Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig kom Spotify

Startet av psyfoon, tirsdag 19. januar 2016, klokken 13:23

« forrige - neste »

psyfoon

Når lades startbatteriet? Kun når man lader fremdriftsbatteriet og ingen andre situasjoner bortsett fra hvis man manuelt setter på batterilader? Har dere opplevd at startbatteriet går tomt og i hvilke situasjoner kan det skje?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

pwb

lades vel som med alle andre biler, når man kjører. Men de har byttet ut generatoren med en konverter som henter strøm fra det store batteriet. Aldri opplevd at det har gått tomt.

SUNPWRD

Det lades når hovedbatteriet lades og under kjøring. Dette kan synliggjøres også. Sett bilen fra deg der hvor du skal lade. Ha en av dørene oppe slik at kupelyset er på. Sett ladekabelen i bilen mens du ser på kupelyset. Da vil du se at lyset plutselig blir sterkere. Dette skjer da 12v batteriet nå lades med ca 14v.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

#3
Har opplevd tomt batteri i sommar, men det var min eigen feil - OVMS var kobla til i 3 veker - det er for lenge. Målte til 1,3 V som er svært lågt.

Har ikkje opplevd problem etter dette, men så står bilen ikkje meir enn 1-2 dager uten å vere brukt. Skal reise vekk i jola, så spørsmålet er om den vil klare seg i igjennom den perioden. Må hugse å koble vekk OVMS - så skal det nok gå bra tenker eg.

Argi sin test metode med kupelys er fin - den viser og at 12 V batteri blir lada når "tenning" står på.

Her kan det leses om OVMS episoden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.msg381926.html#msg381926
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

psyfoon

Takk for svar. Var redd 12v batteriet kun ble ladet når fremdriftsbatteriet ble ladet. Men da skal det jo ikke være mulig å gå tom for strøm uten at man glemmer lys eller liknende og såfremt 12v batteriet er i god stand. Kan dog være lurt å koble til lader på 12v batteriet hvis bilen ikke brukes på en uke eller lengre kanskje.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

TB

Sitat fra: psyfoon på torsdag 17. desember 2015, klokken 11:07
Takk for svar. Var redd 12v batteriet kun ble ladet når fremdriftsbatteriet ble ladet. Men da skal det jo ikke være mulig å gå tom for strøm uten at man glemmer lys eller liknende og såfremt 12v batteriet er i god stand. Kan dog være lurt å koble til lader på 12v batteriet hvis bilen ikke brukes på en uke eller lengre kanskje.
Normalt forbruk når trillingene er parkert er tilnærma lik 0. Svært få komponenter som treng straum ved at det er ingen styring via APP. Mange av modellane har ikkje klokke ein gong :-)
(iMiev treng litt straum til fjernstyring av klima, men det er nok svært lite.)

Min erfaring med å gå tom var pga. OVMS. Den er kobla til ODB2 porten og har eit kontinuerlig forbruk. I løpet av 3 veker var dette forbruk så stort at batteri var tomt.

Uten OVMS tilkobla bør det gå fint med minst 4 veker. Sikker meir. 12 V bly batteri har alltid litt sjølvutlading - så det vil gå tomt ein gong, men det vil nok ta lang tid.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA