Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladetid Kiwi, Kløfta

Startet av TrondheimsLeaf, mandag 18. januar 2016, klokken 20:49

« forrige - neste »

TrondheimsLeaf

Hei.

Har kjøpt en brukt Leaf. Der det fulgte med en vanlig lader og en litt raskere.
Den på 16A er defekt. Selger mente det va ledningsbrudd i stikkontakt. Er det noe man kan gjøre selv? Evt vet et sted for den kan fikses?

Mvh, Sindre

3irikur

Kontakt Elektrolux her på forumet! Han driver elbilhjelpen og hjelper sikekrt deg også ;)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

TrondheimsLeaf

Takk for svar. Får sende på han en PM.

Forresten, mistenker at det er kabel mellom boks og vegg som er gåen. Er dette noe jeg kan fikse selv?

aerox88

Sitat fra: Sindresl på tirsdag 15. desember 2015, klokken 18:24
Takk for svar. Får sende på han en PM.

Forresten, mistenker at det er kabel mellom boks og vegg som er gåen. Er dette noe jeg kan fikse selv?

Alt kan vel nesten fikses, er dine kunnskaper som setter begrensningene.
Men siden dette dreier seg om strøm, og du må spørre her på forumet vil jeg nok fraråde deg å gjøre dette selv.

TrondheimsLeaf

Tja. Skal vel ikke så være å bytte ut den kabelen fra boksen og til stikkontakt. Bare å kjøpe en tilsvarende kabel, kappe den og koble på vel?
Slenger ved noen bilder av laderen.

Panduck

Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 09:56
Tja. Skal vel ikke så være å bytte ut den kabelen fra boksen og til stikkontakt. Bare å kjøpe en tilsvarende kabel, kappe den og koble på vel? Slenger ved noen bilder av laderen.

Det der er da ikke en 16A lader, men den medfølgende 10A laderen. Antar det er den "trege" laderen du mente, da må den "raskere" laderen isåfall være en type1->type2 kabel, som ikke er en lader, bare en kabel.

Et tips er å bytte denne horrible klumpladeren med noe som er enklere å ha med å gjøre, som samtidig kan gi deg variabel spenning på lading (av og til er det fint å ha mulighet til å stille ned til 6A)

http://www.nofuel.no/Produkt/grey-spark-ladekabel-6-16a#product

TrondheimsLeaf

Da har jeg misforstått.

Men har jo to ladere. Den der som er avbildet + en lik, bare med mindre "boks".

Den med kabelbruddet er jo mye større, trodde denne ladet raskere jeg?

Panduck

#7
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:10
Da har jeg misforstått.

Men har jo to ladere. Den der som er avbildet + en lik, bare med mindre "boks".

Den med kabelbruddet er jo mye større, trodde denne ladet raskere jeg?

Hvordan ser den andre ut? Den som jeg lenker til har 6A, 10A og 16A, selv uten noen som helst boks. Uansett, du får ingen "normalkabel" med 6,6kW. Det må være en fastmontert greie, eller en type2->type1 kabel, og type2 kontakt på veggen. Med vanlig stikkontakt skal du ikke lade mer enn 10A (eller nå vel egentlig 8A?).

Laderen sitter i bilen, den klumpen er kun ting som inneholder "kontrollgreier" som forteller bilen hvor mye strøm bilen får lov til å trekke. Siden en type2kontakt har de kontrollgreien i boksen, er kabelen uten slik "boks". Og på enkelte kabeler er denne boksen mye mindre. Det har ikke noe med effekten å gjøre.

TrondheimsLeaf

De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.

Panduck

#9
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:31
De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.

Da høres det jo ut som om du har to stykk 10A ladere... Skal du lade med 6.6kW må du uansett ha noe helt annet. Skaff deg en type2->type1 kabel først som sist, de koster heller ikke så voldsomt mye, og da kan du lade med god effekt fra 7,4kW og 22kW punktene rundomkring

Panduck

Men.. Du er 100% sikker på at du faktisk har kjøpt en 6.6kW leaf? Ettersom selve laderen sitter i bilen, er det ikke bare å skaffe seg en annen kabel for å få det.

jkirkebo

Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:31
De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.

Har du en US Leaf? Da kan den større ladekabelen være en 16A utgave ombygd fra US 120V. Evt. en europeisk Leaf der eier har kjøpt en slik 16A ladekabel. Jeg har en slik US kabel selv, brukt til 16A i over 4 år nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TrondheimsLeaf

Sitat fra: Panduck på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:55
Men.. Du er 100% sikker på at du faktisk har kjøpt en 6.6kW leaf? Ettersom selve laderen sitter i bilen, er det ikke bare å skaffe seg en annen kabel for å få det.

Nei det er jeg ikke sikker på. Er iallefall en 2013 acenta, ny i Norge. Hvordan sjekker jeg det evt?

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:31
De to er helt like, bare den ene "boksen" er større en den andre.

Har du en US Leaf? Da kan den større ladekabelen være en 16A utgave ombygd fra US 120V. Evt. en europeisk Leaf der eier har kjøpt en slik 16A ladekabel. Jeg har en slik US kabel selv, brukt til 16A i over 4 år nå.

Neida, det er en norsk bil. Merkelig at det er med to. Men ser på baksiden at det står 10A på de. Så er nok samme lader.

Panduck

Sitat fra: Sindresl på onsdag 16. desember 2015, klokken 15:46
Sitat fra: Panduck på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:55
Men.. Du er 100% sikker på at du faktisk har kjøpt en 6.6kW leaf? Ettersom selve laderen sitter i bilen, er det ikke bare å skaffe seg en annen kabel for å få det.

Nei det er jeg ikke sikker på. Er iallefall en 2013 acenta, ny i Norge. Hvordan sjekker jeg det evt?

Switch displayet over til gjenstående ladetid. Da skal det stå to tider (en for 3.3 og en for 6.6) dersom du har 6.6kW utgaven. Kun en dersom du har 3.3kW utgaven. Det er iallefall det jeg har blitt fortalt, jeg har 3.3kW utgaven så det er litt vanskelig for meg å verifisere.

Olee


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA