Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladetid Kiwi, Kløfta

Startet av TrondheimsLeaf, mandag 18. januar 2016, klokken 20:49

« forrige - neste »

TrondheimsLeaf

:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?

leafnor

Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:57
:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?
Du kan kjøpe en 16A ladekabel, går inn nesten 2 mil i timen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Panduck

Sitat fra: leafnor på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:57
:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?
Du kan kjøpe en 16A ladekabel, går inn nesten 2 mil i timen.

Er det å anbefale å lade med 16A kabel fra stikkontakt? Da bør man vel sette opp blå CEE kontakt med tilhørende sikring. Alternativt få en elektrikker til å sette opp en ladeboks. Angrer ikke på at jeg kjøpte meg en slik en, slipper styret med å plugge ledningen inn og ut. Ledningene koster jo nesten det samme.

Disse er jo flotte:
http://www.nofuel.no/Produkt/halo-16a-vegglader-type-1#

Selv om du ikke får 6,6kW, er det en stor forsjell å lade mellom 16A og 10A! (jeg lenker til nofuel. har ikke noe med de å gjøre. sjekk prisen flere steder før du eventuelt handler...)

leafnor

Sitat fra: Panduck på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:31
Sitat fra: leafnor på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 20:57
:( da har jeg ikke støtte for dette. Så da er det bare å glemme å lade hurtigere hjemme?
Du kan kjøpe en 16A ladekabel, går inn nesten 2 mil i timen.

Er det å anbefale å lade med 16A kabel fra stikkontakt? Da bør man vel sette opp blå CEE kontakt med tilhørende sikring. Alternativt få en elektrikker til å sette opp en ladeboks. Angrer ikke på at jeg kjøpte meg en slik en, slipper styret med å plugge ledningen inn og ut. Ledningene koster jo nesten det samme.

Disse er jo flotte:
http://www.nofuel.no/Produkt/halo-16a-vegglader-type-1#

Selv om du ikke får 6,6kW, er det en stor forsjell å lade mellom 16A og 10A! (jeg lenker til nofuel. har ikke noe med de å gjøre. sjekk prisen flere steder før du eventuelt handler...)
Godt poeng, og tenkte ikke på det i farten.
Jeg lader selv 16A hjemme, og ikke med kabel i stikkontakt men fra en 16A ladestasjon med egen 20A kurs og 3,5m2 kabel. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

TrondheimsLeaf

Takk for flotte svar.

Men i min situasjon nå så er det nok uaktuelt med veggmontert lader, da jeg er usikker på hvor lenge jeg blir boende.

Så en 16A lader fra stikkontakt er å fraråde? Selv om jeg har en 16A og 20A kurs?

Fant den her: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Vil den fungere på min Leaf, selv om den ikke har innebygd 6.6kw lading?

Mazzbot

#20
Den du linket til har type 2 uttak og passer ikke bilen din . Du trenger en type 1 ladekabel . Ladekabel for 16A og ladestasjon koster omtrent det samme , du må uansett ha en CEE kontakt .

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Panduck

Sitat fra: Sindresl på torsdag 17. desember 2015, klokken 12:50
Men i min situasjon nå så er det nok uaktuelt med veggmontert lader, da jeg er usikker på hvor lenge jeg blir boende.

Så en 16A lader fra stikkontakt er å fraråde? Selv om jeg har en 16A og 20A kurs?

Fant den her: http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-mennkes?category_id=5

Vil den fungere på min Leaf, selv om den ikke har innebygd 6.6kw lading?

16A er max på din LEAF. en 6,6kW leaf tar opp til 32A. Så ja, 16A vil fungere fint på din LEAF. Men det er ikke å anbefale å dra 16A over vanlig stikkontakt. Et alternativ er da

http://www.nofuel.no/Produkt/blue-spark-ladekabel-6-16a-mcee#product

Som har CEE kontakt, og du må få satt opp en 16A CEE plugg der bilen skal lades. Tror den må settes på 20A kursen din. Det er vel uansett ikke dumt å ha, en 20A kurs får du ikke brukt med normal stikkontakt på noen trygg måte. Da har du i tillegg en fin kabel som kan brukes på steder som har CEE utgang, og med en overgang også kan brukes fint på vanlig stikkontakter, og kan lade på steder der du ikke får lov til å trekke mer enn 6A. Om du flytter på deg kan du da få CEE kontakt på nye steder, og forsette å bruke denne for å lade.

Eventuelt fortsette å lade med normal 10A. Et alternativ er

http://www.nofuel.no/Produkt/7422--ensto-chago-16a-vegglader#product

Denne monterer du enkelt seg og plugger inn i stikkontakt, men da ikke med "makseffekten". Så kan du ta den med deg enkelt når du flytter, og få en elektrikker til å "fastmontere den", og switche spenningen opp til 16A. Fordelen er at du slipper å ta kontakten inn og ut hver gang du kobler til / fra bilen. Dette er ladeboksen jeg selv bruker, satt den enkelt opp i garasjen på egenhånd.

TrondheimsLeaf

Takk for gode råd og innspill.

Kanskje jeg må gå for den siste som ble nevnt der.

Men mitt spørsmål nå er det nødvendig? Hvor raskere vil en 16A lade i motsetning til 10A?

leafnor

Sitat fra: Sindresl på fredag 18. desember 2015, klokken 16:11
Takk for gode råd og innspill.

Kanskje jeg må gå for den siste som ble nevnt der.

Men mitt spørsmål nå er det nødvendig? Hvor raskere vil en 16A lade i motsetning til 10A?
Den er 1,6 gang raskere, så typisk en lading med 10A som tar 8 timer, tar 5 timer på 16A.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Panduck

Sitat fra: Sindresl på fredag 18. desember 2015, klokken 16:11
Men mitt spørsmål nå er det nødvendig? Hvor raskere vil en 16A lade i motsetning til 10A?

Å kjøpe en lader som den jeg lenket til før du flytter er kun nyttig for en ting: Du slipper å  ta kontakten inn og ut hver gang du skal lade, og ta kabelen inn og ut av bilen, noe som både er kjedelig og sliter på kontakten (som igjen kan skade den og gjøre det farligere å lade fra den. Dette er iallefall det man blir fortalt). Med mindre du får en elektriker til å kable den fast, får du uansett ikke 16A (dvs, du kan switche den til 16A selv om den er festet med stikkontakt, men da får du nok problem med forsikringsutbetaling om det skulle skje noe...)

For meg er de minuttene jeg sparer på å ikke ta kabelen inn og ut av bilen, nok til at jeg ikke angrer på å kjøpe den. Når du da i tillegg har en lader du kan fastmontere og få satt over til 16A når du har funnet et sted du vet du skal bo lengre, vet du at du slipper å kjøpe noe nytt når du ønsker "full effekt"..

Mazzbot

På 16A kurs eller høyere burde du ha en CEE kontakt, ladekabel og ladestasjon koster omtrent det samme .

Noen som vet om det finnes adapter til type 1 kabler ? Akkurat som tesla sin UMC som man kan bruke på CEE osv ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA