrentene. Eller kanskje fossil + kortrekkevidde el. Problemet er at vi stadig trenger to biler med god rekkevidde...

...heldigvis kom bilparken på plass før grensa ble passert for vår del :)

Bjoris

Det er klart at du får ikke SAMME bilen for 300.000 mindre, men spørsmålet blir om det du får med Tesla da er verd de ekstra kronenen, jeg tror svaret blir ja for min del, jeg vil ha AWD f.eks noe som ikke har vært tale om på noen av bilene det snakkes om, det som blir interessant er NÅR kommer disse bilene i butikken, Leafen har jo ett 60 kwh batteri som allerede er vist frem for journalister, men de snakker likevel om Q2-2017, en Leaf er jo altfor liten også om den ikke vokser betydelig, Bolt er altfor liten som bil nr. 1, men denne Hyundaien er jo ikke helt på bærtur om den får lang rekkevidde...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:54
Med dagens nypriser er Model S helt uaktuell for vår del. Da ville det i hovedsak vært fossilbiler til noe over halve prisen som er konkurrentene. Eller kanskje fossil + kortrekkevidde el. Problemet er at vi stadig trenger to biler med god rekkevidde...

...heldigvis kom bilparken på plass før grensa ble passert for vår del :)

Jeg er enig, jeg har begynte å lure på om det er verdt prisen, selv om jeg nå har sikret til lavere enn dagens pris, men det er så totalt uaktuelt med en fossilbil eller hybrid at det SKAL være elbil. Nå blir vår bil nr. 2 en 30 kwh Leaf fra januar av og pt er det jo den med lengst rekkevidde ifht pris, men jeg ser at det blir altfor mye stress å ha den som bil nr 1 og den har altfor liten plass...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

fonberg

-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjoris

#7
Sitat fra: fonberg på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:30
For meg ser det ut som det er TM3 du venter på.

Mja, jo det er nok det, spørsmålet er om den kommer tidsnok, vi skal nå klare oss med 2 Leafer til Aug 2016, tipper behovet for en større bil til da har blitt meget prekært, men good news er at vi da rimelig sikkert iallefall vet hvordan M3 skal se ut og mer om rekkevidde, options etc...

Får håpe 30 kwh Leaf overprestererer solid så kanskje jeg kan dra dette ut til en M3, men er redd den ikke blir å se i Norge før 2018 og da har vel delvis MVA blitt innført etc så da er det jo ikke noe stort poeng å vente... Venter jo ikke til billig bilene blir dyrere, hehe!

Vel, kan jo fort bli 70D til M3 kommer, men er da redd prisfallet på 70D blir stort...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Amoss

Sitat fra: bjoris på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:28
Av disse som nevnes her er det bare Hyundai IONIQ jeg ser på som ett reelt alternativ til en Tesla og da som en bilnr 1, nå vites ingenting om rekkevidde, størrelsen er vanskelig å bedømme, prisen må være vesentlig lavere selvagt, men den ser en del større ut en Leaf og Bolt, prisen vet vi ikke noe om og vi aner lite om hurtiglading mv. Antakelig CCS/CHAdeMO som nedtur ifht SC.

Er enig i at denne kan se litt spennende ut, men som sagt, lite man vet om den enda. Men rekkevidden er visstnok forhåndsannonsert til "300 km", så "godt på 300 km tallet" er nok å håpe på mye, og det er fortsatt ukjent hvilken målestandard disse 300 km er ment å bli oppgitt etter. Frykter det er en asiatisk norm ala NEDC...

Bilen er vist ment som en Prius konkurrent (den kommer jo også som (plugin-)hybrid). Så utseende og størrelse sikter nok inn på det segmentet.


Sitat fra: bjoris på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:55
... Leafen har jo ett 60 kwh batteri som allerede er vist frem for journalister, men de snakker likevel om Q2-2017, en Leaf er jo altfor liten også om den ikke vokser betydelig, Bolt er altfor liten som bil nr. 1, men denne Hyundaien er jo ikke helt på bærtur om den får lang rekkevidde...

Leaf med dette 60 kWh batteriet skal visstnok komme i helt nytt design, så mulig den også blir større? Men ja, da er vi så å si ved den forventede starten på produksjon av TM3...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

Ingen av disse konkurrentene som er vist til hos elbilforeningen ville holdt for våre behov. Nominell rekkevidde på 300 km gir for lite reell rekkevidde. Men vi er blant de sikkert mange som valgte Tesla selv om den er for stor - sist vi kjøpte bil sto valget mellom godt utstyrte utgaver av Volvo V40 og Mercedes A-klasse, som begge er store nok bortsett fra at de har litt liten bagasjeplass. Leaf må bli mindre stygg, få minst 30 mil reell rekkevidde og få opplevd kvalitet og hjuloppheng på nivå med de to nevnte i Golf-klassen om den skal bli aktuell.

En Model 3 kommer om så mange Teslauker at det ble S til slutt. Håper på en coupépreget Model 3 med innvendig volum som en Golfklassebil, litt større bagasjerom, god langturkomfort og finish minst på nivå med Model S - i så fall kan den erstatte S for oss om noen år. Men jeg ser ikke en realistisk konkurrent på veien på det norske markedet før tidligst 2018.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Elbil fundamentalist

Fikk bakoversveis da en kollega av meg som ikke har vært veldig elbil interessert sa at han skal kjøpe elbil så straks denne kommer ut for salg:

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Beamer Screamer

Viktig å huske på at for folk flest så er det ikke bare andre elbiler som er alternativer til Tesla. Alle andre biler er alternativer. Teslaeiere i min bekjentskapskrets og kolleger er ikke spesielt opptatt av verken Tesla eller elbiler, de vil ha noe nytt og spennende samt luksus og gode ytelser (og valuta for pengene).

Tesla har vært alt det, og ikke minst har prisen vært riktig. Men nå med dollarkursen og gunstigere avgifter for plug-in hybrider så seiler disse opp som bedre og mer spennende alternativer. Så de som kjøpte TMS for 1-2-3 år siden, og som har ventet altfor lenge på TMX, ender nå stort sett opp med de nye plug-in SUVene.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

elektro

Jeg vet også om mange som ikke har Tesla fordi det er en elbil, men mer på tross av at det er elbil..

Men om man kjøper f.eks. en XC90 T8 til 1 Mill, har man ikke da en håpløst utdatert bil når TMX kommer, for ikke å snakke om når Audi Q6 e-Tron kommer i 2018? Du får en hybrid SUV som har 30-40  km. elektrisk rekkevidde, veier flere hundre kilo ekstra i forhold til bensin/diesel og ikke har noen avgiftsfordeler, annet enn ved innkjøp. Bra for lokalmiljøet i Oslo iom. at de fleste sv disse ruller mellom Oslo Vest og sentrum til daglig, men..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Ctran

Mener det er ingen reel konkurrenter nå eller senere med mindre dem har like stor SC nettverk som Tesla. Den dagen jeg kan kjøre ned til Spania og østover til Italia, Hellas osv så kunne jeg vurdert det. Bergen - Oslo går unna med en lading på Gol som er normalt uansett hva slags type bil man kjører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA