Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf 2013 lader ikke hjemme, hurtig virker fint

Startet av xref, mandag 18. januar 2016, klokken 20:27

« forrige - neste »

Ellingsen

Sitat fra: Tr0047 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:58
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?
Har vel egentlig eksakt den samme opplevelsen som deg!   Merker også en svak antydning til redusert trekkraft akkurat de 2 sekundene denne elektriske buzzlyden høres. Er så lite at det bare er meg som sjåfør som merker det.
Er jo en stund siden min siste oppdatering, men denne buzzingen har kommet siste uka. Jeg tenkte bilen ikke likte minusgradene her jeg bor, uansett er det nok noe galt her.

Buzzingen på min 85D fra mai 15 dukket også opp første gang opp på lørdag for 6 dager siden. Merkelig at det skal være såpass likt. Har ikke oppdatert bilen de siste ukene. Dersom du bor på Østlandet så kan det jo være temperatur/klimabestemt. Holder selv til i Oslo.

TeslaSvein63

Det er lenge siden siste oppdatering. Versjon kan jeg finne i morgen( senere) Merket lydene for ca 10 dager siden. Spiller som regel musikk, så man vet jo ikke helt når det begynte. Sannsynlig vis med kaldværet. I mye kaldere vær før, brukte jeg ca 195W. Nå bruker jeg 240-50W på samme strekning og rutiner. (13km). Uansett mye høyere forbruk. >:(

Trallalala

#17
Jeg merket også buzzingen for første gang for en uke eller to siden. Kan kanskje være lyden av et relé som starter oppvarming av batteriet. Tror den samme lyden har vært der ved oppstart hele tiden, men da bare en gang. Nå kommer den med jevne intervaller en lang stund. Mulig de har endret i software slik at batteriet bruker litt lenger tid på oppvarming og dermed skal spare litt strøm ved småkjøring? Kam stemme at oppvarming tar litt lenger tid enn tidligere, og det bekrefter også det andre sier om begrenset regen.

Forøvrig P85 fra Østlandet og ingen oppdateringer i det siste.

Hodetelefoner

Ja er en summing når batteriet varmes.  Oppvarming av batteriet tar veldig mye lengre tid en før også. Så er det umulig å få det varmt nok med forvarming. Man får et høyt forbruk uansett til det når riktig temp. (Går å jukse med max battery power).

Sjøhyene

Sitat fra: Tr0047 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:58
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?
Har vel egentlig eksakt den samme opplevelsen som deg!   Merker også en svak antydning til redusert trekkraft akkurat de 2 sekundene denne elektriske buzzlyden høres. Er så lite at det bare er meg som sjåfør som merker det.
Er jo en stund siden min siste oppdatering, men denne buzzingen har kommet siste uka. Jeg tenkte bilen ikke likte minusgradene her jeg bor, uansett er det nok noe galt her.

Har fått dette jeg og. Tredje vinter på meg og har aldri hørt/følt noe liknende før.
Den buzzelyden har jeg kun hørt en kanskje to dager (mulig pga musikk som overdøver), men redusert kraft i korte øyeblikk har jeg merket flere ganger og det henger helt klart sammen med kaldt batteri. Forvarmer jeg ordentlig så er det aldri der, og etter 5-10 min kjøring er det også alltid borte. Tror også heller ikke jeg har kjent det så lenge utetemp er godt over 0C.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Salvesen

Finnes det noe lydopptak på dette, veldig spent på å vite hvordan det faktisk lyder. Finner vell ut av det etterhvert men er jo greit å vite før det kommer..
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

fonberg

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 18. desember 2015, klokken 08:06
Sitat fra: Tr0047 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:58
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:04
Etter siste software oppdatering, har bilen forandret seg en del. Det har også dukket opp en lyd, summing, under oppstart av kjøringen som er så og si lik den lyden(elektriske buzzingen) man hører fra store tranformatorer som durer. Den slår inn og varer I ca 2-3 sek, pause en stund, grovt estimert ca 20 sek, så er summer den igjen I ca 2-3 sek. Dette gjentar seg en del ganger og blir svakere og svakere. Man hører ikke dette hvis musikken står på "vanlig" volum. Bilen bruker også betydelig mer strøm nå en før på min vanlige standard jobbrute. med de same rutiner som før. Det tar mye lengre tid før regen tar for fullt og det går ikke lengre å forvarme den bort slik som før. Man kommer bare til 30kw regen. Må kjøre 4-5 mil før regen tar for fullt (streken blir borte). Har noen denne erfaringen eller viten om denne lyden?
Har vel egentlig eksakt den samme opplevelsen som deg!   Merker også en svak antydning til redusert trekkraft akkurat de 2 sekundene denne elektriske buzzlyden høres. Er så lite at det bare er meg som sjåfør som merker det.
Er jo en stund siden min siste oppdatering, men denne buzzingen har kommet siste uka. Jeg tenkte bilen ikke likte minusgradene her jeg bor, uansett er det nok noe galt her.

Har fått dette jeg og. Tredje vinter på meg og har aldri hørt/følt noe liknende før.
Den buzzelyden har jeg kun hørt en kanskje to dager (mulig pga musikk som overdøver), men redusert kraft i korte øyeblikk har jeg merket flere ganger og det henger helt klart sammen med kaldt batteri. Forvarmer jeg ordentlig så er det aldri der, og etter 5-10 min kjøring er det også alltid borte. Tror også heller ikke jeg har kjent det så lenge utetemp er godt over 0C.

Jeg oppdaget denne lyden, akkurat slik den beskrives her, første gang i april. Jeg var inne hos Tesla Trondheim i vår og fikk med en mekaniker på en runde så han fikk høre den, han hadde aldri hørt den før. De fant ikke ut av det, men det er registrert hos Tesla. Lyden har vært borte i min bil gjennom sommerhalvåret, men er tilbake nå. Senest i morres med +3 i utetemp og ca. 15kW regen.
Jeg opplever også lyden kraftigst når bilen er kald, og opplever litt redusert trekkraft samtidig med bzzzzt-lyden. Min bil skal inn i februar for bl.a. dette punktet.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

mrydningen

Bzzt lyden har jeg hørt på min P85+ når jeg spinner i bakker i lav fart. har konkludert med at det mest sannsylig er Traction controlen som jobber og at det er ESP modulen som arbeider for å bremse det hjulet som spinner. Det forklarer og tap av kraft som noen beskriver da det antispin også sparker inn og kutter effekten til motoren :)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

fonberg

Sitat fra: mrydningen på fredag 18. desember 2015, klokken 12:47
Bzzt lyden har jeg hørt på min P85+ når jeg spinner i bakker i lav fart. har konkludert med at det mest sannsylig er Traction controlen som jobber og at det er ESP modulen som arbeider for å bremse det hjulet som spinner. Det forklarer og tap av kraft som noen beskriver da det antispin også sparker inn og kutter effekten til motoren :)

Hvis dette har med TC å gjøre så vil jeg si den er overivrig" bzzzt-lyden inkludert forsiktig "lugging" opptrer nemlig like gjerne når jeg kjører pent på tørr asfalt. Men kun når jeg har kald bil/kaldt batteri.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Om det har noe med TC kontroll å gjøre så er det i så fall noe veldig galt med den. Jeg har stort sett merket dette på tørr fin asfalt når jeg kjører helt rolig rett fram. Er også enklest å merke når man holder farten helt i ro.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 18. desember 2015, klokken 13:42
Om det har noe med TC kontroll å gjøre så er det i så fall noe veldig galt med den. Jeg har stort sett merket dette på tørr fin asfalt når jeg kjører helt rolig rett fram. Er også enklest å merke når man holder farten helt i ro.


Jinx, du skylder meg en cola! (ville kidsa mine sagt)  ;D
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Sjøhyene

Sitat fra: fonberg på fredag 18. desember 2015, klokken 13:43
Jinx, du skylder meg en cola! (ville kidsa mine sagt)  ;D

hehe, bra vi har lik oppfatning av saken da :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

xref

Her er ihvertfall et opptak fra summe/sirkelsag-lyden jeg opplever i min i varierende grad.

S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

TeslaSvein63

Trafo lyden brzzz, som varer i 2-3 sekunder er tilbake. Noen som har fått noe mer viten på området? Lyden er som forklart tidligere omtrent av samme type som summingen man hører av en trafostasjon, når man er nær den. Lyden oppstår også etter at bilen er kjørt langt og er varm. Før trodde jeg det var bare når den er kald. Oppstår /høres ved helt jevn fart, 30-40-50 km. Da hører man den, uten musikken på osv. Man merker at bilen reagerer de 2-3 sekundene lyden høres, altså mister framdriften.

Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA